Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Homba skrev (1 minutt siden):

Vet vi noe om flyplassene som har blitt brukt til å slippe glidebomber? Kan det være et forsøk på å stoppe disse

Ukraina var ute med at de hadde notert seg hvor det hadde blitt sendt bomber og granater fra Russland og inn i Ukraina, så det er ganske sannsynlig at de har god kontroll på hvor de skal angripe. Det var også noen meldinger om droneangrep i nærheten av Moskva tidligere i dag. 

 

Homba skrev (4 minutter siden):


Jeg tror de lykkes med at verden blir mer multipolar, og at institusjonene svekkes

Hvordan blir den nye inndelingen, tror du? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Homba said:

Vet vi noe om flyplassene som har blitt brukt til å slippe glidebomber? Kan det være et forsøk på å stoppe disse?


Det er absolutt et forsøk på å lage en buffersone mot bla. Kharkiv og Kyiv, og gi Ukraina ytterligere rekkevidde til å slå til mot bla. Moskva og Sankt Petersburg og flyplasser som er lengre unna. I natt/tidlig morgen var det en del droner som surret rundt i Moskva-området. Flybasene som har fly som slipper glidebomber ligger dog stort sett allerede i rekkevidde av ukrainske droner med lang rekkevidde, da flyene ikke er langdistansebombere men gjerne taktiske jagerbombere ala Su-25, Su-30, Su-34 osv. snarere enn langtrekkende strategiske bombefly.

EDIT: Hos Ukraina er det interessant å merke at bla. Mig-29 har blitt omstilt til å slippe vestlige glidebomber, men det var av nødvendighet, da de ikke hadde nok taktiske bombefly.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (44 minutter siden):

"But what kind of negotiations can we even talk about with people who indiscriminately conduct strikes at civilians and civilian infrastructure or try to create threats to nuclear power facilities?"

Hvordan var det igjen, enhver beskyldning er en innrømmelse?

Ja, det ringer liksom en bjelle, hvem var det som først gjorde akkurat det Put sjefsorken beskriver... 🤔

Han skyter seg selv i foten igjen og igjen, kan ikke være mye fot igjen på ham i disse dager.

  • Liker 8
Lenke til kommentar



Jeg *tror* denne er innafor? Hvis ikke, bare slett.

Vedkommende har nok saftig hodepine, og antagelig hjernerystelse, men er jo heldig alt i alt. Ingen tegn til sterke blødninger og han klarer å reise seg opp.

Det jeg ikke forstår er at så mange russere er villige til å gjennomgå alt dette for en krig ingen av dem forstår eller ser noen mening med.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Brother Ursus said:

Det jeg ikke forstår er at så mange russere er villige til å gjennomgå alt dette for en krig ingen av dem forstår eller ser noen mening med.

Både tror og håper at det vil endre seg nå - det blir svært vanskelig å late som om russland ikke er i krig når krigen raser rett utenfor døra. Og skulle de russiske rebellene finne på å våkne opp fra dvalen så tenker jeg mange russere som nå ristes ut av apatiens tåkeslør av fornektelse faktisk ville verve seg til rebellene og forsøke å jobbe aktivt for varig endring i russland. 

Men jeg har jo hatt det håpet siden vinteren 2022 uten at noe har skjedd så det skjer kanskje aldri? Men om det først skjer så er nok en liten borgerkrig det som helt sikkert besørger putins nakkeskudd. For putin er allerede avkledd og naken for de aller fleste i verden som ikke bor i russland, og selv de mest tungnemme og vodkatørste russere må jo til sist forstå at den "spesialoperasjonen" nå er blitt en epic fail? Og det blir vanskeligere for russerne å leve i fornektelse jo mer land Ukraina okkuperer i russland. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
bojangles skrev (24 minutter siden):

Både tror og håper at det vil endre seg nå - det blir svært vanskelig å late som om russland ikke er i krig når krigen raser rett utenfor døra. Og skulle de russiske rebellene finne på å våkne opp fra dvalen så tenker jeg mange russere som nå ristes ut av apatiens tåkeslør av fornektelse faktisk ville verve seg til rebellene og forsøke å jobbe aktivt for varig endring i russland. 

Men jeg har jo hatt det håpet siden vinteren 2022 uten at noe har skjedd så det skjer kanskje aldri? Men om det først skjer så er nok en liten borgerkrig det som helt sikkert besørger putins nakkeskudd. For putin er allerede avkledd og naken for de aller fleste i verden som ikke bor i russland, og selv de mest tungnemme og vodkatørste russere må jo til sist forstå at den "spesialoperasjonen" nå er blitt en epic fail? Og det blir vanskeligere for russerne å leve i fornektelse jo mer land Ukraina okkuperer i russland. 

Dette med "special military operation" er Putin sin måte å illustrere sitt misnøye med det han anser som vestlig hykleri.
Er ikke min mening for å være klar, men forklarer slik at man forstår Putin sitt ståsted.

Det at amerikanerne kunne invadere Irak uten godkjennelse fra FNs sikkerhetsråd bare ved å kalle det en spesiell militær operasjon "operation iraqi freedom" mener han viser at vesten setter reglene og dropper å følge dem selv.

Det er en del av hans forsøk på å endre verdensordenen, og ødeleggelsen av FN er en del av det.
Dette er også hvorfor invasjonen av Ukraina ble igangsatt mens FNs sikkerhetsråd var samlet, hvis du husker det. 

Russerne vet veldig godt at dette er en krig. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Homba said:

Det at amerikanerne kunne invadere Irak uten godkjennelse fra FNs sikkerhetsråd bare ved å kalle det en spesiell militær operasjon "operation iraqi freedom" mener han viser at vesten setter reglene og dropper å følge dem selv.

Russerne vet veldig godt at dette er en krig. 

Alle nasjoner har en fortid og lik i skapet - fra blodige kriger i tidligere tider til kjøp og salg av mennesker som om de var husdyr. Vi kan ikke leve basert på våre forfedres synder eller synder begått mot dem. Vi er selv ansvarlige for vår tid på vår klode. Imperialisme, krigsforbrytelser, etnisk rensing og terrorbombing idag kan aldri legitimeres av hva folk gjorde før oss i historien. 

Det du bringer hit nå er ren whataboutism. 

Ja russerne vet nok veldig godt at de er i krig - nå som krigen også er på russisk jord. For nå kan de ikke bedrive selvbedrag og fornektelse. Nå som de selv kjenner på frykt, angst og uro for krigens grusomheter.  No når putin har bragt krigen inn i deres gater og deres hager. Nå er det russernes tur til å våkne i panikk for å ta seg til bomberom om alarmen går, kjenne på frykten når det ser fremmed militærmakts styrker rulle forbi i tanks, panser og høre stadige skuddvekslinger og artillerigranater. 

Majoriteten  av russerne har nok latt som det ikke er krig i 2 og et halvt år nå. For det har nesten ikke vært aktiv krigsmotstand i russland. Vi får se nå hva russerne er laget av - om det finnes forstand i det russiske folk eller om de bare lar diktator putin gjøre som han vil. 

De russerne som nå er full av krigsangst no som også russland er okkupert - de er selv medansvarlige for at dette skjer. Hadde russerne ikke støttet putins krig, direkte eller indirekte ved passivitet og heller kjempet mot krigen, tatt et medmenneskelig ansvar og krevd fred og at putin trekker sine styrker ut av Ukraina da hadde ikke krigen kommet til russland. Så nå kan de takke seg selv. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Homba said:

Det at amerikanerne kunne invadere Irak uten godkjennelse fra FNs sikkerhetsråd bare ved å kalle det en spesiell militær operasjon "operation iraqi freedom" mener han viser at vesten setter reglene og dropper å følge dem selv.

USA har da så vidt jeg vet aldri kalt Irak krigen en "spesiell militær operasjon". Nå kan jeg ikke huske ordlyden spesifikt fra den tiden, men når jeg leser meg opp litt virker det som alle var ganske åpne på at det var en krig. USA kom med diverse grunner til at de hadde lov til å gå til krig, men mesteparten av verden var uenig.

Du hadde så klart en "coalition of the willing", med 48 nasjoner som stilte seg bak USA i krigen, utav rundt 196 nasjoner i verden. Det inkluderte f.eks UK og Polen, men ikke f.eks Norge, Tyskland eller Frankrike.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

USA har da så vidt jeg vet aldri kalt Irak krigen en "spesiell militær operasjon". Nå kan jeg ikke huske ordlyden spesifikt fra den tiden, men når jeg leser meg opp litt virker det som alle var ganske åpne på at det var en krig. USA kom med diverse grunner til at de hadde lov til å gå til krig, men mesteparten av verden var uenig.

Du hadde så klart en "coalition of the willing", med 48 nasjoner som stilte seg bak USA i krigen, utav rundt 196 nasjoner i verden. Det inkluderte f.eks UK og Polen, men ikke f.eks Norge, Tyskland eller Frankrike.

Det er Putins syn på hva som skjedde.

Kan lese mer om det her: https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Security_Council_and_the_Iraq_War


On September 16, 2004 Secretary-General of the United Nations Kofi Annan, speaking on the invasion, said, "I have indicated it was not in conformity with the UN Charter. From our point of view, from the charter point of view, it was illegal." This was challenged by several experts on international law.
 

Jeg prøvde å forklare Russernes side av saken. Derfor jeg skrev "Er ikke min mening for å være klar, men forklarer slik at man forstår Putin sitt ståsted."

Putin har gjentatt dette ved flere anledninger. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Homba said:

Det er Putins syn på hva som skjedde.

Kan lese mer om det her: https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Security_Council_and_the_Iraq_War


On September 16, 2004 Secretary-General of the United Nations Kofi Annan, speaking on the invasion, said, "I have indicated it was not in conformity with the UN Charter. From our point of view, from the charter point of view, it was illegal." This was challenged by several experts on international law.
 

Jeg prøvde å forklare Russernes side av saken. Derfor jeg skrev "Er ikke min mening for å være klar, men forklarer slik at man forstår Putin sitt ståsted."

Putin har gjentatt dette ved flere anledninger. 

Om du forklarer det riktig så viser det jo bare at Putin er ute av kontakt med virkeligheten, ettersom USA aldri kalte Irak krigen en spesiell militær operasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...