Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
VifteKopp skrev (4 timer siden):

Det var nitrist å se debatten. Men det tristeste var for Ukraina.

Det betyr mest sannsynlig at Trump vinner, at støtten til Ukraina tørker ut, og at Ukraina vil slutte å eksistere som en funksjonell stat. I dag er jeg lei meg. Putin vant. 

Ta ikke sorgene på forskuddz det er mye som skal skje før den tid. Utrolige ting har skjedd, så får man bare støtte og håpe.

En Russisk seier er ikke mulig, på samme måte som en Ukrainsk seier ikke er mulig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 hours ago, Jarmo said:

 

Ukraina har veldig mye støtte fra både private selskap som driver utvikling av droner og kommunikasjon og andre ting, og også av mange vestlige lands forsknings og utviklings- apparater, både militære og sivile. Det er mange droneselskap og store selskap som faktisk bidrar til Ukraina med ekspertise, om enn bare via. internett, og som får verdifull informasjon tilbake fra ukrainerne.

 

19 hours ago, Markiii said:

Jeg lurer også litt på hvordan man velger ut her. Jeg spurte tidligere om Willy OAM som både skal ha militær bakgrunn, og som skal ha vært i Ukraina da invasjonen startet. På overflaten fremstår han som at han er pro-ukrainsk, men videoene hans virker å ha en slagside der det fra Russland overdrives og gjøres bedre, mens det Ukraina gjør minimeres og bortforklares. Men det er ikke veldig åpenbart, så jeg lurer på om det bare er jeg som tenker slik:

https://www.youtube.com/@willyOAM

Han virker å ha ganske god oversikt, så jeg lurte på hvorfor han aldri blir sitert eller lagt ut.

 

Kan også være at han er en grifter som spekulerer i clickbait. Jeg tror dog ikke det er måten å bygge et publikum på, på sikt.

 

16 hours ago, torbjornen said:

Det er eit par ting eg la merke til i meiningsmålinga til CNN. I utgangspunktet var det vel 55/45 som trudde at Trump ville vinne debatten. Forventningane til Biden var med andre ord ikkje gode. Etter debatten var vel stillinga 67/33. Er dette eit uttrykk for at det Biden faktisk sa var meir fornuftig enn det som Trump sa? Eller er det "grunnfjellet" til demokratane som står att? Hadde det vore heilt krise burde vel dette heller ha vore f.eks. 95/5 til Trump? Har Biden ein sjanse til å rette opp att det dårlege inntrykket seinare?


Jeg hadde tenkt å si mye det samme som Qualbeen sa. Det er først og fremst om å gjøre å overbevise de uavhengige og de som er hakket mer fornuftige. De som stemmer rødt eller blått uansett dukker også stort sett opp uansett. Dersom Biden er så langt ute å kjøre som det virker, så er det eneste håpe å mobilisere midten og folk som vanligvis ikke stemmer om å stemme Biden for å blokkere Trump. Det bør også være det "messaging" bør gå på nå i min oppfatning. "Nei til tredje verdenskrig, hvem som helst foruten Trump."

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Den ofte svært upålitelige ryktebørsen skal ha det til at noen i den internasjonale legionen har sagt at F-16 nå har utført sitt første kampoppdrag i Ukraina.

Jeg tviler veldig.

  • For da må F-16 enten være stasjonert på ukrainsk jord i all hemmelighet uten at noen har lagt merke til det. Det er selvsagt mulig, særlig om det er gjort kort tid etter overføring, men...
  • Eventuelt må F-16 ha slått til fra en flyplass i et NATO-land noe som virker desto mer usansynelig.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

https://kyivindependent.com/us-wants-to-invite-armenia-azerbaijan-to-upcoming-nato-summit-sources-tell-azeri-media/

US wants to invite Armenia, Azerbaijan to upcoming NATO summit, sources tell Azerbaijani media

The U.S. is planning to invite Armenia and Azerbaijan to the upcoming NATO summit in Washington in July, the Azerbaijani media outlet Turan reported on June 27, citing unnamed sources.

Both Azerbaijan and Armenia, which have long been geopolitical foes, have previously partnered with NATO but have not directly sought membership.

Sources told Turan that the summit could facilitate bilateral talks on the ongoing peace process between the two countries and would be "a wonderful opportunity that is too good to miss." It is unclear at the time of this publication if the invitations have already been sent, and if Armenia and Azerbaijan have accepted or plan on attending.

The news came as U.S. Assistant Secretary of State James O'Brien is scheduled to arrive in Baku on June 27, in what will be his third trip to the South Caucasus in two months.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

 

Kaja Kallas er EUs nye utenrikssjef. Hun er helt klart på at Ukraina må vinne. Veldig interessant familiebakgrunn også.



"Kaja Kallas was born in Tallinn on 18 June 1977. Her father, Siim Kallas, was a member of the Communist Party of the Soviet Union and held senior positions in major Soviet political and commercial bodies, including being a member of the Supreme Council of the Soviet Union. Thereafter he served as prime minister of Estonia from 2002 to 2003, and as a European Commissioner from 2004 to 2014.

Kallas's paternal great-grandfather, lawyer Eduard Alver (1886–1939) was the commander of the Estonian Defence League during the Estonian War of Independence who also served as the head of the Estonian Police and the Estonian Internal Security Service.

During the Soviet June deportation of 1941, Kallas' mother Kristi, six months old at the time, was deported to Siberia with her mother and grandmother. They were allowed to return to Estonia ten years later.[3]"

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (6 timer siden):

Det var nitrist å se debatten. Men det tristeste var for Ukraina.

Det betyr mest sannsynlig at Trump vinner, at støtten til Ukraina tørker ut, og at Ukraina vil slutte å eksistere som en funksjonell stat. I dag er jeg lei meg. Putin vant. 

Ikke ta sorgene på forskudd. Trump har ikke vunnet ennå og det er ennå ikke utelukket at demokratene får skiftet ut kandidaten sin i 12. time. Eller at Bidens tilstand forverres og visepresidenten tar over før eller etter valget.

Dessuten er USA bare en av støttespillerne. Riktignok den største, men Europa til sammen bidrar mer til Ukraina enn USA gjør. Så selv om marerittet fra USA skulle vinne så har ikke Putin automatisk vunnet. Kampen mot Putin blir langt vanskeligere med Trump, men ikke avgjort. På film blir gjerne helten skadet av skurken i siste actionscene, men vinner likevel til slutt. Forvent et klimaks i spenningen. Vi får se om ikke dette får en lykkelig slutt selv om Trump kanskje vinner.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er også ganske umulig å forutse hva Trump faktisk kommer til å gjøre.
Hva han sier og hva som skjer er ikke nødvendigvis det samme heller. Han sier vel i stor grad det velgermassen hans vil høre
Når han var president var han vel ganske kjent for å motsi seg selv kontinuerlig, han er neppe skjerpet seg nå som han har ett valg å vinne..

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, qualbeen said:

La oss si at kanskje 33% av amerikanerne stemmer demokratisk, uansett hva. Og at 33% stemmer republikansk, uansett hva. Dersom dette utgangspunktet stemmer (sånn halvveis) vet vi at mange vil hevde sin kandidat kom best ut — helt uavhengig av om hvorvidt personen gjorde en god figur, eller ei.

 

Jeg er enig, men jeg tror at andelen som stemmer demokratisk ansett hva som skjer er en god del større enn 33%, noe som betyr at mange av disse synes Trump vant...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...