Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden Hviterussland aktivt legger til rette for krigen mot Ukraina, selv har begynt å delta aktivt i krigen med egne styrker og har kommet med uttalelser om atomvåpen så burde vel alle sanksjoner som er innført mot Russland utvides til å også gjelde Hviterussland?

• Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Avero said:

Siden Hviterussland aktivt legger til rette for krigen mot Ukraina, selv har begynt å delta aktivt i krigen med egne styrker og har kommet med uttalelser om atomvåpen så burde vel alle sanksjoner som er innført mot Russland utvides til å også gjelde Hviterussland?

Belarus er medlem av CSTO (militærallianse), altså en selvfølge at de er med.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hadde vore interessant å vite kor mykje av reaksjonane frå andre land Putin på førehand hadde sett føre seg. Det er ganske store, finansielle rørelser på gang om dagen. No skriv Equinor at dei vil trekke seg ut òg.

På lang sikt blir kanskje Russland endå meir lukka og distansert frå verda.

• Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (12 minutter siden):

1.4 % svekkelse mot $ er ganske mye når brent front month er opp 5 %.

Vil likevel ikke kalle det noe enormt utslag som tilsier at norsk økonomi er på vei til helvete, som brukeren skrev. Små valutaer som NOK er alltid utsatt når det er uro, men Norges økomoni er absolutt ikke blant dem som lider den største nød. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (5 minutter siden):

Selvfølge at de er med i krigen? Såvidt jeg har forstått er CSTO en forsvarsallianse lignende NATO og dermed er det ikke en selvfølge at medlemmene deltar i angrep/overgrep mot andre land. Uansett er vel sanksjoner mot Hviterussland aktuelt?

Lenke til kommentar
BadCat skrev (10 minutter siden):

For noe tull. CSTO er en forsvarsallianse. Ingen av de andre landene i CSTO er med på Russlands angrepskrig, bortsett fra Hviterussland som i praksis omtrent er en russisk puppet state. Vi har sett andre CSTO-medlemsland, som Kazakhstan, fordømme Russlands angrep.

• Liker 4
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Snikpellik said:

For noe tull. CSTO er en forsvarsallianse. Ingen av de andre landene i CSTO er med på Russlands angrepskrig, bortsett fra Hviterussland som i praksis omtrent er en russisk puppet state. Vi har sett andre CSTO-medlemsland, som Kazakhstan, fordømme Russlands angrep.

Is NATO purely defensive?

Led by the United States, the alliance launched another extensive bombing campaign. This marked the start of NATO's transformation from a purely defensive alliance into a large, coordinated, and powerful military force operating beyond its members' borders.

En forsvarsallianse kan brukes til så mangt. Poenget mitt var at Belarus og Russland er allierte, ikke at CSTO skal angripe.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Kina langer ut mot sanksjoner

En talsperson for det kinesiske utenriksdepartementet langer ut mot sanksjonene som er blitt innført av vestlige land etter Russlands invasjon av Ukraina, ifølge Reuters.

– Kina stiller seg i mot ulovlige og ensidige sanksjoner, sier talspersonen.

– Sanksjoner løser ikke problemer, og vil kun føre til flere problemer.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (18 minutter siden):

Hadde vore interessant å vite kor mykje av reaksjonane frå andre land Putin på førehand hadde sett føre seg. Det er ganske store, finansielle rørelser på gang om dagen. No skriv Equinor at dei vil trekke seg ut òg.

På lang sikt blir kanskje Russland endå meir lukka og distansert frå verda.

Antageligvis, ja. Og jeg tviler sterkt på at et mer isolert Russland vil minke spenningen mellom Russland og vesten, sånn på lang sikt.

Jeg er også litt skeptisk til hvordan dette vil speile seg mot den russiske befolkning - om vesten og sanksjonene blir fremmet som grunnen til at landet blir isolert og handel/verdi synker via propagandaapparatet deres.. at irritasjon og hat blir rettet mot vesten og ikke mot Putin som jeg antar er målet.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, BadCat said:

Skru av fordummende media og forsøk å forstå hva som har skjedd de siste 23 år. Her er et greit startpunkt.

En rykende fersk artikkel som letter på tåka for de som måtte ha den. Dette er ikke noe som plutselig har skjedd. Det har vært long and coming og skylden ligger ikke nødvendigvis der det pekes.
https://guardian.ng/opinion/ukraine-u-s-nato-must-be-held-accountable/

Noterer meg litt på siden her. Den siden du linket til. Den har meg litt forvirret. Det er ikke den The Guardian jeg kjenner til, samtidig heter den akkurat det samme.

About siden deres sier:

Its primary commitment is to the integrity and sovereignty of the Federation of Nigeria, and beyond that to the unity and sovereignty of Africa.

The Guardian is a British daily newspaper.

Endret av Enceladus
  • Liker 8
Lenke til kommentar
42 minutes ago, kremt said:

1.4 % svekkelse mot $ er ganske mye når brent front month er opp 5 %.

Det er faktisk overraskende lite, siden det er typisk at når det bryter ut krig så er bevegelsen bort fra små valutaer til store pga trygghet. NOK er en liten valuta. Eneste grunnen til at den ikke har falt mer er som du nevner, brent. Historisk sett skulle den ha svekket seg mer.

19 minutes ago, BadCat said:

Skru av fordummende media og forsøk å forstå hva som har skjedd de siste 23 år. Her er et greit startpunkt.

En rykende fersk artikkel som letter på tåka for de som måtte ha den. Dette er ikke noe som plutselig har skjedd. Det har vært long and coming og skylden ligger ikke nødvendigvis der det pekes.
https://guardian.ng/opinion/ukraine-u-s-nato-must-be-held-accountable/

Ikke ofte jeg ser folk linke til den nigerianske the guardian. Leser den ofte?

• Liker 7
Lenke til kommentar

Denne forhåndsskrevne "artikkelen" ble ifølge flere journalister publisert ved en feil i en rekke statlige medier i Russland for noen dager siden. Den ble avpublisert i løpet av kort tid, men ingenting blir vel borte på internett. De regnet tilsynelatende med at invasjonen skulle være over i løpet av et par døgn, og beskriver hva slags "endgame" russerne har sett for seg.

Man kan lese artikkelen selv her, på russiske RIAs nettsider via WebArchive: 
https://web.archive.org/web/20220226224717/https://ria.ru/20220226/rossiya-1775162336.html

Oversatt her:

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...