Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Mbappe09 skrev (1 time siden):

Grunnen til at jeg nevner det her i Ukraina-tråden er fordi  det har enorm betydning for Ukraina, men også vår sikkerhet i Europa. Vi har ikke lenger tid. Politikere som trenerer må bort asap. Europa må bli en global supermakt innen veldig kort tid. 

Europas tid som global supermakt er nok forbi. Fødselsratene er fatale, eldrebølgen ruller over oss og migrantene klarer ikke å integreres for å gjøre opp for det demografiske tapet. Men ved å øke militærbudsjettene kan man i det minste sørge for at orkene ikke kommer seg lengre vest enn Donbas. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aktiv støtte tror jeg ikke det er noen fare for, men et fullstendig fravær av amerikansk støtte til Ukraina, og dominoeffekten det vil ha på vesteuropeiske lands entusiasme for å støtte Ukraina, vil i seg selv være nok til å ødelegge alt. For Ukrainas egen del sitter vi i beste fall igjen med noe Afghanistanlignende med en bitter motstandskamp i et okkupert land. For verdens del sitter vi igjen med at diverse røverstater får et klart og tydelig signal om at de kan ta seg til rette mot naboer uten at vesten vil stanse dem.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (1 minutt siden):

Spådommen er dystert for Ukraina nå. Med Trump blir mest sannyligvis den neste amerikanske presidenten, så tror jeg europeiske ledere vil ufrivillig tvinge Zelensky til å signere et våpenhvilet med Russland. 

Ikke nødvendigvis. Det viktigste for Trump er eget ego, om han kan avslutte krigen på en måte som setter han i spesielt godt lys vil han gjøre det. Å kaste ukraina og europa under bussen vil ikke ta seg helt bra ut, spesielt ikke om det finnes bedre alternativer. Han kan like gjerne oppheve restriksjoner på bruk av amerikanske våpen og sende *masse* våpen til Ukraina men presse europa til å betale for det. Da kan han sette følgende på CVen: 'avslutte krigen', 'knuse russland' , 'redde europa' *og* la europa betale for det, *uten* å risikere amerikanskje soldater.

 

Jeg sier ikke dette er den mest sannsynlige politikken, kanskje 30%-ish?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Dragavon said:

 

Kjenner ikke til kompetansen til Hoffmann, men jeg har NULL tro på at raZZland med verdens nest mektigste militære i Ukraina... kommer til å angripe NATO eller NATO-land og dermed starte en krig! Og jeg har vesentlig mindre enn NULL tro på at forsvarsalliansen NATO kommer til å angripe raZZland, så...

Og verken Ungarn eller "kalkunlandet" er det vel noe vits i å angripe for raZZland siden putler har Orban og Erdogal mer eller mindre i lomma' ellerede likevel...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (12 minutter siden):

Kjenner ikke til kompetansen til Hoffmann, men jeg har NULL tro på at raZZland med verdens nest mektigste militære i Ukraina... kommer til å angripe NATO eller NATO-land og dermed starte en krig! Og jeg har vesentlig mindre enn NULL tro på at forsvarsalliansen NATO kommer til å angripe raZZland, så...

Og verken Ungarn eller "kalkunlandet" er det vel noe vits i å angripe for raZZland siden putler har Orban og Erdogal mer eller mindre i lomma' ellerede likevel...

Artikkelen står også i dagens Aftenposten. 

Kjernen i argumentasjonen til Hoffmann er ikke Natos kapasitet men vilje i et hypotetisk rest-Nato uten USA. Om Russland for eksempel hærtar Estland og erklærer at Estland nå er russisk til evig tid og at et hvert forsøk på å endre det vil føre til at russiske atomvåpen vil regne over europeiske hovedsteder vil føre til at europa godtar nederlaget uten videre kamp.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Kahuna said:

Artikkelen står også i dagens Aftenposten. 

Kjernen i argumentasjonen til Hoffmann er ikke Natos kapasitet men vilje i et hypotetisk rest-Nato uten USA. Om Russland for eksempel hærtar Estland og erklærer at Estland nå er russisk til evig tid og at et hvert forsøk på å endre det vil føre til at russiske atomvåpen vil regne over europeiske hovedsteder vil føre til at europa godtar nederlaget uten videre kamp.

Jeg tror det fortsatt er mer enn nok NATO-land som ikke lar seg kue av raZZiske tomme trusler om atomvåpen: raZZland med atomvåpen er fortsatt langt underlegent NATO. Selv UTEN USA, og selv med bare konvensjonelle våpen. Så raZZland og putler med deres verdens nest mektigste militære i Ukraina vet nok veldig godt at de taper og blir utradert militært om de forsøker seg på NATO... Jeg ville ikke blitt overrasket om tidligere østblokkland som de baltiske statene og Polen og tilsvarende land alene, eventuellt sammen med Ukraina er i stand til å slå tilbake et invasjonsforsøk fra raZZland. Og de ville nok ikke stått helt alene, men fått støtte fra flere andre land også, ikke minst i form av våpen og annet materiell.

Endret av Gjest MKII
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...