Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Subara said:

Komponisten og forfatteren Ketil Bjørnstad om krigen i Aftenposten. 07.06.2024

Hva kan begrunne en ny verdenskrig?

 

Aftenpostens debattredaktør skriver her hvorfor kronikken ble publisert: https://www.aftenposten.no/meninger/i/Eyw6Ka/skulle-vi-ikke-ha-publisert-bjoernstads-kronikk

Interessante betraktninger og det er lenket andre kronikker som kom som tilsvar på det Bjørnstad skrev.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

  

On 13.6.2024 at 9:59 PM, torbjornen said:

Er denne avtalen meir verd enn Budapest-memorandumet frå 1994?

 

Nei i grunnen ikke - administrasjonen i det i det hvite hus kan legge avtalen død om de ønsker. Forklaring i videoen under, starter rett på dette med USA's sikkerhetgaranti til Ukraina. 

Ferdig spola ;)

 

 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Homba skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke de kommer til å få det utstyret de trenger til å knuse russerne. Amerikanerne fin balanserer eskaleringen slik at det blir en frosset konflikt. 
Det vi kaller vestlig treghet i våpenleveranser er en balansering av risiko der man prøver å fryse frontlinjen. 
 

Håper jeg tar feil, og jeg er enig at Ukrainerne bestemmer selv når de skal forhandle. Men jeg tror ikke det blir bedre for dem lenger frem i tid. 

Hva er det amerikanske endgamet her, i så fall?

Lenke til kommentar
Entern skrev (49 minutter siden):

Får sterke 5. kolonist vibber av typen…

Veldig sterke.

Det som forundrer meg i argumentasjonen er hvilket ståsted han har? Er han en kommunist i troen, eller har vi med en nazi  gjøre? Rettferdigjøre urett fordi han har et politisk standpunkt? Eller er han bare en feiging som ikke tør å gjøre det riktige?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (10 minutter siden):

Får sterke 5. kolonist vibber av typen…

Veldig sterke.

Jeg tror Bjørnstad først og fremst er pasifist, som Jens Stoltenberg var i ungdomstiden. Og kanskje han har russiske kunstnervenner som han ikke vil slå hånden under.

Samtidig som krigen herjer, er folk opptatt av å leve vanlige live.

De som kan, flykter fra Ukraina og bosetter seg i andre land. Byer blir bombet og mennesker blir drept eller invalidisert på begge sider.

Krig koster adskillig mer enn det smaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sjamanen skrev (9 minutter siden):

Hva er det amerikanske endgamet her, i så fall?

Fredsforhandlinger. 

Utfordringen her er at ukrainerne vet at Putin kommer tilbake for mer på et senere tidspunkt. 

Lenke til kommentar
Sitat

 

Roman Hrybov (34) og medsoldatene har vært på vakt i 16 timer. Nå er de sikre på at døden er rett rundt hjørnet.

De siste ti timene har de sett en gigantisk motstander sirkle seg stadig nærmere. En motstander de vet at de ikke har noen mulighet til å vinne over.

Det russiske krigsskipet «Moskva».

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/0V4BPG/snake-island-dramaet-ba-russerne-dra-til-helvete

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Markiii skrev (5 minutter siden):

Den løgnaktige klovnen og krigselskende imperialisten Bjørnstad slår til igjen, og svarer på den velrettede kritikken med syting og bæring og offermentalitet:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/eMPQmQ/hoena-som-skulle-til-dovrefjell

Gidder ikke kommentere for mye på idiotien hans, men det er artig å merke seg hvordan han først skriver dette som sine debattmotstandere:

"kjente jeg, innimellom alle de støttende kommentarene, stanken fra en utedo som rant over av dritt."

Og så like etter:

"Hvem ønsker seg et slikt debattklima? Og hvorfor?"

Den komplette idioten liker altså ikke bare å spy ut løgner til fordel for nazistiske diktatorer, men han elsker også å avsløre seg selv som en dobbeltmoralistisk narr uten moralsk ryggrad, og som inntar offerrollen så snart han møter den aller minste motstand, og begynner å raljere over hvor fæle kritikerne av det krigselskende fascistoppgulpet hans er.

Han er redd. Så redd at han er villig til å gi avkall på det som kan kastes bort uten verdighet eller integritet, og det skyldes Putins atomkrigsretorikk som er så skadelig, at vi kan havne i atomkrig den dag i dag uten å være forberedt på det som når man går inn i et slikt scenario som en søvngjenger som i august 1914. Putin har brutt alle siviliserte og usiviliserte atferdsregler omkring den politiske håndteringen av atomvåpen, som til og med sovjetrusserne i 1956-1991 ville ha blitt meget dypt sjokkert av. I bevissthet om å skape bunnløs frykt og for å terrorisere menneskeheten. 

Da er det ikke rart at Bjørnstad lever i redsel. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...