Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 4/3/2022 at 12:19 PM, Zyrates said:

Det er viktig at vi skjønner at dette ikke er flertallet av russere og hviterussere(s) meninger.

Om man kommer helskodd eller halvskodd fra denne konflikten så bør russere og hviterussere forsøke å få til regiméskifte, og dersom det oppnås så bør en forvente noen ord og handlinger tilbake for å reparere forholdet. Ellers så forblir de en fiende verre enn hvilke svenske og danskevitser vil klarer å gulpe opp. Altså en reell fiende man vil ta ekte avstand i fra.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Mannen med ljåen said:

In total, Vlad is estimated to have killed about 80,000 people through various means.(Uformelt google-søk)

Godt mulig Vlad Putin nærmer seg, eller har passert dette tallet. 

Vlad the impaler nøt vel lidelsen han kunne påføre. Det vil jo ta tid å nyte framfor å bare renske rent raskt og effektivt. Tror ikke Putin er en syk mann på samme måte som Dracula opphavet. Men, 80 tusen ja, det kan han nok matche. Vi får håpe det ikke blir likt Stalin da. For jeg hadde jo Stalin med for sikkerhetsskyld.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 4/3/2022 at 12:24 PM, Zyrates said:

Derfor må vi få det russiske folk til å protestere og vise  motstand mot krigen, med alle disse sanksjonene ender det til slutt med at russerne blir et enda fattigere folk.

Et samfunn behøver penger i omløp. Så dersom det blir et herjet samfunn, så kan det fint gjenetableres noe penger i omløp. Et sted må all vekst starte. Så ikke se så veldig trist ned på akkurat den delen av det hele. Det er ledelsen i Russland som drar dem dit, ikke sanksjonene.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Putin-alliert i kronikk: – Navnet Ukraina kan ikke bestå i en avnazifisert stat

I en kronikk fra den Kreml-nære politiske strategen Timofej Sergejtsev heter det at den jevne ukrainer «fortjener straff gjennom krig» for å «støtte nazister.»

Påstanden om at den ukrainske regjeringen består av nazister har vært en del av den russiske begrunnelsen for invasjonen av Ukraina, men i kronikken «Hva skal Russland gjøre med Ukraina?» som ble publisert av det statlige nyhetsbyrået RIA Novosti tar Sergejtsev det et steg lenger.

Han skriver at «den nazifiserte massen av befolkningen kan teknisk sett ikke straffes direkte som krigsforbrytere,» men:

– I tillegg til toppen er en stor andel av massene, som er passive nazister, også skyldige.

Russland har lenge hevdet at Ukraina begår folkemord mot den russisktalende befolkningen i landet.

– Den rettferdige straffen mot denne delen av befolkningen er at de må lide gjennom de uunngåelige vanskeligheter som følger etter en rettmessig krig mot det nazistiske systemet, skriver Sergejtsev.

Videre skriver han at «navnet ‘Ukraina’ tilsynelatende ikke kan bestå i en fullstendig avnazifisert stat,» og at «avnazifisering uunngåelig også vil være en avukrainisering.»

– Ukrainisme er en kunstig, antirussisk konstruksjon som ikke har sitt eget sivilisatoriske innhold, skriver strategen. (NTB)

Speechless. Rett og slett

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 4/3/2022 at 12:38 PM, Theo343 said:

Det snakkes en del om at Russland vil være en trussel for hele Europa om vi ikke alle går inn i denne krigen. Hvor mange her er enig med det? For meg ser det ut som Putin i verste fall er opptatt av å gjenopprette grensene som gjaldt i tidligere Sovietunionen, så langt det lar seg gjøre. Det i seg selv er ille nok, men jeg synes det er merkelig at det brukes mye retorikk som "Putin will not stop here, he will come for the whole of europe when he is done with us".

Personlig tenker jeg det er greit å ha hodet riktig påskrudd og tenke hva som faktisk er trusselbildet. Russland og konflikten kan fint utvikle seg til å bli en trussel for hele Europa om vi ikke gjør det. Er det noe vi ønsker?

Når det går opp for Putin hvor svakt militære i Russland er. Så vil det være gift for oss selv (bjørnetjeneste) å gi han noen år ro til å gjenoppruste. Jeg tror ikke den Vestlige verden er tjent med det lederskapet som er i Russland på lang sikt. Jeg forventer egentlig at det blir et sprøere trusselbilde etterhvert om ikke Russland kollapser innenifra.

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Når det går opp for Putin hvor svakt militære i Russland er. Så vil det være gift for oss selv (bjørnetjeneste) å gi han noen år ro til å gjenoppruste. Jeg tror ikke den Vestlige verden er tjent med det lederskapet som er i Russland på lang sikt. Jeg forventer egentlig at det blir et sprøere trusselbilde etterhvert om ikke Russland kollapser innenifra.

Russland med deres nåværende økonomi, og Natos nå forventet opprustning så vil jo det bare føre til at Nato ytteligere vil øke det militæret gapet? Så Russland vil jo ikke utgjøre en større trussel enn de gjør i dag. Problemet er hvordan man skal ta Putin, når jæveln er loaded med atom-våpen. 

Lenke til kommentar
On 4/3/2022 at 12:44 PM, Zyrates said:

Leser du hele meldingen ser du at jeg skrev at flertallet av Russere/hviterussere ikke vil ha noen krig, dessverre er det disse det går utover med alle sanksjonene.

Dersom de vil nasjonen sin vel. Så vil jeg si at en bør forvente noe oppbygging av motstandsbevegelse av russere som bryr seg i Vesten. Det ville ihvertfall ha gjort tanken om endring på sikt mulig. Så må disse reise til Russland og infiltrere. Alternativt så må noen i ledelse drive et dobbeltspill mot Putin for så å forsøke å få til et regiméskifte. Uten dette så virker det som om at Vesten selv må inn i konflikten. Konflikten er ikke akseptabel på noen måte så nær oss. Økonomisk og militærmakt virker å være det eneste som biter i mot Putin.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Theo343 said:

Det bør helt klart være mulig å ikke rasere all utenrikspolitisk forhold til en stormakt som grenser til oss.

Det er vel strengt tatt ikke vi som har rasert all utenrikspolitisk forhold, det er det Russland som har gjort. Reaksjonene som kommer nå er bare resultatet av deres valg av å gå til krig mot et fritt demokratisk land i Europa og deres krigsforbrytelser. Det er de som har rasert det utenrikspolitiske samarbeidet, ikke oss.

Det utenrikspolitiske forholdet kommer uansett til å være rasert de neste tiårene pga. hva Russland har gjort. Å tro noe annet og tro at man kan holde på en flik av et normalt forhold om noen få år, er det samme som å putte hodet i sanden for de enorme endringene av internasjonal politikk som kommer pga. invasjonen av Ukraina. Putin dro ned jernteppet og ga oss en lunken kald krig. Dette er på høyde med ringvirkningene fra murens fall, Versailles-freden og Jalta-avtalen. 

Endret av shockorshot
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det kommer nye bilder i dag både fra Bucha og fra andre byer som er blitt frigjort fra russerne, og som jeg tror er for grusomme til at de vil havne i mediene.

I bildene er det hele familier, inkludert barn som er likvidert og gjemt i kjellere, lagt oppå hverandre. Noen er nakne. Familier som er blitt lagt i hauger og brent i skoger og på veier etter å ha blitt drept. Det er også bilder av barn drept i bombeangrep mot Mykolaiv.

Jeg ser et slags mønster på at disse mest grusomme og tilsynelatende systemiske drapene på sivile har skjedd i de områdene der VDV, altså de russiske luftbårne styrkene har hatt kontrollen.

Mye av det er forferdelig vanskelig å se på, men det er ekstremt viktig at verden nå får formidlet hva som har skjedd. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
On 4/3/2022 at 12:47 PM, Theo343 said:

Helt enig med deg her. Derav greit å ikke overdrive trusselen Russland utgjør for resten av Europa. Ser heller ingen grunn til at Norge skal doble forsvarsbudsjettene basert på dette (selv om noen nok ønsker å benytte annledningen...).

Man bør kanskje ikke doble forsvarsbudsjettene i og med at vi kan støtte oss litt til Nato. Men, her og nå så kan vi pøse på en umiddelbar rask økonomisk støtte for å få Forsvaret tilbake på beina. Samt kjøpe det smarteste av fancy militære virkemidler som kan gavne oss dersom vi blir nødt å møte denne type fiende. F.eks. droner og en masse annet som jeg ikke har greie på selv må jeg ærlig innrømme. Men droner virket jo å være veldig smart og effektivt i mot pansrede kjøretøy.

En enorm opprustning av automatiske og manuelle mobilt styrte rakettbeskyttelsesskjold synes jeg man bør tenke på. Så en har noe å ty til (slå på) ved behov.

På sikt så kan en kanskje ha en mild økning så en kan holde på en viss forsvarskapasitet, og det å ha noe å gi til andre land som Ukraina ved behov.

På sikt behøver man altså ikke å doble forsvarsbudsjettene tror jeg, men her og nå må forsvaret få ekstremt store gavepakker.

Lenke til kommentar
Sitat

Det kommer nye bilder i dag både fra Bucha og fra andre byer som er blitt frigjort fra russerne, og som jeg tror er for grusomme til at de vil havne i mediene.

Tekstversjonen holder i lange baner for min del.

Endret av Simen1
Det dukket opp et innlegg mellom så jeg tok med sitatet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, shockorshot said:

Det er vel strengt tatt ikke vi som har rasert all utenrikspolitisk forhold, det er det Russland som har gjort.

Selvsagt vil publiserte/offisielle handlinger på begge sider bidra til dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...