Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Jalla21 skrev (1 minutt siden):

Ettersom Ukraina er operatør av begge typene så har de selvsagt både kjennskap og ammo til disse.

Tanksene de har fått fra Polen og Tsjekkia ble visstnok modifisert før de ble sendt til Ukraina, jeg fant ikke noe om T-72-tanksene de hat fått fra Slovakia. Kan være de ikke tar seg bryet, men er vel ikke helt utenkelig at de ønsker modifisere russiske T-72-tanks før de settes inn.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I den grad jeg ser en mulig begrensning så er det bruken av litt "eksotisk" ammunisjon, gjerne av nyere årgang, som trenger kommunikasjon med vognen for å virke. Sovjet og senere Russland har hatt en forkjærlighet for å skyte missiler ut av kanonen, og disse er kresne på at missil og vogn snakker samme språk.

I tillegg har man den helt banale faktoren at autoladeren må skjønne at granat nr 31 og granat nr 32 i virkeligheten er fremre og bakre del av et missil, at begge skal lades uten at kammeret tømmes i mellomtiden, og at de må lades i riktig rekkefølge. 

"Vanlig" ammunisjon vil imidlertid gå knirkefritt.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
TheKims skrev (6 timer siden):

Innbyggerene i Sudzha ber Putin om hjelp. "We supported this war and our children is afraid of sleeping at night"

Nå får de kjenne på hvordan folk i Ukraina har hatt det i 2.5 år, så null sympati fra meg når de enda støtter krigen som pågår.

Det står "supported", i motsetnad til "support". Eg håpar at omsetjinga er korrekt, og at det som skjer no kan snu opp-ned på kven dei støttar.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Brother Ursus said:


Jeg tror ikke vi skal fullstendig underslå muligheten for at Putin-regimet kan bli så desperate at de kan finne på å smelle av et taktisk atomvåpen mer eller mindre symbolsk. Men per nå er det ikke verdt å ta den risken. Kanskje om ukrainerne nærmer seg Moskva langt inn i fremtiden.

Men taktiske atomvåpen har liten militær verdi mot mekaniserte tropper og liten politisk verdi mtp. egne byer og egen befolkning, samt det globale sjokket det ville forårsake.

Putin kan bli desperat nok til å sende atombombe mot eit område der Zelensky kanskje befinner seg(innad i Ukraina) samt at Kiev er eit mulig mål, pga at resten av Putin-regimet forventer ein reaksjon og fordi raslinga med atomtrusselen mister all troverdighet viss atomvåpen uteblir. For alt vi veit sitter kanskje Putin allereie nå og hamrer på atomknappen bare for å finne ut at alle atomvåpen hittil prøvd ikkje er funksjonsdyktige...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, <generisk_navn> said:

Tja, spørsmålet ditt er på ingen måte helt på jordet, men jeg tror (nei, jeg er heller ingen ekspert, har kun Flyvåpenets 10 ukers rekruttskole fra Værnes i 1987 å skilte med) at det kan være for risikabelt å bruke de nye flyene til bakkeangrep foreløpig da det vil utsette flyene og ikke minst pilotene for risikoen for å bli skutt ned. Dog skal man aldri si aldri, UA har vist seg dyktige til å klare å gjøre "umulige" ting.

Etter hvert som tiden går ramler det inn tanker og idéer i hodet mitt omkring motivasjonen ukrainerne har for å gå inn såpass tungt og dypt i Russland, og jeg har følgende momenter som KAN være av verdi:

  • trekke russiske styrker vekk fra fronten inne i Ukraina
  • tilrane seg initiativet i krigen og få Russland til å drive en reaktiv kampanje
  • lettere for UA å ta ut bomber, fly og flybaser dypere inn i Russland som ellers brukes til glidebombeangrep mot UA
  • opprette et innenrikspolitisk press mot Putin gjennom å skape en flyktningestrøm
  • få Putin til å se ut som om han ikke kan garantere Russlands og russernes sikkerhet
  • inspirere til opprør mot det russiske regimet
  • bevisstgjøre russerne om at de faktisk er i en selvvalgt krig med et naboland
  • svekke de russiske styrkene gjennom å tvinge de til å spre innsatsen over et større området
  • berede grunnen for en kraftig motoffensiv østover inn i Donbass

...og sikkert flere andre ting.

Eventuellt: Falle raZZiske styrker som presser seg vestover i Ukraina i ryggen ved å angripe de fra øst fra raZZland. Kan være lettere for de ukrainske styrkene enn å angripe vestfra og møte raZZiske styrker front mot front og møte forberedte raZZiske forsterkede stillinger, minefelter og anti-tank-groper med mer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det ein får håpe er vel at den spesielle militære operasjonen i Russland viser ein gong for alle at inflasjonen i atomtruslar er tomme ord, slik at Scholz og Biden ikkje treng å vere så redde for "eskalering". Dermed kan dei siste restriksjonane på vestleg våpenstøtte fjernast.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...