Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

23 hours ago, Homba said:

Bare tull. 
Du kan ikke overta en youtube kanal og overføre følgerne. Disse kontoene du har linket til har fått følgerne sine fra botter. Dette kan du verifisere selv hvis du googler litt. 

 

 

La svaret mitt i en spoiler slik at de som ikke ønsker å følge dette slipper. 

Spoiler

Det er du som tar feil - youtube kanaler er omsettelige og mange youtubekanaler har skiftet hender. Dette har pågått i flere år og er helt legalt. Og det er en velkjent taktikk mange har brukt for å slippe å starte fra null. 

Noen holder seg til samme tema som kanalen hadde opprinnelig andre skifter tema. Følgerne kan bli eller de kan dra. For en kanal som skifter tema er det ikke utenkelig at mange dropper kanalen. Men neppe alle, mange har mistet oversikten over alt de har valgt subscribe på?

Siden flere av de som driver youtubekanaler ang krigen i Ukraina blir oversvømt av falske klager der videoer blir tatt ned i kortere eller lengre perioder av youtube pga falske klager, mens innehaver av kanalene må bruke masse tid på å sende inn dokumentasjon eller argumentasjon til youtube så har noen av disse overtatt andre youtube kanaler. De har rett og slett kjøpt seg youtubekanaler. 

Blant disse er det naturligvis også opportunister som tenker at det er kanskje enklere å tjene penger på youtube om kanalen omtaler krigen i Ukraina. Og noen bruker nok AI til å skape innhold. 

At noen youtubekanaler benytter AI til å generere innhold og henter videosnutter fra tilgjengelige kilder de abonnerer på er i seg selv ikke problematisk. Du snakker om kildekritikk - men du må også vurdere innholdet. Det er tross alt innholdet som vesentlig. AI er ikke hverken uetisk eller dårlig - du får ut av den omtrent hva du putter inn om den er godt trent. Og det er resultatet som er vesentlig - fordi nyheter på denne måten når brukerne raskere enn våre mediehus. 

Jeg har ikke en fullstendig oversikt over hvordan AI brukes til å generere innhold, men slik jeg forstår dette nå så hentes det inn saker fra forskjellige kilder, feks tweets, nyheter publisert i aviser osv, andre youtubekanaler kanskje, også mates dette til AI. Som tilsammen skaper en lengre artikkel - kall det gjerne et sammendrag av siste dagers hendelse i Ukraina. 

Det er ikke en nyhetsredaksjon som står bak, ingen redaktører og det vi i fellesskap som må luke ut de useriøse. At nyhetene er generert av AI er i seg selv ikke grunn god nok til å rope opp om propaganda. For i praksis er vel ikke disse videoene noe mer enn det vi i fellesskap legger ut her i tråden? Ulike kilder, ferske nyheter som publiseres en dag eller to før tradisjonelle mediehus rekker å få saken på trykk. Verdien av disse nyhetene øker dersom vi i fellesskap luker ut de som er elendig. Men for at det skal skje må vi dra i fellesskap. Vi må gjøre andre oppmerksom på feilinformasjon. Slik vi har gjort på det som kommer fra X. 

Du kan ikke slå ned på dette som propaganda fordi du ikke liker vinklingen eller fordi det som publiseres ikke er pro-russisk. Skal du rope i skogen uten å få munnen full av kongler må du ha noe konkret å vise til. Jeg utfordrer deg nok en gang til å se gjennom disse videoene og påvise eventuelle faktafeil. Jeg har sett dem selv og det meste av det de publiserer har jeg enten også lest her i tråden, eller sett i aviser, på X eller hos NTB. 

Det betyr likevel ikke at jeg kan garantere at det ikke inneholder feil - men skal du fortsette å hevde at disse er useriøse må du nesten dokumentere hvilke feile opplysninger de publiserer. At innholdet ikke er pro-russisk er ikke nok. 

 

Endret av bojangles
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Markiii said:

"the Americans contacted the Ukrainians and said, essentially, if you’re thinking about doing something like this, don’t"

Uakseptabelt. USA gjør jo alt de kan for å gi Ukraina handikap. Samtidig driver Russland med terrorisme og sabotasjeaksjoner rundt i Europa.

Russland og USA oppfører seg begge som om Ukraina ikke er en selvstendig stat. De går bak ryggen og over hodet på Ukraina. Skammelig. Dette må få konsekvenser når Russland er knust.

 

Veldig enig. USA og Vestens største frykt er "eskalering", men det er kun Putin som styrer det. Det er det ikke noe vi kan gjøre noe med. Og han eskalerer stadig. Det eneste som har vist seg effektivt er å vise styrke. NATO og Vesten viste styrke i 2022 og 2023 når vi sendte Ukraina stadig mer avanserte våpen. F-16 er også å vise styrke, men effekten uteblir jo når flyene ikke ankommer og det drøyer og drøyer.

 

9 minutes ago, oddeh said:

En Su-34 styrtet i Volgograd.
Riktig nok et treningsfly og mannskapet overlevde. Det har vært mange uhell med denne modellen de siste år.
https://ria.ru/20240727/krushenie-1962382970.html

 

Paradoksalt nok bruker nok også ikke bare russisk sivil men også militær luftfart mange vestlige komponenter. Og russerne er generelt ikke gode på vedlikehold. Selv materiellet de startet krigen med hadde store mangler og etterslep.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (24 minutter siden):

 

 

La svaret mitt i en spoiler slik at de som ikke ønsker å følge dette slipper. 

  Vis skjult innhold

Det er du som tar feil - youtube kanaler er omsettelige og mange youtubekanaler har skiftet hender. Dette har pågått i flere år og er helt legalt. Og det er en velkjent taktikk mange har brukt for å slippe å starte fra null. 

Noen holder seg til samme tema som kanalen hadde opprinnelig andre skifter tema. Følgerne kan bli eller de kan dra. For en kanal som skifter tema er det ikke utenkelig at mange dropper kanalen. Men neppe alle, mange har mistet oversikten over alt de har valgt subscribe på?

Siden flere av de som driver youtubekanaler ang krigen i Ukraina blir oversvømt av falske klager der videoer blir tatt ned i kortere eller lengre perioder av youtube pga falske klager, mens innehaver av kanalene må bruke masse tid på å sende inn dokumentasjon eller argumentasjon til youtube så har noen av disse overtatt andre youtube kanaler. De har rett og slett kjøpt seg youtubekanaler. 

Blant disse er det naturligvis også opportunister som tenker at det er kanskje enklere å tjene penger på youtube om kanalen omtaler krigen i Ukraina. Og noen bruker nok AI til å skape innhold. 

At noen youtubekanaler benytter AI til å generere innhold og henter videosnutter fra tilgjengelige kilder de abonnerer på er i seg selv ikke problematisk. Du snakker om kildekritikk - men du må også vurdere innholdet. Det er tross alt innholdet som vesentlig. AI er ikke hverken uetisk eller dårlig - du får ut av den omtrent hva du putter inn om den er godt trent. Og det er resultatet som er vesentlig - fordi nyheter på denne måten når brukerne raskere enn våre mediehus. 

Jeg har ikke en fullstendig oversikt over hvordan AI brukes til å generere innhold, men slik jeg forstår dette nå så hentes det inn saker fra forskjellige kilder, feks tweets, nyheter publisert i aviser osv, andre youtubekanaler kanskje, også mates dette til AI. Som tilsammen skaper en lengre artikkel - kall det gjerne et sammendrag av siste dagers hendelse i Ukraina. 

Det er ikke en nyhetsredaksjon som står bak, ingen redaktører og det vi i fellesskap som må luke ut de useriøse. At nyhetene er generert av AI er i seg selv ikke grunn god nok til å rope opp om propaganda. For i praksis er vel ikke disse videoene noe mer enn det vi i fellesskap legger ut her i tråden? Ulike kilder, ferske nyheter som publiseres en dag eller to før tradisjonelle mediehus rekker å få saken på trykk. Verdien av disse nyhetene øker dersom vi i fellesskap luker ut de som er elendig. Men for at det skal skje må vi dra i fellesskap. Vi må gjøre andre oppmerksom på feilinformasjon. Slik vi har gjort på det som kommer fra X. 

Du kan ikke slå ned på dette som propaganda fordi du ikke liker vinklingen eller fordi det som publiseres ikke er pro-russisk. Skal du rope i skogen uten å få munnen full av kongler må du ha noe konkret å vise til. Jeg utfordrer deg nok en gang til å se gjennom disse videoene og påvise eventuelle faktafeil. Jeg har sett dem selv og det meste av det de publiserer har jeg enten også lest her i tråden, eller sett i aviser, på X eller hos NTB. 

Det betyr likevel ikke at jeg kan garantere at det ikke inneholder feil - men skal du fortsette å hevde at disse er useriøse må du nesten dokumentere hvilke feile opplysninger de publiserer. At innholdet ikke er pro-russisk er ikke nok. 

 

Spoiler

God oppsummering. Hvis du synes at AI generert innhold av en konto som er kjøpt og konvertert er godt nok så må du gjerne fortsette med det. Jeg har personlig ingen interesse av å bruke en time av livet mitt på å faktasjekke noe som åpenbart er av lav kvalitet. 
Bare fordi vi er uenige betyr ikke at jeg er pro russisk, men du startet jo forsvaret ditt med å gå til personangrep på meg tidligere i tråden så jeg forstår hva jeg har med å gjøre. 

 

Lenke til kommentar
37 minutes ago, bojangles said:

 

 

La svaret mitt i en spoiler slik at de som ikke ønsker å følge dette slipper. 

  Hide contents

Det er du som tar feil - youtube kanaler er omsettelige og mange youtubekanaler har skiftet hender. Dette har pågått i flere år og er helt legalt. Og det er en velkjent taktikk mange har brukt for å slippe å starte fra null. 

Noen holder seg til samme tema som kanalen hadde opprinnelig andre skifter tema. Følgerne kan bli eller de kan dra. For en kanal som skifter tema er det ikke utenkelig at mange dropper kanalen. Men neppe alle, mange har mistet oversikten over alt de har valgt subscribe på?

Siden flere av de som driver youtubekanaler ang krigen i Ukraina blir oversvømt av falske klager der videoer blir tatt ned i kortere eller lengre perioder av youtube pga falske klager, mens innehaver av kanalene må bruke masse tid på å sende inn dokumentasjon eller argumentasjon til youtube så har noen av disse overtatt andre youtube kanaler. De har rett og slett kjøpt seg youtubekanaler. 

Blant disse er det naturligvis også opportunister som tenker at det er kanskje enklere å tjene penger på youtube om kanalen omtaler krigen i Ukraina. Og noen bruker nok AI til å skape innhold. 

At noen youtubekanaler benytter AI til å generere innhold og henter videosnutter fra tilgjengelige kilder de abonnerer på er i seg selv ikke problematisk. Du snakker om kildekritikk - men du må også vurdere innholdet. Det er tross alt innholdet som vesentlig. AI er ikke hverken uetisk eller dårlig - du får ut av den omtrent hva du putter inn om den er godt trent. Og det er resultatet som er vesentlig - fordi nyheter på denne måten når brukerne raskere enn våre mediehus. 

Jeg har ikke en fullstendig oversikt over hvordan AI brukes til å generere innhold, men slik jeg forstår dette nå så hentes det inn saker fra forskjellige kilder, feks tweets, nyheter publisert i aviser osv, andre youtubekanaler kanskje, også mates dette til AI. Som tilsammen skaper en lengre artikkel - kall det gjerne et sammendrag av siste dagers hendelse i Ukraina. 

Det er ikke en nyhetsredaksjon som står bak, ingen redaktører og det vi i fellesskap som må luke ut de useriøse. At nyhetene er generert av AI er i seg selv ikke grunn god nok til å rope opp om propaganda. For i praksis er vel ikke disse videoene noe mer enn det vi i fellesskap legger ut her i tråden? Ulike kilder, ferske nyheter som publiseres en dag eller to før tradisjonelle mediehus rekker å få saken på trykk. Verdien av disse nyhetene øker dersom vi i fellesskap luker ut de som er elendig. Men for at det skal skje må vi dra i fellesskap. Vi må gjøre andre oppmerksom på feilinformasjon. Slik vi har gjort på det som kommer fra X. 

Du kan ikke slå ned på dette som propaganda fordi du ikke liker vinklingen eller fordi det som publiseres ikke er pro-russisk. Skal du rope i skogen uten å få munnen full av kongler må du ha noe konkret å vise til. Jeg utfordrer deg nok en gang til å se gjennom disse videoene og påvise eventuelle faktafeil. Jeg har sett dem selv og det meste av det de publiserer har jeg enten også lest her i tråden, eller sett i aviser, på X eller hos NTB. 

Det betyr likevel ikke at jeg kan garantere at det ikke inneholder feil - men skal du fortsette å hevde at disse er useriøse må du nesten dokumentere hvilke feile opplysninger de publiserer. At innholdet ikke er pro-russisk er ikke nok. 

 

image.thumb.png.91b001a4703a75107a5cdc179e3c3776.png

Svaret er ganske enkelt, dette er ikke god kildekritikk. Alle tegn tyder på at det her skal man styre unna.

 

"Skal du rope i skogen uten å få munnen full av kongler må du ha noe konkret å vise til. Jeg utfordrer deg nok en gang til å se gjennom disse videoene og påvise eventuelle faktafeil. Jeg har sett dem selv og det meste av det de publiserer har jeg enten også lest her i tråden, eller sett i aviser, på X eller hos NTB."

Kan starte med å lese titlene..

Endret av .berZerk
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Her ser man hvor viktig FPV dronene er for ukrainske soldater.

Granatene lander rett ved dem og de må reddes av en FPV operatør som lokaliserer og tar ut bombekasteren.

Kjenner på adrenalinet selv fra godstolen hjemme. 

Lenke til kommentar

https://edition.cnn.com/2024/07/24/politics/norad-russian-chinese-bombers-alaska/index.html

NORAD intercepts Russian and Chinese bombers operating together near Alaska in first such flight

"The bombers remained in international airspace in Alaska’s Air Defense Identification Zone (ADIZ) and were “not seen as a threat,” according to a statement from NORAD."

"On Thursday, China’s Defense Ministry said the Chinese and Russian air forces had organized a “joint strategic aerial patrol in the relevant airspace of the Bering Sea” as part of an existing annual cooperation plan between the two militaries. "


 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2024/07/25/synchronizing-drones-artillery-missiles-and-mines-ukrainian-paratroopers-just-defeated-a-huge-russian-assault/

Synchronizing Drones, Artillery, Missiles And Mines, Ukrainian Paratroopers Just Defeated A Huge Russian Assault

Ukrainian defenses held east of Kurakhivka because the 79th Air Assault Brigade’s subordinate units didn’t fight alone. They fought together.

Exploiting serious leadership problems in certain Ukrainian brigades, Russian forces are advancing at a fast clip west of the ruins of Avdiivka in eastern Ukraine.

Just 20 miles to the south, however, the Russians aren’t just failing to gain ground—they’re getting massacred while trying. On or just before Wednesday, a large Russian force apparently from the 150th Motor Rifle Division attacked from multiple directions, aiming for the Ukrainian stronghold in Kurakhivka.

It was one of the biggest assaults in memory in that sector, according to the Ukrainian 79th Air Assault Brigade. The Russian force included 11 tanks, 45 infantry fighting vehicles, a rare BMP-T tank support vehicle and 12 motorcycles crewed by several hundred soldiers.

Within hours of the dawn assault, the Russians were in full retreat, leaving behind six wrecked tanks, seven wrecked fighting vehicles and all 12 bikes. The 79th Air Assault Brigade counted 40 dead Russians and 37 wounded ones. “Kudos to you, paratroopers!” the Ukrainian brigade crowed on social media.

How the Ukrainians defeated the Russians is no secret. First, they spotted the attackers from the air. “Our artillery immediately started working,” the 79th Air Assault Brigade explained.

As the shells landed, the Ukrainians launched explosive drones, deployed anti-tank missileers (the 79th Air Assault Brigade’s anti-tank teams are notoriously bloodthirsty) and then waited for the Russians to roll over pre-placed minefields.

“After [the] knocking out [of] the first tanks and armored vehicles, other vehicles rushed to flee the battlefield,” the 79th Air Assault Brigade reported. The brigade launched additional drones to hound the retreating survivors. “The Russians suffered tremendous losses in manpower.”

Left unsaid in the 79th Air Assault Brigade’s description of its successful defensive battle is the steady leadership that made the victory possible. Ukrainian defenses collapsed west of Avdiivka owing to poor leadership that left battalions to fend for themselves.

Ukrainian defenses held east of Kurakhivka because the 79th Air Assault Brigade’s subordinate units didn’t fight alone. They fought together—drone crews, artillery gunners, missile teams and mine-laying engineers all working in concert.

Noting Ukraine’s deep bench of experienced officers, famed Ukrainian correspondent Yuriy Butusov asked why all Ukrainian brigades don’t have competent leadership.

“Why do inexperienced brigade [commanders] and weak brigade staffs continue to rule at a time when the Land Forces Command holds dozens of experienced commanders in reserve who have a reputation earned in heavy combat for 22 to 23 years?” Butusov wrote. “How do you explain this?”

 


Ukrainerne mestrer heldigvis samhandling vesentlig bedre enn russerne og de blir stadig flinkere.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En litt interessant sak i The Wall Street Journal av Av David J. Urban og Mike Pompeo:

A Trump Peace Plan for Ukraine
https://www.wsj.com/articles/a-trump-peace-plan-for-ukraine-russia-foreign-policy-926348cf?mod=Searchresults_pos2&page=1

Norsk oversettelse:

Spoiler

Trumps fredsplan for Ukraina
Blant de viktigste punktene er et utlånsprogram, reelle sanksjoner mot Russland og et revitalisert NATO.
Av David J. Urban og Mike Pompeo

Det hevdes at hvis Donald Trump blir gjenvalgt, vil han kutte bistanden til Ukraina, gi fra seg landets territorium og inngå direkte avtaler med Vladimir Putin for å påtvinge landet en skammelig "fred".

Det finnes ingen bevis for at en slik kapitulasjon vil være en del av president Trumps politikk, og mye tyder på det motsatte. Det var Trump som i 2017 opphevet Obama-administrasjonens våpenembargo mot Ukraina, og forsynte landet med Javelin-missilene som bidro til å redde Kiev i de første dagene etter den russiske invasjonen. Nylig ga Trump politisk støtte til representanthusets speaker Mike Johnson da han manøvrerte for å få gjennom ytterligere militær bistand. Å hjelpe Ukraina og samtidig revitalisere den amerikanske forsvarsindustrien i Alabama, Pennsylvania og Virginia er god politikk - og god politikk.

Biden-administrasjonens svakhet har ført Ukraina dit landet er i dag: to år inn i en fullskala krig, med ødelagte byer, hundretusener av drepte og millioner av flyktninger, og uten midler til å vinne. Det hvite hus har ingen strategi for seier, og amerikanerne er med rette bekymret.

Mens Biden snublet inn i krigen på grunn av svakhet, kan Trump gjenopprette freden ved hjelp av styrke. Slik kan en vellykket plan for Ukraina se ut:

- Slipp løs USAs energipotensial. Dette vil få fart på den amerikanske økonomien, drive prisene ned og krympe Putins krigsforbryterbudsjett.

- Gjenoppbygge båndene med Saudi-Arabia og Israel og samarbeide mot Iran. Dette vil stabilisere Midtøsten, dempe Gaza-krisen og skape en åpning for saudiaraberne til å gå sammen med USA om å presse Russland ut av de globale energimarkedene.

- Innfør reelle sanksjoner mot Russland. Biden-administrasjonens sanksjoner høres bra ut på papiret, men er hule. Finansdepartementet unntar for eksempel russiske banker fra amerikanske sanksjoner hvis deres transaksjoner er knyttet til energiproduksjon - den viktigste inntektskilden for Kremls krigsmaskin.

- Styrk opp USAs forsvarsindustri. Vi må vise våre motstandere, spesielt Russland og Kina, at de ikke kan konkurrere med USAs forsvarskapasitet. Russlands økonomi er mindre enn Texas'. Vi kan ikke tillate at Kina matcher og overgår USA.

- Revitalisere Den nordatlantiske traktatorganisasjonen. Dette inkluderer å få europeerne til å betale sin rettferdige andel. Det er på tide å heve utgiftsgrensen til 3 % av medlemslandenes bruttonasjonalprodukt.

- Opprett et "lend-lease"-program på 500 milliarder dollar for Ukraina. I stedet for å belaste amerikanske skattebetalere med flere regninger, la Ukraina låne så mye som landet trenger for å kjøpe amerikanske våpen for å bekjempe Russland. Det var slik vi hjalp Storbritannia under andre verdenskrig, før Pearl Harbor. Slik kan vi sende et klart signal til Putin om at han aldri kommer til å vinne.

- Opphev alle restriksjoner på hvilke typer våpen Ukraina kan anskaffe og bruke. Dette vil gjenopprette en styrkeposisjon, noe Putin vil forstå betyr at krigen må ta slutt. Han vil stå overfor økende kostnader og ingen mulighet for ytterligere gevinst.

Disse skrittene vil gjøre Trump i stand til å fastsette vilkårene for en avtale: Krigen opphører umiddelbart. Ukraina bygger opp betydelige forsvarsstyrker slik at Russland aldri angriper igjen. Ingen anerkjenner Russlands okkupasjon og påståtte annektering av noen ukrainske territorier - akkurat som vi aldri anerkjente den sovjetiske innlemmelsen av de baltiske statene og holdt tilbake anerkjennelsen av Øst-Tyskland frem til 1974. Krim demilitariseres. Ukraina gjenoppbygges med erstatninger fra Russlands frosne sentralbankreserver, ikke med amerikanske skattepenger.

Ukraina blir medlem av NATO så snart som mulig, slik at alle europeiske allierte påtar seg byrden med å beskytte landet. NATO bør opprette et fond på 100 milliarder dollar for å bevæpne Ukraina, med et tak på USAs andel på 20 prosent, slik tilfellet er med andre alliansers felles budsjetter. EU bør raskt ta opp Ukraina og hjelpe landet med å modernisere og utvikle økonomien.

Hvis Russland overholder disse vilkårene, vil Vesten gradvis oppheve sanksjonene. De vil bli fullstendig opphevet når Ukraina er blitt medlem av både NATO og EU.

Disse skrittene, og ikke Biden-administrasjonens halve tiltak, vil gjøre slutt på krigen, etablere en varig fred, sikre at Europa bærer byrden ved å opprettholde den, og gjenopprette frihet og sikkerhet på kontinentet.

Til dem som tviler: Det siste Trump ønsker seg i sin andre periode, er en utenrikspolitisk fiasko som distraherer fra hans innenrikspolitiske agenda og får Bidens mislykkede tilbaketrekning fra Afghanistan til å se ut som en suksess i sammenligning.

Urban er administrerende direktør i BGR Group og juridisk rådgiver i Torridon Law. Pompeo var utenriksminister i perioden 2018-21.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Quote

Amerikanske bombefly flaug over Finland for første gong

To russiske kampfly tok til vengene for å møte Nato-flya på øvingstokt.

To amerikanske bombefly fauk sørover frå Noreg og inn over Lappland i Finland søndag. Tre tankfly følgde dei, skriv Yle.

Ifølge det finske forsvarsdepartementet var det snakk om ei treningstokt koordinert med allierte land.

Finlands forsvarsminister Antti Häkkänen har omtalt hendinga på X.

Han kallar det «normal aktivitet som blir utført på territoriet til eit Nato-land». Og at det handlar om avskrekking og forsvar.

To russiske kampfly tok til vengene, då dei to B-52-flya var i ferd med å krysse grensa til russisk luftrom over Barentshavet, ifølgje det russiske forsvarsdepartementet.

Ifølge Russland endra bombeflya kurs, då dei fekk auge på flya som nærma seg, skriv NTB.

Dei amerikanske flya krenkte ikkje russisk luftrom, skriv Yle.

B-52 bombefly

 

Boeing B-52 Stratofortress er et amerikansk langtrekkende, åttemotors, jetdrevet, tungt bombefly. De ble brukt mye under Vietnamkrigen og under Golfkrigen i 1991, ifølge Store norske leksikon.

Bombeflyet kan bære en tung last med luftavfyrte kryssermissiler. Noen av flyene er også utstyrt for å bære atomvåpen, selv om slike våpen ikke er lastet på patruljeflyvninger som den over Finland på søndag, skriver Barents observer.

Finland nytt Nato-medlem

Dette er langt frå normalt, skriv Barents Observer.

Amerikanske B-52-fly har aldri floge over Finland før, utdjupar forsvarsanalytikar ved Norsk utanrikspolitisk institutt, Per Erik Solli til NRK.

Men dei har øvd over Island, Danmark, Noreg og Sverige i fleire år, fortel Solli.

Finland vart med i Nato i april i fjor. Sidan har det vore venta at amerikanske B-52 også skulle øve der.

– Dei har øvd i mange år her i nord. Det har blitt rutine, seier Solli.

https://www.nrk.no/urix/amerikanske-bombefly-av-typen-b-52-stratofortress-floy-sondag-over-noreg-og-finland-1.16972445

  • Liker 7
Lenke til kommentar
2 hours ago, Brother Ursus said:

 

Ukraina fikk totalt noe slikt som 186 Bradley. USA har ca. 7000 til. Jeg har ikke hørt noe særlig om svenske CV90 eller Marder, men jeg antar at de yter minst like godt.

CV9040 yter "annerledes" enn Bradley. De mangler missilene som med stor pålitelighet tar ut moderne stridsvogner på >3 km avstand (men krever at Bradley står helt i ro mens missilet flyr, som tidvis medfører uakseptabel risiko), men 40 mm L70-kanonen er betydelig bedre enn Bradleys. Med riktig ammunisjon er det realistisk å penetrere selv moderne stridsvogner fra siden, og eldre vogner som T-55 er sårbare selv gjennom tårnfront.

Svenskene hadde et prosjekt med å integrere missiler på CV9040, men det fungerte aldri tilfredsstillende og ble ikke serieprodusert. 

Drømmen måtte jo være CV9040 med Spike LR2.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...