Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Quote

Tyskland tillater bruk av våpen i Russland

 

Den tyske regjeringen gir Ukraina grønt lys til å bruke våpnene de har fått fra Tyskland til å angripe russiske mål.

Våpnene kan brukes av Ukraina til å forsvare seg selv i grenseregionen rundt Kharkiv i tråd med folkeretten, sier talsperson for den tyske regjeringen, Steffen Hebestreit, fredag.

Bruken av vestlige våpen til angrep mot russiske områder er omstridt i Nato og et tema på det uformelle utenriksministermøtet i Praha denne uken.

Også Norge gikk torsdag ut og sa at Ukraina kunne bruke våpen fra Vesten i Russland.

 

Nå må det også komme på plass Taurus missiler med lang rekkevidde til Ukraina. Så presset på Scholz må på ingen måte avta nå.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Simen1 said:

Close but no cigar! Jeg er fornøyd med spådommen/ekstrapoleringen (uthevet) :)

Screenshot2024-05-31at09-59-56TrackingRussiaslossesinUkraine.thumb.png.d852c2e45b73a59c9c30c8fcc549ef94.png

Rekordhøye tap for russerne i mai. 38 930 soldater og 4370 kjøretøy!

Både tapene av soldater og militært materiell er nå større enn det russerne klarer å fylle på med. For hver dag, uke og måned som går males russernes ressurser og styrker ned. Før eller siden må dette bli en oppgave russerne skjønner de må droppe, og dermed trekke sine styrker hjem. Evt. at noen rundt putin gir ham en kule i skallen eller at det oppstår opptøyer i russland, eller rett og slett borgerkrig. 

Når ting er som de er nå skulle jeg gjerne sett de russiske rebellene ta nye turer inn i russland og skape kaos og usikkerhet. Kanskje kan de neste gang de krysser grensen til russland ha et bestemt mål de skal gruse, et viktig depot, logistikk knutepunkt eller noe annet av militær verdi. Og bite så hardt fra seg at russerne igjen må fokusere på å ha styrker også bakover. 

Endret av bojangles
  • Liker 8
Lenke til kommentar
1 hour ago, Delvis said:

Det er selvfølgelig noe sant i det, men alt er relativt. En forskjell er det også på de konflikter som allerede befinner seg innenfor en viss ramme, og der helt utenforstående tar seg til rette i en helt ny verdensdel. 


Det er nettopp det den såkalte "verdensordenen" og det globale systemet liksom skal ta sikte på - å forhindre imperialisme og kolonialisme. I det minste når det kommer til statlige organiserte kriger. Og det er det systemet Russland og Kina stadig utfordrer. Landene du kritiserer, USA og Australia, står på fronten, og har stått på fronten, siden i hvert fall 1800-tallet, for å slå ned på imperialisme og slaveri og andre ting.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, bojangles said:

Både tapene av soldater og militært materiell er nå større enn det russerne klarer å fylle på med. For hver dag, uke og måned som går males russernes ressurser og styrker ned. Før eller siden må dette bli en oppgave russerne skjønner de må droppe, og dermed trekke sine styrker hjem. Evt. at noen rundt putin gir ham en kule i skallen eller at det oppstår opptøyer i russland, eller rett og slett borgerkrig. 

Tapene av materiell har vært større enn de klarer fylle på med siden dag en, hvis man vurderer materiellet opp mot kvalitet. Det som har gradvis endret seg over tid er at kvaliteten har blitt lavere og lavere. I de siste månedene har vi sett storming av Ukrainske stillinger med lastebiler, golfbiler og motorsykler, og det er nok noe Russland kan fint mate på med for all overskuelig fremtid. Men det er ikke en strategi som er forenelig med å ta vare på soldatene.

Hvis dette fortsetter vil bare grafene med tap av soldater og materiell stige høyere og høyere, og jeg aner ikke helt hvor det vil stoppe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (14 minutter siden):

Tapene av materiell har vært større enn de klarer fylle på med siden dag en, hvis man vurderer materiellet opp mot kvalitet. Det som har gradvis endret seg over tid er at kvaliteten har blitt lavere og lavere. I de siste månedene har vi sett storming av Ukrainske stillinger med lastebiler, golfbiler og motorsykler, og det er nok noe Russland kan fint mate på med for all overskuelig fremtid. Men det er ikke en strategi som er forenelig med å ta vare på soldatene.

Hvis dette fortsetter vil bare grafene med tap av soldater og materiell stige høyere og høyere, og jeg aner ikke helt hvor det vil stoppe.

Jeg har tidligere teoretisert over hva den egentlige motivasjonen for krigføringen er, og jo mer absurd kost/nytte-forholdet blir for staten Russland i denne krigen, jo mer heller jeg mot at krigen kun er bare nok et verktøy for at Putin & Co skal finne nye kilder de kan stjele fra. De militære og politiske resultatene er dermed underordnet behovet for å opprettholde en krigsøkonomi som gir nye og større muligheter for korrupsjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (21 minutter siden):

Landene du kritiserer, USA og Australia, står på fronten, og har stått på fronten, siden i hvert fall 1800-tallet, for å slå ned på imperialisme og slaveri og andre ting.

Vet ikke om det er riktig å si at jeg kritiserer dem som sådan. Ikke etter at de ble ordentlige lander, det var før det, og så måtte det vel bli som det ble. Det er greit. Men tror jeg ville opplevd en viss skam med å være hvit amerikaner i dag.

Det er mange forhold som spiller inn her. Uten et Usa kunne WW2 gått anderledes, eller ikke funnet sted engang. For noe ville vært anderledes i Europa også, hvis ikke så mange europeere (og jøder)hadde emmigrert til Amerika. Hvordan det ville sett ut da, er usikkert. Det kunne blitt verre en periode, men det ville godt mulig blitt større overgangs-prosesser og omveltninger på 17-18 og/eller 1900 tallet, som kunne vært fordelaktig for utvikling og stabilitet i europa lenger fram. Problemer av type som gav grunnlag for verdenskrigene, kunne blitt unnagjort tidligere, og det er helt usikkert om Hitler/Nazi Tyskland ville oppstått og blitt som det ble da.

 

Lenke til kommentar

CNN melder om en "liten men signifikant" policy-endring fra Biden.
USA tillater nå at Ukraina bruker våpen fra USA mot mål inne i Russland.

Omtalt av flere medier tidligere i dag.

Biden secretly gave Ukraine permission to strike inside Russia with US weapons
https://www.politico.com/news/2024/05/30/biden-ukraine-weapons-strike-russia-00160731

Biden allows Ukraine to hit some targets in Russia with US weapons
https://www.bbc.com/news/articles/cy770l9llnzo

  • Liker 3
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (31 minutter siden):

Jeg har tidligere teoretisert over hva den egentlige motivasjonen for krigføringen er, og jo mer absurd kost/nytte-forholdet blir for staten Russland i denne krigen, jo mer heller jeg mot at krigen kun er bare nok et verktøy for at Putin & Co skal finne nye kilder de kan stjele fra. De militære og politiske resultatene er dermed underordnet behovet for å opprettholde en krigsøkonomi som gir nye og større muligheter for korrupsjon.

Jeg vet ikke hvor stor rolle korrupsjonen *egentlig* spiller her. Korrupsjon gjennomsyrer det russiske samfunn men jeg tror ikke det er noe som driver konflikten. Jeg tror heller at Putin har et ønske om å bli husket som den som gjenopprettet sovjetimperiet. Nå nekter Putin å gi seg, i håp om at støtten fra vesten kollapser og tar ukraina med seg, og i frykt for hva som vil skje med ham selv om det er *russland* som kollapser.

Putin er omgitt av ja-menn som forteller ham det de tror han ønsker å høre. Putin trodde nok oppriktig at de langvarige påvirkningoperasjonene russland har rettet mot ukraina ville føre til at de ville bli mottatt som frigjørere, som noen som kunne løse opp i kaos og undertrykkelse i øst-ukraina og kvitte seg med det udugelige regimet i Kiev. Problemet med det var at påvirkningsoperasjonene i stor grad hadde blitt gjennomskuet, om noe hadde annekteringen av Krim og opprøret i donbass *samlet* ukraina, ikke splittet dem. Noe en kompetent etterretningstjeneste burde visst men som ingen hadde lyst til å fortelle Putin. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
7 hours ago, Kahuna said:

Jeg vet ikke hvor stor rolle korrupsjonen *egentlig* spiller her. Korrupsjon gjennomsyrer det russiske samfunn men jeg tror ikke det er noe som driver konflikten. Jeg tror heller at Putin har et ønske om å bli husket som den som gjenopprettet sovjetimperiet. Nå nekter Putin å gi seg, i håp om at støtten fra vesten kollapser og tar ukraina med seg, og i frykt for hva som vil skje med ham selv om det er *russland* som kollapser.

Putin er omgitt av ja-menn som forteller ham det de tror han ønsker å høre. Putin trodde nok oppriktig at de langvarige påvirkningoperasjonene russland har rettet mot ukraina ville føre til at de ville bli mottatt som frigjørere, som noen som kunne løse opp i kaos og undertrykkelse i øst-ukraina og kvitte seg med det udugelige regimet i Kiev. Problemet med det var at påvirkningsoperasjonene i stor grad hadde blitt gjennomskuet, om noe hadde annekteringen av Krim og opprøret i donbass *samlet* ukraina, ikke splittet dem. Noe en kompetent etterretningstjeneste burde visst men som ingen hadde lyst til å fortelle Putin. 

Ja, ikke minst på grunn av at putler trolig eier og kontrollerer enorme verdier allerede som han ikke, om han så hadde blitt 200 år gammel har noen mulighet til å bruke opp om han så lever i luksus resten av livet!

Vil si det er en enormt mye høyere sansynlighet for at det er ettermælet som "en stor erobrer" og en "stor tsar" som samlet raZZland til et nytt Sovjetunionen som er det som driver putler.

Endret av Gjest MKII
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Får håpe dette monner ordentlig mot raZZiske angrep med fly, droner, raketter og missiler mot Ukraina:

Quote

 

Norge gir 2,7 milliarder til luftverntiltak

Volodymyr Zelenskyj er i Stockholm for å diskutere krigen i Ukraina. Han reiser hjem med tre nye sikkerhetsavtaler og 2,7 milliarder norske kroner som skal gå til luftvern.

 

 

https://www.nrk.no/urix/nordisk-toppmote-_-zelenskyj-i-stockholm-1.16905339

Endret av Gjest MKII
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hvor stor rolle korrupsjonen *egentlig* spiller her. Korrupsjon gjennomsyrer det russiske samfunn men jeg tror ikke det er noe som driver konflikten. Jeg tror heller at Putin har et ønske om å bli husket som den som gjenopprettet sovjetimperiet. Nå nekter Putin å gi seg, i håp om at støtten fra vesten kollapser og tar ukraina med seg, og i frykt for hva som vil skje med ham selv om det er *russland* som kollapser.

Putin er omgitt av ja-menn som forteller ham det de tror han ønsker å høre. Putin trodde nok oppriktig at de langvarige påvirkningoperasjonene russland har rettet mot ukraina ville føre til at de ville bli mottatt som frigjørere, som noen som kunne løse opp i kaos og undertrykkelse i øst-ukraina og kvitte seg med det udugelige regimet i Kiev. Problemet med det var at påvirkningsoperasjonene i stor grad hadde blitt gjennomskuet, om noe hadde annekteringen av Krim og opprøret i donbass *samlet* ukraina, ikke splittet dem. Noe en kompetent etterretningstjeneste burde visst men som ingen hadde lyst til å fortelle Putin. 

Det er også en god forklaring, og kanskje til og med bedre enn min ;) 

Jeg erindrer fra et intervju med en eller annen synser at Shoigu anslås å ha tusket til seg opp mot >30 % av russiske forsvarsmidler opp igjennom årene. Da snakker vi om nokså greie pengesummer, men jeg vet jo selvsagt ikke om fortsatt krigføring er en betingelse for at dette skal kunne fortsette.

Det eneste jeg (tror) jeg vet er at Putin og hans medsammensvorne driver med organisert kriminalitet i stor stil, det være seg alt fra korrupsjon og tyveri av statens midler til å ta bestikkelser fra mafiasjefer for at de skal kunne fortsette sine virksomheter i de russiske innflytelsessonene. Jeg antar da at også en god del digital kriminalitet så som løsepengevirus, andre former for digital utpressing, MitM-angrep, DDOS-angrep osv står på produktlisten til disse kriminelle organisasjonene som da altså opererer med Putins velsignelse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 timer siden):

Både tapene av soldater og militært materiell er nå større enn det russerne klarer å fylle på med. For hver dag, uke og måned som går males russernes ressurser og styrker ned. Før eller siden må dette bli en oppgave russerne skjønner de må droppe, og dermed trekke sine styrker hjem. Evt. at noen rundt putin gir ham en kule i skallen eller at det oppstår opptøyer i russland, eller rett og slett borgerkrig. 

Jeg blir stadig mer sikker på at Russland taper på slagmarken og at Ukraina ikke vil gå med på noen "fredsavtale" på Russlands premisser. Jeg er ganske sikker på at Ukraina vil bli helt igjen, men veldig usikker på veien dit og hvor lang tid det vil ta, selv om Putin etter hvert innrømmer nederlaget. Noen scenarier:

  1. Putin innrømmer nederlag og trekker styrker ut fra bare noen av de okkuperte områdene, men tviholder på f.eks Krim. Da blir det en lang omkamp om Krim med mye politisk kaos, trusler om atomvåpen, nye offensiver osv. Kanskje i årevis fremover før de til slutt gir opp og trekker seg ut.
  2. Putin innrømmer nederlag og trekker ut styrker fra hele Ukraina. Dette kan ligge mange år frem i tid.
  3. Putin innrømmer ikke nederlag og kjemper til siste russer som klarer å kle på seg grønne klær. Hva da? Skal liksom Ukraina drive angrepskrig mot okkupasjonsområdene i evigheter og slite seg selv ut med et forhold 3:1? Det høres jo ikke bærekraftig ut for dem, så da vil det jo bli mer en stillingskrig som potensielt kan fryse fast som Nord- og Sør-Korea.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 time siden):

Sikkerhetstjenester i Europa er på vakt mot et potensielt nytt våpen fra Russland - brannstiftelse og sabotasje - etter en bølge av branner og angrep på infrastruktur flere steder.

https://www.dagbladet.no/nyheter/peker-pa-russland-europa-i-hoyberedskap/81476501

 

Hvis sånne ting tiltar og kan linkes til Russland så bør det strammes inn krafig på mer enn bare turisme derfra. Arbeidsinnvandring og forretningsmøter må også vurderes. Samtidig bør vi nok også følge bedre med i egne rekker (med vestlig statsborgerskap) for å luke ut potensielle terrorister, sabotører, spioner etc

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg er ganske sikker på at Ukraina vil bli helt igjen, men veldig usikker på veien dit og hvor lang tid det vil ta, selv om Putin etter hvert innrømmer nederlaget. Noen scenarier:

  1. Putin innrømmer nederlag og trekker styrker ut fra bare noen av de okkuperte områdene, men tviholder på f.eks Krim. Da blir det en lang omkamp om Krim med mye politisk kaos, trusler om atomvåpen, nye offensiver osv. Kanskje i årevis fremover før de til slutt gir opp og trekker seg ut.
  2. Putin innrømmer nederlag og trekker ut styrker fra hele Ukraina. Dette kan ligge mange år frem i tid.
  3. Putin innrømmer ikke nederlag og kjemper til siste russer som klarer å kle på seg grønne klær. Hva da? Skal liksom Ukraina drive angrepskrig mot okkupasjonsområdene i evigheter og slite seg selv ut med et forhold 3:1? Det høres jo ikke bærekraftig ut for dem, så da vil det jo bli mer en stillingskrig som potensielt kan fryse fast som Nord- og Sør-Korea.

Scenario 4. Putin vil ikke innrømme noe nederlag, og gjør klar for å bruke atomvåpen. Der blir store uroligheter i Russland, og Putin bestemmer seg i desperasjon for å trykke på knappen. 1 atomrakett sendes mot Ukrainas hovedstad. 3 verdenskrig er satt i gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (22 timer siden):

Tja, når det gjelder F-35 og IPC(integrated core processor) som jeg regner med du snakker om så vil gjerne se kilden din for bruk av 90-200nm teknologi. Noen påstår at prototypene til F-35 brukte MPC7448, og den er bygget med 90nm tek.

Uansett så er det veldig vanskelig å finne gode kilder på innholdet i IPC, og derfor har jeg lyst til å se hvor du har din informasjon fra.
 

Det var en antakelse, basert på hva som var tilgjengelig på tiden da F-35 ble utviklet og satt i produksjon. Det er mulig at det er benyttet en eller annen spesielt utviklet løsning som er bygget på mindre enn 90nm. Men jeg tror ikke det har skjedd veldig mye i så tilfelle. Det ville ikke gitt økonomisk mening å stadig krympe hvis det er en "ASIC" eller spesielt utviklet løsning. Til det er sannsynligvis volumet for lavt. 

Det var forøvrig ikke helt det som var poenget mitt. Og litt av poenget mitt falt bort da jeg så at det dreide seg om 350 nm i Russland, ikke 35. Men jeg står for at man ikke trenger det siste og det beste for å styre en rakett presist nok til at det er en signifikant trussel. Akkurat dét er et problem med at russerne utvikler egen litografiteknologi.

Endret av Nedward
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...