Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

bojangles skrev (5 timer siden):

Jeg må si jeg er så jævla trøtt av å høre om alt som skal skje i Ukraina - frem i tid. Slikt er egomassasje, først og fremst for å sikre at politikerne kan bringe opp denne støtten nå de måtte føle at de trenger litt ekstra vind i seilene. Ja jeg setter det nok på spissen, og det er også nødvendig med langsiktig støtte til Ukraina. 

Men det er et stort men her. Og det er at at mens politikerne tenker på støtte frem i tid, så raseres kraftforsyninger og kritisk infrastruktur i Ukraina. Sivile liv går tapt som følge av russisk terrorbombing og de Ukrainske styrkene blir utmattet på fronten fordi de ennå ikke alt av verktøy de trenger for å håndtere russerne. Dette skjer nå, og har egentlig pågått i snart et helt år. 

Nå må politikerne vise real handlekraft, og samarbeidsevne. Få snekret sammen en Giga-støttepakke i en fart som kommer samtidig med F-16 og fjern alle selvpålagte og kunstige begrensninger på hvordan UA skal få bruke våpen for å ta ut fiendtlige styrker som okkuperer deres land. Om Ukraina mener de er best tjent med og også ta ut militære mål i russland, eller alle oljeraffineri og depoter så må vi si ja til dette nå - og vi må sørge for at Ukraina har alt av våpen, missiler og luftvern for å få avsluttet dette helvete. Og når jeg sier avslutte så tenker jeg alle russere ut av Ukraina og tilbake til 1991 landegrenser, inkludert Krim. Det eneste som så trenger å diskutere med putin eller hans etterfølger er størrelsen på erstatningen russland skal betale til Ukraina. Også en plan for hvordan russiske krigsforbrytere skal straffes. 

 

Eg er heilt einig i alt dette, men samstundes er det viktig at NATO tek over styringa no som det blir meir og meir sikkert at Donald Trump om få månader er president i USA. Det at ein forpliktar seg når det gjeld støtte eit år fram i tid gjer også at ein har litt tid på seg før ein hamnar i ein situasjon der hjelpa evt. blir blokkert på nytt.

Eg håpar elles at Europa nyttar tida godt for å kunne ta over frå eit USA som ikkje er til å stole på. Men eg tvilar.

Endret av torbjornen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote

Ukraina hevder å ha angrepet russisk ammunisjonsfabrikk

 

En ammunisjonsfabrikk vest i Russland ble truffet i et ukrainsk droneangrep, opplyser en ukrainsk militærkilde til AFP.

Kilden sier til nyhetsbyrået at en eksplosiv drone rammet en fabrikk i byen Kotovsk i Tamblov-regionen vest i Russland. Byen ligger rundt 350 kilometer unna grensa mot Ukraina.

Omfanget av skadene blir stadig kartlagt, ifølge kilden, som sier at det i fabrikken ble produsert ammunisjon og krutt til skytevåpen, og at den ble angrepet av droner også i januar og november.

Ukraina har trappet opp luftangrepene mot militær- og energianlegg i Russland de siste månedene. Håpet er å begrense Russlands evne til å angripe ukrainske mål og ta kontroll over mer territorium øst i landet.

Ukrainerne har også tatt på seg ansvaret for en rekke angrep mot russiske raffinerier og oljelagre, ikke bare i grenseregionene, men også hundrevis av kilometer inn i landet.

Russland har gjennomført systematiske angrep mot Ukrainas strømforsyning, og ifølge Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har landets strømproduksjon blitt halvert det siste året.

Nice - gå direkte til ammo-fabrikken heller enn å forsøke å ta hver eneste forsendelse av ammo.

  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

🥰

Sitat

 

All Shahed-type kamikaze drones launched by the Russian invaders on the night of July 5 for another air attack on Ukraine were shot down by Ukrainian Air Defense Forces over Ukraine, according to Lieutenant General Mykola Oleshchuk, commander of the Air Force of the Armed Forces of Ukraine.

Russia launched 32 kamikaze drones at Ukraine from the Kursk and Primorsko-Akhtarsk areas of the Russian Federation.

All of them were eliminated by Ukrainian defenders.

 

https://newsukraine.rbc.ua/news/ukraine-s-air-defenders-shoot-down-all-russian-1720157882.html

  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Sitat

 

In Rostov-on-Don (Russian Federation), explosions were heard overnight into July 5th, amid operations of air defense systems due to drone attacks. Fires broke out from falling debris, according to Vasily Golubev, the governor of the Rostov region and local Telegram channels.

Around three o'clock in the morning, officials reported the operation of air defense systems near Rostov.

 

https://newsukraine.rbc.ua/news/russia-complains-about-massive-drone-attack-1720142228.html

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...