Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Delvis said:

Savner å høre vurderingene til han offiseren med store barter. Husker ikke navnet, Pallestad eller noe sånt? Snakker Stavanger dialekt. Kommer alltid med veldig innsiktsfulle orienteringer

Er et interessant oppslag på Nettavisen:
https://www.nettavisen.no/nyheter/russisk-guvernor-melder-om-massivt-droneangrep-i-lipetsk/s/5-95-1950546

 

Palle Ydstebø heter han faktisk 😄

Artikler han er i fra i dag og i går:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/RzjJar/ukraina-rykker-frem-i-russland-skal-ha-tatt-strategisk-viktig-by
https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2024/01/14/195975192/palle-ydstebo-vi-ma-forberede-oss-pa-noe-verre-enn-bade-pandemi-og-krig

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Brother Ursus Angående Gerasimov så var han bare til stede i krisemøtet her om dagen via en videosamtale som like gjerne kunne ha vært et gammelt opptak, mens Putin og banden kunne ha spilt teater om at han fortsatt er i live. Har vi egentlig sikre kilder på at han lever etter angrepet på marinebasen på Krim 8. januar? En video fra en bunker sirkulerte i februar som "bevis" på at han fortsatt var i live, men bekledningen antydet at videoen var filmet om sommeren..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar

Jeg er en noob på militær taktikk, men vi vet at Ukraina har fått en del F-16 fra vesten som de nå har begynt å operere. Det neste som skjer er at Ukraina går til regelrett invasjon av Russland i ett område Russland ikke har større militær kapasitet. Dette må Putin reagere på og det er vel naturlig å tenke seg at det må bli massive troppe forflytninger nå? Dersom det skjer så er vel strengt tatt mange tropper svært utsatt for fly-raid og drone angrep? Jeg mener når du lokker fienden ut på reise så vil de jo være mer sårbare? Kan det være så enkelt at dette er taktikken til Ukraina - å lokke fienden vekk og gjøre dem sårbare for fly som nå Ukraina disponerer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, FriskLuft said:

Jeg er en noob på militær taktikk, men vi vet at Ukraina har fått en del F-16 fra vesten som de nå har begynt å operere. Det neste som skjer er at Ukraina går til regelrett invasjon av Russland i ett område Russland ikke har større militær kapasitet. Dette må Putin reagere på og det er vel naturlig å tenke seg at det må bli massive troppe forflytninger nå? Dersom det skjer så er vel strengt tatt mange tropper svært utsatt for fly-raid og drone angrep? Jeg mener når du lokker fienden ut på reise så vil de jo være mer sårbare? Kan det være så enkelt at dette er taktikken til Ukraina - å lokke fienden vekk og gjøre dem sårbare for fly som nå Ukraina disponerer?

 

Om det er bevist taktikk eller en hyggelig bivirkning av at Ukraina setter igang sin egen spesialoperasjon i russland er jeg ikke sikker på. Men ja - troppeforflytning er økt risiko. For begge sider. Ukraina har både dyktige dronepiloter, mange droner og nå også utvidet kapasitet med nye jagerfly. 

Problemet til Ukraina nå er jo at de må også følge på med mere styrker inn etter stormtroppene, og de må få inn utstyr og forsyninger, ammo, artilleri og skyts. Dermed er også de ekstra sårbare for russiske angrep. 

En må nok regne med kraftig økning i tap på begge sider nå, men den som holder hodet kaldt og ikke feilvurderer situasjonen vil fort få rask fremrykning uten at tapene blir uoverkommelige. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Det gikk som det måtte gå og har vel en 5-6 aktive kommentatorer per i dag.

Det er sjeldent jeg finner noe spennende i kommentarfeltet der lenger. Hadde gitt en medalje til personen som hadde lagd en bot for posting av nye artikler på forumet her, sånn det var før. 

Simen1 skrev (3 timer siden):

Denne over-nøytraliteten mener jeg er skadelig både for norsk politikk og NRK som medie.

Samtidig har de helt klart valg side i Palestina-Israel konflikten. Avskaff statlig finansiering. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Delvis said:

Det sto noe på Nettavisen, om at de Russiske styrkene som er inne i Ukraina ikke lett kan komme seg ut noen vei nå. Kan det være at Ukraina rett og slett vil prøve å sperre de inne? Omringe dem så og si?

Ja det er fort å miste oversikten eller ta feil valg når det skjer plutselige og svært raske endringer i frontlinje eller det åpnes nye fronter. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Simen1 said:

@Brother Ursus Angående Gerasimov så var han bare til stede i krisemøtet her om dagen via en videosamtale som like gjerne kunne ha vært et gammelt opptak, mens Putin og banden kunne ha spilt teater om at han fortsatt er i live. Har vi egentlig sikre kilder på at han lever etter angrepet på marinebasen på Krim 8. januar? En video fra en bunker sirkulerte i februar som "bevis" på at han fortsatt var i live, men bekledningen antydet at videoen var filmet om sommeren..


Ja, han var fraværende i dag, og det er svært mange som har krevet ham sparket i lang tid, inkludert Prigozhin. Spørs om de ikke må få viljen sin etter hvert. Jeg tror Putin beholder ham fordi det er en person han kan kontrollere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 minutter siden):

 

Jeg var veldig aktiv på sosiale medier i begynnelsen av krigen og hadde ca. 22K følgere. Besluttet å legge ned bla. pga. trusler. Jeg sov en stund med pistolen under madrassen. Det var ikke russere, men heller nordmenn som støtter Russland. Det finnes et mindre antall av dem, men flere er helt klart psykisk ustabile og har tom. voldshistorikk.

Da må det være bedre å være anonym på en slik plattform. Kan ikke forstå at folk skal ha våpen hjemme hos seg om de ikke jakter - dersom vi kommer dit at man har våpen hjemme for å forsvare seg så er samfunnet i praksis ødelagt. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, FriskLuft said:

Dette må Putin reagere på og det er vel naturlig å tenke seg at det må bli massive troppe forflytninger nå? Dersom det skjer så er vel strengt tatt mange tropper svært utsatt for fly-raid og drone angrep? Jeg mener når du lokker fienden ut på reise så vil de jo være mer sårbare? Kan det være så enkelt at dette er taktikken til Ukraina - å lokke fienden vekk og gjøre dem sårbare for fly som nå Ukraina disponerer?

 

Hovedproblemet er at russerne ikke har fler styrker og ikke klarer å generere fler enn de taper hver måned. Og selv om de skulle velge å trekke seg ut av deler av Ukraina så er det logistisk vanskelig å flytte på dem fordi de også mangler logistikk. Selv om Putin skulle mobilisere så er det lite tungt utstyr å gi. Nord-Korea annonserte i går 1000 nye containere med våpen til Russland. Russerne går rett og slett tomme.

 

16 minutes ago, Gouldfan said:

Er Atomvåpen en fare nå?

Wagner ledelsen og gruppen rykket fort frem nesten til Moskva, er det mulig at Ukraina kan gjøre det samme? Da er vel ikke Putin fingeren langt unna atomvåpen knappen?

 

I min oppfatning er nå atomvåpenfaren delvis over. Jeg anser faren å ha vært større de første 24-48 timene. Kreml forsøker så langt å danne en konvensjonell militær respons. Faren er ikke 100% over, men taktiske atomvåpen er ikke veldig effektive mot annet enn statiske forsvarsverk og baser. Og det ville koste Russland mye av den støtten de fremdeles har, også i egen befolkning. For ikke å nevne at nedslag ville være på eget territorium.

 

 

Endret av Brother Ursus
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Fylliken Medvedev har ropt ulv ca annenhver dag i 2,5 år nå. Hadde det vært noe i truslene så hadde de brukt atombomber et tresifret antall ganger til nå. Du har tidligere trodd at det har vært ulv hver gang Medvedev har åpnet munnen. Hvor mange ganger må du bli lurt for å klare å avsløre en ny løgn?

Vel - nå har ingen gått inn i Russland på denne måten før. Om jeg leser Putin rett så tenker han vel at taktiske atomvåpen kan være en vei ut av dette for å skremme Ukraina til å trekke seg tilbake......Jeg har null peiling på hva som foregår i hodet til en galning, men tenker som så at dersom noen kommer hjem til deg og begynner å rive ned veggene i boligen din - da endres fort evnen til rasjonell tenkning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...