Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (4 timer siden):

Jeg liker ikke konspirasjonsteorier, men det er nå på sin plass å spørre om hvorvidt Biden faktisk forsøker å hale ut og trenere krigen for å ruste ned Russland eller ungå en militær seier

Det er ikke en konspirasjonsteori. 

Jeg har sett det helt fra krigen brøt ut. 

Vi hjelper Ukraina, men aldri nok til å få slutt på lidelsene. Vi hjelper de bare nok til at de opprettholder status quo, slik at krigen kan vare og vare. År etter år. 

De menneskelige lidelsene er enorme, men akkurat det tror jeg ikke Biden & co bryr seg nevneverdig om. Derimot ser de at Russland sakte men sikkert utarmes. Det liker de. Svært godt!

Vi i Europa har (forhåpentlig?) et litt annet syn. Alle jeg har snakket med ønsket at krigen skal ta slutt. At det skal bli fred. Medmenneskelige som vi er, ønsker vi jo at lidelser og elendighet skal ta slutt! Ukrainere, og for den del den russiske befolkning også, fortjener fred. Ingen andre enn Putin og hans politiske topp-elite ønsker denne krigen. Ergo burde den vært avsluttet — for lenge siden. Og de aller, aller fleste er enig med meg at krigen skulle vært avsluttet på en slik måte at Ukraina fikk tilbake alt okkupert land siden 2014. Eller? 

Så ja .. Ukraina må få hjelp fra Europa. NATO og USA er dessverre ikke interessert i en hurtig avslutning. 😩

Endret av qualbeen
Rettet til «Biden & co», ikke «Biden & vi». Forbanna autokorrektur! (Selv om det ble litt vittig denne gang, da! 😅)
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det grunn til å tro at en hurtig avslutning er realistisk? Blir det mindre lidelser da? Hva skjer etter en hurtig avslutning? 

Russere marsjerer som nevnt (nederst på forrige side) rett i kverna. Hva skjer hvis vi bestemmer oss for en annen strategi for å avslutte alt i kveld? 

Putin blir kokt langsomt. Ødeleggelsen i Ukraina er ikke bra, men andre utfall er kanskje mye verre.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (20 minutter siden):

Er det grunn til å tro at en hurtig avslutning er realistisk? Blir det mindre lidelser da? Hva skjer etter en hurtig avslutning? 

Ingen vet hva en hurtig avslutning betyr. En svekket Putin som fremdeles klamrer seg til makta? Eller Putin som blir erstattet? Av hva? En mer liberal leder? En enda mer grusom autokrat? Eller bryter det ut borgerkrig? Anarki? Oppløses Russland i ulike stater hvor flere får atomvåpen? Ingen vet og det er den usikkerheten USA ikke liker. Derfor holder de igjen støtten. Det er tragisk for Ukraina, så klart, men USA tenker større.   

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg vet som sagt ikke helt hva jeg skal tro. Det som er helt sikkert er at Biden og Sullivan er alt for bekymrede for "eskalering", og at de stadig krever at Ukraina kjemper med én hånd bak på ryggen.

Jeg er som skrevet over redd for at dette koster ukrainske liv og at det gjør mange, ikke bare ukrainere, bitre på sikt og fører til mindre tiltro på Vesten og på alliansen.

Selv om Ukraina ikke er medlem av NATO har denne krigen på ingen måte overbevist om at NATO raskt og umiddelbart vil komme til vår redning om Norge angripes. Og jeg tipper mange andre små NATO-land og land som grenser Russland tenker det samme.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

NATO-land er medlem i NATO, og skal beskyttes av artikkel 5. Ukraina er ikke.
Som sagt kan det hende at NATO vet hva de driver med. En krig der Zland tømmes for ressurser kan være mindre blodig enn alternativene.

Flere NATO-land har innsett at de må ha eget forsvar, ikke bare vente at Trump eller Biden skal løse det på en dag. De har økt sine forsvarsbudsjett, slik Trump ba dem. Flere land bruker over 2%, som anbefalt.
Jeg forstår at man blir utålmodig, men har fortsatt troen på at noen vet hva de gjør.

Tallene på ukrainske dødsfall er neppe hyggelige, men jeg tror de er vesentlig lavere enn de russiske. Alle strategier vil gi dødsfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 timer siden):

Det er ikke en konspirasjonsteori. 

Jeg har sett det helt fra krigen brøt ut. 

Vi hjelper Ukraina, men aldri nok til å få slutt på lidelsene. Vi hjelper de bare nok til at de opprettholder status quo, slik at krigen kan vare og vare. År etter år. 

De menneskelige lidelsene er enorme, men akkurat det tror jeg ikke Biden & vi bryr seg nevneverdig om. Derimot ser de at Russland sakte men sikkert utarmes. Det liker de. Svært godt!

Altså, det du ser er ikke nødvendigvis det andre ser, om du mener ditt syn er fasit så kan du fort ende opp med en konspirasjonsteori. Jeg sier ikke du tar 100% feil, men det er ikke nødvendigvis sånn at de tenker sånn du tror heller. 

Anders Puck Nielsen er militær analytiker ved det danske forsvarsakademiet.

 

Lenke til kommentar
Quote

Tre drept i russisk angrep mot boligblokk i Kharkiv

 

Minst tre ble drept i et russisk angrep mot Ukrainas nest største by Kharkiv lørdag, sier landets president Volodymyr Zelenskyj.

Tallet på sårede ble først satt til 19 tidlig lørdag, før det steg til 40 og deretter 56, melder Reuters. Tre barn er blant de sårede, ifølge ukrainske myndigheter.

Nå må det bli fortgang i leveringen av det ekstra luftvernet Ukraina har blitt lovet av sine allierte. Vi kan ikke ha det slik at kritisk infrastruktur som kraftverk og sivile boligblokker rammes i stort monn mens luftvernet som skal til Ukraina har havnet i en logistikk-hengemyr. 

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Sitat

On June 20, the Russian Aerospace Forces launched a surprise attack using aeroballistic missiles, striking two reinforced concrete hangars designed for Ukrainian aircraft. These hangars had been converted to launch Western weapons, including those meant for attacks on Russia’s border areas, according to Overclockers.ru. 

https://bulgarianmilitary.com/2024/06/22/resurs-p-satellite-aids-kinzhal-in-destroying-ukrainian-su-24mr/

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (6 timer siden):

Det er en video jeg ikke kan poste hvor en russisk soldat blir skadet av en FPV drone og "kompisen" som kommer etter ham skyter og dreper ham.

Det kan også se ut som om han ber "kompisen" om å drepe ham.

Hva skal man si? Det virker ikke som om russiske soldater har noe som helst ønske om å leve.

Snakker vi hardt skadet, eller lettere skadet?

Det er sjokkerende dersom en lett skadet soldat, heller ønsker å dø, enn å fortsette. Det sagt, så kan det jo hende han begynte å innse realitetene - at han avslørte noen av alle løgnene han hadde blitt servert fra Kreml? 

Russere flest vet ikke at de har invadert Ukraina. De vet det foregår en "operasjon", men krig? Njet! Regimet kontrollerer media og internett, og jobber godt for å ha informasjonskontroll. Dessverre lykkes de relativt greit med dette. Dersom noen prøver å etablere motstridende sannheter, har de det med å ramle ut av vinduer ... 😰

 --

Snakker vi om en meget hardt skadet soldat, er det ikke unormalt å se dødsønsker. Smertene kan være svært ulidelige, og fremtidsutsikter er kanskje lave? Han kunne kanskje ha håper på et invalidisert liv i rullestol. Tilbyr velferdsstaten Russland hjelpemidler og økonomisk bistand i så tilfelle? Eller snakker vi om flere tiår med dyre legeoppfølginger, utstyr, mistet jobb-mulighet, etc., som alt må dekkes og forsørges av familien? (Jeg kan ikke nok om det Russiske samfunn, til å vite realitetene for hardt og permanent skadede soldater)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (1 time siden):

Denne kilden er ikke helt pålitelig. Dessuten er det bare en eneste rekognoseringssatellitt, Resurs-P Nr. 4 som var sendt opp først i mars 2024 og kom i tjeneste akkurat i juni 2024. De tre andre er for lengst brent opp, da krigen pågikk var russerne ikke i stand til å bruke Nr. 3 - hele serien lider av seriøse feil. Den femte og siste satellitten er bortglemt for tiden. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Problemet trur eg er innstillinga til putler og resten av den russiske ledelsen. For dei er det seier eller død som gjelder. Det å innrømme at dei ikkje klarer å oppnå det dei vil og gi seg er ikkje eit alternativ.

Så derfor fortsetter dei uansett kor store tap dei russiske styrkene tar, og kor lite utstyr dei har igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...