Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Imaginacíon skrev (3 minutter siden):

De har overraskelsesmomentet på sin side. Russerne har ikke regnet med noe angrep. Når en i tillegg tar hensyn til landets enorme størrelse og at 75% av hæren er i Ukraina, så var det et lett mål når en først hadde midlene.

Absolutt. Men en sånn «deep strike» krever god planlegging og etterretning, radarjamming, pilotene må fly lavt, treffe godt og forsvinne igjen. Ser eksperter omtale det som både spektakulært og veldig farefullt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Dragavon said:

Eg tenker jo at det russiske luftvernet S-400 må være voldsomt oppskrytt når Ukrainere kan fly to gamle hjulvisper så langt inn i russland og angripe mål uten å blit stoppet.

Vil anta de var redd for å skyte ned sine egne helikopter, da de ikke har god kontroll på venn/fiende.

Nå kan man nok forvente at de vil være mer på vakt. Og skyte ned flere av sine egne helikopter...

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (20 minutter siden):

Vanskelig å si, tror ikke det er biologisk krigføring men mangel på kultur/vilje og kanskje for dårlig logistikk til dette. 

Det er nok det mest logiske ja men lik kan fort bli farlige om de ligger for lenge, men det er vel fremdeles ganske kaldt i været

Lenke til kommentar
bshagen skrev (17 minutter siden):

Skrekkelig :( 
Mon tro om de legger igjen likene med vilje? Det er en gammel men ganske effektiv måte å drive litt biologisk krigføring på. Makabert, men slik russerne viser seg hittil så skulle det ikke forundre meg 

Dette er bare en del av den russiske tradisjonen å drive krig på, som kan karakteriseres som en total forakt for menneskeverd. På dette feltet har vi en norsk historie, antallet er usikkert, men det antas at 12 - 13.000 russere døde i Norge dels som krigsfanger under tvangsarbeid, og dels under invasjonen i Finnmark, den alt overveiende del var krigsfanger som døde under tvangsarbeid. For å sette dette tallet i relieff så døde anslagsvis 10.000 nordmenn under hele krigen som følge av krigshandlinger, og dette gjelder både i Norge og i utlandet.

Norge sørget for at disse russerne ble gravlagt på en anstendig måte, dels på de ordinære gravplassene, men også på egne dedikerte krigsgravplasser. Etter krigen var der en rekke slike gravplasser spredd over hele Norge, men under "Operasjon Asfalt" ble de fleste av disse samlet på Tjøtta. Og da kan en spørre seg hvorfor i all verden en skal flytte flere tusen lik som allerede hadde ligget i jorden i flere år? Jo fordi KGB benyttet disse krigsgravplassene - som i mange tilfeller lå nært militære installasjoner - som påskudd for å reise omkring i Norge for å drive spionasje - mens den offisielle begrunnelsen var at de ville hedre sine falne. Derfor fant en et sted som var så militært uinteressant som mulig, og samlet alle gravene på ett sted, og valget falt på Tjøtta i Nordland. Dette ble gjennomført tidlig på 1950 - tallet, og Tjøtta har ikke hatt så mange besøk av KGB de siste 70 årene. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (27 minutter siden):

Dette er bare en del av den russiske tradisjonen å drive krig på, som kan karakteriseres som en total forakt for menneskeverd.

Militær-eksperten Sverre Diesen snakket også om akkurat det tidlig i krigen, om hvordan Russerne tradisjonelt bryr seg lite om tap, både på fientlig og egen side.
Men så må vi kanskje bemerke, at dette ikke er noe som gjelder Russere generelt tror jeg? Altså vanlige Russiske mennesker. Det er makthaverne og de miltære lederne som er oppnevnt av regimet som er sånn. Men det har kanskje alltid vært sånn, helt siden Tsar tiden, det vet jeg lite om. Men alle Russere er jo ikke umennesker da, det må være klart.

Lenke til kommentar

Ukrainske myndigheter melder om økt russisk militær aktivitet i Transnistria. Mobilisering av styrker der kan bety så mangt, jeg tror ikke de vil forsøke å ta resten av Moldova nå, men eventuelt forsøke å gå inn mot Odesa eller flytte styrker fra Transnistria til Donbass.

Spoiler

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Nå er denne gjengen på vei til Kyiv.
image.png.e876354f47076fcb46833fef8008d6d6.png

De sier seg ferdig med Mariupol og setter retning mot Kyiv.

"A special military operation in Mariupol to cleanse the city of Bandera [Ukrainian nationalists], Nazis and rabid shaitans without family or tribe is proceeding in accordance with the developed plan.”

Sønnen på 14 er med.
image.png.9b79981e713d5cca2a377acf3f21a002.png

“Very soon we will complete the assigned tasks in Mariupol and report to the President of the Russian Federation on our readiness to take Kyiv.”

In Chechnya, Kadyrov, 45, is accused of human rights abuses and torture against his political opponents and gay activists.

It was unclear how Geremeyev was wounded.

Earlier Kadyrov had posted: "The most difficult section in Mariupol was assigned to him, and the commander coped with the task brilliantly.

“In the same way, he always showed himself during the Chechen campaign in battles with shaitans - he was the first to ask for battle and perform the most difficult task.

“This time too he justified his name as an experienced and fearless commander.”

Jeg håper de fleste sivile har kommet seg ut av Kyiv.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kadyrov er en studie i taktisk skuespill ovenfor Putin. Hadde vært interessant å klart å feste noen spionkamera på smarte steder av  Kadyrovs tropp så man kunne avslørt hva som egentlig har skjedd. Gjerne på en måte så Putin hadde sett hans "operasjon" med egne øyne.

Lenke til kommentar

Er lite sidestykke fra selveste krigshandlingene på Ukrainsk jord. 

Det kan se ut som at Putin har tyroidekreft. Flere tabloidaviser fremmer i hvert fall den teorien. 

Han blir blant annet fulgt av en spesialist av denne krefttypen. Angivelig så har han hatt flere møter med kreftleger gjennom noen år. 

https://www.nzherald.co.nz/world/russia-ukraine-war-putin-constantly-followed-by-thyroid-cancer-doctor-bathes-in-deer-antlers/EZ62MPOMDI3UPZLIMUNGRMVWZY/

Det finnes ingen kur mot enkelte typer tyroidekreft. Man ser ingen tegn til kur gjort hos ham, så det kan være at denne er ukurerbar eller at han ikke aksepterer noen kur. Han er dødsdømt hvis dette er tilfellet.

Endret av Ornament
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (26 minutter siden):

Nå er denne gjengen på vei til Kyiv.

Spoiler

image.png.e876354f47076fcb46833fef8008d6d6.png

De sier seg ferdig med Mariupol og setter retning mot Kyiv.

Sønnen på 14 er med.

Spoiler

image.png.9b79981e713d5cca2a377acf3f21a002.png

Jeg håper de fleste sivile har kommet seg ut av Kyiv.

Ser ut som kilden her er denne artikkelen i The Mirror: https://www.mirror.co.uk/news/world-news/putin-ally-takes-14-year-26584967

Den er noen dager gammel, og Kadyrov er nå hjemme i Grozny ut fra bildene de legger ut. 

Kadyrov må gjerne rette skjegget i retning Kyiv, det kommer ikke til å ende godt for ham, og de vil ikke komme særlig langt. De tsjetsjenske styrkene består stort sett av Rosgvardia-enheter som er mest til pynt og å skape frykt i allerede okkuperte områder. Propagandavideoene de har lagt ut fra Mariupol er helt latterlige, hvor de skyter vilt rundt seg mot ingenting, uten å se i siktene. Derfor har de nylig blitt døpt til det passende navnet "Tik-Tok troops" :) 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Datoen vises i bildet jeg la inn. 28. mars.
image.png.12dcd7e2ebc3de416dc65ce5d5e96df5.png

Grupperinger som begår krigsforbrytelser mot sivile er absolutt ingenting å le av - dessverre. Det er helt uvesentlig om de leder et angrep eller om de kommer inn i etterkant av erobringen og begår sine handlinger.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Delvis skrev (2 timer siden):

Putioten har utvilsomt tapt dette. Har ikke sjans vinne på konvensjonell måte slik det ser ut nå. Russerhæren går opp i liminga, soldater nekter å adlye ordre osv. Nå kommer spenningen til å dreie seg om hva idioten kan finne på i desperasjon. Spenningen er til å ta og føle på. Fortsetter krigen på samme måte, er det bare et spørsmål om tid før Russerne blir kastet ut av hele Ukraina.
Ærlig talt trodde jeg Russerne hadde mye mer å fare med, før de må ty til reserver, leiesoldater osv. Det er en bra men også farlig utvikling som skjer.
Hver morgen håper jeg på å våkne opp til nyheter som "Store uroligheter i kreml, russerne har stanset kampene og rykter tyder på at Putin kan være avsatt"

Det er lov å håpe på at han blir avsatt raskt. Da er spørsmålet hvordan et eventuelt nyvalg vil foregå og om f.eks Navalyj benådes sånn at han kan stille som kandidat. Hvis Putin ikke blir avsatt raskt så kommer det et Presidentvalg, som selvsagt kan saboteres. Da blir spørsmålet hva er sannsynligheten for at Putin blir sittende. Russiske meningsmålinger kan på ingen måte stoles på så det er høyst usikkert hvor mange som har svelgt propagandaen med hud og hår og hvor mange som vil stemme mot han på valgdagen.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Kan ikke postes her i tråden.

Men bildene fra Bucha etter russerne forlot byen er helt, helt grusomme. Det ligger bokstavelig talt sivile lik strødd i gatene i byen. Ser ut som en skrekkfilm, det er noe av det jævligste jeg noensinne har sett.

På Hostomel-flyplassen ligger det også lik på lik strødd, men dette er russiske soldater. De forlot i all hast og tok ikke med seg disse. Forbausende hvor lite de bryr seg om sine egne falne. Noen må ha ligget der lenge, uten at de har brydd seg. Det er helt utrolig.

Jeg tror ikke Russerne har praktisk mulighet for å ta med seg falne soldater som har ligget en stund. De vil nødvendigvis måtte dele kupé med soldater eller lasterom med våpen og mat. Jeg tror soldatene har nok med å berge seg selv av gårde. Skulle ikke forundre meg om sårede som er vanskelig å transportere også etterlates. Regler er det ingen som kan eller vet noe om. Mange visste ikke en gang at de skulle i krig, eller at de ville bli mottatt som fiender, eller hørt om Chornobyl, eller Pripyat eller den røde skogen. Uvitenheten er overveldende. Jeg tror det er en bevisst strategi å behandle soldater som kveg som kan drives rundt av oberster som lydige gjeterhunder.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 minutter siden):

Grupperinger som begår krigsforbrytelser mot sivile er absolutt ingenting å le av - dessverre. Det er helt uvesentlig om de leder et angrep eller om de kommer inn i etterkant av erobringen og begår sine handlinger.

Absolutt ikke. Og hva de sier de gjør i Mariupol nå er helt grusomt.

Men i de videoene de legger ut ser de helt komiske ut, så jeg forstår at ukrainerne gjør humor ut av hvor dumme de ser ut og latterliggjør dem, gir de kallenavn som "Tik Tok troops" o.l. i sine kanaler.

Apropos humor så har ukrainerne vært knallgode der. Plenty av galgenhumor og memes som postes i offisielle kontoer fra myndighetene både på Instagram, Twitter og Telegram. Tror dette har vært veldig nyttig for å opprettholde moralen både hos befolkningen og soldater.

Angående å reise til Kyiv er dette bare propaganda fra Kadyrov. De har ingen mulighet til å en gang nærme seg slik situasjonen er nå.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ornament skrev (28 minutter siden):

Er lite sidestykke fra selveste krigshandlingene på Ukrainsk jord. 

Det kan se ut som at Putin har tyroidekreft. Flere tabloidaviser fremmer i hvert fall den teorien. 

Han blir blant annet fulgt av en spesialist av denne krefttypen. Angivelig så har han hatt flere møter med kreftleger gjennom noen år. 

https://www.nzherald.co.nz/world/russia-ukraine-war-putin-constantly-followed-by-thyroid-cancer-doctor-bathes-in-deer-antlers/EZ62MPOMDI3UPZLIMUNGRMVWZY/

Det finnes ingen kur mot enkelte typer tyroidekreft. Man ser ingen tegn til kur gjort hos ham, så det kan være at denne er ukurerbar eller at han ikke aksepterer noen kur. Han er dødsdømt hvis dette er tilfellet.

Aprilsnar? 

Lenke til kommentar

Ubekreftet, via ukrainsk journalist:

Kilden her er den ukrainske sikkerhetstjenesten på Facebook, som har delt opptak av avlyttet telefonsamtale mellom en russisk soldat og hans kone hjemme i Russland: https://fb.watch/c7ZuuJd74F/

Vanskelig å si noe om ektheten uten å kunne språket. Dessverre er jo ikke dette en helt urealistisk hendelse ut fra hva tsjetsjenerne har gjort tidligere, for eksempel i Beslan. 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (34 minutter siden):

Aprilsnar? 

Ingenting som hentyder til det. Verken hovedkilden eller delkilden har utpekt dette som aprilsnarr. Det er også videreformidlet av andre kilder i dag. Man finner også tilsvarende publisert lenge i forkant av 1. april. 

Hvis dette skulle vise seg å være noe som er dratt ut til å være en aprilsnarr, så ville det ha vært forkastelig. For mange publikasjoner har bitt på. 

https://www.news.com.au/finance/work/leaders/vladimir-putin-plagued-by-thyroid-cancer-rumours-is-constantly-accompanied-by-doctors/news-story/8467545896de2d05d0e32254866262b5?amp

Vanskelig å få slikt bekreftet fullstendig.

Endret av Ornament
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Snikpellik said:

Absolutt ikke. Og hva de sier de gjør i Mariupol nå er helt grusomt.

Men i de videoene de legger ut ser de helt komiske ut, så jeg forstår at ukrainerne gjør humor ut av hvor dumme de ser ut og latterliggjør dem, gir de kallenavn som "Tik Tok troops" o.l. i sine kanaler.

Apropos humor så har ukrainerne vært knallgode der. Plenty av galgenhumor og memes som postes i offisielle kontoer fra myndighetene både på Instagram, Twitter og Telegram. Tror dette har vært veldig nyttig for å opprettholde moralen både hos befolkningen og soldater.

Helt enig i at det er mye latterlig propaganda. Som en av videoene vi så av disse i starten. Jeg frykter kun hva slike grupper kan gjøre med den sivile befolkningen.

Ellers godt å høre :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Militær-eksperten Sverre Diesen snakket også om akkurat det tidlig i krigen, om hvordan Russerne tradisjonelt bryr seg lite om tap, både på fientlig og egen side.
Men så må vi kanskje bemerke, at dette ikke er noe som gjelder Russere generelt tror jeg? Altså vanlige Russiske mennesker. Det er makthaverne og de miltære lederne som er oppnevnt av regimet som er sånn. Men det har kanskje alltid vært sånn, helt siden Tsar tiden, det vet jeg lite om. Men alle Russere er jo ikke umennesker da, det må være klart.

Jeg tror ikke det er mulig å ha en slik tradisjon uten at også "folket" på et vis aksepterer at der en slik tradisjon. Men for all del der er motstand. Jeg tror at der er en uorganisert men svært viktig bevegelse i Russland som heter noe i retning av "Mødre mot Krig," men den er som nevnt temmelig uorganisert men har likefult stor betydning. Putin tør ikke å slå ned på damer i førti - femti årene som nettopp har mistet en sønn i fedrelandets tjeneste. Og denne bevegelsen - hvis det i det hele kan kalles det - er ikke noe nytt fenomen, den var der også under sovjettiden, bl.a. fordi det russiske militæret har et grotesk antall dødsfall i de perioder der det ikke er krig, det blir ført på kontoen "uheldige men nødvendige tap under militærøvelser."

Og når det gjelder tradisjoner kan jeg berette en historie som får det meste til å blekne, og hvis noen vil ha kilder kan de finne de hos 

Antony Beevor - Wikipedia

Noen uker før det avgjørende slaget om Stalingrad i 1943/44 ville Stalin iverksette en avledningsmanøver. En "avledningsmanøver" er noe generaler setter i verk for å få fienden til å tro at en skal gjøre noe annet enn det en egentlig har planer om. Typisk der general Patton ble satt til å kommandere 10 - 15 divisjoner i øst England for å få tyskerne til å tro at landgangen vill komme i Calais og ikke i Normandie. Og for å lure tyskerne ble det bygget tusenvis av tanks, lastebiler og annet utstyr av papp og og annet billig materiale som tyske overvåkningsfly kunne ta bilder av.

Men russerne tar den helt ut. Som avledningsmanøver før Stalingrad sendte Stalin mange hundre tusen soldater i en helt annen retning. Disse soldatene var helt ferske, var utrente og hadde knapt våpen (ca. en ubrukbar og gammel rifle pr. femte man,) noe som fikk tyskerne til å tro at angrepet ville komme et annet sted. Men der vesten (og nå jeg mener "vesten" i ideologisk forstand) greier seg med papp og papirtanks, benyttet russerne seg av mennesker. Det antas at ca. 200.000 gutter i alderen 17 - 20 år ble drept i denne "avledningsmanøveren." Og disse dødsfallene var planlagt og en forventet "kostnad."

Og jeg er redd for at denne holdningen fortsatt dominerer i Kreml og langt inn i det russiske folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...