Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (5 minutter siden):

Jeg har ingen ide om hva situasjonen faktisk er på bakken men det er en åpenbar mulighet at Ukraina de siste månedene har latt russerne slite seg ut ved å la dem krabbe fremover meter for meter i donbass, samtidig som de selv har økt størrelsen og kvaliteten på egne reserver. At Ukraina nå går inn i russland *kan* være uttrykk for at de nå vurderer at styrkeforholdet mellom Ukrainske og russiske reserver for øyeblikket er i Ukrainas favør og at en hver bevegelse av russiske reserver vekk fra fronten i donbass vil muliggjøre ukrainske motangrep der.

Kom til å tenke på det faktum at om man skal kunne ha mulighet til å rykke frem mot en fiende må man angripe fienden der han ikke har fått tid eller anledning til å grave seg ned. Om UA nå bruker sin offensive kapasitet på å sette de russiske styrkene under press gjennom å true flanker og ikke-befestede områder vil de akkurat som det har vært påpekt av andre her inne tilrane seg initiativet i krigen, og da kan man styre krigens utvikling på en helt annen måte enn man har kunnet mens man utøver en oppholdende forsvarskrig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det ville vært interessant å se en slik plansje med Ukrainske tap hittil i krigen og dagstap også, ikke bare Russlands tap. Et litt mer nyansert bilde, kanskje. Jeg er selvfølgelig på Ukrainsk side i denne krigen, men de youtube-videoene og informasjon ellers i denne tråden virker veldig ensidig i forhold til hva nyheter sier mtp Russlands evner på slagmarken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (25 minutter siden):

Det ville vært interessant å se en slik plansje med Ukrainske tap hittil i krigen og dagstap også, ikke bare Russlands tap. Et litt mer nyansert bilde, kanskje. Jeg er selvfølgelig på Ukrainsk side i denne krigen, men de youtube-videoene og informasjon ellers i denne tråden virker veldig ensidig i forhold til hva nyheter sier mtp Russlands evner på slagmarken.

Veldig godt poeng. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (30 minutter siden):

Det ville vært interessant å se en slik plansje med Ukrainske tap hittil i krigen og dagstap også, ikke bare Russlands tap. Et litt mer nyansert bilde, kanskje. Jeg er selvfølgelig på Ukrainsk side i denne krigen, men de youtube-videoene og informasjon ellers i denne tråden virker veldig ensidig i forhold til hva nyheter sier mtp Russlands evner på slagmarken.

Det vil vi alle, men det er ingen som veit noko som seier noko 🤔

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (58 minutter siden):

Det ville vært interessant å se en slik plansje med Ukrainske tap hittil i krigen og dagstap også, ikke bare Russlands tap. Et litt mer nyansert bilde, kanskje. Jeg er selvfølgelig på Ukrainsk side i denne krigen, men de youtube-videoene og informasjon ellers i denne tråden virker veldig ensidig i forhold til hva nyheter sier mtp Russlands evner på slagmarken.

Jeg har ikke sett oversikt over tap av personell men jeg ser at noen youtubere av og til drar frem en plansje med oversikt over tap av utstyr på begge sider. Tror det er noe OSINT-greier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fortsatt veldig lite om situasjonen i Kursk på NRK. Veldig merkelig. Alt jeg har sett så langt er denne sporadiske oppdateringen med små notiser: https://www.nrk.no/nyheter/krigen-i-ukraina-1.11480927

Ingenting foreløpig jeg har fått med meg på hverken radio eller TV nyheter.

Hvor er korespondentene som har brukt å rapportere fra Russland? F.eks. Morten Jentoft og Gro Holm? Er de på ferie? Hva skjer?

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Olsenhower said:

Det ville vært interessant å se en slik plansje med Ukrainske tap hittil i krigen og dagstap også, ikke bare Russlands tap. Et litt mer nyansert bilde, kanskje. Jeg er selvfølgelig på Ukrainsk side i denne krigen, men de youtube-videoene og informasjon ellers i denne tråden virker veldig ensidig i forhold til hva nyheter sier mtp Russlands evner på slagmarken.


Estimat av Russiske tap gis av Ukraina. Ukraina ønsker derimot selvsagt ikke å si for mye om egne tap. Og Russland gir ingen troverdige estimat. Ukrainas estimat virker noenlunde fornuftige - kanskje litt høye - men ikke veldig sådann. Tapene ser ut til å gjenspeile ting vi ser dokumentert på slagmarken. Det er bekreftet over 60.000 russiske regulære døde. De utgjør bare drøyt 30-40% av kampstyrkene og antagelig en enda mindre andel av de som faller (fordi de er profesjonelle og har andre roller enn infanteri). Det er DPR, LPR, fanger, Wagner osv. som generelt har tatt de hardeste tapene (i tillegg til f.eks VDV - paratroppene).

Vi vet at Russland har langt større tap enn Ukraina fordi Ukraina stort sett har kjempet i forsvar med fokus på å forsvare i dybde og spare soldatene sine. De har suverent mye bedre tilgang på ambulanser og feltsykehus og også store sykehus relativt nærme, som russerne ikke i særlig grad har hatt annet enn rundt Donetsk by. Ei heller bryr russerne seg nevneverdig om infanteriet sitt. Ukrainerne på sin side tar seg generelt godt av hverandre. Dødsraten for russiske skadde har vært 2-3 ganger høyere, og antallet skadde har også vært kanskje dobbelt så høyt. Slik at det har dødd kanskje 4-5+ ganger så mange russere totalt. I slag om enkelte områder russerne har vært desperate etter å ta har russiske tap vært astronomiske. I Sieverodonetsk var det vel nesten 3:1, Bakhmut over 7:1, Avdiivka 11:1 bare for å nevne noen. Wagner alene mistet minst 20K mann i Bakhmut.

Når ting var på sitt vanskeligste for Ukraina så mistet de 100+ mann om dagen (døde) i slaget om bla. Sieverodonetsk. Og flere ganger så mange skadde. Slaget varte i ca. 2 måneder. Ukraina tok de suverent største tapene i krigen sin der. 100*60=6000 mann eller fler. På en vanlig dag er det anslått at Ukraina mister rundt 30-50 KIA og russerne gjerne flere hundre.

Vet ikke om dette var noe oppklarende, men ;)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kahuna said:

Jeg har ikke sett oversikt over tap av personell men jeg ser at noen youtubere av og til drar frem en plansje med oversikt over tap av utstyr på begge sider. Tror det er noe OSINT-greier.


I materiell er tapene ganske nøyaktige mellom 3 og 3,5 : 1 totalt, med større forskjeller innad i forskjellige kategorier.

Russlands tap av soldater er ganske sikkert veldig mye høyere enn tapet av materiell fordi de nærmest er redusert til en WWI/WWII-stil infanterihær i mange tilfeller, og fordi de overhodet ikke bryr seg om egne soldaters liv, ei heller har særlig mulighet til å berge dem. Slik at den er antagelig 4-5-6 : 1 og fortsetter antagelig å vokse etter hvert som krigen fortsetter og russisk doktrine og materiell blir svekket mens ukrainerne kjører på med vestlig trening og utstyr. Det er f.eks knapt noen som er blitt drept som har sittet i et vestlig kjøretøy som er ødelagt, mens russiske stridsvogner, BMP og andre IFV eksploderer opp i stratosfæren.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

GUddZlUWMAAQ5JM.png.384ef149958ca1decd1cef43feb30923.png


Russerne virker mest opptatt av å beskytte Kursk (storby). Det er også i den retningen det er mest motstand, pga. bla. Sudzha som var i veien, men nå er helt under kontroll. Ukrainerne beveger seg oppover alle tre veiene og det raser kamper på veien mot både Korenevo/Rylsk (nordvest), Lgov (nord) og særlig Kursk (nordøst). Når ukrainerne kommer seg gjennom det forsvaret som har blitt hastet sammen ad hoc, så er det heller ikke stort mye bak dem. Hvis Putin noen gang skulle bruke et atomvåpen måtte det enten vært nå, langs disse veiene, om man skal forsøke å gjøre minimal skade på egne sivile.

 

Endret av Brother Ursus
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skal være forsiktig med å bite over for mye eller være for optimistisk, men jeg synes det begynner å lukte Kharkiv 2.0 her.

Russerne var ekstremt uforberedte. Og Ukraina har tydeligvis hatt en hel del enheter i bakhånd. Vi har vært mange som har lurt på hvor disse har vært, og trodde de hadde blitt satt inn langs fronten for å holde tilbake russerne. For annet enn et fåtall Strykere, Leoparder og Abrahms, så har vi bare sett et lite antall Bradleys.

Kan russerne raske sammen et troverdig ad hoc forsvar? Uansett vil de nok gå på store tap og store smeller. Det kan bli ukrainske erfarne og elite- styrker mot improviserte russiske enheter med lite tungt utstyr. Akhmat og Wagner skal visst ha blitt kalt inn.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...