Mannen med ljåen Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 (endret) Prisvinnende journalist: - Putin-topper i atombunker ...uttalte han her at Russlands forsvarsminister Sergej Sjojgu, sammen med flere høyt rangerte myndighetspersoner - muligens inkludert Putin - kan befinne seg i en atombunker nær den russiske byen Ufa... https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=89519 Hvis dette stemmer, gjentar kanskje historien seg. Nå venter vi på en tirade om at Steiners angrep var en ORDRE! Endret 28. mars 2022 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
G Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 (endret) 1 hour ago, Windfarmer said: Hør her "G," jeg er sannsynligvis litt eldre enn deg. Og det er normalt ingen fordel. Jeg tipper du aldri har opplevd krig, og det har heller ikke jeg. Når det gjelder mine "forsvarsrelaterte" interesse for historie så kan jeg innrømme at jeg har den. Men jeg har i dag ingen rolle i forsvaret. Men det jeg tror skiller deg fra meg er at jeg er gammel nok til å ha en mor som som opplevde 2. verdenskrig på svært nært og brutalt hold, og som preget henne og hva hun fortalte meg i min oppvekst. Noe av det første jeg kan huske som barn var da mine foreldre, først og fremst min mor, satt klistret rundt radioen i oktober 1962 mens Cubakrisen pågikk. Og der jeg som knapt fireåring spurte min mor: "Mamma, blir det krig i mårgo?" Og da var jeg (jeg gjentar meg selv) knappe fire år. Jeg forstod ikke en dritt av hva de sa på radioen, men jeg forstod mye av min mors ansiktsuttrykk og den uoverbevisende måten hun forsøkte å fremstå rolig og behersket på. Det husker jeg klart og tydelig, og jeg husker det fortsatt 59 år senere. Der er en svært god grunn til at vi har fått denne unisone vestlige reaksjonen. Vi trodde vi var ferdige med dette, og med "dette" mener jeg at hemningsløse psykopater skal få lov til å opptre som om de bare er der som en kraft og et fenomen vi bare må bøye oss for, som om vi ikke har baller og vilje til å kjempe i mot de og til slutt tvinge de til å ta en cyanidpille i Førerbunkeren under Rikskanselliet. Min far var vel 1 år når 2. verdenskrig brøt ut. Min oldefar deltok i både 1. og 2. verdenskrig for Norge og var en helt. Verre på mors side, noe jeg først lærte for et par år siden (den skammen de må ha hatt etter freden), men heldigvis var kun en bror av min morfar ekte norsk nazist, så ille det egentlig er. Finnes ikke et fnugg av fascisme i meg, og jeg er heldigvis vokst opp med da heltebilde til farssiden å se opp til. Det er nok mange i Norge som dessverre har slik liknende slekt. Morfar min fortsatt våt bak ørene og visste nok ikke helt hva han stillet opp på. Ble tvangsarbeid på gård etterpå for han. Han ble villedet inn i det av broren sin. Selv har jeg tjenestegjort verneplikten, og regner egentlig med at jeg er for gammel til å skulle bli innkalt, men slikt vet man jo ikke. Selv 70-åringer kan jo i ytterste fall bli innkalt, spesiellt dersom de selv uoppfordret ønsker å bidra. Ingen av de gjenlevende nærmeste slektningene til min mor ble nazister heldigvis. Det er jeg 110 % sikker på. Jeg har aldri gjort meg kjent med slektsgrenen til han ekte nazist-broren der, og ikke har jeg interesse av det heller. Endret 28. mars 2022 av G tenkte litt feil regnestykke for far min der ved krigsutbruddet 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg perpyro Skrevet 28. mars 2022 Populært innlegg Del Skrevet 28. mars 2022 jallajall skrev (2 timer siden): Patrick Lancaster har tatt turen til filtreringscampen i Bezimenne, utenfor Mariupol. Lang, lang bilkø med folk som ønsker å komme inn i campen for å bli filtrert. Hvordan får han egentlig intervjuobjektene til å si det de sier? Får de betalt? Blir de gitt et manus og øver de på forhånd? Tar de flere tagninger dersom det ikke blir all good første forsøk? Jeg vet ikke hvordan ting og sammenhenger fungerer i din verden men i min verden så blir en person som holder opp en hvit lapp uten tekst på på den røde plass arrestert av politifolk i full opprørsutrustning. I min verden får ikke media i Russland lov til å omtale Russisk krigføring i Ukraina som krig eller skrive regimekritisk journalistikk om hendelene. I min verden får ikke Russiske medier lov til å gjengi interviuet med Zelensky i Russiske medier. I min verden slipper ikke engang Røde Kors inn i Mariopol for å hjelpe alle de som trenger det der mens i din verden kan en Italiensk freelands journalist vandre rundt der og snakke med lokalbefolkningen som forteller om alle de Russiske talking points som er grunnen til hele krigen i følge Russland I din verden kan en Britisk journalist bare svippe innom en Russisk filtreringsleir i et krigsområde for så atter en gang å få servert Russlands versjon av det som skjer i Mariopol. At du ikke nå stiller deg spørsmålet om hvorfor ingen andre litt mere nøytrale journalister også får bli med Russerne for å dokumentere det som skjer er for meg en gåte. Med dette som bakteppe kan du igjen stille spørsmålet "Hvordan får han egentlig intervjuobjektene til å si det de sier?" og svaret burde være veldig enkelt å finne. Med alt det som er servert av løgner fra Russernes side i krigen så tar jeg alt derfra som propaganda til det motsatte er bevist. 10 2 3 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 perpyro skrev (9 minutter siden): Med alt det som er servert av løgner fra Russernes side i krigen så tar jeg alt derfra som propaganda til det motsatte er bevist. Helt klart. Det er ingenting som kommer fra russisk side som har noen som helst troverdighet. 1 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Mannen med ljåen skrev (41 minutter siden): Prisvinnende journalist: - Putin-topper i atombunker ...uttalte han her at Russlands forsvarsminister Sergej Sjojgu, sammen med flere høyt rangerte myndighetspersoner - muligens inkludert Putin - kan befinne seg i en atombunker nær den russiske byen Ufa... https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=89519 Hvis dette stemmer, gjentar kanskje historien seg. Nå venter vi på en tirade om at Steiners angrep var en ORDRE! Atom-krig, gjemme seg for å bli avsatt, eller for å skape frykt? Kan det stemme at de har gjemt seg der siden starten av krigen? Hadde håpet vi hadde distansert oss litt fra atom-krig, but nope. Lenke til kommentar
G Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Just now, iblazeqt said: Atom-krig, gjemme seg for å bli avsatt, eller for å skape frykt? Kan det stemme at de har gjemt seg der siden starten av krigen? Hadde håpet vi hadde distansert oss litt fra atom-krig, but nope. Tipper at det først og fremst dreier seg om å skape noe frykt. Lederne av Russland med sin sterke indre kjerne av politi og vaktsoldater burde vel klare å holde skansene for at ledelsen kan flykte til bunkersen senere. De vil jo ha raskere muligheter til å bruke skitne våpen som atombomber når de først er der, dersom det virkelig er planen. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 VG: Eksperter tror ikke på noen snarlig slutt på Ukraina-krigen og antyder at de russiske uttalelsene om at de nå skal konsentrere seg om Donbass-området, kan være en bløff. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/9KdwL5/eksperter-ikke-optimistiske-element-av-bloeff 1 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Thor. skrev (1 minutt siden): VG: Eksperter tror ikke på noen snarlig slutt på Ukraina-krigen og antyder at de russiske uttalelsene om at de nå skal konsentrere seg om Donbass-området, kan være en bløff. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/9KdwL5/eksperter-ikke-optimistiske-element-av-bloeff Godt poeng. Ja det har jo vist seg at et ord ikke holder vann for fem øre der i gården. Fy fanden for noen kryp. Forgifter folk og.. 3 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 G skrev (3 minutter siden): Tipper at det først og fremst dreier seg om å skape noe frykt. Lederne av Russland med sin sterke indre kjerne av politi og vaktsoldater burde vel klare å holde skansene for at ledelsen kan flykte til bunkersen senere. De vil jo ha raskere muligheter til å bruke skitne våpen som atombomber når de først er der, dersom det virkelig er planen. Og om de faktisk skulle brukt skitne atom-bomber. Hadde de bomba Ukraina, eller begynt å bombe andre atom-makter i håp om at disse maktene ikke rekker å bruke sine? Lenke til kommentar
G Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 (endret) Er helt feil person å spør. Men, det de har framstillet i media tilsier vel en mer forsiktig eskalering først med slike våpen. Sånn brekkstangsbruk ala Hiroshima og Nagasaki muligens. Montro hva Vesten svarer med da. Det som kunne ha vært interessant å ha visst er hvordan vil de andre ikke-vestlige atommaktene reagere på noe sånt. F.eks. India, Pakistan, Kina.. La oss si dersom Vesten ikke lar seg provosere annet enn språkbruk og ekstremberedskap. Endret 28. mars 2022 av G Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 (endret) Thor. skrev (11 minutter siden): VG: Eksperter tror ikke på noen snarlig slutt på Ukraina-krigen og antyder at de russiske uttalelsene om at de nå skal konsentrere seg om Donbass-området, kan være en bløff. Løgn - fra russerne, hvem skulle trodd det? Alt russerne sier må antas å være løgn inntil det motsatte er bevist.. Det og barnesoldater og direkte angrep på sivile, barn, boliger, kornlagre, atomkraftverk, holocoust-minnesmerker, sykehus, forgiftningsforsøk på diplomater. - En ren terror-bøllestat. Endret 28. mars 2022 av Simen1 8 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 G skrev (2 minutter siden): Montro hva Vesten svarer med da. Han sitter muligens i en atombunker nå. Frister å sitere et gullkorn fra barnemunn (barneskolealder): Hiv en atombombe inn i bunkeren hans og lukk den bombesikre døra. 2 Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Delvis skrev (3 minutter siden): Godt poeng. Ja det har jo vist seg at et ord ikke holder vann for fem øre der i gården. Fy fanden for noen kryp. Forgifter folk og.. Men kanskje denne hemningsløse bløffingen til russerne kan lede til en situasjon der Vesten sier; Hva er det dere vil, drepe flest mulige eller å få løst denne krisen ved å drepe færrest mulige? Så gi i så fall Putin "atomknapp alternativet" og la vi se hvor det ender. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Om dei har tatt turen til ein atombunker så betyr ikkje det at dei har store planar om å bruke atomvåpen. Logikken måtte i så fall vore at deira bruk at atomvåpen ville ført til at USA og andre land satte sine atomvåpen i sving, og det er ein tapt kamp, uansett kven som angrip først. Kanskje dei er bekymra for internt opprør. Uansett må all informasjon frå Russland tas med ein dose skepsis. Lenke til kommentar
G Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 (endret) 16 minutes ago, Simen1 said: Han sitter muligens i en atombunker nå. Frister å sitere et gullkorn fra barnemunn (barneskolealder): Hiv en atombombe inn i bunkeren hans og lukk den bombesikre døra. Eller driv på å forpeste luftinntaket til bunkersen. De må jo gå tom for filtre til slutt. Dette er jo noe de kunne ha oppfordret motstandsbevegelse i Russland dersom den finnes, om at de kan gjøre. Er mange rimelig heftige, enkle å fremstille gasser som er giftige. H2S, Ammoniakk, smørsyre lukter deilig og sikkert et hav andre kjemiske saker. Lukten av skunk er også snacks. Dette må vel kunne masseproduseres: Endret 28. mars 2022 av G 1 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 42 minutes ago, perpyro said: I din verden kan en Britisk journalist bare svippe innom en Russisk filtreringsleir i et krigsområde for så atter en gang å få servert Russlands versjon av det som skjer i Mariopol. Dette, og alt annet du skriver, er ikke noe nytt, men det var heller ikke det som var spørsmålet. Vi kan også stille spørsmål hvorfor ingen andre journalister drar dit, men det kan gjerne bli en anne diskusjon, men spørsmålet denne gangen var hvorfor intervjuobjekteve gjengir det vi kjenner som som russisk propaganda. Og i og med du svarer, hvorfor tror du alle disse intervjuobjektene og alle andre presenterer russisk propaganda? Er det fordi de får betalt? Har de blitt drillet til å si det? Fremstår intervjuobjektene generelt lite troverdig og er mest sannsynlig russiske skuespillere? Blir de tvunget til å si det? Lenke til kommentar
Everket Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 43 minutes ago, G said: Min far var vel 1 år når 2. verdenskrig brøt ut. Min oldefar deltok i både 1. og 2. verdenskrig for Norge og var en helt. Verre på mors side, noe jeg først lærte for et par år siden (den skammen de må ha hatt etter freden), men heldigvis var kun en bror av min morfar ekte norsk nazist, så ille det egentlig er. Finnes ikke et fnugg av fascisme i meg, og jeg er heldigvis vokst opp med da heltebilde til farssiden å se opp til. Det er nok mange i Norge som dessverre har slik liknende slekt. Morfar min fortsatt våt bak ørene og visste nok ikke helt hva han stillet opp på. Ble tvangsarbeid på gård etterpå for han. Han ble villedet inn i det av broren sin. Selv har jeg tjenestegjort verneplikten, og regner egentlig med at jeg er for gammel til å skulle bli innkalt, men slikt vet man jo ikke. Selv 70-åringer kan jo i ytterste fall bli innkalt, spesiellt dersom de selv uoppfordret ønsker å bidra. Ingen av de gjenlevende nærmeste slektningene til min mor ble nazister heldigvis. Det er jeg 110 % sikker på. Jeg har aldri gjort meg kjent med slektsgrenen til han ekte nazist-broren der, og ikke har jeg interesse av det heller. Spennende lesning, oppriktig ment. Men du burde ikke blande nasjonal sosialisme og fascisme. Det er to vidt forskjellige ideologier, og det er tilfeldigheter som gjorde at tyskland og italia endte opp på samme side. Før invasjonen krigen i ethiopia av italia, var de allierte med vel de allierte. I tillegg har vi roma protokollene som var et samarbeid mellom italia ungarn og østerrike for å stå sammen mot hitler tyskland. Viktig å være presis i språket. Lenke til kommentar
G Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 (endret) For å være oppriktig så kan jeg ikke nok om nasjonal sosialisme og fascismeforskjeller. Det er vel ganske store likheter ellers så hadde vel ikke Mussolini og Hitler lekt så godt i sammen? Han var griseheldig som ikke viklet seg dypere inn i det, dersom tyskerne hadde greid å holde lengre på Norge. At han var så ung at han kun fikk ungdomsopplæring og det verste han gjorde i sin "tjeneste" var å stå æresvakt for tyskerne ved slottet (Oslo). Endret 28. mars 2022 av G Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 (endret) jallajall skrev (36 minutter siden): Dette, og alt annet du skriver, er ikke noe nytt, men det var heller ikke det som var spørsmålet. Vi kan også stille spørsmål hvorfor ingen andre journalister drar dit, men det kan gjerne bli en anne diskusjon, men spørsmålet denne gangen var hvorfor intervjuobjekteve gjengir det vi kjenner som som russisk propaganda. Og i og med du svarer, hvorfor tror du alle disse intervjuobjektene og alle andre presenterer russisk propaganda? Er det fordi de får betalt? Har de blitt drillet til å si det? Fremstår intervjuobjektene generelt lite troverdig og er mest sannsynlig russiske skuespillere? Blir de tvunget til å si det? Og du greier alikavel ikke å komme til en annen potensiell forklaring en at offrene enten må snakke sant eller ha fått betalt for å si det de sier. Kanskje det finnes andre måter å få mennesker fra en by utbombet av de som nå har 100% kontroll over deres liv til å så det de vil uten å måtte betale dem for det. Er det utenkelig for deg eller er penger det eneste som får folk til å lyve? Endret 28. mars 2022 av perpyro 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 G skrev (2 minutter siden): For å være oppriktig så kan jeg ikke nok om nasjonal sosialisme og fascismeforskjeller. I den grad såkalt "nasjonal sosialisme" hadde noe innhold så var det magert, i praksis så var det en type fascisme, og det er liten grunn til og lage et stort skille. 1 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå