Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jalla21 skrev (2 timer siden):

Han har et mye mer positivt syn på hva Ukraina har fått til i krigen mot Russland enn hva flere ivrige debattanter her i tråden har. Og jeg vil tro han har en mye bedre bakgrunn for sine antagelser.
 

 

Det er fordi vi har noen her inne som har bestemt seg for hvilken side de holder med og kun poster et positivt handingsforløp for deres side uten å nevne kilder. De fleste her er pro UA virker det som - men vi må ikke være redd for dårlige nyheter; men vi må være kildekritiske og prøve å danne oss et bilde så godt vi kan.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, torbjornen said:

Og i følgje andre skulle Russland ha gått tom for utstyr for fleire år sidan, og Ukraina vunne krigen forlengst.

Eg byrjar å bli lei av denne klaginga over at enkelte har eit meir pessimistisk (eller nyansert) syn på krigens gang. Om det er noko konkret som er feil er det viktig at det blir påpeika, men elles greier vi andre å gjere oss opp våre eigne meiningar utan denne sytinga.

Hvis det ikke skal være lov å påpeke ytterkantene av diskusjonen som blir gitt, uten kilder, så vet jeg ikke jeg lenger. Du har forsåvidt ikke sett mye klaging fra meg i denne tråden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette får en til å trekke på smilebåndet. Stemmer dette så tror jeg 𝗚𝗲𝗿𝗮𝘀𝗶𝗺𝗼𝘃 må passe seg for åpne vinduer fremover, eller i det minst å bli omplassert til et fjerntliggende område av Russland.
 

 

  • Innsiktsfullt 8
Lenke til kommentar
bojangles skrev (19 timer siden):

Det er rundt 1,5 million ressurssterke russiske menn i eksil på flukt fra verneplikt og mobilisering. Det burde gå an å få i stand en egen fremmedarbeider-ordning for disse? En beskyttelse fra Russland med begrensede friheter i Ukraina. Nå vekker dette sikkert uggne assosiasjoner så jeg vil raskt påpeke at slike arbeidsleire bør være under internasjonalt oppsyn og at arbeidere har full frihet til å forlate landet om de ikke liker arbeidsleirenes tilbud. Arbeidsleirene bør være delt inn i adskilte grupper med færrest mulig arbeidere i hver gruppe for å minke risikoen for at russiske spioner angir andre russere. Et trygghetstiltak for fremmedarbeiderne. Lønnsnivået bør være konkurransedyktig.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Simen1 said:

Det er rundt 1,5 million ressurssterke russiske menn i eksil på flukt fra verneplikt og mobilisering. Det burde gå an å få i stand en egen fremmedarbeider-ordning for disse? En beskyttelse fra Russland med begrensede friheter i Ukraina. Nå vekker dette sikkert uggne assosiasjoner så jeg vil raskt påpeke at slike arbeidsleire bør være under internasjonalt oppsyn og at arbeidere har full frihet til å forlate landet om de ikke liker arbeidsleirenes tilbud. Arbeidsleirene bør være delt inn i adskilte grupper med færrest mulig arbeidere i hver gruppe for å minke risikoen for at russiske spioner angir andre russere. Et trygghetstiltak for fremmedarbeiderne. Lønnsnivået bør være konkurransedyktig.

Ja kanskje det? Eller så er det kanskje mulig å skape en internasjonal arbeiderbevegelse som jobber for erfaring og for å støtte Ukraina? Ikke ulikt hvordan disse kibbitzene i Israel drives, der det reiser utenlandsk arbeidskraft til Israel og plukker appelsiner osv. De jobber jo for knapper og glansbilder + enkel losji og såvidt jeg har forstått det, og gjør det pga de har sympati med Israels situasjon og fordi de har muligheten. 

Det er kanskje tryggere å ha en internasjonal arbeidsstyrke som kan styrke industrien i Ukraina enn å sette inn russere? For blant migrantene fra russland skjuler det seg helt sikkert russiske spioner eller i det minste none som er villige til å spionere bare de selv slipper å havne på fronten. 

Endret av bojangles
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Quote

British Challenger 2 tanks have been used inside Russia by Ukrainian troops.

While the UK and Ukraine governments remain tight-lipped on operational details, a source has signalled British tanks have crossed into Russia for Ukraine's Kursk offensive.

https://news.sky.com/story/british-challenger-2-tanks-thought-to-have-been-used-inside-russia-by-ukrainian-troops-sky-news-understands-13197260

Disse kan vel sammenlignes med amerikanske Abrams og Tyske Leopard 2?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (1 time siden):

Dette får en til å trekke på smilebåndet. Stemmer dette så tror jeg 𝗚𝗲𝗿𝗮𝘀𝗶𝗺𝗼𝘃 må passe seg for åpne vinduer fremover, eller i det minst å bli omplassert til et fjerntliggende område av Russland.

Næsj. Gerasimov er arketypen på den typen personer Putin omgir seg med. Lojal og ikke mer enn middels dyktig. Denne ledelsesfilosofien har sine fordeler, det gjør det enklere å holde seg ved makta. Men den har jaggu sine ulemper også. Det er vanskelig å få noe skikkelig gjort. Dessuten er det stor sjans for at viktige varsler aldri når toppen.

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
7 hours ago, Jalla21 said:

Tja, for oss utenforstående er det mer eller mindre umulig å si hva som er sant og hva som er plantet.

The Welt skriver føgende om saken.

Tyske myndigheter etterlyser en ukrainsk dykker som er mistenkt for sabotasje mot gassrørledningen Nord Stream høsten 2022. I forbindelse med etterlysningen er det imidlertid flere åpne spørsmål. En rekke etterretningsfolk mener det er usannsynlig at en liten gruppe dykkere kunne plassere sprengladningene på 80 meters dyp. Bevisene er så påfallende at de kan ha blitt plantet av russisk etterretning.

 

Hvis det ikke var Russland, som både har kapasitet, motiv og geografisk nærhet, eller noen Russland har betalt/overtallighet/lurt til å gjøre det. Så åpner det døra for veldig mange andre, og Ukraina er ikke nødvendigvis øverst på den lista. Hvis dette faktisk var en lavbudsjett hobby-aksjon med fritidsdykkere i en leid seilbåt så har jo alt fra Wagner og oljeselskaper til land som Georgia eller afrikanske land kapasitet til slikt. At så de som utførte det har lagt igjen spor som peker mot noe Ukraina tilknytning kan bety hva som helst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (18 minutter siden):

Så vidt jeg har fått med meg ble Challenger i sin tid laget for å være en relativt rimelig stridsvogn laget for å møte eksportvarianter av sovjetiske stridsvogner. Den beviste vel til fulle under Desert Storm hvor vellykket den designfilosofien var. Nå har jo russland *ekte* sovjetiske tanks, ikke eksportmodellen men det viser seg jo at sovjetisk militær leamikk aldri var så bra som vi fryktet, dessuten har vel Challenger blitt oppgradert i sin levetid. :D 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...