Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Markiii skrev (2 timer siden):

Jeg tok grusomt feil av Assange. Jeg pleide å tenke at han gjorde en viktig jobb. Nå har jeg sett hva han egentlig har drevet med. I tillegg til det du skriver så har han altså nektet å publisere lekkasjer på Russland og Syria, og han bare lo da han ble konfrontert med at hjelpearbeidere ble drept som følge av lekkasjene hans. Det var helt greit for ham!

 

Helt samme opplevelse som deg rundt Assange. Tror mange konspiratorikere møtte et slags skille.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skjer ting og saker. Alle disse 8 Patriot-batterier er nemlig nedpakket og inoperativ, og kan ikke settes inn i strid med det første - retireringen er egentlig snakk om avløsning når avløsningssystemer tre i kraft. Samtidig har Biden begynte med å overføre ammunisjon til Israel for den kommende krigen mot Hizbollah, 1,700 Mk 82 og 1,800 Mk 84 bomber skal nå være underveis. Det klokeste Biden kan gjøre er å påskynde produksjon av komponenter for nyere luftvernsystemer i Israel. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Eg såg litt på presidentdebatten i USA. Dei kom såvidt inn på Ukraina, men eg fekk lite ut av det. Trump fekk spørsmål om det ville vere akseptabelt om Putin fekk dei okkuperte områda, samt at dei ikkje fekk bli med i NATO. Nei, det var det ikkje! Trump snakka om at Afghanistan-exiten var fatal, og hevda at Putin dermed trudde at han kunne invadere Ukraina. Trump hevda at Putin ikkje ville ha teke sjansen på dette dersom han hadde vore president. Han nemnte også at Zelenskyj var ein "seljar" som fekk så og så mange milliardar dollar kvar gong han var på besøk. Trump lovte at han skulle få slutt på krigen så snart han vart vald til president, men vart ikkje konfrontert med spørsmål om korleis han hadde tenkt å få til dette. Bortsett frå at Trump svarte nei på spørsmålet om han meinte at Putin sine krav var akseptable var det han kom med altså ting ein har høyrt før, samt at det var lite konkret.

Trump hevda også at han hadde fått NATO til å betale, og at han ville gjere det same i forhold til allierte når det gjaldt Ukraina-støtta. Eg meiner også at han hevda at USA hadde gitt dobbelt så mykje til Ukraina som resten av NATO til saman.

Mitt inntrykk er elles at Trump snakkar både mykje, raskt og tydeleg (sjølv om ein god del er bullshit), medan Biden ser prega ut og har litt problem med å snakke. Noko er vel fordi han stammar, og noko fordi han er gammal.

Tenk om demokratane hadde funne seg ein yngre presidentkandidat som var både smart og talefør...

Endret av torbjornen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
toreae skrev (6 timer siden):

Hvor mye vedlikehold krever de store hydrogenbombene og hvor mye krever de små atombombene? For håpe det ikke er de store man er redd for skal komme på avveie.

For eller får? Med din norsk, hvor kommer du fra?

Ikke noe personangrep, bare stiller samme spørsmål tilbake.

Endret av Homba
Lenke til kommentar
7 hours ago, toreae said:

Hvor mye vedlikehold krever de store hydrogenbombene og hvor mye krever de små atombombene? For håpe det ikke er de store man er redd for skal komme på avveie.

 

De krever veldig mye vedlikehold. Ikke bare vedlikehold, men enkelte komponenter, som tritium, må byttes ut med noen få års mellomrom, og det er både dyrt og vanskelig. I tillegg har man korrupsjon og andre ting, som sikkert ikke er stort bedre i Russland enn i Kina. En del kinesiske ICBM er muligens fyllt med vann i stedet for drivstoff f.eks.

 

7 hours ago, DrAlban3000 said:

Helt samme opplevelse som deg rundt Assange. Tror mange konspiratorikere møtte et slags skille.


Det er jo forståelig å skulle ønske at folk står for noe bra, og det var også helt naturlig å være skeptisk til en del av det USA foretok seg i Afghanistan og Irak. Jeg har aldri likt Assange, fordi han fremstår som narsissist og/eller nevrodivergent (på en negativ måte), muligens sosiopat. Det er generelt en uting å fjerndiagnosere folk, men noen ganger er det relevant for offentlige personer. Jeg kan på sett og vis forstå at mange også ble tatt inn av Trump, særlig når motkandidaten demokratene stilte var Hillary Clinton, som er lett å mislike. Men å stemme Trump nå er galskap. Personlig ble jeg en stund tatt inn av Elon Musk, før han også viste seg å være en hyklersk, maktkåt tufs.

 

43 minutes ago, DrAlban3000 said:

Når en av kandidatene er Trump burde det ikke hatt noe å si. Man er sjuk i huet om man stemmer Trump.

 

Jepp. Jeg har tryglet noen av mine amerikanske venner om ikke å stemme på ham fordi han faktisk er koko og representerer massiv uforutsigbarhet og muligens WWIII, men amerikanere er generelt bare opptatt av innenrikspolitikk.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 timer siden):
toreae skrev (12 timer siden):

Hvor mye vedlikehold krever de store hydrogenbombene og hvor mye krever de små atombombene? For håpe det ikke er de store man er redd for skal komme på avveie.

 

De krever veldig mye vedlikehold. Ikke bare vedlikehold, men enkelte komponenter, som tritium, må byttes ut med noen få års mellomrom, og det er både dyrt og vanskelig.

Men er det mye forskjell mellom de store og de små?

Lenke til kommentar
26 minutes ago, toreae said:

Men er det mye forskjell mellom de store og de små?


Yesn't? hehe

De "små" (som ofte ikke er så små) krever omtrent samme basisvedlikehold på mekanismen, men mye mindre tritium som må erstattes. De er også myntet på å festes på krysserraketter og fly - som sansyneligvis er "ferskere" og bedre vedlikeholdt enn de store rakettene (interkontinentale ICBM). Russland har ICBM med både solid og flytende drivstoff. De med flytende er de som krever mest.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.newsweek.com/satellite-data-russia-tank-losses-ukraine-war-1918313

Satellite Data Suggests Russia May Be Running Out of Tanks

German newspaper Süddeutsche Zeitung (SZ) trained an AI model to examine satellite imagery of 87 Russian military sites—including 16 bases where tanks, artillery vehicles and armored personnel carriers are stored.

The AI model counted the number of tanks at these key sites prior to the beginning of Russia's full-scale invasion of Ukraine in February 2022, up until the present day, to determine the scale of the country's tank losses in the war.

One of these bases, the 111th Central Tank Reserve Base of the Army in southeastern Russia, which housed 857 tanks in April 2021, is now nearly empty, satellite imagery suggests. Just months into the war, in October 2022, Russia had lost nearly half of these tanks, the newspaper found. Analysis of other military sites painted a similar picture, SZ said.

Michael Gjerstad is a research analyst for defense and military analysis at the London-based International Institute for Strategic Studies (IISS). He told SZ that he estimates Russia "still has around 3,200 tanks in stock."

"But the vast majority of them are in a bad condition and require significant repairs," Gjerstad said.

Dutch open-source intelligence defense analysis website Oryx has visually confirmed that 2,144 Russian tanks have been destroyed, 159 damaged, 352 abandoned, and 518 captured since the start of the full-scale war in Ukraine.

Oryx has added that 581 Ukrainian tanks have been destroyed since the beginning of the war, with 72 damaged, 67 abandoned, and 134 captured.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (10 minutter siden):


Yesn't? hehe

De "små" (som ofte ikke er så små) krever omtrent samme basisvedlikehold på mekanismen, men mye mindre tritium som må erstattes. De er også myntet på å festes på krysserraketter og fly - som sansyneligvis er "ferskere" og bedre vedlikeholdt enn de store rakettene (interkontinentale ICBM). Russland har ICBM med både solid og flytende drivstoff. De med flytende er de som krever mest.

Vet vi om russerne produserer nok tritium til atomvåpnene sine selv? 

De har 11 kjernekraftverk med til sammen 38 reaktorer, hvis den kilden jeg fant er korrekt. 

Lenke til kommentar
Just now, Homba said:

Vet vi om russerne produserer nok tritium til atomvåpnene sine selv? 

De har 11 kjernekraftverk med til sammen 38 reaktorer, hvis den kilden jeg fant er korrekt. 


De har den tekniske evnen, men det spørs om de har viljen til å gjøre det, mtp. innsats og kostnad.

Hadde ikke overrasket meg overhodet om bare en fraksjon av atomvåpnene de har faktisk fungerer (man trenger tross alt ikke tusenvis av stridshoder). En av tingene Putin varslet var oppgradering av ICBM-evnen. I realiteten spørs det om Russland har noen særlig fler operative ICBM enn f.eks Kina, Storbritannia eller Frankrike, som antagelig har et par hundre hver.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

https://www.newsweek.com/putin-russia-top-banker-dire-warning-economy-1918027

Putin's Top Banker Issues Dire Warning on Economy: 'Ruination'

Moscow must find other ways to pay for exports or its sanctions-hit economy faces "ruination" one of President Vladimir Putin's top bankers has said, following moves by Chinese lenders to suspend transactions with Russian banks.

The comments by Vladimir Chistyukhin, the first deputy chairman of the Bank of Russia, come after a decision by the Russian division of the Bank of China to stop processing yuan payments with Russian banks sanctioned by the U.S.

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://www.reuters.com/world/europe/russia-considering-downgrading-relations-with-west-kremlin-says-2024-06-27/

Russia mulling downgrading ties with West, Kremlin says

A downgrading of relations - or even breaking them off - would illustrate the gravity of the confrontation between Russia and the West over Ukraine after an escalation in tensions over the war in recent months.

Even during the 1962 Cuban Missile Crisis, when the Cold War is thought to have come closest to nuclear war, Russia did not sever relations with the United States, though Moscow did break off ties with Israel over the 1967 Middle East war.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...