Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting vi må ha i bakhodet er at Vesten og Ukraina har spilt med veldig åpne kort hele veien. Like fullt har det vært hendelser gjennom krigeren som har medført spekulasjoner og grubling i kortere og lengre perioder.

Så har vi og andre servert mer eller mindre plausible teorier som noen ganger har vært nærme nok, og andre ganger ikke fullt så nært.

Poenget er at åpenheten også har et slør av hemmelighold. Det skjer ting nå som vi kan finne plausible forklaringer på, men...

S200 missilene kan riktig nok klare en slik nedskytning, det er stort sett den eneste typen mål de er brukbare mot, men man kan gruble på hvordan en S200 kan penetrere så lang inn i Russisk kontrollert luftrom uten at Russiske luftforsvarssystemer reagerer?

Ukraina har skutt ned Russiske missiler som burde være vanskeligere mål med dårligere luftvern enn hva Russland burde ha til rådighet i dette området. Like vel har Ukriana nå gjort dette to ganger.

Enten feiler Russisk luftvern stort, eller så er det noe som foregår. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Sitat

Nytt droneangrep mot Odessa

PUBLISERT KLOKKEN21:43 IKRIGEN I UKRAINA

En boligblokk skal være truffet i et nytt russisk droneangrep mot den havnebyen Odessa, som ligger sør i Ukraina.

Minst to personer skal være såret i angrepet, melder lokale myndigheter. Begge skal være alvorlig såret.

 

Lenke til kommentar
16 hours ago, <generisk_navn> said:

Her forteller en pilot og en tekniker litt om den opplevde forskjellen fra Mig/Su til F-16, og det gir et greit bilde av at dette ikke er gjort like fort som å lære opp en vognfører på Leo 2.

Nei den kjøper jeg ikke altså. Så vanskelig er det neppe? I fjor snakket de om at det tok lang tid fordi pilotene måtte ha et 6 måneders engelsk-kurs. Det er bare stadig nye unnskyldninger på hvorfor F-16 skvadroner ennå ikke er operative i Ukraina. 

Vi må ikke glemme at dette er piloter som alt har massevis av flytimer på forskjellige flytyper. I praksis betyr det både at de i utgangspunktet har brukbar engelsk og erfaring fra diverse skarpe oppdrag. 

I fjor ble det sagt at ved nyttår skulle Ukraina ha operative F-16 skvadroner, nå sier de til sommeren. Det er alltid minst et halvår til F-16 er på vingene i Ukraina. 

De kunne løst service og vedlikehold ved å gjøre den biten feks i Polen, så kunne de evt. mellomlandet i Ukraina for fuel top up, evt for å få påfyll av missiler osv. 

Nei dette med F-16 er bare ennå et løfte til Ukraina vi ikke har evnet å innfri i tide. Det har manglet en god plan i bunn, og selv når de har sett underveis at tidsskjema ikke ville være mulig å etterleve så har det ikke vært tatt grep eller sett på alternative planer for hvordan opplæring av piloter og crew kunne vært endret slik at det blir fortgang i prosjektet. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

pxeSWtg.jpeg

Det forsetter å minke på russisk luftvern, minus 2 siste døgn. Også panser og artilleri minsker i raskt tempo. Dronene som russland har kjøpt til overpris blir heldigvis også stort sett skutt ned av UA. Ennå et russisk fly traff bakken og 770 russiske soldater forlot fronten. 

Endret av bojangles
  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (20 minutter siden):

Nei den kjøper jeg ikke altså. Så vanskelig er det neppe? I fjor snakket de om at det tok lang tid fordi pilotene måtte ha et 6 måneders engelsk-kurs. Det er bare stadig nye unnskyldninger på hvorfor F-16 skvadroner ennå ikke er operative i Ukraina. 

Vi må ikke glemme at dette er piloter som alt har massevis av flytimer på forskjellige flytyper. I praksis betyr det både at de i utgangspunktet har brukbar engelsk og erfaring fra diverse skarpe oppdrag. 

I fjor ble det sagt at ved nyttår skulle Ukraina ha operative F-16 skvadroner, nå sier de til sommeren. Det er alltid minst et halvår til F-16 er på vingene i Ukraina. 

De kunne løst service og vedlikehold ved å gjøre den biten feks i Polen, så kunne de evt. mellomlandet i Ukraina for fuel top up, evt for å få påfyll av missiler osv. 

Nei dette med F-16 er bare ennå et løfte til Ukraina vi ikke har evnet å innfri i tide. Det har manglet en god plan i bunn, og selv når de har sett underveis at tidsskjema ikke ville være mulig å etterleve så har det ikke vært tatt grep eller sett på alternative planer for hvordan opplæring av piloter og crew kunne vært endret slik at det blir fortgang i prosjektet. 

Nå spekulerer jeg, men jeg tror det kan ha blitt oppdaget utfordringer rundt opptreningen og hvordan F-16 skal integreres inn i ukrainernes forsvarskamp på en skikkelig måte. At det skulle være ukrainske F-16 på vingene i skarpe oppdrag 2023 eller januar 2024 trodde jeg aldri på. Det kan også være at det tar helt til 2025.

De moderne F-16-flyene er jo bygget rundt NATO-oppdrag med omfattende kommunikasjon på engelsk samt bruk av feet og miles, istedetfor SI-systemet som ukrainerne og russerne alltid har brukt. Integrasjon med andre NATO-plattformer er også en av F-16 sine sterkeste sider kontra russiske fly, og det moderne NATO bruker gjerne store "pakker" av fly hvor fienden overveldes både av mengde og høyteknologi. Ukraina får ganske få fly, og dette kan være en utfordring. Enkle oppdrag som patruljeringkan jo utføres, men disse kan like gjerne utføres av ukrainernes MiG eller Sukhoi-fly.

Jeg tror det kan være mer usikkerhet rundt F-16 enn det som har kommet frem i media.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Både ukrainerne og Vesten er også uhyre klar over hvor moralødeleggende det kunne være å se nedskutte F-16 veldig raskt etter deres inntog, og hvordan propaganda vil bruke det. Men man kan ikke la det stå i veien. Så da velger de nok å sørge for at pilotene er fullt på høyde med vestlige piloter før de sender dem inn.

Jeg lurer dog på hvordan de vil benytte dem. Vil de være forsiktige og systematiske, eller vil de gjøre noe dristig?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (6 minutter siden):

Både ukrainerne og Vesten er også uhyre klar over hvor moralødeleggende det kunne være å se nedskutte F-16 veldig raskt etter deres inntog, og hvordan propaganda vil bruke det. Men man kan ikke la det stå i veien. Så da velger de nok å sørge for at pilotene er fullt på høyde med vestlige piloter før de sender dem inn.

Jeg lurer dog på hvordan de vil benytte dem. Vil de være forsiktige og systematiske, eller vil de gjøre noe dristig?

Gode poenger der.

Man kunne ønske at ukrainerne hadde fått F-16 etter 2014 og at de allerede var erfarne F-16-brukere i februar 2022. De var tiltrengt i 2022 og 2023 da ukrainerne prøvde å slå seg igjennom forsvarslinjene. Om F-16 kunne ha ryddet vekk russiske luftvern og oppnådd en viss luftdominanse inn i russisk territorium kunne situasjonen ha vært annerledes på slagmarken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, superrhino said:

Gode poenger der.

Man kunne ønske at ukrainerne hadde fått F-16 etter 2014 og at de allerede var erfarne F-16-brukere i februar 2022. De var tiltrengt i 2022 og 2023 da ukrainerne prøvde å slå seg igjennom forsvarslinjene. Om F-16 kunne ha ryddet vekk russiske luftvern og oppnådd en viss luftdominanse inn i russisk territorium kunne situasjonen ha vært annerledes på slagmarken.



Trening skulle helt klart ha begynt i 2014, eller i det minste i begynnelsen av 2022. At man ventet til slutten av 2023 er utilgivelig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://edition.cnn.com/videos/world/2024/02/23/xi-taiwan-putin-ukraine-ripley-vpx.cnn

Xi takes a page from Putin as he vows to control Taiwan

 

Det skrives og sies mye om at Kina må ha lært av krigen i Ukraina, og at de vil være økonomisk ute av stand til å angripe Taiwan, og dermed havne i krig med USA, Japan, med fler. Problemet er at Kommunistpartiet i Kina ikke har noe valg (i deres egne øyne). Kina er inne i full demografisk kollaps og økonomien kommer nå etter. Både Putin og Xi forstår at landene deres lever på lånt tid med mindre de foretar seg noe drastisk, som f.eks å underlegge seg nye områder, nye folk, og ting som kan skape økonomisk vekst eller forstyrre den gjeldende økonomiske verdensordenen.

Jeg håper personlig at den kinesiske økonomien lever akkurat lenge nok til at vi ikke har krigen i Europa gående på samme tid som krigen i Øst-Asia.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, superrhino said:

De moderne F-16-flyene er jo bygget rundt NATO-oppdrag med omfattende kommunikasjon på engelsk samt bruk av feet og miles, istedetfor SI-systemet som ukrainerne og russerne alltid har brukt. Integrasjon med andre NATO-plattformer er også en av F-16 sine sterkeste sider kontra russiske fly, og det moderne NATO bruker gjerne store "pakker" av fly hvor fienden overveldes både av mengde og høyteknologi. Ukraina får ganske få fly, og dette kan være en utfordring. Enkle oppdrag som patruljeringkan jo utføres, men disse kan like gjerne utføres av ukrainernes MiG eller Sukhoi-fly.

Jeg kjenner ikke til hvordan piloter i Ukraina trenes, men i resten av Europa benyttes høydeangivelse i fot og flight level, ingen mennesker trenger uansett et halvt år på å lære seg god nok engelsk til å kommunisere ang angrep. Det er tross alt veldig begrenset ordforråd de trenger - fordi alle oppdragene drilles og planlegges i forkant og det samme med plan B og plan C. Også mange piloter i Ukraina har fått sin opplæring og sitt første flysertifikat i enten EU eller USA, det betyr at de er godt kjent med begrepsbruk, har grei nok engelsk til at de forstår det de trenger for å fly oppdrag. De fleste som er flygere regner nok med at de kan få oppdrag utenfor landets grenser, og i internasjonal luftfart er engelsk språk det som benyttes. Derfor tror jeg nok majoriteten av Ukrainske jagerpiloter allerede behersker engelsk på et greit nok nivå til at språket ikke er en reell barriere, det samme går for måleenheter. 

Jeg tror ikke alvoret ennå har sunket skikkelig inn hos våre politikere, selv med stadig økende trusler fra russland mot EU direkte. Polen måtte ta det første steget og risikere å bryte internasjonale lover for å presse vesten til å donere tanks til Ukraina. Først nå Polen gikk offentlig ut og sa at de ville donere Leo til Ukraina uansett om Tyskland ga dem eksporttillatelse eller ei så våknet resten av vesten opp fra den lille ballen de hadde krøllet seg sammen i. 

UK var de første til å stoppe og forby all handel med russisk metall. Det tok EU et halvår å følge på. Nå var det økning i antall sanksjoner UK igjen tok ansvar for, og da fulgte USA opp. Det er på tide å bare banke igjennom en løsning for fortgang i F-16 til Ukraina. Uansett problemer, så kan det løses om flere land går sammen. Og jeg er ganske sikker på at Polen stiller opp og gjerne tar imot F-16 slik at bakke crew og service crew kan utføre sine oppgaver i Polen. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

En meget god kronikk fra statsminister Støre i dagens Aftenposten, der han gjør poeng ut av at Ukrainas sikkerhet angår oss alle.

Zelenskyj tenker langsiktig. Det må vi også gjøre
https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/q1GErm/sammen-for-ukraina

Sitat

To år siden Russlands fullskalainvasjon: Mye står på spill, først og fremst for Ukraina, men også for Norge.

Endret av Snikpellik
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...