Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Foran Leninmausoleet på Den røde plass i Moskva, selve symbolet på den russiske staten, skal Vladimir Arsenjev (74), administrerende direktør for Volna-instituttet, ha satt fyr på seg selv fredag.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vapen-topp-satte-fyr-pa-seg-selv/81725894

Han overlevde og behandles for moderate brannskader. Det er jammen ikke lett å være en eller annen topp i Russland for tida. "Det blåser på toppene" som de sier. Bare at det blåser kraftigere på toppene i Russland enn andre steder. Ironisk nok så vil jeg anta at selvmordsforsøket reddet livet hans, for han hadde nok ramlet ut et vindu om han ikke hadde gjort dette for å bevise at han virkelig tar seriøst på å hjelpe Putin maksimalt.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/vapen-topp-satte-fyr-pa-seg-selv/81725894

Han overlevde og behandles for moderate brannskader. Det er jammen ikke lett å være en eller annen topp i Russland for tida. "Det blåser på toppene" som de sier. Bare at det blåser kraftigere på toppene i Russland enn andre steder. Ironisk nok så vil jeg anta at selvmordsforsøket reddet livet hans, for han hadde nok ramlet ut et vindu om han ikke hadde gjort dette for å bevise at han virkelig tar seriøst på å hjelpe Putin maksimalt.

Det nye kravet for lojale putinister: bevis din lojalitet ved å sette fyr på deg selv 🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, JK22 said:

Etter sist nytt 80 Wagner-leiesoldater og 50 FAMa regjeringssoldater skal ha blitt drept; dusinvis overga seg mens bare tre Wagner var tatt i livet. Nå ønsker de islamistiske militante som ikke har bruk for FAMa fanger som løslates (i et land med en befolkning som hater dem), å utlevere de tre russiske fanger til Ukraina. Tuaregene tok ikke fanger fordi det var massakrer i juni 2024 i Kidal-regionen hvor tre små tettsteder var utryddet med angivelige 70 døde kvinner, barn og menn som minstetall - og det var enheten, som var Wagners fremste, som sto bak massakrene den gang. De tre russerne hadde klart å komme seg bort slik at ikke-tuareger kunne ta dem i livet. 


Smart å gi dem til Ukraina. Det kjøper også goodwill i Vesten.

 

3 hours ago, Simen1 said:

https://www.dagbladet.no/nyheter/vapen-topp-satte-fyr-pa-seg-selv/81725894

Han overlevde og behandles for moderate brannskader. Det er jammen ikke lett å være en eller annen topp i Russland for tida. "Det blåser på toppene" som de sier. Bare at det blåser kraftigere på toppene i Russland enn andre steder. Ironisk nok så vil jeg anta at selvmordsforsøket reddet livet hans, for han hadde nok ramlet ut et vindu om han ikke hadde gjort dette for å bevise at han virkelig tar seriøst på å hjelpe Putin maksimalt.

 

Først tenkte jeg kanskje han gjorde dette i protest mot krigen, men neida...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://asia.nikkei.com/Economy/Trade/India-and-Russia-look-to-boost-bilateral-trade-by-50-by-2030

India and Russia look to boost bilateral trade by 50% by 2030

India forsøker å gjøre som Kina og spille begge sider for å maksimere egen profitt. Regjeringen har antagelig innsett at russisk teknologi er verdiløs og forsøker å nærme seg andre land, paradoksalt nok bla. Ukraina, for å få tilgang på vestlig teknologi, samtidig som de akkurat som Kina ønsker å utnytte Russland som leverandør og noe som ligner på vassalstat. Statsminister Modi skal snart besøke Ukraina, antagelig på fisketur etter militærteknologi.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

 

Tidligere rapporter skulle ha det til at han var tatt - men det er angivelig bekreftet (så langt det er mulig) at han er død. Ikke lang levetid for ledere av Wagner gitt. Men til deres kreditt så er de sammen med troppene sine i felten. Skulle ønske Putin ville gjøre det samme i stedet for å gjemme seg bak 7 antiluftskytssystem i bunkeren i sommerpalasset sitt.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 7
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (6 timer siden):

Jeg håper at det som skrives faktisk er planen, men jeg frykter at det heller er laget av spindoktorer som forsøker å få folk til å tro at DT kommer til å være på Ukrainas side. Jeg er mao. ikke helt overbevist enda.

Det kan vere så enkelt at dei frir til begge veljargrupper, både pro-russiske MAGA-folk og tradisjonelle veljarar som støttar Ukraina, men som er kritiske til Biden og Harris.

No når demokratane har fått ein talefør presidentkandidat får ein håpe at Trump og Vance (og ikkje Sulli-vance) må svare på på kva måte dei har tenkt å få slutt på krigen. Dette bør også journalistar presse dei på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sir skrev (6 timer siden):

At Sovjet var en STOR militærmakt er det liten tvil om, men at det noen gang har vært en godt trent og effektiv militærmakt kan diskuteres. Strategien har vært kvantitet fremfor kvalitet fra opprettelsen. Tapene i Afganistan på 80-tallet sies å være en sterk bidragsyter til at Soviet ble oppløst. Se for deg at USA skulle bli oppløst som følge av krigen i Afganistan.

Tsjernobyl-ulukka var ei katastrofe som var vel så viktig. Sanksjonar frå Vesten bidrog nok også. Men årsaka var vel fyrst og fremst at ein hadde eit system som ikkje fungerte, og at folk berre fortalde vidare det dei overordna ville høyre. Tsjernobyl-ulukka viste dette. Vesten kravde svar på kva som hadde skjedd, og Gorbatsjov har vel sagt at han ikkje visste noko meir sjølv. Han såg at dette ikkje gjekk lenger og prøvde seg på politiske reformer. Og så kom desse ut av kontroll. Motkreftene prøvde å redde Sovjetunionen med å gjennomføre eit kupp, men enda i staden med å gje Sovjetunionen nådestøyten. Gorbatsjov mista autoriteten, medan Jeltsin stod fram som sigerherre og redningsmann. Og ein veit korleis det gjekk.

Når det gjeld USA er den politiske splittinga der så stor at borgarkrig ikkje er heilt utenkjeleg, sjølv om sannsynlegheita er lita.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/vapen-topp-satte-fyr-pa-seg-selv/81725894

Han overlevde og behandles for moderate brannskader. Det er jammen ikke lett å være en eller annen topp i Russland for tida. "Det blåser på toppene" som de sier. Bare at det blåser kraftigere på toppene i Russland enn andre steder. Ironisk nok så vil jeg anta at selvmordsforsøket reddet livet hans, for han hadde nok ramlet ut et vindu om han ikke hadde gjort dette for å bevise at han virkelig tar seriøst på å hjelpe Putin maksimalt.

 

Entern skrev (5 timer siden):

Det nye kravet for lojale putinister: bevis din lojalitet ved å sette fyr på deg selv 🤣

Trur de at det er for å vise støtte til Putin?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 timer siden):

Trur de at det er for å vise støtte til Putin?

Det er bare rene spekulasjoner fra min side. Tanken er at hvis han viser for Putin hvor misfornøyd han er med sin egen måloppnåelse, så vil han få tilgivelse og slippe å ramle ut av et vindu. Mannen er toppsjef i et våpenselskap som har fått sterk kritikk fra Kreml for å ha ligget langt etter produksjonsplanen, pga delemangel hos underleverandører.

Jeg tenker tilbake på da en nakenfest for styrtrike i Moskva gikk over styr. Det endte med at noen av de som ble tatt for usømmelighet ble svorne propagandister og slapp fengsel. Andre havnet i fengsel. Alt man gjør for å blidgjøre Kreml..

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Ukraina angriper russisk flybase på Kola, angivelig bare 40 mil fra grensa til Sverige.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/rysk-flygbas-attackerad-40-mil-fran-sverige/

Jeg vet ikke navnet på basen så jeg får ikke sjekket posisjon i forhold til Norge og Sverige. Men det dukker vel opp etter hvert. Sverige og Finland lurer på om og hvordan de skal reagere på angrepet så nært deres grenser. Jeg håper reaksjonen blir stående applaus.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Simen1 said:

Ukraina angriper russisk flybase på Kola, angivelig bare 40 mil fra grensa til Sverige.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/rysk-flygbas-attackerad-40-mil-fran-sverige/

Jeg vet ikke navnet på basen så jeg får ikke sjekket posisjon i forhold til Norge og Sverige. Men det dukker vel opp etter hvert. Sverige og Finland lurer på om og hvordan de skal reagere på angrepet så nært deres grenser. Jeg håper reaksjonen blir stående applaus.



Denne basen er bare drøyt 20 mil fra Norge og et par mil sør for Murmansk by.

Jeg har av og til fantasert om at noen fra vår side kan angripe den. Eventuelt kunne noen ukrainske "turister" ta turen. Eller man kunne sende opp droner fra båter. Det er sprøtt at ukrainske droner antagelig har flydd 1800km fra Ukraina.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Sammendrag chatgpt:

Spoiler

Sammendrag av videoen

Tittel: Den siste oppdateringen fra Ukraina

Innledning: Videoen gir en oppdatering om situasjonen i Ukraina, med fokus på militære angrep og strategiske bevegelser.

Hovedpunkter:

  1. Ukrainsk Angrep i Saki, Krim:

    • Ukrainas angrep på den russiske militærbasen i Saki, Krim, var vellykket.
    • Satellittbilder viser at flyplassen ble truffet, og flere russiske kampfly ble ødelagt eller skadet.
  2. Russiske Forsvarsstrategier:

    • Russland har flyttet luftforsvarssystemene sine nærmere Kerch-broen for å beskytte den.
    • Russland mangler tilstrekkelig luftvern for å beskytte alle militærbasene på Krim.
  3. Angrep på Russiske Oljeanlegg:

    • Ukraina har angrepet et av de største russiske oljelagrene i GSK-regionen.
    • Disse angrepene er rettet mot russisk militær infrastruktur og fortsetter nesten daglig.
  4. Russisk Marin Paradedag:

    • Russlands marinedag ble feiret i St. Petersburg, ikke Sevastopol, grunnet trusler fra ukrainske dronebåter.
    • Russland har flyttet de fleste militærskipene sine til Novorossijsk havn.
  5. Kommentar om Russisk Regime:

    • Videoen diskuterer hvordan Russland beveger seg mot et totalitært regime, med visuelle og ideologiske likheter med nazismen.
    • Ukrainas suksess med å svekke den russiske marinen blir også nevnt som en betydelig prestasjon.
  6. Andre Militære Bevegelser:

    • Ukraina har også truffet russiske militæranlegg i Luhansk.
    • Den ukrainske hæren har hatt fremgang i flere retninger, inkludert en vellykket ambush i Svatove.

Konklusjon: Videoen avsluttes med en oppfordring til seerne om å støtte kanalens Patreon og en refleksjon over de siste utviklingene i konflikten mellom Russland og Ukraina.

 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...