Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Simen1 said:

Ble vi ikke enige angående okkupasjonen av Zaporizhzhia kjernekraftverk at det var en uhyre dårlig ide å militarisere et kjernekraftverk? Burde vi gå bort fra det prinsippet nå? :hmm:


Joa, altså, jeg tviler på at ukrainerne vil gjøre det russerne gjorde.

Men bare det faktum at det er en atomkraftverk der betyr at man må være forsiktig med f.eks luftstøtte og artilleri.

Om de faktisk er det, er en annen sak...

Jeg er derimot helt sikker på at ukrainerne ikke vil sprenge det. Russerne vil sikkert hevde at det er det som er målet deres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Det har foregått flere ganger før, i form av prøvesprengninger riktignok.

Vanligvis ikke i bebodde områder. Meg bekjent har sivilbefolkning blitt utsatt for stråling/nedfall, men ingen har blitt drept i selve eksplosjonene. 

Lenke til kommentar

På en skala fra 1 til 10. Hvor tilfeldig er det at dette lille grenseraidet ble satt i gang bare dager etter at Ukraina fikk F-16? 

Jeg forventer ikke at F-16 kommer til å bombe Kursk snart, derimot vil det overraske meg veldig om de ikke flyr luftforsvarspatruljer typ sørvest for Sumy.. ;) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, OMyren said:

Forhåpentligvis slutt på krigen snart.

Ja krigen kan være nårsomhelst. Det er bare for putin å kalle alle sine soldater hjem fra okkuperte områder i Ukraina så er det ikke mer krig. Slik det har vært helt tilbake til 2014 da russerne okkuperte Ukraina. 

Endret av bojangles
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er spent på min teori om lokale innbyggere vil bytte side til Ukraina som sin beskytter. Det kan være et vippepunkt som setter i gang en kjedereaksjon i Russland. Putin kan måtte forskanse seg i Moskva og måtte se Napoleon Bonaparte sitt bilde i speilet. Napoleon inntok som kjent Moskva i 1812, men forhindret fra forsyninger utenfra så ble det en kald vinter, byen ble brent og han måtte sulten, kald og utslitt bare vende nesen hjemover, med enorme tap. Putins der untergang er også et godt språklig bilde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Just now, OMyren said:

Forhåpentligvis slutt på krigen snart.



Jeg tror nok ukrainerne heller ser for seg en "buffersone" ved å ta så mye som mulig, kanskje tom. Kursk by, snarere enn Moskva. Med mindre muligheten plutselig skulle by seg ved at forsvaret kollapser.

Uansett kan dette gjøre Putin vesentlig mindre populær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

Jeg er spent på min teori om lokale innbyggere vil bytte side til Ukraina som sin beskytter. Det kan være et vippepunkt som setter i gang en kjedereaksjon i Russland. Putin kan måtte forskanse seg i Moskva og måtte se Napoleon Bonaparte sitt bilde i speilet. Napoleon inntok som kjent Moskva i 1812, men forhindret fra forsyninger utenfra så ble det en kald vinter, byen ble brent og han måtte sulten, kald og utslitt bare vende nesen hjemover, med enorme tap. Putins der untergang er også et godt språklig bilde.


Jeg skulle ønske det, og jeg tror ikke de er spesielt patriotiske, annet enn når statsapparatets øyne er på dem. Men jeg tror ikke de bryr seg noe særlig. De er som serfer, som tilsynelatende jobber for hvem som helst som styrer fyrstedømmet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 minutter siden):

Ja krigen kan være på nårsomhelst. Det er bare for putin å kalle alle sine soldater hjem fra okkuperte områder i Ukraina så er det ikke mer krig. 

Du er ett geni, det er en løsning en kan bruke i alle verdens kriger og konflikter 🤣

Lenke til kommentar
OMyren skrev (2 minutter siden):

Du er ett geni, det er en løsning en kan bruke i alle verdens kriger og konflikter 🤣

Hvis forbrytere slutter med forbrytelser så er det vel slutt på forbrytelsene, ikke sant? Occam's razor. Det trenger ikke være mer avansert enn så.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...