Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Homba skrev (5 timer siden):

Det narrativet at baltikum er neste og hele veien til Portugal har spredt seg til å være en sannhet uten noe bevis. 

Les denne saken i Aftenposten.

Sitat

– Målet om avmilitarisering og avnazifisering av Ukraina er for fremtidige ukrainske generasjoners skyld og for å skape muligheten for endelig å bygge et åpent Eurasia – fra Lisboa til Vladivostok, skriver Medvedev.

Jeg vil dermed ikke si at det ikke finnes bevis.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (13 timer siden):

Isolert sett er ikke øst-ukraina veldig viktig. Poenget er at dette er et nummer i rekken. Det er ingenting som tyder på at Putin har tenkt å gi seg. Siden Putin ikke kan stoles på er en 'fredsavtale' poengløs. Det vil bare gi oss en pause mens Putin gjør klar til neste konflikt. Det er på tide for vesten å stoppe Putin. Vi trenger ikke dra dit selv for å kjempe, med nok våpen klarer ukrainerne jobben selv.

Hva har så russland å tjene på å angripe Nato? Våkn opp! Russland angriper Nato allerede og har gjort det i mange år ved hybridkrig, sabotasje og propaganda. Putin er ikke ute etter en militær konfrontasjon, han er ute etter å svekke Natos vilje til å gripe inn. På den måten kan han fortsette å plukke biter av naboland. Dels for å bygge opp igjen imperiet, dels for hele tiden å ha en ekstern fiende han kan utnytte for å hode seg ved makten.

Om Ukraina vinner og russland blir tvunget til å trekke seg ut så kan vi håpe på at Putin på den ene eller andre måten mister makten. Dette *kan* føre til kaos men det kan like gjerne føre til at russland reformeres til et mer sivilisert land.

Om man oppriktig hadde ønsket å svekke Russland både militært og økonomisk så må man også gå etter deres støttespillere, og da spesielt Kina.
Produksjonsutstyr, droner og annen elektronikk kommer derifra. Russland tjener også massivt på olje og gasseksport til flere asiatiske land.

Dette er noe som det nærmest er tabu å snakke om, og da spesielt i Europa.

Man kan helle ikke kan vinne over Russland militært uten å gå aktivt inn med egne styrker, alt annet er ønsketenkning.
Jeg synes det også er rart at man gir asylstatus til ukrainere som er i stridsdyktig alder, det er urett for de som er igjen å kjemper og en bjørnetjeneste for asylretten som helhet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (8 timer siden):

Eg er meir redd for det som skjer etterpå om russland får lov til å okkupere Ukraina.

Kven vil dei angripe neste gang? Blatikum, Polen, Moldovia, Romania, Georgia, Khazakstan. På russisk TV snakkar de om alle dei landa. Og at russland til slutt skal legge under seg heile Europa til Atlanterhavet.

Om russland ikkje blir stoppa no må vi stoppe dei i eit av  dei landa.

Og likevel er Kazhakhstan framleis med i CSTO, og mannen midt i biletet møter trufast opp på 9. maimarkeringane i Moskva:

Screenshot_20240509_182838_Opera.thumb.jpg.4920906389c13e22c241e6e13b048ba1.jpg

Kor tid skal Armenia ta steget fullt ut, og kor tid skal Kazhakhstan og dei andre -stan-landa følgje etter?

Endret av torbjornen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 timer siden):

Og likevel er Kazhakhstan framleis med i CSTO, og mannen midt i biletet møter trufast opp på 9. maimarkeringane i Moskva:

Screenshot_20240509_182838_Opera.thumb.jpg.4920906389c13e22c241e6e13b048ba1.jpg

Kor tid skal Armenia ta steget fullt ut, og kor tid skal Kazhakhstan og dei andre -stan-landa følgje etter?

https://apnews.com/article/armenia-russia-csto-security-alliance-2968d29f8fe97a1be8d1a952a1d2ebb8

Arminia har vel annonsert det 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (16 timer siden):



Jeg har mest sansen for ruten som går sør for Krim. Russisk luftvern på Krim er svekket og det er også Svartehavsflåten. Google Maps forteller meg at det blir drøyt 700km å fly hver vei.

 

Untitled.jpg

Jeg tror vi med fordel kan dempe forventingene til hva Ukraina vil gjøre med disse flyene, i det minste innledningsvis.

Aldri si aldri, men jeg har svært liten tro på at de vil utsette dem for så stor risiko med et slikt oppdrag. Ikke bare innebærer dette tap av maskin, men også piloten om dette skulle gå galt. For ikke å snakke om å gå seg rett på et PR nederlag og tilsvarende boost for Russland.

Jeg tror vi innledningsvis vil se en mer skjermet bruk. BVR angrep mot SU-34, JDAM angrep mot fronten, og HARM angrep mot radarer og lignende.

Krim isoleres og SAM tas ut, men jeg tror ikke de vil gå dypt. I beste fall, kanskje, vil de angripe forsyninger over landbrua rundt grensa mellom Kherson oblast og Krim. Men selv det tror jeg er fram i tid.

Ellers kan det være de flyr ut og møter russiske fly lenger ute i Svartehavet, men igjen, en risiko for ikke å være i stand til å hente ut piloten.

Alt avhenger av risikovilje, men... De har for få. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eg trur Ukraina kjem til å bruke F-16 veldigforsiktig til å begynne med, mykje slik russland bruker sine fly til å sende avgårde glidebomber og missiler på noenlunde trygg avstand.

Kanskje dei vil bli meir vågale etter kvart som pilotane får meir erfaring med flyene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (12 timer siden):

 

Hva er Crocus? Er det det russiske begrepet for krokodil? 😄 (en type narkotika de elsker som gjør folk om til zombier)


Ser ut som de bruker sperrebånd som bannere, det må jo nesten være noe metaforisk ved det😆 

042uM2B4Ld38?dimension=1200x1200

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://en.wikipedia.org/wiki/Ribbon_of_Saint_George

In the early 21st century, the ribbon of Saint George has come to be used as an awareness ribbon for commemorating the veterans of the Eastern Front of the Second World War (known in Russia and some post-Soviet countries as the Great Patriotic War). It is the primary symbol used in association with Victory Day. It enjoys wide popularity in Russia as a patriotic symbol, as well as a way to show public support to the Russian government.[1] Since 2014, the symbol has become much more controversial in certain post-Soviet states such as Ukraine and the Baltic states, due to its association with pro-Russian and separatist sentiment,[2] especially following the start of the 2022 Russian invasion of Ukraine where it has been associated with Russian nationalism and militarism.

 

Fra å være et symbol for å hedre veteraner til hatsymbol. Kjipt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

https://www.newsweek.com/ukraine-drones-attack-russia-rostov-1912750

87 Ukrainian Drones Strike Russia in Overnight Attack

Ukrainian forces launched more than 80 drones in an attack on Russian regions overnight, the Russian Ministry of Defense said.

In a statement on Friday, the Defense Ministry said the drones targeted Russia's Rostov region, which borders Ukraine to the southeast.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

https://www.newsweek.com/us-nuclear-powered-submarine-uss-helena-naval-base-guantanamo-bay-russia-fleet-cuba-havana-1912722

US Nuclear Attack Submarine Surfaces in Cuba Behind Russian Fleet

A U.S. Navy fast-attack submarine arrived in Cuba's Guantanamo Bay on Thursday, hard on the heels of a Russian flotilla's arrival in Havana 24 hours earlier.

The USS Helena, one of around two dozen Los Angeles-class nuclear-powered, conventionally armed boats, was making "a routine port visit...while conducting its global maritime security and national defense mission," the U.S. Southern Command (SOUTHCOM) said in a statement on social media.

 

Sansyneligvis et signal til Russland om at de følger med, og at de ikke klarer å oppdage dem :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...