Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Andre1980 skrev (6 minutter siden):

Kan du ikke vær så snill å legge av det dette tullet med å erstatte russland med raZZland og russiske med raZZiske snart? Du har holdt på i 2 år. Du viser deg som en person på  barneskolenivå i måten du takler dette på, og jeg klarer ikke å ta et ord av hva du sier seriøst. Faktisk så hopper jeg bare over innleggene dine, og jeg tipper andre tenker/gjør det samme. 

Aner ikke hvorfor du tror at dette gjør den store forskjellen, men for meg så oppfattes det som primitivt og barnlig. 

Primitive, enkle og tilbakestående må også få lov til å diskutere. Er vel en del av vårt demokrati, handler om gjensidig respekt. Evnt. så får en heller bare ignorere.

Endret av OMyren
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Fantastisk.. Faen meg på tide. 

Endrer vel ingenting om det står i VG eller Dagbladet. De som er i skuddlinjen gir vel blanke i hva Norske VG og Dagbladet skriver. De er vel mere opptatt av andre ting tenker jeg.

Endret av OMyren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, OMyren said:

Endrer vel ingenting om det står i VG eller Dagbladet. De som er i skuddlinjen gir vel blanke i hva Norske VG og Dagbladet skriver. De er vel mere opptatt av andre ting tenker jeg.

Jo, fokus på krigen er viktig også for de i skuddlinjen. Det er en viktig krig som ikke fortjener å bli glemt eller miste støtten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Cervinus skrev (1 minutt siden):

Jo, fokus på krigen er viktig også for de i skuddlinjen. Det er en viktig krig som ikke fortjener å bli glemt eller miste støtten.

Skjønner, men de som virkelig har interesse og fokus har dette uavhengig av media. Viss det er slik av en er avhengig av media for å ha fokus / bli påminnet om krigen, da er nok interessen / fokuset lavt i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OMyren skrev (3 minutter siden):

Skjønner, men de som virkelig har interesse og fokus har dette uavhengig av media. Viss det er slik av en er avhengig av media for å ha fokus / bli påminnet om krigen, da er nok interessen / fokuset lavt i utgangspunktet.

For min del setter jeg pris på å få nyheter fra redaktørstyrte medier, som om ikke annet prøver å ha et visst nivå av kildekritikk. Jeg klarer ikke å orientere meg via twitterposter og diverse i sosiale medier, det er for mye feilinformasjon som florerer der. Syns det er synd at denne krigen har mistet interessen i nyhetsbildet nå. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Cervinus said:

Jo, fokus på krigen er viktig også for de i skuddlinjen. Det er en viktig krig som ikke fortjener å bli glemt eller miste støtten.

Fullstendig enig: Om krigen ikke omtales vil oppmerksomheten omkring den bortsett fra hos de mest engasjerte på ukrainas side som flertallet i denne tråden falle. Folk som ikke er engasjert og aktivt søker informasjon om krigen vil i større eller mindre grad miste fokus på krigen, og i takt med fallende oppmerksomhet og fokus vil nok også støtten til Ukraina, og forståelsen for økonomiske og militære donasjoner falle 🤔 Ser heller ikke bort i fra at enkelte som til vanlig ikke er engasjerte minnes på ukrainakrigen av nyhetene og da donerer til Ukraina, og at enkelte derfor trenger en påminnelse i blant.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, :utakt said:

For min del setter jeg pris på å få nyheter fra redaktørstyrte medier, som om ikke annet prøver å ha et visst nivå av kildekritikk. Jeg klarer ikke å orientere meg via twitterposter og diverse i sosiale medier, det er for mye feilinformasjon som florerer der. Syns det er synd at denne krigen har mistet interessen i nyhetsbildet nå. 

Fullstendig enig der også: SOME har ALT for mye raZZer-bot'er, desinformasjon, nyttige idioter og apologeter. Men det er merkelig at "MSM" som NRK ikke har mer fokus på ukrainakrigen. Ikke minst fordi i følge det som er påstått i denne tråden tidligere så har NRK mer oppsluttning omkring innslag om ukrainakrigen enn Israel-/Hamas-konflikten og krisen i midtøsten generellt.

Jeg missliker STERKT konspirasjonsteorier, men klarer samtidig ikke å la være å undres over om det KANSKJE er noe i det med venstrevridning i norsk media, og at derfor "palestinasaken" prioriteres fremfor krigen i Ukraina, som vel trolig objektivt sett er mer omfattende og er mer relevant for Norge og norges nærområder 🤔

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Gjest MKII said:
23 minutes ago, Cervinus said:

Jo, fokus på krigen er viktig også for de i skuddlinjen. Det er en viktig krig som ikke fortjener å bli glemt eller miste støtten.

Fullstendig enig: Om krigen ikke omtales vil oppmerksomheten omkring den bortsett fra hos de mest engasjerte på ukrainas side som flertallet i denne tråden falle. Folk som ikke er engasjert og aktivt søker informasjon om krigen vil i større eller mindre grad miste fokus på krigen, og i takt med fallende oppmerksomhet og fokus vil nok også støtten til Ukraina, og forståelsen for økonomiske og militære donasjoner falle 🤔 Ser heller ikke bort i fra at enkelte som til vanlig ikke er engasjerte minnes på ukrainakrigen av nyhetene og da donerer til Ukraina, og at enkelte derfor trenger en påminnelse i blant.

Dessuten: Uten oppmerksomhet på krigen i Ukraina vil nok "garantert" forståelsen for å ta i mot og hjelpe ukrainske flyktninger til en viss grad falle, i alle fall hos en del. Manglende fokus i media på krigen vil nok gi enkelte som ikke aktivt søker informasjon om krigen bli tolket som at "jeg hører ikke noe om krigen i Ukraina, da går det nok bra"... Det igjen til "garantert" utnyttes av raZZiske trollfabrikker og bot'er til å så splid også omkring viktigheten av å hjelpe flyktningene!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
33 minutes ago, DukeNukem3d said:

Fantastisk.. Faen meg på tide. 

Det er nok minst to årsaker til at dette tok sin tid før pressen fikk saker på trykk. Både at det er ferie og at de ønsker drille ned i dybden og få sjekket saker før de publiserer. Du og jeg kan velge å følge utvalgte fugler på X også kan vi bringe ting til felles vurdering på forumet. Nrk, og akersgata trenger mer enn tweets før ting publiseres. 

Det er som det er. Som brukere at feks X kan vi få tettere oppdateringer enn i norsk presse, men vi risikerer også at vi får inn mye støy, unøyaktigheter eller ren og skjær feilinfo. 

Personlig tenker jeg vi får forsøke å ha en bredest mulig flate for nyheter. Dvs at vi også følger dagspresse og nrk i tillegg til sosiale medier, x og youtube. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 minutter siden):

Personlig tenker jeg vi får forsøke å ha en bredest mulig flate for nyheter. Dvs at vi også følger dagspresse og nrk i tillegg til sosiale medier, x og youtube. 

Det er derfor eg poster linker til saker på VG og Dagbladet sjølv om vi diskuterte saken her for 2 dager siden. Når VG, Dagbladet og NRK publiserer ein sak er det faktasjekket så godt dei kan før dei publiserer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (12 minutter siden):

Det er nok minst to årsaker til at dette tok sin tid før pressen fikk saker på trykk. Både at det er ferie og at de ønsker drille ned i dybden og få sjekket saker før de publiserer. Du og jeg kan velge å følge utvalgte fugler på X også kan vi bringe ting til felles vurdering på forumet. Nrk, og akersgata trenger mer enn tweets før ting publiseres. 

Det er som det er. Som brukere at feks X kan vi få tettere oppdateringer enn i norsk presse, men vi risikerer også at vi får inn mye støy, unøyaktigheter eller ren og skjær feilinfo. 

Personlig tenker jeg vi får forsøke å ha en bredest mulig flate for nyheter. Dvs at vi også følger dagspresse og nrk i tillegg til sosiale medier, x og youtube. 

Jeg satte på NRK på påskeaften. Hovedoppslaget var at Israel hadde skutt en nordmann i Libanon med en rakett. Viste seg at bilen hadde kjørt på en mine i ettertid. 

Interessant hvordan det i noen konflikter er viktig å få verifisert alle fakta før man publiser noe og i andre så er det viktig bare å ha en overskrift eller en sak. Skulle egentlig ønske dem kjørte den seriøse dekningen de har for Ukraina på alt jeg da men.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
OMyren skrev (51 minutter siden):

Primitive, enkle og tilbakestående må også få lov til å diskutere. Er vel en del av vårt demokrati, handler om gjensidig respekt. Evnt. så får en heller bare ignorere.

Vi lever i et demokrati med talefrihet, ikke et primitivt bandittvelde styrt av ork-raZZhøl. Så alle får lov til å diskutere. Tilmed nazbols som jobber som femtekolonnister for Putler får lov til å diskutere🤷🏻‍♂️ 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (24 minutter siden):

Fullstendig enig der også: SOME har ALT for mye raZZer-bot'er, desinformasjon, nyttige idioter og apologeter. Men det er merkelig at "MSM" som NRK ikke har mer fokus på ukrainakrigen. Ikke minst fordi i følge det som er påstått i denne tråden tidligere så har NRK mer oppsluttning omkring innslag om ukrainakrigen enn Israel-/Hamas-konflikten og krisen i midtøsten generellt.

Jeg missliker STERKT konspirasjonsteorier, men klarer samtidig ikke å la være å undres over om det KANSKJE er noe i det med venstrevridning i norsk media, og at derfor "palestinasaken" prioriteres fremfor krigen i Ukraina, som vel trolig objektivt sett er mer omfattende og er mer relevant for Norge og norges nærområder 🤔

Det er nok ikke bare kanskje noe i det.

Husk at på venstresiden er «antivestlig» et honnørord.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (4 timer siden):

Klarer de å presse seg frem til nærheten av Kursk er jeg helt overbevist om at atomvåpen vil bli tatt i bruk i Ukraina av Putin. 

Da burde jo Russland ha tatt i bruk atomvåpen for lengst, i og med at Russland nå er offisielt invadert av en utenlandsk militærstyrke, noe som i teorien da skal utløse bruk av atomvåpen.

Men ingenting skjer.

Merkelig. Nesten som at atomvåpen ikke er aktuelt til tross for atomhissingen til Russland-tilhengerne.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, DukeNukem3d said:

Jeg satte på NRK på påskeaften. Hovedoppslaget var at Israel hadde skutt en nordmann i Libanon med en rakett. Viste seg at bilen hadde kjørt på en mine i ettertid. 

Interessant hvordan det i noen konflikter er viktig å få verifisert alle fakta før man publiser noe og i andre så er det viktig bare å ha en overskrift eller en sak. Skulle egentlig ønske dem kjørte den seriøse dekningen de har for Ukraina på alt jeg da men.

På tross av rutiner, sjekk og flere kilder så skjer det altså feil. Men det som er sikkert er at nyheter som har vært gjennom en vask hos dagspresse eller Nrk har nok langt færre feil enn rå-nyheter vi konsumerer fra nettets mørke avkroker aka sosiale medier. 

Så jeg sier igjen. Det beste vi kan gjøre er å konsumere nyheter via en bred flate. Inkludert dagspresse og statskanal. Når vi finner breaking news på andre kilder så er det kjekt å kunne poste de her, slik at vi i fellesskap kan forsøke å luke ut lite troverdige saker eller forsøke å finne støtte for det som postes. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (Akkurat nå):

På tross av rutiner, sjekk og flere kilder så skjer det altså feil. Men det som er sikkert er at nyheter som har vært gjennom en vask hos dagspresse eller Nrk har nok langt færre feil enn rå-nyheter vi konsumerer fra nettets mørke avkroker aka sosiale medier. 

Samtidig har vi det jo litt i bakhodet her vi sitter da. Men informasjonen som kommer som blir verifisert fra flere hold, f.eks både ukrainske og russiske krigsbloggere, viser seg jo som regel å stemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...