Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Quote

Zelenskyj kommenterer militær operasjon i Russland

 

Lørdag kommenterte Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj angrepene i Russland for første gang.

Han sa at operasjonen var en del av Kyivs innsats for å gjenopprette rettferdighet etter Russlands invasjon i 2022.

De ukrainske styrkene gikk inn i Russland tirsdag, og lørdag ble det meldt at de er der fortsatt, og at det pågår kamper i utkanten av byen Sudzja, rundt ti kilometer fra grensa.

– Ukraina beviser at det faktisk kan gjenopprette rettferdighet og sikre nødvendig press på angriperen, sa han i talen.

Zelenskyj har tidligere ikke sagt noe om operasjonen, selv om han har hyllet de ukrainske styrkenes evne til å overraske.

 

 

 
  • Liker 2
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote

Eksplosjoner hørt i Kyiv

 

Øyenvitner sier de har hørt eksplosjoner i Ukrainas hovedstad Kyiv.

Luftvernsirener er utløst i byen, samt regionen ved samme navn, og også hele i den østlige delen av Ukraina. Det opplyser det ukrainske luftforsvaret i meldingstjenesten Telegram tidlig natt til søndag.

russerne gjør som de alltid gjør, de svarer med terrorbombing av sivile når de får motstand. Krysser fingra for at Ukrainsk luftvern tar ut alt russerne sender. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 timer siden):

Når jeg leser dette kjenner på trangen til å bestille SKF lager i ren patriotisme. selv om jeg ikke trenger kulelager. At kommersielle selskaper viser samfunnsansvar og og støtter opp om våre verdier liker jeg.Jeg kommer nok garantert til å kjøpe SKF lager neste gang jeg trenger det. Jeg er egentlig ikke veldig brand loyal pga det ofte er kun markedsførings-triks selskaper bruker for å vri mest mulig penger fra oss. Kjøper gjerne basert på erfaring eller ok pris. Men for selskaper som SKF gjør jeg naturligvis unntak fremover. 

I stedet for å sitte på en drøss med kulelagre i kjellerboden, kan du bruke noen laken på aksjer hos SKF. De er registrert på svensk børs, hvilket er trivielt å handle hos via de fleste nettbanker. 😉

https://www.nordnet.no/market/stocks/16102924-s-k-f-a

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Penny skrev (3 timer siden):

En forutsetning for at SKF (som oppfant det moderne kulelageret, og stadig er verdensledende) skulle få bli hovedleverandør av kulelager til noe så strategisk kritisk for Russland som jernbanen var at de etablerte produksjon av disse i Russland, med utstrakt bruk av lokal arbeidskraft slik at disse skulle kunne kjøre produksjonen uten en eneste utlending. Ingen internasjonale konflikter eller grensestengninger skulle kunne hindre russisk jernbane i å få tak i kulelager. 

SKFs velvilje til å produsere lokalt har også dempet fremveksten av genuint russisk produksjon, så russerne har gjort seg fullstendig avhengig av denne "svenske" produksjonen med russiske arbeidere på russisk jord.

Da Russland invaderte i 2022 sendte SKF alle svenskene hjem, og da disse var trygt ute av Russland kom noen i Sverige dessverre i skade for å fjernslette alle kalibreringsdata i de enorme maskinene SKF-Russland brukte til produksjon, slik at maskinene ble fullstendig ubrukelige frem til kvalifiserte vestlige teknikere kommer og kalibrerer dem på ny, noe som neppe skjer før Putin har hatt et leit uhell som involverer en vinduskarm med russisk kvalitet på barnesikringen.

Wow, om dette stemmer er det sjukt. Hvorfor kan man ikke like, hjerte og stemme innsiktsfullt samtidig? 

Endret av oddeh
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Quote

Guvernør: Minst 13 skadet etter angrep mot Kursk

 

Minst 13 mennesker ble skadet av rester fra to nedskutte ukrainske raketter i byen Kursk, hevder guvernøren i Kursk-regionen, ifølge Reuters.

er så drittlei russernes krigsforbrytelser at jeg ikke helt finner ord. 

Jeg håper jeg våkner opp til nyheten om at Kerch broa er sprengt samt at Ukraina har tatt ut rekordhøye tall på raffineri og luftvern. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Fullstendig meningsløs bruk av dronevåpenet fra russerne om dette stemmer.. Men det passer vel godt inn i mønsteret med at de tror de vinner krigen ved å terrorisere sivilbefolkningen.

Russians are unable to control the situation in Kursk, so what do they do? They post videos dropping bombs on civilians in Kherson. Over the past 6 weeks, in just the Antonivka and Kindiyka suburbs of Kherson (the eastern suburbs), Russian drones have wounded 56 people. Roughly 2/3 are over the age of 50. Victims range in age from 23 to 97 (although 4 ages weren't listed). Three of the victims died.

 

 

  • Innsiktsfullt 9
Lenke til kommentar
bojangles skrev (10 timer siden):

Og hva er egentlig det å være "nøytrale"? Er ikke det bare et annet ord for å være selvsentrerte griske egoister som setter muligheten til å tjene penger på allverdens kriminelle, krigsforbrytere og autokrater høyere enn å bry seg om medmennesker og ha et minimum av moral og etikk? 

Sveits er nøytrale, og det skal vi respektere. De har også da en lov lik den vi (i alle fall inntil nylig) har hatt i Norge i mange år som sier at det er straffbart å verve seg til krigstjeneste for en fremmed makt. Jeg mener det ikke hører hjemme i et demokrati at man situasjonsbetinget skal se bort fra enkelte lover. Det man i stedet KAN gjøre er å justere straffeutmålingen.

Husk også at Sveits faktisk har bidratt med materiell til Ukraina, om enn indirekte gjennom salg/donasjoner til f.eks. Tyskland(?)  som så har gitt materiellet videre. Dette ble jo også diskutert her i denne tråden for en tid tilbake.

Er det glemt allerede?

Endret av <generisk_navn>
rettet skrivefeil
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (19 minutter siden):

Husk også at Sveits faktisk har bidratt med materiell til Ukraina, om enn indirekte gjennom salg/donasjoner til f.eks. Tyskland(?)  som så har gitt materiellet videre. Dette ble jo også diskutert her i denne tråden for en tid tilbake.

Er det glemt allerede?

Kor mykje har dei tillatt?
Tyskland måtte jo bygge ny produksjonslinje til å lage ammunisjon til Gepard fordi sveitserene nekta dei å gi sveitsisk produsert ammunisjon til Ukraina. Og Gepard er eit reint forsvarsvåpen.

Endret av Dragavon
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...