Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, torbjornen said:

Eigentleg er dette klønete. Russland har sett alt inn på å okkupere område i sør-aust-Ukraina, medan dei heilt har gløymt å sikre resten av grensa. Dei burde jo ha tenkt at dette kunne skje.

 

Jepp. Som jeg skrev, så har Russland i stor grad vært beskyttet av vestens politiske uvilje og eskaleringsfrykt. Nå kaller ukrainerne bløffen til både Vesten og Putin.

Det er mye mer logisk å gå i den retningen hvor forsvaret er dårligere og man ikke har hatt flere år på å grave seg ned. Vi er vel mange som har ment at det er dette som burde ha skjedd også i forrige motoffensiv vår/sommer 2023.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
paatur skrev (9 minutter siden):

Sveits har også veldig strenge regler. Man får ikke Sveitisk statsborgerskap ved fødsel om ikke minst 1 av foreldrene er Svetiske. Man må også ha bod minst 10år i Sveits for og få statsborgerskap..

men Sveits er vel også et drittland?

Liechtenstein krever at man må ha bod der i minst 30år. Samme med San Marino. Også 2 drittland?

Finland krever minst 5år og ikke noe på rullebladet. Også et møkkaland ?

Østerrike også 10år og man må ha hatt fast inntekt siste 3åra.

Japan har også veldig strenge kreve..

Bare drittland dette?

No er dette snakk om folk som er fødde i eit land, som er noko heilt anna enn at ein person har flytta til eit land og budd der så og så lenge.

Det finst sikkert unntak, men det vanlege i vestlege land er at du automatisk blir statsborgar når du er fødd i landet. Det er mogeleg at det er unntak når det gjeld "ulovlege" innvandrarar. Om det ikkje var slik ville desse borna lett bli både identitets- og statslause.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 minutter siden):

 

Jepp. Som jeg skrev, så har Russland i stor grad vært beskyttet av vestens politiske uvilje og eskaleringsfrykt. Nå kaller ukrainerne bløffen til både Vesten og Putin.

Det er mye mer logisk å gå i den retningen hvor forsvaret er dårligere og man ikke har hatt flere år på å grave seg ned. Vi er vel mange som har ment at det er dette som burde ha skjedd også i forrige motoffensiv vår/sommer 2023.

Og så er det i retning mot Moskva. MOSKVA neste!!!!

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
MK3 skrev (1 minutt siden):

Og så er det i retning mot Moskva. MOSKVA neste!!!!

Eg trur dei i fyrste omgang heller bør satse på folkerepublikken Kursk. Ukraina har ikkje kapasitet til å ta Moskva og forsvare sine eigne grenser samstundes. Dessutan ville eit angrep på Moskva vere ein trussel mot Russland sin eksistens, med alt det dette medfører.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (6 minutter siden):

 

Bedre å be om tigivelse enn tillatelse.

Dersom Vesten ikke har godkjent denne operasjonen så kaller ukrainerne også "bløffen" til Vesten og eksaleringsfrykten.

Dette er modig og historisk lederskap fra Zelensky, om det er sant. Jeg tipper Vesten blir nødt til å innse at ukrainerne vet best hvordan de skal kjempe. Og jeg tror ikke kongressen i USA, parliamentet i Storbritannia eller så mange andre vil kreve at Ukraina "straffes" på noen måte om dette går relativt bra.

Who dares wins.

USA må gjerne spørje Ukraina om kva dei planlegg, men det ville vere meiningslaust å fordømme Ukraina for dette så lenge Russland okkuperer store område av Ukraina. Ukraina har ingen territorielle krav mot Russland, føremålet er å tvinge Russland ut av dei okkuperte områda av Ukraina slik at krigen kan avsluttast.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):


Det er nok VELDIG mye å håpe på, men hvem vet. 

Igrunnen enig her, men etpar tanker rundt dette:
Vi har sett at den "fryktede" røde arme har vist seg langt svakere enn mange har trodd siden den kalde krigen, med referanse bla. til forventningen om at Kyiv ville falle på få dager i 2022, men hvor vi isteden endte opp med memes om at russiske styrker ble en stor leverandør av landbruksmaskiner til ukrainske bønder (ref. kaprede/stjålne stridsvogner etc.)

Lignende militære svakheter finnes trolig inne i Russland også, men samtidig er det rimelig grunn til å tro at Russland vil være sterkt motivert til å forsvare sentrale regioner som Moskva, og kan ha rikelig med ressurser tilgjengelig til å omdisponere for det formålet ved behov. Under Wagner-opprøret ble det også ventet at disse trolig lett ville komme et stykke på veien i retning av Moskva, men ville bli stoppet hardt i god tid før de nådde Moskva av samme grunn (sterkere russisk forsvar av sentralt område), dersom de ikke hadde gått med på å stoppe selv.

Det er også en rimelig antagelse at man i Kyiv er klar over dette, og at de gjør dette innhugget inn i Russland med andre planer enn å gå for nær Moskva.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til plystringa: Eg håpar det, og det skulle berre mangle.

Nrk sin fyrste notis om det som no går føre seg har denne vinklinga:

Sitat

Ukraina evakuerer 6000 fra grenseområde

PUBLISERT KLOKKEN16:33 IKRIGEN I UKRAINA

Ukrainske myndigheter annonserte onsdag at de evakuerer 6000 mennesker fra Sumy fylke i Ukraina. Området grenser til Russland.

– Jeg signerte nettopp en evakueringsordre for 23 boligområder og fem landsbyer i Sumy-regionen, sier guvernør Volodymyr Artsjuk, ifølge AFP.

Ifølge Russland forsvarssjef Valerij Gerasimov har nærmere 1000 ukrainske soldater forsøkt å innta regionen Kursk i Russland.

Ifølge russiske medier orienterte Gerasimov onsdag president Vladimir Putin om situasjonen og hevdet da at «fienden var ødelagt» i grenseområdet.

– Regimet i Kyiv har innledet nok en større provokasjon, sa Putin onsdag.

Ukraina har ikke kommentert opplysningene om den angivelige offensiven over grensen til Russland.

 

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

I dette tilfellet kan man nok ikke bruke begrepet "liberated". Ikke at jeg mener de gjør noe galt. Ukraina har all rett til å forsøke å lage en buffersone mot Russland, for å vanskeliggjøre angrep mot Ukraina, inntil en fredsavtale sier noe annet.

Når vesten med Tyskland og USA nekter våpenbruk mot militære mål i russland, så får de til slutt eskalering – som var det de i utgangspunktet ikke ønsket…  Hvor faxx er Taurus f.eks.? 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (12 minutter siden):

Budanov sier Russland må mobilisere eller stanse krigen. Det er enorme problemer med å skulle mobilisere også.

En utfordring er å mobilisere mannskap, men har Russland utstyr til å utruste disse mannskapene? Det tviler jeg på ut fra hva vi har sett av utstyr som er i bruk fra Russlands side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, MK3 said:

En utfordring er å mobilisere mannskap, men har Russland utstyr til å utruste disse mannskapene? Det tviler jeg på ut fra hva vi har sett av utstyr som er i bruk fra Russlands side.


Tungt utstyr vil de nok måttet ta fra andre enheter. Og mye av det er nok utstyr som var tiltenkt andre steder, som Donetsk og Kharkiv- frontene. Slik at det neppe stemmer at denne offensiven ikke er til hjelp der.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...