Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Dragavon skrev (7 timer siden):
Sitat

Markedssjefen for børsen i Moskva, Georgij Tsjibisov (44), er død, skriver flere russiske medier, ifølge Iltalehti.

Det russiske mediet Baza skriver at Tsjibisov var på båttur om kvelden 27. juli. Her gikk han en tur på dekk, mens han skrev en melding til kona. Siden forsvant han - han skal ha falt over bord.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/russisk-borstopp-druknet/81739560

Da blir han nr 56 på denne lista:

Wikipedia: Suspicious deaths of notable Russians (2022–2024)

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, 50z said:

Får håpe det stemmer

First F-16s Reportedly Arrive in Ukraine
https://www.kyivpost.com/post/36684

 


Jeg postet videoen i går eller dagen før, men det er altså ingenting i videoen som viser at det er en ukrainsk F-16 eller at videoen er tatt i Ukraina. Været stemmer overens, og det ser definitivt ut som en F-16, og det er nå de skal ankomme, men den kan strengt tatt være tatt hvor som helst.

Men det er altså nå flere aviser og kilder som rapporterer på dette.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

“We do not do business with Russia, unlike Prime Minister Orbán, who is on the margins of international society – both in the European Union and NATO,” Poland’s Deputy Minister of Foreign Affairs Władyslaw Teofil Bartoszewski said on Sunday in reaction to the Hungarian prime minister's words.

“Why doesn’t [Orbán] create a Union with Putin and some authoritarian states of this type? If you don’t want to be a member of a club, you can always leave,” Bartoszewski said and added:

“I don’t really understand why Hungary wants to remain a member of organizations that it doesn’t like so much and which supposedly treat it so badly.”

 

https://tvpworld.com/79522491/polish-diplomat-responds-to-orbns-comments-on-alleged-polish-hypocrisy

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2024/07/31/196019351/ukraina-har-fatt-de-forste-f-16-flyene-ifolge-bloomberg

Ukraina har mottatt de første F-16-flyene fra Nato-allierte, melder Bloomberg, som siterer ikke navngitte kilder.

https://www.nettavisen.no/nyheter/bloomberg-ukraina-har-fatt-de-forste-f-16-flyene/s/5-95-1938069

Bloomberg: Ukraina har fått de første F-16-flyene

 

 

Norske medier skriver også om saken, men eneste kilde er foreløpig Bloomberg. Det er også et bilde som har dukket opp, men det flyet har heller ingen markeringer og det er vanskelig å geolokalisere skyer ;) Det er imidlertid ingen grunn til å mistro Bloomberg da dette har vært i gjære i over et år nå, og deadline for første levering var nettopp slutten av juli. De kunne faktisk ikke ha ventet lengre enn 31 juli. Skjønner ikke hvorfor NATO er så j... trege. Er vel eskaleringsfrykt fremdeles. Jeg har null tro på at ikke mange av disse flyene var kampdyktige. Men de ville nok overhale dem før levering.

Alle sier nå at F-16 ikke vil bli en gamechanger, men jeg er ikke så sikker på det. Russerne er allerede på vikende front i form av kommando & kontroll, logistikk, radarsystemer, fly osv. og dette kan gjøre saken SÅ mye verre. Nå er det sansyneligvis bare noen veldig få fly i første levering, så vi bør ikke forvente oss for mye umiddelbart, men på sikt kan de utgjøre en stor forskjell, og jeg tror faktisk at basert på hvor S-300/400/500 sin ytelse i Ukraina og Syria mot både ukrainske gamle sovjetiske fly og israelske F-16 (dog de også har EW-pods) at F-16 kan vise seg bemerkelsesverdig effektive i oppdrag mot viktige russiske mål og i SEAD (undertrykkelse av russisk luftforsvar).

  • Liker 8
Lenke til kommentar

GT1KfwAXUAA8vHD.jpg.754f872ee9103e382f130012bc4de88f.jpg

 

Den ukrainske TV og medie- kanalen Dumskaya postet dette bildet, men igjen så viser det altså veldig lite, og tom. skyene er piksellerte for å skjule mulig lokalisering. Flyet har heller ingen synlige markeringer, som jeg finner snodig, da man ville tro at ukrainerne både av stolthet og nødvendighet for å skille flyet fra NATO-fly ville male et stort blått og gult flagg på halen f.eks.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Thor. skrev (4 timer siden):

Her ser man nattens angrep litt mer visuelt
g740g5301tfd1.jpeg?auto=webp&s=acb379ae76336d38f1cbda243c7c103c325a7f0b

 

Fantastisk at Ukraina har fått det de trengte til luftvernet sitt. Håper de får påfyll før det er for sent i fremtiden, og at russlands vindu for å gjennomføre flere slike angrep lukker seg.

Litt forunderlig at det kun ble sendt en missil også. Var det et forsøk på å kamuflere missilet blant dronene, eller har de lite missiler på lager?

Er det sagt noko om at Ukraina tok ut absolutt alt som vart sendt?

Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

Vi kan håpe at president Harris blir mindre feig og veik. Vi ser allerede nå at hun er mer aggressiv og frampå i retorikken mot Trump, så det er lovende. Biden er altfor opptatt av å være så jævla korrekt og "ordentlig".

Trump hevdar at ho er venstrevridd. Dette inneber ofte at ein er redd for å støtte Ukraina. Eg håpar at eg tek feil, og at Trump lyg som vanleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (9 minutter siden):

Er det sagt noko om at Ukraina tok ut absolutt alt som vart sendt?

Ja, 89 av 89 droner ble skutt ned. 1 av 1 missil ble skutt ned.

Sitat

"Overnight into July 31, the enemy attacked [Ukraine] with a Kh-59 guided air missile launched from the airspace of the occupied Kherson region and 89 Shahed UAVs launched from Yeysk, Seshcha, Kursk, and Primorsko-Akhtarsk.

Sitat

Of the 89 Shahed-131/136 attack UAVs detected by the Air Force's radar units, all 89 were shot down!"

Sitat

The Kh-59 guided air missile, which the enemy used to attack the Mykolaiv region, was also shot down.

Utalelsene er sitert fra en generalløytnant i det ukrainske luftvåpenet.

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3890685-massive-drone-attack-ukraines-air-defense-forces-down-89-shaheds-one-missile.html

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar

2b5d4ec896783ecc649ef745bdbb8889.webp.1f579d1a38c4496e3eed15da88a7a8bf.webp

 

 

https://www.kyivpost.com/post/36646

EXCLUSIVE: Ukrainian HUR Special Forces Deliver Devastating Strike on Russian Base in Syria

Exclusive footage from Kyiv Post sources shows HUR special forces carrying out a complex strike on a Russian airbase in Syria, destroying military equipment a day after the Putin-Assad meeting.

Kyiv Post has obtained several exclusive videos and photos showing the continuation of a special operation by the Main Intelligence Directorate (HUR) units to degrade Russian military assets in Syria.

According to Kyiv Post sources within the intelligence agency, the Khimik group carried out another complex strike against the positions of the Russian forces in Syria at the end of July 2024.

The target of the attack was Russian military equipment at the Kuweires airbase, which is located east of Aleppo and occupied by Russian forces.

The released videos purports to show key moments of the attack: first, a Russian mobile EW complex is destroyed, followed by drones attacking Russian military objects at the airbase itself. The strike was reportedly carried out the day after a meeting in the Kremlin between Russian President Vladimir Putin and Syrian President Bashar al-Assad on Wednesday, July 24.

The Kuweires airbase has been controlled and used by the Russians for military purposes since 2015.

Ukrainian intelligence tells Kyiv Post that the base was also used for training and transporting foreign mercenaries to the war in Ukraine.

In early June, Kyiv Post also published exclusive footage of Ukrainian special forces attacking enemy checkpoints, strongholds, foot patrols, and columns of military equipment in the Golan Heights in Syria.

According to Kyiv Post’s HUR source, since the beginning of the year, insurgents with the support of Ukrainian fighters have delivered numerous strikes against Russian military facilities under the control of the so-called Russian Armed Forces Group in the Syrian Arab Republic.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Var det ikkje slik at danskane sa at tidsfristen for F16-flya var slutten av august? Om Ukraina har fått dei fyrste F16-flya allereie no er det svært gledeleg, men eg vil ha litt meir handfast bevis enn ei nyheitskjelde og nokre uklare videoar før eg finn fram sjampanjeflaska.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, torbjornen said:

Var det ikkje slik at danskane sa at tidsfristen for F16-flya var slutten av august? Om Ukraina har fått dei fyrste F16-flya allereie no er det svært gledeleg, men eg vil ha litt meir handfast bevis enn ei nyheitskjelde og nokre uklare videoar før eg finn fram sjampanjeflaska.


Det var vel ganske ambiguøst sagt som "i løpet av sommeren".

Men jeg er helt enig. Jeg tror nok Bloomberg har rett, men jeg ønsker meg bekreftede, offentlige bilder fra den ukrainske regjeringen eller forsvaret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.telegraph.co.uk/world-news/2024/07/31/russia-train-troops-ukraine-nuclear-weapons-battlefield/

Russia to train troops to use nuclear weapons on the battlefield

Moscow’s defence ministry says exercises will involve Iskander-M ballistic missiles and various aircraft

 

Oversettelse: Russerne er redde for F-16. Jeg tror de tror, i likhet med meg, at F-16 faktisk kommer til å rive dem et nytt rævhøl, bare det blir nok av dem og de får nok tid til å jobbe.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (24 minutter siden):

Trump hevdar at ho er venstrevridd. Dette inneber ofte at ein er redd for å støtte Ukraina. Eg håpar at eg tek feil, og at Trump lyg som vanleg.

Kamala Harris er en klassisk centrist liberal. 

Men Ukraina vil neppe få noen utvidete fullmakter fra USA til å angripe russiske mål før valget er over i november, og da bare hvis Harris vinner. Selv om jeg tipper hun vil videreføre Bidens politikk om å påføre russerne et langsomt tap.

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 minutter siden):

Kamala Harris er en klassisk centrist liberal. 

Men Ukraina vil neppe få noen utvidete fullmakter fra USA til å angripe russiske mål før valget er over i november, og da eventuelt kun hvis Harris vinner. 

Det einaste er om Biden, som uansett ikkje skal stille til attval skulle bestemme seg for å gå litt meir "all inn" den siste tida han har att i det kvite huset.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...