Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Russland forsøker å selge mer olje og gass til andre land, inklusive India. Til dels så skal handelen gjøres med rubler, og til dels med rupier. Dermed så ser vi kanskje starten av at mer likesinnede land som Russland støtte opp hverandres økonomier. 

https://economictimes.indiatimes.com/industry/energy/oil-gas/russia-offers-discounts-on-oil-to-india-one-of-putins-few-fuel-buyers/articleshow/90559654.cms

Det er derimot bare snakk om små mengder foreløpig, da India ikke har kapasitet nok til større handel for øyeblikket. Kina kan lett øke importen, og de har allerede gjort det. Den kan økes betraktelig imot at de får rabatter og kan gjøre handel også med yuan. 

 

India har tidligere vist en rekke tegn til å bevege seg mot å bli autoritære. Deriblant så har de gått hardt til verks mot sine muslimer. Det er snakk om store forfølgelser, stigmatisering, og selv lynsjing. 

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-60225543

 

... de økonomiske sanksjonene kan virkelig slå en annen vei enn man hadde håpet på. Kanskje vi bare ender opp med mindre innflytelse over land som ikke har en sunn samfunnsmessig utvikling. 

Endret av Ornament
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Snikpellik said:

De "uvennlige landene" ifølge Russland er:

Ukraina, Alle de 27 landene i EU, Storbritannia, USA, Norge, Sveits, Singapore, Island, Albania, Sør-Korea, Japan, Canada, Australia, New Zealand, Andorra, San Marino, Taiwan, Nord-Makedonia, Mikronesia, Lichtenstein, Montenegro og Monaco. Om lag 1,1 milliarder mennesker.

Håper han forteller det russiske folk det samme. Slik at de får høre at "halve verden" er i mot dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Håper han forteller det russiske folk det samme. Slik at de får høre at "halve verden" er i mot dem.

 

Akkurat det er jo et problem. Han har økende støtte blant sitt folk. De er helt med at vesten er ondsinnede. Vi vil ende opp med to enorme maktblokker i verden igjen, med Russland, Kina, India, m.f. på den ene siden, og Nord-Amerika, Europa, og andre allierte på den andre siden. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, iblazeqt said:

Russland innfører eksportforbud for raps- og solsikkefrø

Russland innfører et midlertidig eksportforbud for raps- og solsikkefrø fra og med fredag, som skal vare til slutten av august.

I tillegg skal eksporten av solsikkeolje begrenses til 1,5 millioner tonn fra midten av april til slutten av august, melder det russiske landbruksdepartementet.

De begrunner eksportforbudet i å sikre forsyninger til russiske kunder på bakgrunn av økt etterspørsel og høyere priser.

I Russland har mange matvarer blitt betydelig dyrere som følge av vestlige sanksjoner innført som svar på invasjonen av Ukraina.

Flere dagligvarekjeder har innført en grense på mengden av visse matvarer den enkelte kan kjøpe for å unngå hamstring. (NTB)

Det går jo å spise fuglefrø, og solsikkefrø er jo også menneskeføde. Men, mindre penger til russerne dette. Raps-produksjonen er rimelig stor i Vesten i fra før av.

Endret av G
Lenke til kommentar
19 minutes ago, bruker-540634 said:

Går disse av hvis man skyver dem til side? Syntes videoen ser iscenesatt ut for å være ærlig.

Neida, i utgangspunktet ingen fare. Det ser ut som stridsvognminer, som trenger ca 150kg trykk for detonasjon. Men man kan fort anta at russiske produksjoner ikke er helt toppers, og kan gå av med et strengt blikk også. Evt at man trenger 300kg. Om de ble lagt ut i hastverk er det godt mulig flere ikke er armert heller. Men jeg ville ikke satset på det om jeg tok ryddejobben.

Lenke til kommentar
45 minutes ago, Pop said:

Neida, i utgangspunktet ingen fare. Det ser ut som stridsvognminer, som trenger ca 150kg trykk for detonasjon. Men man kan fort anta at russiske produksjoner ikke er helt toppers, og kan gå av med et strengt blikk også. Evt at man trenger 300kg. Om de ble lagt ut i hastverk er det godt mulig flere ikke er armert heller. Men jeg ville ikke satset på det om jeg tok ryddejobben.

Slike miner kan også ha en bryter som setter av minen hvis den løftes. Så jeg ville ikke rørt de.

Lenke til kommentar

Chornobyl er endelig fri for soldater (enn så lenge). Soldatene fikk panikk når de oppdaget at de ble utsatt for skadelige mengder radioaktiv stråling. Flere soldater begynte å grave i jorden i området rundt som kalles "Red Forest" som er ganske så radioaktivt. Jeg leste at enkelte soldater ikke en  gang viste om tragedien som skjedde der. Flere busser med soldater ble angivelig sendt til sykehus i Hviterussland for behandling (finner ikke kilden jeg hadde på dette).

Anbefaler andre om å korrigere folk som sier/skriver Chernobyl om å endre til den ukrainske talemåten "Chornobyl". Altså bytt ut E-en med en O.

 

Litt på siden:

 

 

Sergiy kaster ikke bort tiden og leser boka "War represents a failure of diplomacy". Som nå er mitt nye favoritt-ordtak (åpne spoiler).

 
Endret av Thor.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (20 minutter siden):

Flere busser med soldater ble angivelig sendt til sykehus i Hviterussland for behandling (finner ikke kilden jeg hadde på dette).

Jeg tror dette må være kilden:

Spoiler

 

Tror ikke det stemmer. Nå er jeg ikke veldig kunnskapsrik om strålingssyke, men jeg synes det høres tvilsomt ut at noen soldater skal ha blitt så syke av å grave seg ned i bakken, brenne bål eller virvle opp støv. Krever det ikke veldig, veldig, veldig intens stråling for at man skal bli strålingssyk på den måten?

Økt sjanse for kreft i det lange løp er jeg helt med på.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Quote

UK to supply armoured vehicles and long-range artillery to Ukraine in increase in lethal aid

Quote

Western allies have agreed to increase the lethal aid they are sending to Ukraine to include armoured vehicles and long-range artillery, Ben Wallace has said.

The Defence Secretary said allies had to respond to changes of Russian tactics in Ukraine and this would include sending armoured or protected vehicles, but not tanks.

President Putin’s troops appear to be regrouping and shifting focus towards the south and east of the country.

But this should taken as a retreat, he said, warning: “We have seen it before. It always gets worse. It goes for more civilian attacks, more civilian areas.”

Mr Wallace had taken part in a conference call with defence ministers from more than 35 nations to discuss what assistance they could provide.

“As the tactics on the ground change, we need to change what we supply and try to meet Ukraine’s demands,” Mr Wallace said after the conference. “There will be more lethal aid going into Ukraine as a result of today.

“A number of countries have come forward either with new ideas or indeed more pledges of money, the US obviously being at the forefront of that but many countries are determined to, not only continue, but to step up their contribution.”

Pressed on what specific equipment could be sent, Mr Wallace said: “First of all Ukraine need longer-range artillery and that’s because of what the Russian army has been doing – it has been now digging in and starting to pound these cities with artilleries.

“The best counter to that is other long-range artillery, so they will be looking for and getting more long-range artillery, ammunition predominantly.

“They are obviously looking for equipment to defend its coastline because of Russian activity down there and we will be looking to see what we can do.

“They are also looking for armoured vehicles of some types, not tanks necessarily, but certainly protected vehicles, and more anti-air. All this will be forthcoming as a result of this conference.”

The Ministry of Defence would not speculate on what types of armoured vehicles the UK could supply to Ukraine, other than repeating that it would not likely include tanks.

A spokesman said it could consist of various types of protective vehicles used to transport equipment, but stressed nothing had yet been confirmed.

Earlier the Chief of the Defence Staff, Admiral Sir Tony Radakin, said the equipment being sent out to Ukraine – and what was defined as a “defensive weapon” – was “constantly under review”.

Speaking at an event with the Institute for Government (IfG) he said countries had to evaluate what was most helpful to Ukraine.

“Is it more boots? Is it more ration packs? Is it additional fuel? Is it ammunition? Is it defensive weapons?” he said. “How far do you extend that phrase ‘defensive weapons’ and what actually would have an impact in Ukraine?

“What can the Ukraine Armed Forces absorb? Because then we’ve got to remember that they’re in the middle of a war,” he added. “Sometimes people skip over the fact that you might need to have quite a long training programme and actually might then need quite complicated support arrangements.”

https://inews.co.uk/news/politics/uk-armoured-vehicles-long-range-artillery-ukraine-1550960

Dette er vel en ny utvikling i type millitært materiell som blir levert av vestlige land.

Men fortsatt ingen fly?

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg tror dette må være kilden:

  Reveal hidden contents

 

Tror ikke det stemmer. Nå er jeg ikke veldig kunnskapsrik om strålingssyke, men jeg synes dette høres tvilsomt ut at noen skal ha blitt så syke av å grave seg ned i bakken eller virvle opp støv. Krever det ikke veldig, veldig, veldig intens stråling for at man skal bli strålingssyk på den måten?

De kan ha fått strålinga rett inn i lungene via støvet. Det er bad news!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Jeg tror dette må være kilden:

Tror ikke det stemmer. Nå er jeg ikke veldig kunnskapsrik om strålingssyke, men jeg synes dette høres tvilsomt ut. Krever det ikke veldig, veldig, veldig intens stråling for at noe sånt skal skje?

Der var den, ja. Og jeg vet ikke hvor sant det er, og jeg har heller ingen planer om å teste det. Husk at enkelte av soldatene kan ha vært utsatt for stråling i uker.

Strålingen i denne skogen tilsvarte den 25. februar (før invasjonen var skikkelig i gang) på 9.46 microsieverts per time. Hvor mye dette er for en enkeltperson, og hvor skadelig det er over tid har jeg ikke kunnskap nok til å finne ut. Men graving i denne skogen har nok økt strålingen betydelig for de som satte spaden i jorden. Det kan ha skapt symptomer hos enkelte, som så skapte panikk blant flere i gruppen.

(dette er bare antakelser fra min side og ikke bygget på fakta)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (21 minutter siden):

Jeg tror dette må være kilden:

  Skjul innhold

 

Tror ikke det stemmer. Nå er jeg ikke veldig kunnskapsrik om strålingssyke, men jeg synes dette høres tvilsomt ut at noen skal ha blitt så syke av å grave seg ned i bakken eller virvle opp støv. Krever det ikke veldig, veldig, veldig intens stråling for at man skal bli strålingssyk på den måten?

Der er flere kilder på dette:

Russiske styrker skal ha forlatt Tsjernobyl på grunn av «akutt strålesyke» | ABC Nyheter

Jeg har lest det samme et annet sted også,  men finner den ikke igjen. Den kilden sa noe i retning av at det utbrøt panikk blant de russiske soldatene når noen av de ble strålesyke, det holder at noen tror de har blitt strålesyke, og at det nærmest ble mytteri så de trakk seg ut. Kvalme er et av de første kjennetegnene, men det kan jo like gjerne skyldes dårlig mat.

Tillegg kl. 22.47: Her er mer fra CNN:

Chernobyl: Russian troops have withdrawn from plant, says Ukrainian nuclear operator - CNN

Storyen er at de russiske soldatene hadde gravd seg skyttergraver i den mest strålingsbefengte delen av verdens overflate og da skal en ikke oppholde seg lenge før det skjer noe. Deler av overflaten rundt kraftverket ble dekket med "frisk" jord for å tildekke den som var mest utsatt for forurensning.

Disse russerne er bare helt fantastiske klønete, hvem graver seg skyttergraver rundt kraftverket i Tsjernobyl?

Endret av Windfarmer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 minutter siden):

Aftenposten viser til: Vet egentlig Putin hvor mange russere som blir drept i Ukraina? I dag fortalte Støre ham hva Nato tror.

Hvorfor i all verden tror vi at Putin skal bry seg om dette?

Er vel en viss sjanse for at han konfronterer sine rådgivere med dette, og at det kan føre til trøbbel innad i Kreml på sikt? 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (13 minutter siden):

Der er flere kilder på dette:

Russiske styrker skal ha forlatt Tsjernobyl på grunn av «akutt strålesyke» | ABC Nyheter

Jeg har lest det samme et annet sted også,  men finner den ikke igjen. Den kilden sa noe i retning av at det utbrøt panikk blant de russiske soldatene når neon av de ble strålesyke, det holder at noen tror de har blitt strålesyke, og at det nærmest ble mytteri så de trakk seg ut. Kvalme er et av de første kjennetegnene, men det kan jo like gjerne skyldes dårlig mat.

Det ender vel til slutt i samme kilde som i tweeten over, én enkelt Facebook-post som er videreformidlet i diverse kanaler som f.eks. Telegram.

Men ja, jeg er ikke uenig i at det kan være slik dere sier. Kunnskapen om hva slags sted dette er kan også være lav blant de russiske soldatene. En hendelse kan føre til usikkerhet, panikk osv.

Fant en Twitter-tråd fra en som har jobbet med kjernekraft i 18 år ifølge bioen hans, som mener det er veldig usannsynlig at soldater har fått "Acute Radioation Syndrome" slik disse kildene sier. Han forklarer hvorfor i denne tråden:

Spoiler

 


Her er en annen tråd hvor samme person går gjennom kildene og hvorfor han mener det ikke kan være sant:

Spoiler

 


EDIT: Og her er en ekspert og professor på radioaktivt avfall som mener det ikke kan stemme:

Spoiler

 

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Thor. said:

Chornobyl er endelig fri for soldater (enn så lenge). Soldatene fikk panikk når de oppdaget at de ble utsatt for skadelige mengder radioaktiv stråling. Flere soldater begynte å grave i jorden i området rundt som kalles "Red Forest" som er ganske så radioaktivt. Jeg leste at enkelte soldater ikke en  gang viste om tragedien som skjedde der. Flere busser med soldater ble angivelig sendt til sykehus i Hviterussland for behandling (finner ikke kilden jeg hadde på dette).

Anbefaler andre om å korrigere folk som sier/skriver Chernobyl om å endre til den ukrainske talemåten "Chornobyl". Altså bytt ut E-en med en O.

 

Litt på siden:

 

 

Sergiy kaster ikke bort tiden og leser boka "War represents a failure of diplomacy". Som nå er mitt nye favoritt-ordtak (åpne spoiler).

  Reveal hidden contents

Ganske utrolig. Da er man ikke mye engasjert med hva som har hendt i verden. Om man ikke vet om Tsjernobyl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...