Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

 

Uttalelsen fra James Cleverly kommer etter at den tidligere brexit-generalen i et intervju med BBC hevdet at Vesten har seg selv å takke for Russlands invasjon av Ukraina.

– Vi framprovoserte denne krigen, sa Farage, som knytter invasjonen til Natos og EUs utvidelse østover.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/8qQLmw/farage-faar-krass-kritikk-etter-putin-uttalelse

  • Liker 3
Lenke til kommentar
JK22 skrev (18 minutter siden):

Minst to visuelle dokumenterte angrep med FAB-3000 skal ha hendt i Lyptsi. Det ene opptaket vist at størrelsen på glidebomben er så stor, at den sees meget lett mot bakgrunnen. FAB-3000 M54 er 3,3 meter lang, her vist det seg at den ombygde bomben er blitt forlenget trolig til 4 til 5 meter i alt, og så sterkt ombygd at man kan snakke om et helt nytt våpen omkring lasten på 1,4 tonn TNT. Det rapporteres dessuten fra felten om mange treff med både detonerte og udetonerte FAB-3000. 

Su-34 kan ikke under normale omstendigheter frakte 3-tonns bomber. Ennå ser det ut ifølge russiske kilder at det kan ha foregått modifikasjoner på et utvalg blant Su-34 flyene og det er mulig at disse lanseres ett og ett om gang, selv om det er mulig at de to opptak fra den samme byen, Lyptsi, er fra det samme angrepet. Det vites ikke ennå med sikkerhet.

Det bygges ikke mange FAB-3000 bomber, disse er av M54-serien fra for flere tiår siden i det minste, "54" står for årstallet 1954. FAB-1500 var derimot langt mer vanlig i både M54 og M62 serier. Her ser det ut at russerne hadde gitt opp med å bare modifisere FAB-1500 for UMPK bruk, og regelrett tok dem fra hverandre for å bygge dem på nytt. Både designen og dimensjonene var for problematisk.

Opptakene fra Lyptsi tyder på at de hadde gitt bomben ny design. Dette var nødvendig hvis de skulle bruke Su-34, som kan frakte opptil 4 tonn på den sentrale pylonen midtskrogs, diameteren på FAB-3000 må reduseres for å få glidebomben til å passe inn i rommet mellom motorene. Da kan løsningen ha vært å ta ut kjernen med eksplosiver og sette den inn i et slankere og lengre bombeskrog. 

Su-34 basene må angripes, samtidig som man må ha langtrekkende luftvernsvåpensystemer på plass som Patriot. 

Vet vi hvordan Ukrainerne skal håndtere disse FAB bombene? 
Jeg har lest at flight kit som brukes for å bygge de om fra dumme til presise bomber selges av Kina, og at man kan legge press på kineserne.
Det er jo urovekkende da de har hundretusener av disse bombene på lager fra soviet tiden og at de har en vanvittig sprengkraft. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Homba skrev (7 minutter siden):

Vet vi hvordan Ukrainerne skal håndtere disse FAB bombene? 
Jeg har lest at flight kit som brukes for å bygge de om fra dumme til presise bomber selges av Kina, og at man kan legge press på kineserne.
Det er jo urovekkende da de har hundretusener av disse bombene på lager fra soviet tiden og at de har en vanvittig sprengkraft. 

Det er sannsynlig bare få tusen FAB-3000 bomber, og titusener av type FAB-1500. Men langt mange flere med disse fra 500 kg og lavere. 

UMPK-utstyret er utelukkende russisk og ganske rudimensjonelt, slik at over ett hundre bomber traff Russland (de som er kjent...) fordi man vil ha det som var tilgjengelig fremfor det beste, det som kom fra Kina var muligens navigasjonsutstyr og elektronikk. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Sitat

 

In Kharkiv, the debris is being cleared from the site of a Russian strike on a residential building. So far, 19 people have been reported injured and three killed, states Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy.

"The rubble is being cleared. All the necessary services are on site. This Russian terror with guided aerial bombs must be stopped and can be stopped. We need strong decisions of our partners so that we can destroy Russian terrorists and Russian combat aircraft where they are," the Head of State emphasized.

 

https://newsukraine.rbc.ua/news/zelenskyy-reacts-to-russian-attack-on-kharkiv-1719065350.html

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

Tysklands visestatsminister Robert Habeck advarte lørdag den kinesiske regjeringen mot de økonomiske konsekvensene av støtte til Russland.

Tyske og europeiske sikkerhetsinteresser er direkte berørt av Russlands krig mot Ukraina, sa Habeck i Beijing, der han hadde møter med kinesiske regjeringsrepresentanter om klimaspørsmål.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/rPE4Wa/habeck-advarer-kina-mot-konsekvenser-av-russland-stoette

  • Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
6 hours ago, AtterEnBruker said:

Lurer på hva slags syn vestlige Putin-støttere i politiske stillinger har om bedrifter og selskaper, reguleringer av sådan, og deres forhold til staten. Spesielt Putin-støttere i det republikanske partiet i USA. Hva er så tankene dems om dette?

Republikanernes sterke motstand mot skatt og offentlig pengebruk er omtrent fraværende når det gjelder forsvarsutgifter, så dette kan de nok støtte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, Nordvarg said:

Jeg følger flere tråder på Diskusjon.no, deriblant denne.

Når jeg går til Min profil -> Fulgt innhold har jeg ingen problemer med å åpne andre tråder. Denne tråden derimot (om Ukraina-krigen) gir meg en time-out.

diskusjon-timeout.png.bcda646d1f0f08e170ee9120e6efd603.png

 

Det samme skjer hvis jeg forsøker å åpne tråden via Forsiden -> VÅRE UTVALGTE -> Vis alle

Er det bare meg som opplever dette?

Har det samme, men bare fra mobiltelefon. Merkelig at det kun er denne tråden. Det err 504 feil (så trolig serverfeil/webside). Skal teste noen forskjellige nettlesere. Ser ut som timeout kun gjelder for denne tråden. Har den så mye trafikk?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, bojangles said:

En kavalkade over russernes mange og store tap. Både på sjø og land. 


Resten av Russlands flåter inkludert Nordflåten som er aktuell for Norges del, ser også ut til å være i fullstendig kaos. Kazan-atomubåten fra Nordflåten som dukket opp på Cuba nylig hadde mange manglende biter av akustiske tegler på utsiden. Dette er en ubåt som ble sjøsatt så sent som 2017. Den vil lyse opp sonar temmelig godt. Selv Norges Ula-klasse ubåter fra vil antagelig være vesentlig mer stealthy.

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 minutter siden):

Jeg liker ikke konspirasjonsteorier, men det er nå på sin plass å spørre om hvorvidt Biden faktisk forsøker å hale ut og trenere krigen for å ruste ned Russland eller ungå en militær seier. 

Strategien til USA er ganske tydelig. De prøver å sakte blø ut Russland i Ukraina på en måte som gjør at landet ikke kollapser i borgerkrig/anarki. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, VifteKopp said:

Strategien til USA er ganske tydelig. De prøver å sakte blø ut Russland i Ukraina på en måte som gjør at landet ikke kollapser i borgerkrig/anarki. 


Virker som om de prøver å få Putin til å innse at han må trekke seg, men så smart er ikke Putin.

Det er svakhet som provoserer ham. Så lenge han øyner et håp fortsetter han å øke innsatsen.

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):


Virker som om de prøver å få Putin til å innse at han må trekke seg, men så smart er ikke Putin.

Det er svakhet som provoserer ham. Så lenge han øyner et håp fortsetter han å øke innsatsen.

Ja, jeg tror amerikanerne håper på enten en tilbaketrekking eller en militær stillstand som langsomt blør Russland tørre. Hvis målet var å knuse Russland og felle Putin-regimet, ville de sendt Ukraina mye mer, mye tidligere. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Resultatet av at Putin fortsetter bruke ressursene sine kan være at Russland går tom for ressurser. På sikt bør verden bli trygg. 

Ja, det vil koste liv og være ubehagelig for både Ukraina og oss. Men en ondskapsfull og farlig fiende marsjerer rett i kjøttkverna, over tusen per dag.

Det hadde vært bedre om de kunne oppføre seg som folk, men i krig må man være pragmatisk. Ikke stopp en fiende som er i ferd med å gjøre en feil.

Dette kan koste betydelig færre liv enn å sende hundrevis av fly og avgjøre krigen på en kveld. Jeg respekterer NATOs og Ukrainas tålmodighet, og tror de er inne på noe klokt.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...