Dragavon Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar Sitat ISW: Advarer om nærstående Moldova-krise En del av Moldova kan forsøke å bli del av Russland allerede i slutten av februar, advarer ISW. - En klar opptrapping av konflikten med Vesten, mener norsk ekspert. https://www.dagbladet.no/nyheter/advarer-om-naerstaende-moldova-krise/81023489 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg JK22 Skrevet 23. februar Populært innlegg Del Skrevet 23. februar (endret) Jalla21 skrev (1 time siden): Joda, men den er oppgradert mange ganger siden den gang. Blir omtrent som å si at Patriot er gammelt, for det ble satt i drift på 80-tallet. Men dagens Patriot har ikke mye tilfelles med de første systemene som kom. Det er mulig at ukrainerne hadde i lang tid arbeidet med sine S-200 missilene, de var retirert i 2013, men ikke destruert fordi det var flere ganger oppgitt i 2014-2020 at en gjenaktivering av disse våpensystemene hadde vært vurdert. Men det største problemet var det utdaterte radarutstyret og den analoge innmaten i missilene som gjør at russerne kunne oppdage disse uten større problemer, og størrelsen på disse missilene innbar store stasjonære rakettramper som er lett å oppdage og angripe. Dessuten var det oppdaget at de var skrekkelig sårbar for jamming. De var retirert i 2013 fordi det vil være for dyrt å ombygge disse som polakkene hadde gjort med sine S-200VE som bli til S-200C Vega (C betyr digitalisering). Polakkene hadde lært at det er mulig å integrere S-200 med relative moderne radarutstyr, og det var eksperimentert i Ukraina hvor S-300D konseptet var brukt som basis for å kunne integrere missilvåpenet med nyere radarsystemer som S-300. S-300D hadde komponenter fra de tidlige S-300 våpensystemer, et naturlig sted å starte på om man ønsker seg et hybrid S-200/S-300 basert på erfaringene fra Polen. Og dessuten hadde ukrainerne blitt interessant i polakkenes løsning om å gjøre missilene immun mot elektronisk jamming, det var NATO-øvelser hvor selv amerikanerne hadde problemer med å jamme avfyrte missiler. Ifølge russerne som gransket vrakrestene etter missilene siden juli 2023 var disse av type 5V28 - og DET finnes ikke utenfor Sovjetunionens grenser! Alle S-200 missilene i andre land deriblant Polen er av type 5V28E. Det er kjent at disse 5V28-missilene var opprinnelig atomvåpenarmert fram til 1990-årene som S-200M, da ble stridshodene skiftet ut med konvensjonelle stridshoder. Det var i lang tid antatt at bulgarske og polske S-200 missiler kunne ha kommet til Ukraina. Dessuten hadde angrepene mot bakkemål preg av selvsøkende autonomi fremfor på fjernstyrte programmering, og det var trolig avfyrt rundt seks stykker eller mer fram til februar. Dette tyder på at ukrainerne hadde oppgraderte sine våpnene. Hvis S-300M med 300 kms rekkevidde ombygges for å ha autonome funksjon underveis mot sitt mål som kan belyses med et S-300 radar på mellom 300 og 360 km, som missilet kan komme til og deretter innlede aktiv søkning samtidig som det vil være immun mot elektronisk jamming, vil det være et meget formidable våpen. Missilet vil komme mot sitt mål fra oven med en topphastighet på Mach 4 - raskere enn Patriot - og kan oppnå enda større hastighet i stupet, så det i realiteten finnes bare et eneste våpen hos russerne som kan stoppe en S-200, S-400 systemet. Russerne fant ikke avskytningssteder for S-200 til tross for gjentatte forsøk så det kan betyr at ukrainerne har utviklet en mobil rakettrampe og det kan like godt være et NATO-kjøretøy ment for logistikk fra Tyskland. Man vet at ukrainerne har latt sin elsk på de tyskbygde HX kjøretøyene; disse er ganske stor og robust, spesielt 10x10 HX3. S-200 bare trenger en stor rampe festet fast i bakken, det er lik stor som en buss - 11 meter lang med vekt på 7,1 tonn. Hvis S-200M missiler kan monteres på mobil rakettramper og integreres med et eksisterende S-300 radarsystem, muligens i et nytt system modellert på Patriot-våpensystemet, er det mulig for ukrainere å flytte disse rundt omkring med lav detekteringsmulighet, med ekspertise fra HIMARS-bruket. Det er mulig at S-200 kan være den egentlige skurken bak nedskytningen av A-50 flyet den 14. januar, fordi et annet fly var skadet i den samme episoden, et Il-20 fly, med synlige skader som tyder på et sovjetiskbygde missil fremfor en Patriot - det var fram til nå en allmenn akseptert teori om det var en russisk vennlig ild-hendelse. Russerne var ikke bare tatt på senga; de simpelt så ikke hva det var som traff dem, dermed alskens Patriot-spekulasjoner. Ukrainerne kom muligens med bekreftelsen om at de har brukt S-200 som luftvernvåpen fordi de hadde oppnådd hva de ønsket etter ødeleggelsen av det andre A-50 flyet i 23. februar, og da mener det at de har et fungerende luftvernsstyrke i kampberedskap. De valgt å tie etter å ha realisert at russerne var forvirret etter 14. januar, så de vente på det neste byttet mens de fullføre forberedelsene. Det var flere divisjoner med S-200M i Ukraina i 1991. Det kan betyr flere hundre intakte S-300M og kanskje eldre V missiler som muligens kan ha blitt lagret i borteskjulte lokaliteter - og ettersom disse var lagret i lang tid, kan de ha vært i meget dårlig forfatning etter invasjonen for to år siden. Erfaringene fra februar 2022 hadde vist ukrainerne at statiske SAM-siter er altfor sårbar, men nå som de kan stoppe kryssermissiler og enveisdroner er dette ikke lenge kritisk. Hvis de kan ha mobile rakettramper for S-300, er det interessant å spekulere om ukrainerne gjør liknende med andre utdaterte våpen som de legendariske SA-2/S-75 missilene. Det er opplysninger om at ukrainerne hadde tatt i bruk SA-2 på nytt blant annet mot droneflyene, men er ganske hysj-hysj. Dette våpenet kan treffe et fly på 45 km. Og fra Nagorno-Karabakh i 2020 hadde vi lært at de meget gamle "Kug" (SA-4) missiler kunne fremdeles fungere. Ukraina hadde i 2014 et stort antall Kug-missiler med en rekkevidde på 55 km. Det er spekulasjoner; men hva om ukrainerne klarte å reintegrere S-200M, S-75 og Kug med moderne radarsystemer? Dette kan snu hele situasjonen. For nå er det ikke lenge mulig å tro at det bare er S-300/Patriot på ferdsel. Endret 23. februar av JK22 5 5 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar (endret) En ting vi må ha i bakhodet er at Vesten og Ukraina har spilt med veldig åpne kort hele veien. Like fullt har det vært hendelser gjennom krigeren som har medført spekulasjoner og grubling i kortere og lengre perioder. Så har vi og andre servert mer eller mindre plausible teorier som noen ganger har vært nærme nok, og andre ganger ikke fullt så nært. Poenget er at åpenheten også har et slør av hemmelighold. Det skjer ting nå som vi kan finne plausible forklaringer på, men... S200 missilene kan riktig nok klare en slik nedskytning, det er stort sett den eneste typen mål de er brukbare mot, men man kan gruble på hvordan en S200 kan penetrere så lang inn i Russisk kontrollert luftrom uten at Russiske luftforsvarssystemer reagerer? Ukraina har skutt ned Russiske missiler som burde være vanskeligere mål med dårligere luftvern enn hva Russland burde ha til rådighet i dette området. Like vel har Ukriana nå gjort dette to ganger. Enten feiler Russisk luftvern stort, eller så er det noe som foregår. Endret 24. februar av Serpentbane 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg 0laf Skrevet 24. februar Populært innlegg Del Skrevet 24. februar 6 9 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar Sitat Nytt droneangrep mot Odessa PUBLISERT KLOKKEN21:43 IKRIGEN I UKRAINA En boligblokk skal være truffet i et nytt russisk droneangrep mot den havnebyen Odessa, som ligger sør i Ukraina. Minst to personer skal være såret i angrepet, melder lokale myndigheter. Begge skal være alvorlig såret. Lenke til kommentar
Populært innlegg bojangles Skrevet 24. februar Populært innlegg Del Skrevet 24. februar (endret) Quote Meldinger om eksplosjoner og brann ved stålverk i Russland En større brann brøt ut på et stålverk i en russisk by sør for Moskva og det ble eksplosjoner der, opplyser lokale myndigheter og ukrainske medier. Meldingene går ut på at det ble hørt eksplosjoner i byen Lipetsk, som ligger rundt 400 kilometer sør for Moskva, fredag kveld. En større brann brøt ut på et stålverk i byen, ifølge meldingene. Regionens guvernør Igor Artamonov bekrefter at det var brann på stålverket Novolipetsk, men han skriver på sin Telegram-konto at brannen senere ble slokket. Guvernøren opplyser at russisk sikkerhetstjeneste etterforsker ubekreftede opplysninger om at brannen ble startet av et luftfartøy som falt ned over området. Virkelig gledelig å se hvordan Ukraina stadig oftere lykkes med å ta ut høyverdimål inne i russland. Stålverk, oljeraffinerier, ammunisjonsfabrikker osv. Dette har skjedd allerede, hva kan vi vente resultatet blir når Ukraina får langdistanse raketter og operative F-16 skvadroner? Endret 24. februar av bojangles 8 5 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar 16 hours ago, <generisk_navn> said: Her forteller en pilot og en tekniker litt om den opplevde forskjellen fra Mig/Su til F-16, og det gir et greit bilde av at dette ikke er gjort like fort som å lære opp en vognfører på Leo 2. Nei den kjøper jeg ikke altså. Så vanskelig er det neppe? I fjor snakket de om at det tok lang tid fordi pilotene måtte ha et 6 måneders engelsk-kurs. Det er bare stadig nye unnskyldninger på hvorfor F-16 skvadroner ennå ikke er operative i Ukraina. Vi må ikke glemme at dette er piloter som alt har massevis av flytimer på forskjellige flytyper. I praksis betyr det både at de i utgangspunktet har brukbar engelsk og erfaring fra diverse skarpe oppdrag. I fjor ble det sagt at ved nyttår skulle Ukraina ha operative F-16 skvadroner, nå sier de til sommeren. Det er alltid minst et halvår til F-16 er på vingene i Ukraina. De kunne løst service og vedlikehold ved å gjøre den biten feks i Polen, så kunne de evt. mellomlandet i Ukraina for fuel top up, evt for å få påfyll av missiler osv. Nei dette med F-16 er bare ennå et løfte til Ukraina vi ikke har evnet å innfri i tide. Det har manglet en god plan i bunn, og selv når de har sett underveis at tidsskjema ikke ville være mulig å etterleve så har det ikke vært tatt grep eller sett på alternative planer for hvordan opplæring av piloter og crew kunne vært endret slik at det blir fortgang i prosjektet. 4 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar (endret) Det forsetter å minke på russisk luftvern, minus 2 siste døgn. Også panser og artilleri minsker i raskt tempo. Dronene som russland har kjøpt til overpris blir heldigvis også stort sett skutt ned av UA. Ennå et russisk fly traff bakken og 770 russiske soldater forlot fronten. Endret 24. februar av bojangles 6 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 24. februar Populært innlegg Del Skrevet 24. februar Enig med JK22. Det største problemet her er ikke bare rekkevidden til raketten, men rekkevidden til radaren. Disse S-200 systemene må være vanvittig oppgraderte ELLER matet med vestlig AWACS. Sansyneligvis har de eget aktivt søk som blir slått på når det er kalkulert å nærme seg. Det kan forklare hvordan rakettene flyr over 200km gjennom russiskkontrollert luftrom uten å bli skutt ned. På videoen ser vi det antatte russiske A-50 slippe ganske voldsomt med lysbluss og antagelig chaff også som vi ikke kan se. Likevel treffer de mål. Rett og slett imponerende. 10 Lenke til kommentar
Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 24. februar Populært innlegg Del Skrevet 24. februar Videoer og litt info om stålverket i Novolipetsk. Ukraina går systematisk til verks mot de russiske eksport- og krigs- industriene. 7 3 5 Lenke til kommentar
superrhino Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar bojangles skrev (20 minutter siden): Nei den kjøper jeg ikke altså. Så vanskelig er det neppe? I fjor snakket de om at det tok lang tid fordi pilotene måtte ha et 6 måneders engelsk-kurs. Det er bare stadig nye unnskyldninger på hvorfor F-16 skvadroner ennå ikke er operative i Ukraina. Vi må ikke glemme at dette er piloter som alt har massevis av flytimer på forskjellige flytyper. I praksis betyr det både at de i utgangspunktet har brukbar engelsk og erfaring fra diverse skarpe oppdrag. I fjor ble det sagt at ved nyttår skulle Ukraina ha operative F-16 skvadroner, nå sier de til sommeren. Det er alltid minst et halvår til F-16 er på vingene i Ukraina. De kunne løst service og vedlikehold ved å gjøre den biten feks i Polen, så kunne de evt. mellomlandet i Ukraina for fuel top up, evt for å få påfyll av missiler osv. Nei dette med F-16 er bare ennå et løfte til Ukraina vi ikke har evnet å innfri i tide. Det har manglet en god plan i bunn, og selv når de har sett underveis at tidsskjema ikke ville være mulig å etterleve så har det ikke vært tatt grep eller sett på alternative planer for hvordan opplæring av piloter og crew kunne vært endret slik at det blir fortgang i prosjektet. Nå spekulerer jeg, men jeg tror det kan ha blitt oppdaget utfordringer rundt opptreningen og hvordan F-16 skal integreres inn i ukrainernes forsvarskamp på en skikkelig måte. At det skulle være ukrainske F-16 på vingene i skarpe oppdrag 2023 eller januar 2024 trodde jeg aldri på. Det kan også være at det tar helt til 2025. De moderne F-16-flyene er jo bygget rundt NATO-oppdrag med omfattende kommunikasjon på engelsk samt bruk av feet og miles, istedetfor SI-systemet som ukrainerne og russerne alltid har brukt. Integrasjon med andre NATO-plattformer er også en av F-16 sine sterkeste sider kontra russiske fly, og det moderne NATO bruker gjerne store "pakker" av fly hvor fienden overveldes både av mengde og høyteknologi. Ukraina får ganske få fly, og dette kan være en utfordring. Enkle oppdrag som patruljeringkan jo utføres, men disse kan like gjerne utføres av ukrainernes MiG eller Sukhoi-fly. Jeg tror det kan være mer usikkerhet rundt F-16 enn det som har kommet frem i media. 3 1 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar Både ukrainerne og Vesten er også uhyre klar over hvor moralødeleggende det kunne være å se nedskutte F-16 veldig raskt etter deres inntog, og hvordan propaganda vil bruke det. Men man kan ikke la det stå i veien. Så da velger de nok å sørge for at pilotene er fullt på høyde med vestlige piloter før de sender dem inn. Jeg lurer dog på hvordan de vil benytte dem. Vil de være forsiktige og systematiske, eller vil de gjøre noe dristig? 7 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar Det gikk lenge rykter om at det ble skutt ned et Il-22 også, men finner ingen bekreftelse på dette. Det skal merkelig nok være russerne som rapporterte det. Ukrainerne har ikke sagt noe om det. Alltid sjans for at Russland har skutt ned sitt eget. 5 Lenke til kommentar
superrhino Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar Brother Ursus skrev (6 minutter siden): Både ukrainerne og Vesten er også uhyre klar over hvor moralødeleggende det kunne være å se nedskutte F-16 veldig raskt etter deres inntog, og hvordan propaganda vil bruke det. Men man kan ikke la det stå i veien. Så da velger de nok å sørge for at pilotene er fullt på høyde med vestlige piloter før de sender dem inn. Jeg lurer dog på hvordan de vil benytte dem. Vil de være forsiktige og systematiske, eller vil de gjøre noe dristig? Gode poenger der. Man kunne ønske at ukrainerne hadde fått F-16 etter 2014 og at de allerede var erfarne F-16-brukere i februar 2022. De var tiltrengt i 2022 og 2023 da ukrainerne prøvde å slå seg igjennom forsvarslinjene. Om F-16 kunne ha ryddet vekk russiske luftvern og oppnådd en viss luftdominanse inn i russisk territorium kunne situasjonen ha vært annerledes på slagmarken. 4 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar 1 minute ago, superrhino said: Gode poenger der. Man kunne ønske at ukrainerne hadde fått F-16 etter 2014 og at de allerede var erfarne F-16-brukere i februar 2022. De var tiltrengt i 2022 og 2023 da ukrainerne prøvde å slå seg igjennom forsvarslinjene. Om F-16 kunne ha ryddet vekk russiske luftvern og oppnådd en viss luftdominanse inn i russisk territorium kunne situasjonen ha vært annerledes på slagmarken. Trening skulle helt klart ha begynt i 2014, eller i det minste i begynnelsen av 2022. At man ventet til slutten av 2023 er utilgivelig. 2 1 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar https://edition.cnn.com/videos/world/2024/02/23/xi-taiwan-putin-ukraine-ripley-vpx.cnn Xi takes a page from Putin as he vows to control Taiwan Det skrives og sies mye om at Kina må ha lært av krigen i Ukraina, og at de vil være økonomisk ute av stand til å angripe Taiwan, og dermed havne i krig med USA, Japan, med fler. Problemet er at Kommunistpartiet i Kina ikke har noe valg (i deres egne øyne). Kina er inne i full demografisk kollaps og økonomien kommer nå etter. Både Putin og Xi forstår at landene deres lever på lånt tid med mindre de foretar seg noe drastisk, som f.eks å underlegge seg nye områder, nye folk, og ting som kan skape økonomisk vekst eller forstyrre den gjeldende økonomiske verdensordenen. Jeg håper personlig at den kinesiske økonomien lever akkurat lenge nok til at vi ikke har krigen i Europa gående på samme tid som krigen i Øst-Asia. 6 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar (endret) 4 hours ago, superrhino said: De moderne F-16-flyene er jo bygget rundt NATO-oppdrag med omfattende kommunikasjon på engelsk samt bruk av feet og miles, istedetfor SI-systemet som ukrainerne og russerne alltid har brukt. Integrasjon med andre NATO-plattformer er også en av F-16 sine sterkeste sider kontra russiske fly, og det moderne NATO bruker gjerne store "pakker" av fly hvor fienden overveldes både av mengde og høyteknologi. Ukraina får ganske få fly, og dette kan være en utfordring. Enkle oppdrag som patruljeringkan jo utføres, men disse kan like gjerne utføres av ukrainernes MiG eller Sukhoi-fly. Jeg kjenner ikke til hvordan piloter i Ukraina trenes, men i resten av Europa benyttes høydeangivelse i fot og flight level, ingen mennesker trenger uansett et halvt år på å lære seg god nok engelsk til å kommunisere ang angrep. Det er tross alt veldig begrenset ordforråd de trenger - fordi alle oppdragene drilles og planlegges i forkant og det samme med plan B og plan C. Også mange piloter i Ukraina har fått sin opplæring og sitt første flysertifikat i enten EU eller USA, det betyr at de er godt kjent med begrepsbruk, har grei nok engelsk til at de forstår det de trenger for å fly oppdrag. De fleste som er flygere regner nok med at de kan få oppdrag utenfor landets grenser, og i internasjonal luftfart er engelsk språk det som benyttes. Derfor tror jeg nok majoriteten av Ukrainske jagerpiloter allerede behersker engelsk på et greit nok nivå til at språket ikke er en reell barriere, det samme går for måleenheter. Jeg tror ikke alvoret ennå har sunket skikkelig inn hos våre politikere, selv med stadig økende trusler fra russland mot EU direkte. Polen måtte ta det første steget og risikere å bryte internasjonale lover for å presse vesten til å donere tanks til Ukraina. Først nå Polen gikk offentlig ut og sa at de ville donere Leo til Ukraina uansett om Tyskland ga dem eksporttillatelse eller ei så våknet resten av vesten opp fra den lille ballen de hadde krøllet seg sammen i. UK var de første til å stoppe og forby all handel med russisk metall. Det tok EU et halvår å følge på. Nå var det økning i antall sanksjoner UK igjen tok ansvar for, og da fulgte USA opp. Det er på tide å bare banke igjennom en løsning for fortgang i F-16 til Ukraina. Uansett problemer, så kan det løses om flere land går sammen. Og jeg er ganske sikker på at Polen stiller opp og gjerne tar imot F-16 slik at bakke crew og service crew kan utføre sine oppgaver i Polen. Endret 24. februar av bojangles 2 3 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar Sitat De største tapene av materiell i Ukraina Hvilken konsekvens har ødeleggelse av stridsvogner, fly og skip for krigens gang? TU har spurt tre eksperter på sjø-, luft- og landoperasjoner. https://www.tu.no/artikler/de-storste-tapene-av-materiell-i-ukraina/543538 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar (endret) En meget god kronikk fra statsminister Støre i dagens Aftenposten, der han gjør poeng ut av at Ukrainas sikkerhet angår oss alle. Zelenskyj tenker langsiktig. Det må vi også gjøre https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/q1GErm/sammen-for-ukraina Sitat To år siden Russlands fullskalainvasjon: Mye står på spill, først og fremst for Ukraina, men også for Norge. Endret 24. februar av Snikpellik 7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå