Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/08/10/7469772/

Russia does not want to redeploy forces to Kursk to avoid disrupting their offensive – ISW

The Russian military command may currently be resisting the redeployment of forces from other operational fronts to prevent events in Russia’s Kursk Oblast from disrupting Russian offensive operations in Ukraine’s east.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Jeg ser absolutt ingen problem med at Ukraina samler etterretning om belarusisk troppeoppbygning ved hjelp av overvåkningsdroner. Ukraina har rett til å forsvare seg selv og samle etterretning om fiendtlige forberedelser.

Belarus sin troppeoppbygning er nok en papirtiger med hovedhensikt å tynne ut Ukrainas offensiv i Kursk. Timingen og plasseringen ved trippelgrensepunktet tyder på det. Det virker som et resultat av en panisk telefonsamtale fra Putin til Lukasjenko kort tid etter at Ukraina gikk inn i Kursk.

Vi må heller ikke glemme at Belarus har fått atomvåpen i det siste, men det er vel tvilsomt at de har nøklene, eller kofferten eller hva det heter- det er bakdøren til putin det der. Om det skulle gå til helsike med russland og regimet falle har putin en mulighet for å bruke belarus som tilfluktssted. (det var i hvertfall spekuleringer om dette tidligere)

Ting kan endre seg veldig fort nå, og de nærmere 100 000 personene som har måttet flykte internt i russland har nok kommunisert hva som skjer på sine sosiale medier og til sine nærmeste (og fjerne), og dette kan vel gjøre at regimet begynner å vakle. De er livredde for kollaps innenfra, og slikt kan skje fryktelig fort. De indre politistyrkene er vel mest fokusert på sin egen befolkning, ikke bevæpnet med tunge våpen og artilleri slik at den mostanden de møter kanskje er mindre enn fra millitære. 

Litt uklart hvilke endringer i forsvar internt i russland vil bli når putin har klassifisert denne invasjonen som en terroraksjon. Denne aksjonen foregår inni russland, og vil det bety at de ikke går frem på samme hensynsløse måten som i Ukraina?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Kjell Iver said:

Litt uklart hvilke endringer i forsvar internt i russland vil bli når putin har klassifisert denne invasjonen som en terroraksjon. Denne aksjonen foregår inni russland, og vil det bety at de ikke går frem på samme hensynsløse måten som i Ukraina?

Putler blir iaf ikke første statslederen i Russland som sender en atombombe eller truer med atombombe mot russisk territorie.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Simen1 said:

Belarus sin troppeoppbygning er nok en papirtiger med hovedhensikt å tynne ut Ukrainas offensiv i Kursk. Timingen og plasseringen ved trippelgrensepunktet tyder på det. Det virker som et resultat av en panisk telefonsamtale fra Putin til Lukasjenko kort tid etter at Ukraina gikk inn i Kursk.

Jeg så en kommentar fra en Ukrainsk tjenestemann, som ikke var bekymret. Ingen av stridsvognene hadde noen Copecage eller annet som ligner på det som brukes. De var heller ikke utstyrt med EW, så noen FPV avdelinger ville gjort kort prosess med dem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Okei, nå er jeg igjen ikke helt oppdatert her etter helgefri. Men så nå nettopp at enda en konvoi har blitt bombet i Kursk!? Og det dagen etter at vi så russerne selv filme konvoiene i sine propagandanyheter. Med det resultat vi håpet på!! Fantastisk hvis dette stemmer!

endaenKonvoibombetiKursk.thumb.jpg.3e36d7ef292a7a7467054e571576d4da.jpg

 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Jeg ser absolutt ingen problem med at Ukraina samler etterretning om belarusisk troppeoppbygning ved hjelp av overvåkningsdroner. Ukraina har rett til å forsvare seg selv og samle etterretning om fiendtlige forberedelser.

Belarus sin troppeoppbygning er nok en papirtiger med hovedhensikt å tynne ut Ukrainas offensiv i Kursk. Timingen og plasseringen ved trippelgrensepunktet tyder på det. Det virker som et resultat av en panisk telefonsamtale fra Putin til Lukasjenko kort tid etter at Ukraina gikk inn i Kursk.

 

Belarus er også delaktig i krigen og i krig med Ukraina og sender raketter fra sitt territorie mot dem, så Ukraina har selvfølgelig legitim grunn og lov til å overvåke dem.

 

1 hour ago, Enceladus said:

Okei, nå er jeg igjen ikke helt oppdatert her etter helgefri. Men så nå nettopp at enda en konvoi har blitt bombet i Kursk!? Og det dagen etter at vi så russerne selv filme konvoiene i sine propagandanyheter. Med det resultat vi håpet på!! Fantastisk hvis dette stemmer!

 

Det skal stemme at en ny kolonne er ødelagt - men videoen som stadig dras frem mener jeg er fra 2023. Venter fremdeles på bilder.

 

21 minutes ago, Dragavon said:

 

 

Synes ikke veldig synd på dem jeg heller. Det er stort sett leit at det går utover sivile, men det viser seg jo at nesten alle russer støtter krigen. Da må de tåle streken når de er med på leken.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

Lang tråd (21 poster) om hva som skjer fra et russisk perspektiv.

Det ser ut til å være storstilte evakuasjoner på gang i Glushkovo, Rylsk, Lgov, Kurchatov. Er også rapporter om at russerne plyndrer sine egne butikker.

Det er også et rykte som går i Russland om at Akhmat (tsetsjenske "elitestyrker") og ukrainerne kjørte forbi hverandre, og dermed ikke hadde trefninger, men det skal ikke være mulig mtp. begrensede antall veier, slik at antagelig har de vært enige om ikke å skyte på hverandre mens tjsetsjenerne trakk seg ut. Jeg tror kanskje dette er noe som har pågått i lang tid og det er interessant mtp. hagegnomen Kadyrovs "udødelige ed" til Putin. I realiteten ønsker ikke soldatene hans å krige, bare å lage videoer på TikTok - hvor de også fremstår som amatører. I de trefningene tsjetsjenerne har vært, har de blitt fullstendig knust hver gang mot ukrainske regulære styrker.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...