Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (2 timer siden):

Husk at Finland aldri underskrev den avtalen og med finsk Nato-medlemskap så vil finnene bli våre våpenbrødre i en eventuell krig med russland. 

Det første jeg ser for meg er at Finland bruker klasevåpen på våre vegne. De har både våpen, utstyr, doktriner og trening. De kan sikkert slippe de første klasebombene før solen går ned..

Det andre alternativet er at vi spør pent om de ikke kan dele med oss. Med mindre de har så små lagre at det ikke er noe å dele på så er det nok i finnenes interesse å gjøre. Jeg vil ikke være det minste overrasket om norske militære allerede har stilt finnene noen diskrete spørsmål om dette og hint. :D 

 

En advarsel er dog på sin plass til norske militære. Dette er tross alt en norsk-initiert avtale og 'fredshisserne' som sto bak vil ikke se nådig på den offiser som gjør noe som helst som kan minne om forberedelse på norsk bruk av klasevåpen. For all del ikke legg eventuelle notater inn i søkbare graderte systemer. 'Fredhisserne' kan nemlig bli veldig hissige om de føler at noen tråkker på deres interesser.

Godt sagt.

Inkludert advarselen om «fredshisserne», disse har MYE makt og innflytelse og vil IKKE la noe komme i veien for sin ferd til millionlønn i FN.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Piers Morgan ikveld.

2 republikanere og 2 demokrater i panelet. Republikanerne har virkelig ingenting å svare med annet enn at de "egentlig ikke støtter Putin". Liker at han helt til høyre nevner at Reagan ville snudd seg i graven. 

Fra 44:43 - 1:05
 

 

Endret av Mbappe09
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/AvP57r/79-unge-under-18-aar-satt-paa-liste-over-terrorister-og-ekstremister-i-russland

Russland: 79 barn stemplet som «terrorister og ekstremister»

  • Vladimir Putin prøver å stoppe ungdommens protester mot regimet, mener ekspert.
  • Russiske myndigheter har plassert 79 tenåringer under 18 år på en liste over «terrorister og ekstremister», ifølge uavhengige russiske medier.
  • Inna Sangadzhieva i Helsingforskomiteen mener dette avslører misnøye blant ungdom og myndighetenes forsøk på å kontrollere dem.
  • Listen inkluderer både dømte og mistenkte, og brukes for å spre frykt blant ungdom.

 

Dette sier mest om hvor bekymret Putin er.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
11 hours ago, bojangles said:

Dette er ikke bra. Tyskerne har hele tiden ønsket at Ukraina skal kjempe med en hånd på ryggen, til neste år er ikke det nok. Da skal Ukraina også motta vesentlig mindre støttepakker. 

Hva feiler det politikerne i Tyskland? Ennå en gang på feil side av historien?

 

 

 

Scholz har AFD å stri med. I verste fall går det mot et skisma mellom Vest og Øst- Tyskland som ligner på den kalde krigen. Man skulle ikke tro det gikk an, men det virker som om øst-tyskere er nostalgiske for Berlin-muren. Mye har nok også å gjøre med falske migranter som oversvømmer Tyskland. Rundt halvparten av Tysklands velferdsbudsjett går nå til innvandrere.

Men det er selvfølgelig likevel patetisk. I det minste kan man da trygt ignorere Tysklands meninger og varsler om "eskalering" i fremtiden.

Dersom USA velger Trump og også trekker seg fra å støtte Ukraina, så er i det minste "hindrene" mot å rulle inn i Russland og mot Moskva borte.

Så får vi som er igjen bare støtte Ukraina enda hardere. Jeg mener i fullt alvor at dette er noe Norge burde vurdere å bruke en andel av oljefondet på - si 10%. Oljefondet er ikke verdt en dritt om hele verden er i atomvinter.

 

10 hours ago, Dragavon said:

 

 

Jeg undersøkte litt og spekulerte rundt dette for mindre enn en uke siden. Jeg er likevel overrasket over at det kun er to fabrikker som kan lage løp. Dette burde være noe alle 5 fabrikkene som produserer artilleri kunne lage. Det er altså to fabrikker som skal lage 122mm artilleri. At de 3+ som lager 152mm og større ikke klarer å omstille seg til å lage 122mm løp er jo fullstendig bananas. Det kan vitne om ekstrem manko på maskinvare pga. sanksjoner.

 

10 hours ago, torbjornen said:

Dette er ei god påminning om råda om beredskapslager. Det viktigaste ein må lagre er drikkevatn.

 

Jeg pleier å kjøpe inn vann med kullsyre. Man drikker det gjerne saktere enn vanlig vann, slik at det drøyes litt automatisk. Og måten det er laget på, og med kullsyre, gjør det litt syrlig, slik at det i teorien holder seg bedre. Jeg har stående en hel del flasker som jeg også drikker av av og til, slik at det går på rotasjon. Det samme gjør jeg med blant annet pasta og tomater og bønner på boks. Da har jeg alltid på lager. Ris og bønner er til sammen komplette proteiner, og tomater på boks er en ypperlig kilde til bla. C-vitamin og antioksidanter menn helst skal ha hver dag. I tillegg har jeg alltid multivitaminer på lur. En boks multivitaminer har gjerne kanskje 50-100 tabletter, og du trenger ikke ta hver eneste dag, slik at en boks kan vare over et år under krisetilstander.

 

10 hours ago, torbjornen said:

Og dette finn vel lokalbefolkninga seg berre i, så lenge det er den store tsaren som krev det. Kjem det aldri ein gnist som tenner det endelege opprøret mot den store Putler, og som set ein stoppar for galskapen?

 

Det er ikke noe særlig gnist igjen i folkeslag som har vært herjet av diktaturer i hundrevis av år. Iran f.eks var fritt innenfor manns minne. Det var egentlig ikke Russland, og definitivt ikke Kina. Derfor har de opparbeidet seg en kultur med politisk passivitet. De protesterer bare på egen lommebok omtrent.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://www.msn.com/en-us/money/markets/putin-blames-cryptocurrency-mining-s-impact-for-russia-s-power-shortages/ar-BB1q97xB

Putin Blames Cryptocurrency Mining's Impact for Russia's Power Shortages

 

 

https://united24media.com/war-in-ukraine/putins-war-or-russias-war-the-question-of-collective-responsibility-1258

Putin's War or Russia's War? The Question of Collective Responsibility

The hope for widespread Russian resistance faded. A week into the full-scale invasion, a poll revealed that a mere 23% opposed the war.

Et land må holdes kollektivt ansvarlig, selv om ikke alle medlemmene av det landet er personlig ansvarlig. De 23% som er imot krigen har også tilsynelatende fått til veldig, veldig lite i form av motstand.

 

 

https://mil.in.ua/en/news/romania-to-invest-e14-billion-in-military-modernization/

Romania to Invest €14 Billion in Military Modernization

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Just now, bojangles said:

 



Man kan jo nesten håpe? Dersom Russland forsøker å stabilisere fronten og ikke angriper mer, så vil det også gi Ukraina pusterom. Russland må da forsøke å ruste opp - noe jeg tror de vil slite kraftig med pga. sanksjoner og tilstanden på olje/gass-eksport. Dersom det skulle bli våpenhvile og stillstand tror jeg det er Russland som vil kollapse innen 2034.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

chatgpt sammendrag:

Spoiler

Oppdatering fra Ukraina: Russiske Tap og Ukrainske Forsvarsstrategier

Viktige Hendelser

  1. Russisk Angrep på Z-Regionen:

    • Russland forsøkte å angripe Z-regionen, men angrepet ble avverget av ukrainske styrker. Forsvaret i Sumy er svært robust, selv sammenlignet med det mindre effektive forsvaret i Kharkiv.
    • Russiske soldater led store tap i forsøket på å krysse grensen, og den russiske hæren mistet tusenvis av tropper i angrepet.
  2. Russiske Tap og Mangler:

    • Russland har store problemer med å erstatte tapene sine, både i personell og utstyr. Produksjonen av militærkjøretøy har blitt dårligere på grunn av mangel på reservedeler, som tidligere ble produsert i vestlige land.
    • Offisielt hevder Russland å ansette 40 000 soldater per måned, men uoffisielle tall viser at det er nærmere 25 000. Dette er ikke nok til å kompensere for tapene.
  3. Russisk Lagerbeholdning og Vedlikehold:

    • Mange av Russlands gamle stridsvogner og annet utstyr har blitt lagret utendørs uten nødvendig vedlikehold, noe som har ført til dårlig tilstand på utstyret.
    • Mangelen på reservedeler og dårlig vedlikehold har gjort det vanskelig for Russland å opprettholde kampkraften.
  4. Situasjonen på Frontlinjen:

    • Russiske styrker har mistet over tusen soldater i Toretsk-området i løpet av den siste uken. Dokumenter viser at mange soldater har gått tapt eller savnet.
    • En video fra en russisk offiser i den 138. motoriserte riflebrigaden avslører store tap i brigaden, med offisielle tap på 6 000 menn, men uoffisielle tall viser 12 000 tap.
  5. Ukrainsk Motstand og Strategiske Tilbaketrekninger:

    • Ukraina har trukket tilbake styrker fra Kinky-regionen ved Dnipro-elven etter flere måneders kamp. Denne strategiske tilbaketrekningen var nødvendig på grunn av store tap og konstant artilleribeskytning fra Russland.
    • Ukraina fortsetter å kjempe i Kherson-regionen, hvor både ukrainske og russiske styrker kontrollerer forskjellige øyer langs elven.
  6. Internasjonal Støtte:

    • Norge, Danmark, Nederland, Belgia og USA har alle forpliktet seg til å levere F-16 jagerfly til Ukraina. Dette vil forbedre Ukrainas luftforsvarsevne betydelig.
    • USA har lovet å støtte Ukraina med 80 F-16-fly i løpet av det kommende året, og trening av ukrainske piloter er allerede i gang.
  7. Russiske Utfordringer og Kritikk:

    • Russland har møtt betydelige tap og utfordringer, inkludert bruk av sivile kjøretøy som ikke er egnet for kamp.
    • Russiske soldater klager over dårlig vedlikehold av utstyr og manglende reservedeler.

Konklusjon

Situasjonen i Ukraina er preget av betydelige russiske tap og økende internasjonal støtte til ukrainske styrker. Internasjonal støtte, spesielt med levering av F-16-fly, vil forbedre Ukrainas luftforsvarsevne betydelig. Russland møter store utfordringer både på slagmarken og internt, mens Ukraina fortsetter å innovere og styrke sin motstand mot russisk aggresjon.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Helt sykt å se hvordan det republikanske partiet har blitt kuppet fullstendig. Når Tucker Carlson går etter Mike Pompeo, sier det alt om hva agendaen her er; få bort alle klassiske konservative og få inn pro-russiske krefter. Det eneste som holdt Trump perioden i 2016-2020 konservativt er Mike Pence og Mike Pompeo. 
 

Sånn ser det ut når en Mafia-boss har overtatt hele styringa. 
 



Grunnen til at jeg nevner det her i Ukraina-tråden er fordi  det har enorm betydning for Ukraina, men også vår sikkerhet i Europa. Vi har ikke lenger tid. Politikere som trenerer må bort asap. Europa må bli en global supermakt innen veldig kort tid. 

Endret av Mbappe09
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...