Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Det bygges nok opp betydelige lagre.

Det forundrer meg sterkt om Norge og europeiske land har bygget opp betydelige beredskapslagre av noe som helst. Munnbind? Antibac? Kornlager? Vann i vannmagasinene? AG3? Reservedeler til et utgått jagerfly som skulle selges til Romania?

 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål om Ukrainske langtrekkende glidedroner / flydroner: Hvorfor brukes ikke totrinnssystem på disse? Heise de opp til stor høyde med en "bærerakett" (helikopter, fly, drone) etc som returnerer, mens den langtrekkende får massevis av høyde uten å bruke drivstoff. Dvs. drivstoffet rekker lengre innover i Russland. I teorien skal rekkevidden forlenges med høyde * glidetallet til dronen. F.eks hvis den slippes fra bæreraketten i 10 km høyde og har 30 i glidetall så skal det forlenge rekkevidden med 300 km. Litt forenklet, men prinsippet er der. Gjøre de dette allerede?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

 

 

Sammendrag chatgpt:

Spoiler
GPT

Talked to youtube-summary-natzir.vercel.app
 

Sammendrag av videoen

Tittel: Hvorfor Russland allerede har tapt Ukraina-krigen

Innledning: Videoen gir en detaljert analyse av hvorfor Russland, til tross for pågående militære handlinger i Ukraina, allerede har tapt krigen på flere fronter. Den undersøker de militære, økonomiske og geopolitiske utfordringene Russland står overfor.

Hovedpunkter:

  1. Mislykket Rask Operasjon:

    • Russlands invasjon, som skulle være en rask "spesial militæroperasjon", har dratt ut i nesten to og et halvt år.
    • Ukraina har mottatt omfattende støtte fra vestlige nasjoner, noe som har forvandlet krigen til en utmattelseskrig.
  2. Territorielle Gevinster og Tap:

    • Russland har gjort fremskritt i Donbas-regionen, men står overfor betydelig motstand i Kharkiv.
    • Ukraina har klart å gjenvinne territorium, inkludert Vovchansk og Tykhe.
  3. Vestlig Støtte til Ukraina:

    • USA og andre vestlige land har forpliktet seg til langsiktig støtte til Ukraina, inkludert en avtale på ti år med Japan og USA.
    • Dette garanterer fortsatt militær, økonomisk og humanitær hjelp til Ukraina.
  4. Russlands Manglende Utstyr:

    • Russland sliter med utstyrs- og forsyningsmangel, noe Putin selv har innrømmet.
    • Sanktioner har hardt rammet Russlands evne til å produsere og skaffe nytt militærutstyr.
  5. Desperasjon og Allianser:

    • Russland har inngått en forsvarspakt med Nord-Korea, noe som tyder på desperasjon.
    • Dette kan skade forholdet til andre land, som Sør-Korea, og øke sanksjonene mot Russland.
  6. Kina og Geopolitisk Isolasjon:

    • Kina, til tross for å være en naturlig alliert, har ikke gitt direkte støtte på grunn av risikoen for vestlige sanksjoner.
    • Russlands avhengighet av Kina for økonomisk støtte øker, men Kina er forsiktig med å unngå konflikt med Vesten.
  7. Intern Motstand og Emigrasjon:

    • Hundretusener av russere har emigrert for å unngå krigen, og intern støtte til Putin avtar, spesielt blant unge.
    • Uoffisielle folkeavstemninger viser at flere russiske regioner ønsker uavhengighet fra Moskva.
  8. Økonomisk Krise:

    • Russland står overfor en økonomisk krise, med høy inflasjon og mangel på arbeidskraft.
    • Krigen har blitt hoveddriveren for Russlands økonomiske vekst, noe som er usunt på lang sikt.
  9. Fremtidige Perspektiver:

    • Hvis Russland taper krigen, kan det utløse ytterligere oppløsning av den russiske føderasjonen.
    • Selv en seier i Ukraina vil ikke løse Russlands geopolitiske og økonomiske problemer.

Konklusjon: Videoen konkluderer med at Russland, uansett utfall i Ukraina, allerede har tapt på flere fronter. Landet står overfor økonomisk og geopolitisk isolasjon, interne opprør og en svekket global posisjon. Seerne oppfordres til å dele sine meninger om Russlands fremtid og krigens utfall i kommentarfeltet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Brother Ursus said:

Jeg postet videoen i går eller dagen før, men det er altså ingenting i videoen som viser at det er en ukrainsk F-16 eller at videoen er tatt i Ukraina. Været stemmer overens, og det ser definitivt ut som en F-16, og det er nå de skal ankomme, men den kan strengt tatt være tatt hvor som helst.

Men det er altså nå flere aviser og kilder som rapporterer på dette.

Nå var linken jeg postet, til en artikkel i Kyiv Post og ikke en video. Kyiv Post viser også til en Bloomberg artikkel.

Så også at Associated Press hevder at de har fått det bekreftet fra offisielle kilder i U.S, så ser ut som det stemmer. :)
https://apnews.com/article/ukraine-f16-jets-russia-missile-98fab7aa19e093bf8df3de015bc9006a

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Simen1 said:

Spørsmål om Ukrainske langtrekkende glidedroner / flydroner: Hvorfor brukes ikke totrinnssystem på disse? Heise de opp til stor høyde med en "bærerakett" (helikopter, fly, drone) etc som returnerer, mens den langtrekkende får massevis av høyde uten å bruke drivstoff. Dvs. drivstoffet rekker lengre innover i Russland. I teorien skal rekkevidden forlenges med høyde * glidetallet til dronen. F.eks hvis den slippes fra bæreraketten i 10 km høyde og har 30 i glidetall så skal det forlenge rekkevidden med 300 km. Litt forenklet, men prinsippet er der. Gjøre de dette allerede?

Var det ikke noe slikt de gjorde høsten 2023? Skal se om jeg finner tilbake til artikkelen. Men kanskje var det dårlig tilgang på det ene eller andre - det var tørke på donasjoner pga kaos i huset hos amerikanerne. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (35 minutter siden):

Meteor kan brukes av F-16, men det krever en avionicsintegrasjon og oppgradering som jeg ikke tror er gjort på de aktuelle flyene. Det er ikke en gang sikkert det er mulig på flyene de får, om jeg ikke husker helt feil er det gjort på Block 70/72.

 

Meteor kan brukes fra følgende plattformer - Rafale, Eurofighter, Gripen og F-35 en gang i fremtiden.
Har aldri hørt at den skal komme for siste block av F-16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Mannen med ljåen said:
Det bygges nok opp betydelige lagre.

Det forundrer meg sterkt om Norge og europeiske land har bygget opp betydelige beredskapslagre av noe som helst. Munnbind? Antibac? Kornlager? Vann i vannmagasinene? AG3? Reservedeler til et utgått jagerfly som skulle selges til Romania?

 

 

De har jobbet med å bygge det opp før de overfører, slik at flyet faktisk kan opereres når det er gjort. USA overfører nok også betydelige mengder deler før valget.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (49 minutter siden):
Det bygges nok opp betydelige lagre.

Det forundrer meg sterkt om Norge og europeiske land har bygget opp betydelige beredskapslagre av noe som helst. Munnbind? Antibac? Kornlager? Vann i vannmagasinene? AG3? Reservedeler til et utgått jagerfly som skulle selges til Romania?

 

Det skulle dessverre overraske meg og 😔

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (22 minutter siden):

Meteor kan brukes fra følgende plattformer - Rafale, Eurofighter, Gripen og F-35 en gang i fremtiden.
Har aldri hørt at den skal komme for siste block av F-16

Her var jeg nok uklar. Når jeg skrev var gjort henviste jeg til de nødvendige oppgraderingene og integrasjonene av MIL standarder for å kunne bruke et Missil som Meteor, for flyene som sendes til Ukraina vil nok dette blant annet innebære ny radar osv.

Det betyr ikke at man i dag vil kunne bruke Meteor på Block 70/72 out of the box, det krever også en SW integrasjon, altså at støtten programmeres inn, det har jeg ikke hørt at noen har gjort, og der er nok den største hindringen ikke er teknisk, men at USA vil holde tilbake.

Poenget er altså at F-16 teknisk sett vil kunne bruke Meteor om involverte parter ønsker det.

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (58 minutter siden):

 

 

"The Telegraph understands the modern warplanes have only been used in an “air defence” capacity so far."

De flyr nok da bare forsiktig CAP hvor målet nærmest er ikke å engasjere noen mål. Det kan også være dette videoen som er kommet ut er av - bare for å teste vannet og hvorvidt russerne har noen kapasitet til å gjøre noe med saken.

Nærmeste alle Shahed droner var skutt ned i natten - 89 stykker - og mange hadde kommet på avveien. Det vil ikke være overraskende om F-16 benyttes både som avskjæringsfly med sin evne for å skyte ned fly på trygg avstand og som en primitiv AEW for å underrette luftvernskommandoen om hvor Shahed-dronene beveget seg. Det var flere strategiske bombefly og et halvt dusin krigsskip som hadde ventet på angrepsordre - som ikke kom. Det er mulig at russerne stoppet midtveis så snart de oppsnappet elektroniske tegn på F-16 aktivitet vest for Kyiv. Ved å bruke disse F-16 som CAP og som luftvernvåpen mot Shahed droner og kryssermissiler i dybden av Ukraina vil de være nærmest usårbart med mindre dristige Su-35S skulle komme mot dem (og risikere Patriot) så bare flybasene disse kom fra, kan angripes. Og alle kjente flybaser er nå asfaltert, det tok dem mange måneder. 

For øyeblikket er F-16, fordi de er så få, kun verdifullt som et rent defensivt våpen. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (25 minutter siden):

Her var jeg nok uklar. Når jeg skrev var gjort henviste jeg til de nødvendige oppgraderingene og integrasjonene av MIL standarder for å kunne bruke et Missil som Meteor, for flyene som sendes til Ukraina vil nok dette blant annet innebære ny radar osv.

Det betyr ikke at man i dag vil kunne bruke Meteor på Block 70/72 out of the box, det krever også en SW integrasjon, altså at støtten programmeres inn, det har jeg ikke hørt at noen har gjort, og der er nok den største hindringen ikke er teknisk, men at USA vil holde tilbake.

Poenget er altså at F-16 teknisk sett vil kunne bruke Meteor om involverte parter ønsker det.

Det er selvsagt mulig å utvikle støtte for Meteor på siste versjon av F-16 med AESA radar, men det er neppe noen som ønsker å bruke penger på dette ettersom de siste versjonene av AMRAAM ikke ligger så langt bak ytelsene til Meteor.

Lenke til kommentar

Dagens Denys:

 

 

Chatgpt sammendrag:

Spoiler

Sammendrag av videoen

Tittel: F-16s har ankommet Ukraina

Innledning: Videoen gir en oppdatering om de nylig ankomne F-16 jagerflyene til Ukraina og diskuterer deres betydning for krigen mot Russland, samt andre relaterte nyheter og begivenheter.

Hovedpunkter:

  1. Ankomst av F-16 Jagerfly:

    • Ukraina har mottatt sine første F-16 jagerfly. Bilder viser F-16 fly over Lviv uten nasjonale merker, noe som tyder på at de fortsatt trenger en del logistikk og malingsarbeid før de er klare for kamp.
    • Det er forventet at disse flyene ikke vil være operative i kamp før om noen uker på grunn av nødvendig logistikk, inkludert reservedeler og våpen.
  2. Offisiell Bekreftelse og Reaksjoner:

    • De første seks F-16 flyene er sendt fra Nederland, og flere forventes fra Danmark.
    • Mens ukrainske myndigheter og Det hvite hus har vært tilbakeholdne med å bekrefte mottakelsen, har bilder og videoer av flyene blitt delt på internett.
  3. Militær Logistikk og Basering:

    • Det er spekulasjoner om hvor F-16 flyene vil bli stasjonert i Ukraina, med mulige baser som Lviv internasjonale lufthavn og andre militærflyplasser lenger vest i landet for å minimere risikoen for russiske angrep.
    • Russland gjennomfører daglige droneangrep, noe som utgjør en trussel mot de nye flyene på bakken.
  4. Ukrainske Offiserers Reaksjoner:

    • Noen ukrainske offiserer har uttrykt skuffelse over den demonstrative flyvningen av F-16 flyene over Lviv, og mener det er et forsøk på å lette sosial spenning heller enn å fokusere på faktiske militære resultater.
    • Offiserer har påpekt at frontlinjene er under press, og at flere brigader mangler nødvendig utstyr for å motstå russiske angrep effektivt.
  5. Internasjonale Reaksjoner og Konsekvenser:

    • Russiske og pro-russiske kilder har kritisert Ukrainas evne til å trene nok piloter for F-16 flyene, men det er ingen konkrete bevis som støtter disse påstandene.
    • Ukraina fortsetter å motta støtte fra vestlige land, inkludert nye sikkerhetsavtaler med USA og Japan.
  6. Andre Internasjonale Nyheter:

    • Hamas' politiske leder Ismail Haniyeh ble drept i et israelsk angrep i Teheran, som en del av Israels presise angrep på høytstående militære og politiske ledere.
    • Iran og Russland har fordømt angrepet, og Iran har truet med hevnangrep mot Israel.

Konklusjon: Videoen avsluttes med en refleksjon over betydningen av F-16 jagerflyene for Ukrainas forsvar og de utfordringene landet står overfor både militært og politisk.

 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...