Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vore noko om Ukraina hadde kjeppjaga putin & co opp til sibir og brukt di i gruvene der, om ikkje anna for å ha di på straffearbeid for alt det gale di har gjort. Så gitt russerene muligheten til å få til eit fungerande demokrati utan oligarker og anna rusk. Men som vanlig blir det vel heller ris på lanken for Ukraina når Biden & co er ferdig å ruge. Kjenner eg mister trua på Nato og USA. USA etter valget vil neppe bli noko betre da valget synast å bli enten ytterst til venstre eller ytterst til høgre. EU har vore rævva lenge og norske politikere evner ikkje å ordne opp forfallet av forsvaret vårt eller stoppe russisk provokasjon langs kysten. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (1 time siden):

Sitter og funderer litt over motivasjonen UA har for å gå inn i Russland, og så spekulerer jeg på om det kan være nettopp for å provosere frem at Russland må sette inn vernepliktige soldater i kampene. Da vil jo kanskje nyhetene om krigen og dens realiteter spre seg fortere inn i den russiske befolkningen enn om man bare angriper områder med "frivillige" (les dette som den russiske, utvidede tolkningen av ordet frivillig) soldater.

Altså at Ukraina går inn i Russland for å fortelle russerne at de faktisk er i krig mot et naboland, noe de ellers synes å ikke helt forstå. 

Det er ikke sikkert at de har en helt klar motivasjon for det de gjør. Det kan være å teste grenser, forvirre eller tvinge fram troppeforflytninger, provosere, lage buffersoner mot Kharkov, initiere intern motstand i Russland, psykologisk krigføring, eller til og med teste grenser for hva allierte vil godta. Jeg har litt vanskelig for å tro at Ukraina og allierte vil annonsere hver eneste endring de gjør i taktiske disposisjoner i krigen mot Russland. Russerne må gjerne gråte på TV, men de er i en krig de selv har startet, og generøst nok har ukrainerne tilbudt seg å avslutte krigen dersom russerne bare trekker seg ut av pre 2014-ukrainske områder.

Jeg tror også vi på et eller annet tidspunkt vil se en ketchup-effekt. Hvis Russland nærmer seg et bristepunkt, kaster de alt inn for å holde Ukraina der de er nå, men når det brister, blir det som en demning som åpner seg. Både Russland og Ukraina burde være kjent med at det kan skje: Krigen kjørte seg fast i Stalingrad (nåværende Volgograd). Etter slaget om Stalingrad opplevde tyskerne enveiskjøring bakover, og man så det som nærmest kan beskrives som en ketchup-effekt for sovjet-russerne.

torbjornen skrev (37 minutter siden):

Eg trur dei i fyrste omgang heller bør satse på folkerepublikken Kursk. Ukraina har ikkje kapasitet til å ta Moskva og forsvare sine eigne grenser samstundes. Dessutan ville eit angrep på Moskva vere ein trussel mot Russland sin eksistens, med alt det dette medfører.

Jeg tror heller ikke de kommer til å gå den lange veien, men Wagner laget vei i vellingen da ha snudde rundt på troppene, var overraskende lite som stoppet dem. Jeg vet at det ikke er helt overførbart, da Wagner var russiske og hadde en viss legitimitet innad i Russland, men formålet trenger ikke være å okkupere Moskva, bare vise at man kan bringe krigen til russisk territorium hvis man ønsker. Ukraina har ikke territorielle krav i Russland, men vil ha bedre kort på hånden dersom de viser at de kan bli stående i Russland dersom krigen drar ut.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://www.washingtonpost.com/politics/2024/08/07/jd-vance-charles-johnson-texts/

JD Vance in texts with far-right figure: Profane and off-the-cuff

"Private messages show Trump’s running mate entertaining conspiracy theories and scorning the late Sheldon Adelson."

“Dude I won’t even take calls from Ukraine,” he told Johnson in October, about three weeks after House Republicans blocked additional aid to help Kyiv repel the Russian invasion. “Two very senior guys reached out to me. The head of their intel. The head of the Air Force. Bitching about F16s.”

  • Innsiktsfullt 7
Lenke til kommentar

Ifølge ai-tolken i Galaxy S24 (russisk-engelsk) sier mannsstemmen i starten på videoen over:
"Buy 2 planes on Here's a cunt. Full, I'm yoping Mother."

Så kan man forstå det den som kan. :roll:

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aftenposten har ein interessant artikkel om Putin sin veg frå då han brende dokument for harde livet hos KGB i Aust-Tyskland ved murens fall til president og eineveldig tsar i Russland. Artikkelen fortel også om korrupsjon og skandalar i krinsen rundt Jeltsin, og kvifor Jeltsin og oligarkane enda opp med å peike på feil mann.

https://www.aftenposten.no/historie/i/5Epx7e/hvordan-kom-putin-til-makten-i-russland

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Kan det være at Ukraina utvikler egne missiler for angrep dypt inne i Zland, så de slipper kontroversene med å bruke vestlige våpen?

Jeg ønsker ikke å tenke for høyt inne på forumet i tilfelle Z-spioner får ideer de ellers ikke ville fått. Men Zelensky nevner nå "missile program".

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...