Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (6 minutter siden):

Kanskje vi må døpe om tråden til "Ukrainas invasjon av Russland"

Har det kommet dithen at det er det som faktisk skjer nå ?
( Vedkjenner at jeg ikke har hengt nevneverdig med på hvordan krigen går nå i disse OL tider.. )

Lenke til kommentar
JK22 skrev (14 timer siden):

Avstandene og kommunikasjonene er altfor lang mellom Kursk og Donetsk - det vil ta uker å overføre betydelige styrker - russerne hadde siden våren 2023 bygd opp et grenseforsvar i dybde for å motta og bearbeide raid fra Ukraina og dermed har reservestyrker til rådighet. 

Det er kortare til Kharkhiv. Ein skal vel ikkje sjå vekk frå at denne heilt spesielle militære operasjonen kan gjere det lettare å få russarane ut derifrå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg kan ikke fatte at USA vurderer et sterkt og samlet russland som risiko-minimerende i forhold til atomkrig. Russland bør splittes opp som i 1992 og hver mindre del bør miste sitt atomvåpenarsenal. Om så til Moskovittene. Moskovittene vil ha færre folk og færre ressurser til å vedlikeholde ~6000 atomvåpen enn et nåværende Russland med ~144 millioner innbyggere og enorme naturressurser. Et splittet Russland vil i praksis innskrenke areal og folketall med tilgang på atomvåpen og krympe arsenalet.

Og dersom ein då likevel skulle velje å gå til krig ville ein måtte mobilisere vanlege middelklassefolk frå Moskva og St. Petersburg som kanonføde i staden for fangar, minoritetar, innvandrarar eller utanlandske leigesoldatar.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (15 minutter siden):

Og dersom ein då likevel skulle velje å gå til krig ville ein måtte mobilisere vanlege middelklassefolk frå Moskva og St. Petersburg som kanonføde i staden for fangar, minoritetar, innvandrarar eller utanlandske leigesoldatar.

Hvis Russland mister ett folkerikt oblast annenhvert år, til selvstendighet, så vil det likevel ta ~50 år før moskovittene i Moskva, St.Petersburg og ellipsen rundt de to byene må begynne å rekruttere fra middelklassen.

Se for deg demontering av en bil som heter Russland del for del. Hver store del tar et par år, må renses for atomvåpen mot reelle sikkerhetsgarantier (altså fra andre enn moskovittene). Til slutt er det bare motorblokka og girkassa igjen. Moskva og St.Petersburg. Moskovittkulturen må bare ligge der å råtne og ruste noen tiår før det kan spire og gro noe friskt ut av rusthaugen. Ingen utenfra kan komme inn og rydde opp for da blir det bare motstand og atomtrusler. Forråtnelsen må komme innenfra og være så komplett at hele det russiske tyranniet dekomposterer til gjødsel over lang tid.

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Delvis said:

Har det kommet dithen at det er det som faktisk skjer nå ?
( Vedkjenner at jeg ikke har hengt nevneverdig med på hvordan krigen går nå i disse OL tider.. )


Det ser ut til å være på det rene nå ja. Det er ukrainske styrker, AFU, i Bradley og Stryker'e som kjører inn i Russland. Frihetslegionen skal visst også være der, men i en støttekapasitet.

 

1 hour ago, torbjornen said:

Og ikkje minst også ytre høgre. Det er ikkje usannsynleg at Russland har ein finger med i spelet når det gjeld høgreekstremistane som har snudd Storbritannia på hovudet i det siste.


Absolutt. Det er hesteskoen. Men jeg er sterkt uenig i karakteriseringen av vanlige briter som er i sterk sorg og opprør over å ha fått barna i den lille byen sin myrdet av ulovlige migranter, som høyreekstreme. Den nye britiske statsministeren Starmer og media har kjørt spinnvilt hardt på dette budskapet - som ser ut til å være helt feil i min oppfatning. Mange av demonstrantene har også stått frem med navn og bilde og karriere og tidligere karriere, og det er alle slags folk, inkludert tidligere politifolk, som sier at Starmer og politiet oppfører seg som autoritære fascister, og ingen av dem virker å være spesielt høyreekstreme eller rasistiske. Spesielt hyklersk er det når man ser hvordan Starmer uttalte seg om f.eks de store raseopptøyene i kjølvannet av George Floyd. I Storbritannia blir nå både demonstranter og eldre handicappede arrestert for å ha uttalt seg imot drapene på Facebook. Media står og snakker om hvit nasjonalisme som truer migrantmiljø samtidig med at migranter omringer kamera-crew og roper Free Palestine og veiver macheter mot dem. Det er et skikkelig klovne-show. I min oppfatning er det på tide at britene nå reiser seg mot myndighetene sine før det er for sent. Storbritannia trenger fler demonstrasjoner mot myndighetene for å ta tilbake frihetene og rettighetene og trygghetene sin. Dette er egentlig et alvorlig tema som fortjener en egen tråd også, om noen har lyst til å starte en.

 

53 minutes ago, torbjornen said:

Det er kortare til Kharkhiv. Ein skal vel ikkje sjå vekk frå at denne heilt spesielle militære operasjonen kan gjere det lettare å få russarane ut derifrå.

 

Det blir en gedigen flankeringsmanøver dog om den skal gå gjennom flere oblaster.

 

1 minute ago, torbjornen said:

Medan Ukraina sin operasjon i Kursk-området går sin gang har Nrk fokuset på dei "viktige" sakene:

Og på Gaza har det blitt drepe så og så mange siste døgn. Normalen er det og det.

Ikkje eitt ord om Kursk. Men eg kom over noko anna:

https://www.nrk.no/urix/mali-og-niger-kutter-diplomatiske-band-med-ukraina-1.16991199

Kva som eigentleg skjedde i Mali virkar å vere uklart. Men at desse Russland-vennlege kupp-regima i Sahel-beltet bryt diplomatiske forbindelsar med Ukraina er vel uansett ikkje noko stor sak. Dei støttar Russland uansett. Og din fiende sin fiende er din venn.

 

Som noen sa til meg tidligere, så tror jeg norske medier savner ekspertise og oversikt over Ukraina og Russland. Men jeg synes det er rart de ikke kan ansette noen ukrainske flyktninger. Noen av dem må jo ha journalistisk bakgrunn eller f.eks medieforskningsbakgrunn som kan benyttes.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Om det er slik at dette er ukrainske elitestyrker som nå har tatt krigen til russland så hadde det kanskje passet bra om de russiske rebellene hadde åpnet ennå en front inn i russland når russerne fyller på med soldater for å møte UA?

Da ville det blitt flere plasser for russerne å fordele soldater, luftvern, artilleri og panser på, og det sjokket ville kanskje fått russerne til å trekke tilbake noe av styrkene fra okkuperte områder i Ukraina?

Da blir russiske styrker strukket tynt, og da kan vanskelig kjøre ensrettede angrep når de også må forsvare eget land. 

Dessuten kan de russiske rebellene brått få godt med støtte innad i russland, flere russere kan skifte side, solo sabotasjeaksjoner eller i det minste en politisk oppvåkning for deler av det russiske folk?

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (19 minutter siden):

Absolutt. Det er hesteskoen. Men jeg er sterkt uenig i karakteriseringen av vanlige briter som er i sterk sorg og opprør over å ha fått barna i den lille byen sin myrdet av ulovlige migranter, som høyreekstreme. Den nye britiske statsministeren Starmer og media har kjørt spinnvilt hardt på dette budskapet - som ser ut til å være helt feil i min oppfatning. Mange av demonstrantene har også stått frem med navn og bilde og karriere og tidligere karriere, og det er alle slags folk, inkludert tidligere politifolk, som sier at Starmer og politiet oppfører seg som autoritære fascister, og ingen av dem virker å være spesielt høyreekstreme eller rasistiske. Spesielt hyklersk er det når man ser hvordan Starmer uttalte seg om f.eks de store raseopptøyene i kjølvannet av George Floyd. I Storbritannia blir nå både demonstranter og eldre handicappede arrestert for å ha uttalt seg imot drapene på Facebook. Media står og snakker om hvit nasjonalisme som truer migrantmiljø samtidig med at migranter omringer kamera-crew og roper Free Palestine og veiver macheter mot dem. Det er et skikkelig klovne-show. I min oppfatning er det på tide at britene nå reiser seg mot myndighetene sine før det er for sent. Storbritannia trenger fler demonstrasjoner mot myndighetene for å ta tilbake frihetene og rettighetene og trygghetene sin. Dette er egentlig et alvorlig tema som fortjener en egen tråd også, om noen har lyst til å starte en.

Eg har ikkje følgd så godt med på dette, men det ein ser er at politiet har gått ut og sagt heilt klart at dette er ein person som er fødd i Storbritannia, og at det har blitt spreidd falske nyheiter på sosiale media som seier noko anna. Altså er det ein ser ein klassisk påvirkningsoperasjon. Høgreekstreme krefter (som kan ha støtte frå Russland) har skapt- og utnyttar det som skjer, og så blir sikkert også ein del vanlege folk rivne med, opptrer som nyttige idiotar og er med på å lage kaos. Dermed er påverknadsoperasjonen vellukka. Det same gjeld også på motsett side, jf. palestinaaktivistane. Uansett er mangel på tillit i eit samfunn gift, men er derimot gull for krefter som vil undergrave landet.

Kven som har utført desse drapa burde eigentleg vere irrelevant. Om det hadde vore ein kvit mann med berre britisk blod som stod bak, skulle ein då plutseleg byrje å demonstrere og/eller lynsje tilfeldige menn og kvinner ein trefte på gata?

Endret av torbjornen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...