Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva den ordinere Ukrainer tenker om det som nå foregår over grensen i Russland. Skulle likt å sett noen intervjuer på gata eller lese i et ukrainsk forum hva som menes.

Ser for meg at en slik operasjon må være en skikkelig moral boost og at dette virkelig trengtes nå, i hvert fall så lenge operasjonen er velykket.

Zelenksy synes å tenke at dette var virkelig nødvendig nå.

Quote

Zelenskyy: Commander Syrskyi Delivers 3 Reports in One Day, With Results Needed by Our Country

Quote

Today there have already been three reports from Commander Syrskyi – reports that are effective. These are exactly the kinds of reports our country needs right now,” Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy said in his evening address on August 8.

Zelenskyy expressed gratitude to soldiers and commanders who ensure the protection of Ukrainian positions and the fulfillment of defense tasks.

https://united24media.com/latest-news/zelenskyy-commander-syrskyi-delivers-3-reports-in-one-day-with-results-needed-by-our-country-1646

Men enn så lenge virker han å holde kortene tett til brystet.

Endret av Enceladus
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Entern said:

Det er nok ikke bare kanskje noe i det.

Husk at på venstresiden er «antivestlig» et honnørord.

All den tid det ikke på noen som helst måte er bevist, og all den tid det også er mange motstemmer og mye som tyder på det motsatte, og all den tid det også er mindre oppmerksomhet i media som heller mer mot høyre enn mot venstre, så er det "kanskje" jo... Og påstanden din om "at på venstresiden er «antivestlig» et honnørord" må du nok minst ut på yttre venstre hos Rødt og ennå værre venstrevridde partier for å finne gehør for. Minner om at Norge med partiet AP fra venstresiden er på toppen av bidragsgivere til Ukraina i forhold til inbyggertall. Det gjelder vel i alle fall pengestøtte, men kan gjelde militær støtte også (uten at jeg her og nå er sikker på det). Burde ikke være nødvendig å påpeke, men jeg tror du vil slite med å finne særlig «antivestlig» støtte hos tidligere AP-statsminister Jens Stoltenberg også...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, DukeNukem3d said:

Samtidig har vi det jo litt i bakhodet her vi sitter da. Men informasjonen som kommer som blir verifisert fra flere hold, f.eks både ukrainske og russiske krigsbloggere, viser seg jo som regel å stemme.

Ofte gjør den det, men ikke alltid. Utviklingen i Ukraina de siste 36 timene kom også på et tidspunkt der mange i aviser og mediehus er på ferie med familien - der de tar igjen for sene kvelder, helgejobb og middager de aldri rakk ellers i året pga deadline osv. 

Jeg tenker det er helt greit  - vi vet dagspressen er litt på etterskudd men det stresser meg ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (3 timer siden):

Hvorfor i alle dager betaler han folk for å evakuere? Planlegger han å bombe Kursk og områdene rundt?

Ja. 

Men jeg forstår ikke hvorfor han ønsker å betale litt, før han bomber. Er det ikke bare å si «Om 12 timer må alle ha evakuert! Presidentens ordre!» ??

Kanskje det handler om noe annet, som f.eks. å kjøpe seg lojalitet i den lokale befolkningen? Vise folket at han bryr seg om de, og på den måten håpe at eventuell kritikk stilner hen? 

Putin bryr seg neppe nevneverdig om enkeltmenneskers skjebner. Vi ser jo hvordan han gladelig dytter egne borgere inn i kjøttkverna. Med viten og vilje. Så medfølelsen ovenfor den rammede befolkning stikker nok ikke så dypt. Men det bør ikke russere flest forstå. De bør jo heie på sin store og allmektige leder!?

Eller kanskje utbetalingen skyldes noe helt annet. Hva vet jeg? 😉

PS: som andre har nevnt, er ikke lovnad om utbetaling noen garanti for at det noen sinne kommer penger. Virkelig ikke. Flust av soldater (både døde og overlevende) som ikke får det de ble lovet og forespeilet. Dessverre vrient å protestere veldig høylytt, da regime-motstandere (eller deres familiemedlemmer) sliter med å kontrollere vinduer i boligblokka. Titt og ofte ramler de rett og slett ut! 😬 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (40 minutter siden):

All den tid det ikke på noen som helst måte er bevist, og all den tid det også er mange motstemmer og mye som tyder på det motsatte, og all den tid det også er mindre oppmerksomhet i media som heller mer mot høyre enn mot venstre, så er det "kanskje" jo... Og påstanden din om "at på venstresiden er «antivestlig» et honnørord" må du nok minst ut på yttre venstre hos Rødt og ennå værre venstrevridde partier for å finne gehør for. Minner om at Norge med partiet AP fra venstresiden er på toppen av bidragsgivere til Ukraina i forhold til inbyggertall. Det gjelder vel i alle fall pengestøtte, men kan gjelde militær støtte også (uten at jeg her og nå er sikker på det). Burde ikke være nødvendig å påpeke, men jeg tror du vil slite med å finne særlig «antivestlig» støtte hos tidligere AP-statsminister Jens Stoltenberg også...

Stoltenberg = sentrum/venstre. Ap har ikke vært antivestlig på 100+ år, stemmer :) 

NRK = venstre. De fleste der stemmer Rødt, SV eller MDG.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (9 timer siden):

Mener også det er en usaklig måte å kommunisere på. Jeg ignorerer ikke meningene til de som bruker ZZ, men er bare irriterende. Jeg tror ikke tilsvarende nedsettende betegnelser om israelere/jøder ville blitt akseptert her på forumet, selv om det er saklig å kritisere handlinger og styresett i landet.

Å kritisere Russland eller betegne russiske tropper og deres handlinger som handlinger fra Russland eller av russere må ses i kontekst og er helt greit. Jeg håper selvsagt det ukrainske folk opplever frihet i eget territorium, men hater ikke Russland eller russere generelt, og de jeg kjenner med russisk bakgrunn her i landet, tar for det meste avstand fra okkupasjon og medfølgende krigshandlinger. Krigen er en katastrofe også for sivile russere som ikke har bedt om noe krig, og det er ikke utenkelig at et indre opprør i Russland kan være spikeren i kisten for dagens styresett i Russland. Det vil uansett komme en dag hvor man må forholde seg til Russland og russere igjen. Det at nye rekrutter overgir seg uten kamp, kan selvsagt skyldes frykt for ukrainske styrker, men kan også skyldes at de er blant et utall rekrutter som ikke ønsker å være en del av Putins krig, noe det i så fall står respekt av.

Hvor er moderatorene i dette forumet? Helt fraværende eller på samme nivå? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pløyde gjennom nyhetssending på Nrk nettv de siste 3 dagene(innslagene står listet under), har ikke fått anledning se de i samtid og glemt det.
Merkelig: Store ting skjer i denne krigen nå, og der ikke et eneste innslag på Nrk siste 3 dager. Liker de ikke at Ukraine begynner å få et overtak?
 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 minutt siden):

Pløyde gjennom nyhetssending på Nrk nettv de siste 3 dagene(innslagene står listet under), har ikke fått anledning se de i samtid og glemt det.
Merkelig: Store ting skjer i denne krigen nå, og der ikke et eneste innslag på Nrk siste 3 dager. Liker de ikke at Ukraine begynner å få et overtak?
 

I stedet kommer de med slike saker:

https://www.nrk.no/urix/flere-ukrainere-sier-ja-til-a-avgi-omrader-for-a-fa-fred-1.16994029

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (2 minutter siden):

De fleste her inne har nok sikkert egne meninger omkring både HVA som sies og HVORDAN det sies, men de har også evnen til å la ting som irriterer ligge så fremt innlegget ellers er saklig. Moderatorene er her for å holde tråden saklig og på tema, og de gjør etter min mening en god jobb med det.

Det er jo litt av poenget: Tråden mister saklighet, og er enig i kritikken av bruk av ZZ-begrepene. I tillegg er det nedsettende overfor en hel folkegruppe/nasjonalitet. Hvis det er en generell enighet om at det er greit, skal jeg legge den ballen død.

 

Delvis skrev (3 minutter siden):

Pløyde gjennom nyhetssending på Nrk nettv de siste 3 dagene(innslagene står listet under), har ikke fått anledning se de i samtid og glemt det.
Merkelig: Store ting skjer i denne krigen nå, og der ikke et eneste innslag på Nrk siste 3 dager. Liker de ikke at Ukraine begynner å få et overtak?
 

NRKs dekning av krigen er skandaløst dårlig. At andre medieaktører også har dårlig dekning, er ikke en unnskyldning, for de fores ikke med skattepengene våre for å drifte (ut over den generelle mediestøtten og fri moms).

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Delvis said:

Pløyde gjennom nyhetssending på Nrk nettv de siste 3 dagene(innslagene står listet under), har ikke fått anledning se de i samtid og glemt det.
Merkelig: Store ting skjer i denne krigen nå, og der ikke et eneste innslag på Nrk siste 3 dager. Liker de ikke at Ukraine begynner å få et overtak?
 

Ja det er merkelig. Har kommentert på det flere ganger her i tråden. Folk har hatt litt ulike teorier om hvorfor.

Det er så ille at visse folk i min nærmeste omkrets tror dette er en fillesak fordi de knapt har sett noe om det på NRK.

I grunn burde vi sende NRK en forespørsel og spørre hva det er som skjer. Jeg lurer veldig og et svar fra NRK ville vært oppklarende.

Endret av Enceladus
  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...