Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (25 minutter siden):

Jeg har ventet på et ukrainsk sonderingsangrep nordover inn i Russland i nesten to år nå.

Jeg tviler likevel på at ukrainerne vil gå videre inn i Russland. Det får de neppe "lov" til at Biden og Scholz m.fl uansett.

Håper jeg tar feil, og at ukrainerne enten gir blaffen, eller med dette klarer å legge sterkt trykk på russiske styrker.

Russerne har da i hele våres forsøkt å strekke ukrainske linjer, men har stort sett lyktes best i å strekke sine egne.

Tatarigami er ikke imponert, men jeg vet ikke hva jeg skal tro:

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Markiii said:

Tatarigami er ikke imponert, men jeg vet ikke hva jeg skal tro:


Jeg forstår bekymringen hans, men å sette inn styrker på en akse som er nesten uforsvart må jo være noe av det smarteste du kan gjøre om det går dårlig i forsvar. I verste fall kan man da "bytte landområder" man besitter. Dette skaper uansett større ustabilitet for Putin og hans forsvar enn det gjør for Ukraina, tror og håper jeg, uten at jeg kjenner detaljene slik Syrsky og Zelensky og andre gjør.

Man kunne sikkert fortsatt å kjempe defensive skyttergravkrig i flere år til, men er det ønskelig? Jeg har helt siden krigens begynnelse ment at det er militærfaglig korrekt å avansere mot den fronten som er dårligst forsvart - Russland.

Men nå er veldig mye uklart. Det kan være at den russiske panikken fører dem til å feilrapportere hvilke enheter det dreier seg om osv. Hadde ikke overrasket om det bare var frie russere som skapte kaos igjen. Men som jeg skrev, kan det også være noe de ønsker at russerne skal tro.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Pokrovsk er strengt tatt heller ikke SÅ viktig for Ukraina som Kursk er for Russland.

Russerne står også fortsatt langt unna Pokrovsk, avanserer utrolig sakte, og vil måtte lide enda mer for å ta byen, slik at det også fort kan gå i Ukrainas favør, slik Sieverodonetsk, Bakhmut og Avdiivka gjorde.

Lose the battle (i hvert fall i form av territorie), win the war.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det kan være lurt å ta kampen et område der Ukraina klarer å forsyne styrkene med det de trenger, og tvinge Russland til å omprioritere styrker fra steder Ukraina sliter med å forsyne sine styrker. Dette bør ta noe av trykket av de andre kompsonene.

Samtidig vil det hjelpe Ukraina å ha områder de kan gi tilbake til Russland i en fredsforhandling.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Om det virkelig er ukrainske brigader som nå angriper inn i Russland, så lurer jeg på om ukrainerne gjør dette og håper at "tilgivelse er lettere enn tillatelse" - eller om dette er et resultat av at Biden har innsett at hans presidentembe er på vei mot slutten, og som 'lame duck president' og effektivt har overlatt ansvaret for policy til Kamala Harris.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Drogin said:

Jeg har vært litt trollbundet av deres satsing på forsvaret, pro-NATO, nasjonal beredskap, samtidig som de har en sosial profil. I teorien/partiprogrammet.

I praksis er de mest opptatt av penger til bonden, rasere natur og nasjonal isolasjon virker det som.

I den grad SP har hatt noe som minner om brukbar forsvarspolitikk har det vel kun vært en rent tilfeldig bivirkning av distriktspolitikk? Har de egentlig hatt en forsvarspolitikk utover "vi skal tvinge flest mulig søringer til å oppholde seg et år der ingen skulle tru at nokon kunne bu", uten tanke for faktisk stridsevne?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (19 minutter siden):


Jeg forstår bekymringen hans, men å sette inn styrker på en akse som er nesten uforsvart må jo være noe av det smarteste du kan gjøre om det går dårlig i forsvar. I verste fall kan man da "bytte landområder" man besitter. Dette skaper uansett større ustabilitet for Putin og hans forsvar enn det gjør for Ukraina, tror og håper jeg, uten at jeg kjenner detaljene slik Syrsky og Zelensky og andre gjør.

Man kunne sikkert fortsatt å kjempe defensive skyttergravkrig i flere år til, men er det ønskelig? Jeg har helt siden krigens begynnelse ment at det er militærfaglig korrekt å avansere mot den fronten som er dårligst forsvart - Russland.

Men nå er veldig mye uklart. Det kan være at den russiske panikken fører dem til å feilrapportere hvilke enheter det dreier seg om osv. Hadde ikke overrasket om det bare var frie russere som skapte kaos igjen. Men som jeg skrev, kan det også være noe de ønsker at russerne skal tro.

I tillegg ser det jo ut til å ha overrasket Russerne. De taper viktige helikoptre, fly, menn og utstyr fordi de må reagere i "panikk".

Fronten i Donetsk og Luhansk hadde nok Russerne planer for, om forsterkninger dukket opp.

Pga glidebombene er det også risikabelt å samle for mange menn i statiske firsvarsstillinger

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det blir nå bekreftet geolokalisert fler og fler av disse videoene og bildene. Ut ifra uniformer og alt å dømme er det ukrainske styrker og ikke den russiske frihetslegionen eller andre anti-Putin russiske styrker denne gangen.

Jeg ser det er mange som klager på Twitter over strategien her, og at man ikke beskytter f.eks "New York", men altså, en eventuell trade-off mellom "New York" som nå er en ruinhaug og en russisk oblast er en no-brainer i min oppfatning.

Jeg tror ukrainske styrker stort sett vil klare å holde stand. Mister de noen åkre og ruinhauger mens de kjører et fremstøt inn i Kursk, ja, så la det være.

Noen ganger må man knuse noen egg for å lage en omelett. Ukrainerne gjør i min oppfatning det eneste fornuftige dersom de nå invanderer Russland - om enn bare noen få kilometer i dybde - så setter det Putin og det russiske forsvaret under sterkt press.

Ukrainerne kan altså lykkes i å gjøre det russerne lenge forsøkte seg på - å feste den andres styrker til ugunstige områder.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://kyivindependent.com/russia-kursk/

Moscow claims clashes with Ukrainian troops on Russian soil, Kyiv hasn't commented

Editor's note: This story is being updated.

"Russia's Defense Ministry claimed that Ukrainian soldiers broke into the territory of Russia's Kursk region on Aug. 6."

"Russia's Defense Ministry claimed around 5 p.m. local time that up to 300 soldiers of Ukraine's 22nd Separate Mechanized Brigade, equipped with tanks and armored vehicles, had allegedly attacked Russian units near the border settlements of Nikolaevo-Darino and Oleshnya in the Kursk region.

According to the Russian ministry, the clashes are ongoing, and "reserves of the Russian group of troops are heading to the Kursk direction."

"Ukraine's 22nd Separate Mechanized Brigade has not commented on these claims, which cannot be independently verified."

"Andrii Kovalenko, the head of an anti-disinformation department at the National Security and Defense Council, said that Russia "doesn't control the border."
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

https://x.com/NOELreports/status/1820884249320247380

 

"As of 20:00, according to the latest report from the Kursk command, the enemy plans to deploy second-echelon forces to engage the covering group and advance towards the Rylsk-Sudzha line to expand their tactical foothold. Ukrainian Operational Command "North," previously stationed along the Belarusian border, is among the forces involved in this direction. Fighting continues to push the enemy from their positions."

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...