Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

8 hours ago, Snikpellik said:

En journalist i NBC siterer en amerikansk tjenestemann på at de har grunner til å tro at Putin blir feilinformert av sine egne om hvor dårlig det russiske militæret presterer, og hvordan den russiske økonomien vil påvirkes av sanksjonene.

  Reveal hidden contents

 

 

Leser han ingen utenlandske nyheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Abigor said:

Tror du det er en konspirasjon at det ikke finnes en eneste organisasjon i denne verden som ikke vil ha mer?!? Wow!

Jeg tror ikke. Tro betyr at man aksepterer noe som sant eller at man føler at noe er sant. Det har ikke noe med fakta å gjøre eller begrepet sannet i akademisk forstand. Tro overlater jeg til de religiøse...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Simen1 said:

Atombomber detonerer ikke ved kraftige støt sånn som nitroglyserin. Mest sannsynlig ville den ikke gått av om flyet ble skutt ned eller styrtet av andre grunner. Men det ville vært fare for radioaktive lekkasjer som sannsynligvis vil være vanskelig å nærme seg på en trygg måte. Sverige har nok en litt annen HMS enn det russerne hadde da Tsjernobyl-ulykka var et faktum.

Det var så alvorlig dersom det kom en sekundær dampekplosjon at russerne måtte agere sånn. Fantes brannslokkingsroboter som kunne kommet til å skåret seg fram og kravlet seg frem i den ruinhaugen? Til å slukke og gjøre det nødvendige fysiske arbeidet for å avverge? Jeg tviler sterkt på at 80-tallet hadde teknologi til det. Jeg tviler også på at det er egnede nok roboter til oppgaven nå i dag.

HMS-en var svært dårlig den. Ingen tvil om det. Men med HMS på plass så hadde Tsjernobyl sannsynligvis eksplodert og tatt med seg Europa og Russland i forurensningshelvete. Hadde vært like ubeboelig som det omkringliggende eller verre mange steder vil jeg anta.

Tror ingen ville kunnet gjøre slukkejobben uten å ofre menneskeliv. Så ille var den katastrofen. Det hastet noe så jævlig, det tror jeg folk lett overser.

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, Duriello said:

Han leser jo selvfølgelig IKKE nazipropaganda.

 

Det har han jo en hel drøss med Yes men til å gjøre for seg :)

Han har ihvertfall rimelig rullegardiner for øynene i såfall. Ville tro at han også er interessert i krigens virkelige suksessrate. Alt fra Vesten kan umulig være propaganda liksom. Er forskjellene voldsomme mellom egen informasjon om det og andres informasjon om det, så ville jeg tro at de fleste ville ha ønsket å grave noe i de spørsmålene.

Nekter å tro at han er en sånn tåpe som sitter og spiser popkorn og driter i hvordan det går med sitt eget ståsted som leder.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (8 timer siden):

Jeg tviler sterkt på at 80-tallet hadde teknologi til det. Jeg tviler også på at det er egnede nok roboter til oppgaven nå i dag.

 

Den som har sett HBO serien Tsjernobyl vil huske at russerne fikk låne en "state of the art" robot fra Tyskland for å rydde ett av takene ved siden av reaktoren for grafitt, den roboten fungerte i ca. ett minutt før radioaktiviteten tok knekken på elektronikken. De måtte deretter ta i bruk biologiske roboter - altså soldater - som så vidt jeg husker ble pålagt en maksimal oppholdstid på 90 sekunder før de ble erstattet med nye soldater. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
G skrev (9 timer siden):

Det var så alvorlig dersom det kom en sekundær dampekplosjon at russerne måtte agere sånn. Fantes brannslokkingsroboter som kunne kommet til å skåret seg fram og kravlet seg frem i den ruinhaugen? Til å slukke og gjøre det nødvendige fysiske arbeidet for å avverge? Jeg tviler sterkt på at 80-tallet hadde teknologi til det. Jeg tviler også på at det er egnede nok roboter til oppgaven nå i dag.

HMS-en var svært dårlig den. Ingen tvil om det. Men med HMS på plass så hadde Tsjernobyl sannsynligvis eksplodert og tatt med seg Europa og Russland i forurensningshelvete. Hadde vært like ubeboelig som det omkringliggende eller verre mange steder vil jeg anta.

Tror ingen ville kunnet gjøre slukkejobben uten å ofre menneskeliv. Så ille var den katastrofen. Det hastet noe så jævlig, det tror jeg folk lett overser.

Ingen tvil om at det var nødvendig. Jeg tror bare ikke Sverige ville vært i stand til å tvinge svensker til å ofre seg og bli "nukleær kanonføde" slik Sovjet klarte. Menneskeliv har en annen verdi i det svenske samfunnet og de er ikke like besluttsomme når det kommer til å "gå over lik" for en større og viktigere sak. Sovjet var langt mer autoritært og folk var langt mer innstilt på å ofre livet sitt for redde nasjonens ære.

Konkret: Hvis et russisk fly med et atomstridshode hadde blitt skutt ned i Stockholms skjærgård, tror jeg ikke de hadde fått nok frivillige og heller ikke hadde lyktes med å tvinge f.eks forsvaret til å rydde opp høyradioaktiv forurensning, før avfallet hadde spredd seg i mange dager.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Simen1 said:

Ingen tvil om at det var nødvendig. Jeg tror bare ikke Sverige ville vært i stand til å tvinge svensker til å ofre seg og bli "nukleær kanonføde" slik Sovjet klarte. Menneskeliv har en annen verdi i det svenske samfunnet og de er ikke like besluttsomme når det kommer til å "gå over lik" for en større og viktigere sak. Sovjet var langt mer autoritært og folk var langt mer innstilt på å ofre livet sitt for redde nasjonens ære.

Konkret: Hvis et russisk fly med et atomstridshode hadde blitt skutt ned i Stockholms skjærgård, tror jeg ikke de hadde fått nok frivillige og heller ikke hadde lyktes med å tvinge f.eks forsvaret til å rydde opp høyradioaktiv forurensning, før avfallet hadde spredd seg i mange dager.

Grunnen til at Tsjernobyl i det hele tatt skjedde, var jo manglende fokus på sikkerhet og menneskeliv - reaktoren var designet for at det skulle være så enkelt som mulig å ekstrahere materiale til atombomber, ikke for at det skulle være sikkert. 

Det har vært flere amerikanske uhell med atombomber, i noen tilfeller ble det ryddet opp, i andre ikke (de fant rett og slett ikke igjen bombene). Har ikke inntrykk av at det har skapt store utslipp, merk at det kun en er noen få kg materiale i et våpen, vs. mange tonn i et kjernekraftverk.

Lenke til kommentar

Resultatvideo av hjemmesnekret granatslipp fra hyllevarer droner:

Interesant og smart. Riktig nok, koster disse store dronene en del, men langt mindre enn NLAW og Javelin.
Metoden her virker også enklere enn NAMMOs konsept på M72 på droner.

Eksempel på dronen på granaten:
1657832498_Screenshot2022-03-31at12_37_35.png.74a458b8150ab98aaf38f3abcdb0a58c.png
 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Støre snakket torsdag med Putin i én time

Jonas Gahr Støre har torsdag snakket én time i telefonen med Russlands president Vladimir Putin, melder Statsministerens kontor (SMK) i en pressemelding torsdag ettermiddag.

Det var Støre som tok initiativ til samtalen, ifølge SMK.

– Vi er dypt bekymret for de store lidelsene den russiske invasjonen har ført til. Vi må gjøre det vi kan for å finne en forhandlet løsning på denne krigen, sier Støre og legger til:

– Russland er vårt naboland. Det var derfor viktig for oss å formidle vårt syn på krigen direkte til den russiske presidenten. Vi har svært nøkterne forventninger til hva vi kan oppnå, men ikke noe skal være uprøvd i den situasjonen vi nå er i. Lidelsene må ta slutt. Vårt viktigste budskap var at Russlands krigføring må stoppe.

Støre diskuterte initiativet med allierte i Norden, Europa og USA i forkant av samtalen skriver SMK. Onsdag ettermiddag hadde også Støre en videosamtale med Ukrainas statsminister Denys Sjmyhal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mer fra Mariupol. Sattelittbilde fra Planet, som er tatt i går.

FPKO7HZXsAMIg6M?format=jpg&name=4096x409

Tror ikke jeg finner en eneste bygning innenfor det bildet som ikke er totalt ødelagt eller tilsynelatende så skadet at det må rives.

Her er en dronevideo fra samme område i byen:

Spoiler

 

Vi snakker om nærmest total ødeleggelse av en europeisk storby i 2022. En by med 450.000 innbyggere er omtrent blitt jevnet med jorda av russerne. De har gjort det samme med Mariupol som med Aleppo og Grozny.

Det samme er i ferd med å skje med Kharkiv og flere andre byer.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Windfarmer said:

Den som har sett HBO serien Tsjernobyl vil huske at russerne fikk låne en "state of the art" robot fra Tyskland for å rydde ett av takene ved siden av reaktoren for grafitt, den roboten fungerte i ca. ett minutt før radioaktiviteten tok knekken på elektronikken. De måtte deretter ta i bruk biologiske roboter - altså soldater - som så vidt jeg husker ble pålagt en maksimal oppholdstid på 90 sekunder før de ble erstattet med nye soldater. 

Ja, vi ble på en måte forskånet for detaljene med den forferdelige historien. Interessant det der med tidene du nevner. Jeg så selv dokumentar om det først når jeg ble voksen. Husker ikke hva kanal jeg fikk det via.

Nå er jo gammestråling penetrerende lys det også. Men, montro om det måtte ha vært optisk elektronikk som kunne gitt en riktig robot. Usikker på det for man må vel over på noe elektrisk ledene noen steder i den kretsen også før eller siden. En mekanisert styremekanisme ville kunne overopphetes. Så vet rett og slett ikke om jeg kommer på noen maskin til jobben. Uansett så er all bevegelse som menneske kan få til mulig men svært utfordrende å lage i en robot også.

  

3 hours ago, Simen1 said:

Ingen tvil om at det var nødvendig. Jeg tror bare ikke Sverige ville vært i stand til å tvinge svensker til å ofre seg og bli "nukleær kanonføde" slik Sovjet klarte. Menneskeliv har en annen verdi i det svenske samfunnet og de er ikke like besluttsomme når det kommer til å "gå over lik" for en større og viktigere sak. Sovjet var langt mer autoritært og folk var langt mer innstilt på å ofre livet sitt for redde nasjonens ære.

Konkret: Hvis et russisk fly med et atomstridshode hadde blitt skutt ned i Stockholms skjærgård, tror jeg ikke de hadde fått nok frivillige og heller ikke hadde lyktes med å tvinge f.eks forsvaret til å rydde opp høyradioaktiv forurensning, før avfallet hadde spredd seg i mange dager.

Noe måtte de gjort. Et eller annet umulig type valg ville nok ha vært nødt å tas. Selv det å få på plass en tunellgraver hadde kanskje tatt for lang tid sånn dampekplosjonsmessig. En slik ulykke vil alltid være ulik fra gang til gang.

Problemet med Tsjernobyl var at dens tilgang til vannbassenget i elv og innsjø kom med en risikopris, at det fantes grunnvann under reaktorbygget. De var livredde for at elefantfoten skulle smelte seg ned til grunnvannet, varme det opp til damp og at da en sekundæreksplosjon med mer ødeleggende forurensningseffekt skulle oppstå. Den første eksplosjonen blåste bort taket, og da var det noen vegger rundt reaktoren igjen. Og det var nok begrenset hva mengde vanndamp som var i anlegget. Mens grunnvann er jo store vannreservoar, så der kunne det ha blitt en skikkelig stor eksplosjon. Slik tolker jeg det. Dette skrev jeg for de som ikke kjenner historien om Tsjernobyl. Anbefaler folk å se dokumentarfilmer om det der.

"De" har gjettet seg til at store deler av Europa ville ha blitt ubeboelig i uoverskuelig framtid. Samt russerne hadde nok sin uro for sin nasjon og forurensningspotensiale. Er jo ikke lange veien til Moskva egentlig værmessig.

Endret av G
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (24 minutter siden):

Vi snakker om nærmest total ødeleggelse av en europeisk storby i 2022. En by med 450.000 innbyggere er omtrent blitt jevnet med jorda av russerne. De har gjort det samme med Mariupol som med Aleppo og Grozny.

Det samme er i ferd med å skje med Kharkiv og flere andre byer.

Ingen tvil om at Russland må dømmes til å betale gjenoppbygging. Spørsmålet er bare når og hvordan.

Lenke til kommentar
DDDD skrev (8 minutter siden):
  • Second, we must put in place a common asylum policy for Russian soldiers who refuse to serve the criminal regime in Moscow.

  • Seventh, we must suspend visas for all Russian citizens who want to enter the EU.

Det er noe som skurrer her. Sivile skal nektes visum, mens soldater tilbys asyl. Hmm.. Som om det ikke var en hel del sivile som tar sterk avstand fra Putin og risikerer fengsel om de ytrer seg fritt i Russland. Og som om ikke det er en hel del soldater som først er med på en ulovlig invasjon, dreper sivile osv, og så i det øyeblikket de blir krigsfanger eller overgir seg så lyver de om at de plutselig tar helt avstand fra Putin og får asyl servert på sølvfat. Disse to punktene trenger mer bearbeiding.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Ingen tvil om at Russland må dømmes til å betale gjenoppbygging. Spørsmålet er bare når og hvordan.

Nå har vel både den europeiske og den amerikanske sentralbanken fryst nær innpå halvparten av valutareservene til Russland hos sine banker. Det betyr at man har helt grei inndekning for kostnadene om det skulle komme til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Det er noe som skurrer her. Sivile skal nektes visum, mens soldater tilbys asyl. Hmm.. Som om det ikke var en hel del sivile som tar sterk avstand fra Putin og risikerer fengsel om de ytrer seg fritt i Russland. Og som om ikke det er en hel del soldater som først er med på en ulovlig invasjon, dreper sivile osv, og så i det øyeblikket de blir krigsfanger eller overgir seg så lyver de om at de plutselig tar helt avstand fra Putin og får asyl servert på sølvfat. Disse to punktene trenger mer bearbeiding.

Polen har sine helt klare meninger om Russland, og det er erfaringsbasert. Men ja, de er klare og tydelige på sine krav, og vi skal nok ikke undervurdere verdien av å ha "erfarne fjellfolk" med på laget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

Det er noe som skurrer her. Sivile skal nektes visum, mens soldater tilbys asyl. Hmm.. Som om det ikke var en hel del sivile som tar sterk avstand fra Putin og risikerer fengsel om de ytrer seg fritt i Russland. Og som om ikke det er en hel del soldater som først er med på en ulovlig invasjon, dreper sivile osv, og så i det øyeblikket de blir krigsfanger eller overgir seg så lyver de om at de plutselig tar helt avstand fra Putin og får asyl servert på sølvfat. Disse to punktene trenger mer bearbeiding.

Du må skille mellom hovedformål og bieffekt.
Så får vi se hvordan forslagene/metodene utarbeides og implementeres.

Lenke til kommentar

Dagens oppdatering fra britisk etterretning.

FPKCvK8WUAA_FTa?format=jpg&name=medium

Kilde

Kart:

Spoiler

FPLGsd2WYAU1SJd?format=jpg&name=large

Som vi ser har Ukraina sparket kraftig fra seg den siste uka, spesielt vest og øst for Kyiv - men de har også spist seg tilbake i sør og øst. Russernes forsøk på å ta Mykolaiv har foreløpig feilet totalt og de er blitt presset tilbake ned mot Kherson.

Dette under her er nok et litt mer represenativt kart selv om det er to dager gammelt, da russerne ikke har kontroll på alt som er rødt i kartet over:

Spoiler

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...