Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gibblay skrev (8 minutter siden):

Mange rapporter om dette nå. Vil være et katastrofalt slag for russerne om det stemmer.

Jævlig bra hvis det stemmer!

A-50 som er på bildet ser ut som et slags overvåkningsfly, jeg googlet IL-22 og det ser ut som et vanlig passasjerfly, går ut fra at det er ombygd til noe lignende.
Jævlig bra hvis UA har klart å ødelegge to RU overvåkningsfly :D 

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
N-4K0 skrev (2 minutter siden):

Jævlig bra hvis det stemmer!

A-50 som er på bildet ser ut som et slags overvåkningsfly, jeg googlet IL-22 og det ser ut som et vanlig passasjerfly, går ut fra at det er ombygd til noe lignende.
Jævlig bra hvis UA har klart å ødelegge to RU overvåkningsfly :D 

A-50 er en type AWACS som du sier, men IL-22M er et "Command and Control" som de hadde bare 12 stk av. Prigozhin skjøt ned ett av disse. Altså et stort tap for Russland begge to hvis det stemmer.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (42 minutter siden):

Mange rapporter om dette nå. Vil være et katastrofalt slag for russerne om det stemmer.

 

Det kan være grunnløse spekulasjoner for alt vi vet; det var ikke lenge siden Kertsjbruen stenges i forkanten av et mulig S-200 angrep (disse S-200 missilene er bruktløst, men de forårsaker stor stress for russerne). 

Så langt om at Il-22M kommandoflyet har landet mens A-50 AEW&C flyets skjebne er ukjent. Det skal ha hendt over Azovhavet ikke langt fra Kertsjstredet. Det er mellom 250 og 260 km mellom ukrainskkontrollerte land ved Zaporizjzja og farvannet nord for stredet. En Patriot SAM kan ikke komme så langt. 

MEN: 

Det kan et S-200 missil. Ukrainerne har tatt i bruk eldre S-200 missiler som ballistiske bakke-til-bakke missiler, ettersom disse skal når meget stor høyde opptil 40 km og dermed kommer mot sine mål ovenfra i kontrast til nærmeste alle kjente strategiske luftmålsmissiler. S-200V har en rekkevidde på 300 kilometer, og man vet at ukrainerne hadde eksperimentert med dette våpensystemet for tjue år siden. Dessverre ble disse utrangert lenge før invasjonen, og man vet at S-200 var solgt fra Bulgaria til Ukraina. Et problem med reintroduksjonen av S-200 er at det nødvendige utstyret for å benytte disse som SAM våpen var for gammelt eller opphugd, men en løsning på dette kan finnes i Polen.

Det har polakkene klarte å pare S-200 missilvåpenet med S-300 våpensystemet. Disse S-200C basert på eksportvarianten S-200VE med en rekkevidde på 240 km var modifisert i 2000-årene, men for flere år siden var det besluttet at disse skulle erstattes med Patriot - som leveres for bare få måneder siden til Polen. Hvis ukrainerne får S-200C/S-300 hybridsystemet er de i stand til å sende ut S-200V på 300 km hold. Dessuten er stridshodet så stor, at missilet kan treffe sitt mål på "lang" hold.

Det er en teoretisk mulighet at russerne gikk i en felle med AEW&C flyet over Kertsjstredet som skulle gi assistanse til S-400 radarkomplekset og blant annet kan brukes med "look down"-evnen for å oppdage Storm Shadow-kryssermissiler som er i stand til å unngå bakkebaserte radarovervåkning. De kanskje ventet seg et S-200 missil mot broen - når det rettes mot dem selv. 

Endret av JK22
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
JK22 skrev (3 minutter siden):

Det kan være grunnløse spekulasjoner for alt vi vet; det var ikke lenge siden Kertsjbruen stenges i forkanten av et mulig S-200 angrep (disse S-200 missilene er bruktløst, men de forårsaker stor stress for russerne). 

Så langt om at Il-22M kommandoflyet har landet mens A-50 AEW&C flyets skjebne er ukjent. Det skal ha hendt over Azovhavet ikke langt fra Kertsjstredet. Det er mellom 250 og 260 km mellom ukrainskkontrollerte land ved Zaporizjzja og farvannet nord for stredet. En Patriot SAM kan ikke komme så langt. 

 

A-50 flyet mistet de kontakten med ikke så langt i fra Berdyansk etter det jeg har lest. Vet ikke hvor du har Kertsjstredet fra.
Og i så fall ligger det godt innenfor rekkehold for Patriot. Om IL-22M har landet er vi vel heller ikke sikre på, for de skal ha mistet radarkontakt med det skrives det. Skal blir spennende å høre mer i morgen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (På 13.1.2024 den 3:47 AM):

Det er en god del som er skadet, men veldig få som er tatt ut. Sansyneligvis er ikke mer enn 5-10% av Ukrainas Bradley'er satt ut permanent. Samme med Leo 2. Men man sliter med å få tak i nok deler til å reparere dem i Ukraina, Polen og Tyskland.

Dersom kjøretøyene ikke blir reparert, er de vel i praksis slått ut? 

De kan  repareres, men de blir det ikke? Ergo .. 

Nuvel, beklager for å terpe på mindre detaljer. :p Ellers mye hyggelig lesning i denne tråden, i den grad man kan bruke ordet "hyggelig" om en krig. Håper virkelig russerne går på et sviende nederlag, men det er som alltid veldig viktig at vi (Vesten) fortsetter å mate på med materiell til Ukraina.

Kanskje burde vi bidratt med personell også?! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (1 minutt siden):

A-50 flyet mistet de kontakten med ikke så langt i fra Berdyansk etter det jeg har lest. Vet ikke hvor du har Kertsjstredet fra.
Og i så fall ligger det godt innenfor rekkehold for Patriot. Om IL-22M har landet er vi vel heller ikke sikre på, for de skal ha mistet radarkontakt med det skrives det. Skal blir spennende å høre mer i morgen.

De to flyene var over søndre Azovhavet mellom Berdjansk og Kertsjstredet. Med S-300 eller mer bestemt 36D6-radar er det mulig for ukrainerne å se fiendefly opptil 360 kilometer vekk, men da må disse være i stor høyde - det er lett å miste radarkontakt med dem når de kommer i lavere høyder, blant annet for å lande.

Fra Berdjansk er det 160 kilometer, dette er helt på kanten for Patriot PAC-2 som har nøyaktig oppgitt rekkevidde, 160 km - selv om maks. rekkevidde er egentlig ikke offentlig kjent. A-50 flyet vil sannsynlig være litt lengre vekk, mye tyder på at dette flyet var i flygning langs Khersonkysten mellom Krim-halvøya og Berdjansk der det skal flyr fram og tilbake for å ha maksimal radardekning spesielt mot de nevnte kryssermissilene. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (7 minutter siden):

De to flyene var over søndre Azovhavet mellom Berdjansk og Kertsjstredet. Med S-300 eller mer bestemt 36D6-radar er det mulig for ukrainerne å se fiendefly opptil 360 kilometer vekk, men da må disse være i stor høyde - det er lett å miste radarkontakt med dem når de kommer i lavere høyder, blant annet for å lande.

Fra Berdjansk er det 160 kilometer, dette er helt på kanten for Patriot PAC-2 som har nøyaktig oppgitt rekkevidde, 160 km - selv om maks. rekkevidde er egentlig ikke offentlig kjent. A-50 flyet vil sannsynlig være litt lengre vekk, mye tyder på at dette flyet var i flygning langs Khersonkysten mellom Krim-halvøya og Berdjansk der det skal flyr fram og tilbake for å ha maksimal radardekning spesielt mot de nevnte kryssermissilene. 

Nå sier de følgende, og det endrer bildet: Reportedly, the A-50 aircraft was downed immediately upon entering the patrol zone near Kyrylivka around 21:10-21:15 on January 14.

The IL-22M11 aircraft was on patrol in the Strilkove area and was eventually shot down along the coast of the Azov Sea at around 21:00 on January 14

Det er rundt grensen på oppgitt rekkevidde for PAC-2, men hva den er i virkeligheten er ikke godt å si. Begge disse flyene flyr sakte og høyt når de har kommet på tjenestehøyde, og de bør dermed være store og enkle mål.
S-200 er selvsagt også en mulighet som du sier. Blir morsomt å følge opp dette fremover.

Endret av Jalla21
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (Akkurat nå):

Det er rundt grensen på oppgitt rekkevidde for PAC-2, men hva den er i virkeligheten er ikke godt å si. Begge disse flyene flyr sakte og høyt når de har kommet på tjenestehøyde, og de bør dermed være store og enkle mål.
S-200 er selvsagt også en mulighet som du sier. Blir morsomt å følge opp dette fremover.

Ukrainerne har nå hybrid-systemer i tjeneste, og man vet fra USA at det hadde vært eksperimentert med en Patriot-S300 hybrid med hell, dermed er man i stand til å flytte en rakettrampe framover og bruker S-300 for å finne og peile inn mål man sender et missil mot, for så å aktivere selvsøkningsradaren i selve missilet. Dette kan ha vært benyttet minst et par ganger da et Su-24 fly og flere Su-34 fly ble skutt ned, hvor russerne var helt tatt på senga. Russerne er uten av stand til å gjøre noe med de mange radaranleggene hos ukrainerne som de har gjentatte ganger prøvd å nøytralisere med egne ARM-missiler som enten er for dårlig eller har for kort rekkevidde. 

Dermed tolerere de den ukrainske radardekningen - S-300 kan se hele tusen kilometer vekk mot ballistiske missiler i stor høyde - fordi S-300 missilene bare kunne komme 50 km dypt inn i egne luftrom. Hvis en S-300 radar står ved Snihurivka nordøst for Kherson by, kan den se fly over Azovhavet helt fram til den sørrussiske kysten mot Kertsjstredet, og russerne som kan detektere disse radarsignalene, vil selvsagt vennet seg til dette. Fra ved Zaporizjzja kan S-300 radaren se helt fram til luftrommet over Novorossijsk. Men jo lengre vekk, jo høyere måtte flyene være for å finne dem, fordi jorden kurver seg slik at luftrommet kan bli utilgjengelig. Hvilken er hvorfor russerne og ukrainerne foretrakk lave og mellomhøye flygning når de er mindre enn 50 km fra felten på begge sider. 

AEW&C flyene hadde vært et stort problem for ukrainerne fordi disse ofte gir assistanse til MiG-31 fly på jakt etter de ukrainske flyene med sine BVR-missiler. Et ukrainsk MiG-29 skal ha blitt skutt ned for flere dager siden. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (1 time siden):

Nå sier de følgende, og det endrer bildet: Reportedly, the A-50 aircraft was downed immediately upon entering the patrol zone near Kyrylivka around 21:10-21:15 on January 14.

The IL-22M11 aircraft was on patrol in the Strilkove area and was eventually shot down along the coast of the Azov Sea at around 21:00 on January 14

Det er rundt grensen på oppgitt rekkevidde for PAC-2, men hva den er i virkeligheten er ikke godt å si. Begge disse flyene flyr sakte og høyt når de har kommet på tjenestehøyde, og de bør dermed være store og enkle mål.
S-200 er selvsagt også en mulighet som du sier. Blir morsomt å følge opp dette fremover.

Det er mulig at en rakettrampe med flere PAC-2/PAC-3 var utplassert ved Zmiivka bare få kilometer fra bredden. Så kan S-300 radarene peile inn de patruljerende flyene man hadde på forhold kartlagt, og så snart disses lokaliteter bekreftes kan man aktivere AN/MPQ-65 radaren som vil i løpet av meget liten tid bekrefte og låse inn de to flyene. Så vil rakettrampen aktiveres og to-fire Patriot missiler vil bli avfyrt. Hvis AN/MPQ-65 radarstrålene kommer meget brått på, og deaktiveres like etterpå, er det mulig at russerne på A-50 flyet vil ikke kunne oppdage dette tidsnok. Og så kom missilene fram inntil de på "kloss" hold aktiverte sine søkningsradarene som kan ha blitt detektert i siste liten. 

Hvis disse opplysningene er korrekt, Rybar hos russerne spekulert om feilidentifisering "blå-på-blå" episoder, kan det betyr at PAC-2 har en litt større rekkevidde enn 160 kilometer. Men det finnes en variant som har ikke oppgitt rekkevidde i horisontal bane, PAC-3 MSE (Missile Segment Enhancement) med større rakettmotor og er 50 cm lengre enn PAC-3 CRI som er visuelt bekreftet i likhet med PAC-2 GEM (det var en PAC-3 CRI som boret seg gjennom et helikopter under Brjansk-massakren) i Kyiv. Det har aldri vært bekreftet om PAC-3 MSE har kommet til Ukraina. 

Bare et dusin land har PAC-3 MSE - og blant disse er Tyskland som levert det tredje Patriot-batteriet til Ukraina i november 2023. Trolig hadde amerikanerne og tyskerne ikke ønsket å gi denne varianten til ukrainerne fordi det er veldig kostbart og teknologisk avansert, men de russiske glidebombeangrepene kan ha fulgt til at man vil gi et lite, men uspesifisert antall PAC-3 MSE til Ukraina sammen med et Patriot-batteri som sannsynlig er i Odessaregionen.

Vi vet fra Brjansk-massakren at PAC-3 CRI har en rekkevidde på mellom 80 og 100 km i virkeligheten, og ifølge opplysningene om PAC-3 MSE er rekkeviddeestimater bare mot ballistiske missiler kjent, wikipedia-opplysningen om "120 km" er referanseløst mens Lockheed Martin bare oppgav "50 % mer rekkevidde enn CRI". Det kan betyr opptil 200 km. 

Da vil både Il-22M og A-50 flyene være innenfor rekkevidde for disse PAC-3 MSE missiler. 

Ukrainerne har begge rakettrampetyper, M902 for PAC-2 GEM og PAC-3 CRI - og M903 for PAC-3 CRI - og MSE. 

Endret av JK22
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Markiii skrev (7 timer siden):

Har ikke russerne like mange droner, eller flere? Kan ikke de også gjøre på samme måte?

De har faktisk fler, men ren skjær inkompetanse i flere ledd hindrer de i å utnytte denne fordelen

Lenke til kommentar

Fantastisk!

Det bør også nevnes at dette KAN være F-16 på tokt selv om det som JK22 sier er dannet et nasjonalt hybrid-nettverk av radarer fra alt ifra Patriot, NASAMS, IRIS, og eldre russiske systemer og andre flyradarer. Det slår meg at det er NETTOPP dette scenariet russerne frykter hvor Ukraina begynner å skyte ned russisk AWACS og annen transport og andre fly langt bak linjene med BVR fra F-16 radar og missiler.

Hvis dette er F-16 så tror jeg vi vil se fler russiske fly falle ut av skyene de nærmeste ukene, før man endelig bekrefter at det er det som har skjedd. Man vil tross alt ikke uten videre vise kortene sine så lenge man har overraskelsesmomentum.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

De har faktisk fler, men ren skjær inkompetanse i flere ledd hindrer de i å utnytte denne fordelen

Kan det tenkes at kombinasjonen av menneskelig inkompetanse og at de russiske dronene har vesentlig dårligere ytelse og kvalitet i forhold til Ukrainske?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det faktum at disse flyene har kommet under angrep så langt bak etablerte linjer er veldig, veldig interessant i seg selv. Jeg anser det som usansynelig at USA og Ukraina, selv under krigstid, skulle gjøre et så stort byks i kapabilitetene til luftvern med eksisterende systemer. Enten har de gjort noe sprøtt og uforutsett eller så er dette F-16 som har krysset russiske linjer uoppdaget. Noe jeg anser som en definitiv mulighet mtp. hvor ræva russerne er. Selv nye AMRAAM D har vel "bare" rekkevidde på 180km. Europeiske Meteor-missiler har 200km rekkevidde.

Er det mulig russerne har skutt dem ned selv på én eller annen måte?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
10 hours ago, Markiii said:

Har ikke russerne like mange droner, eller flere? Kan ikke de også gjøre på samme måte?

 

Det er det man har fått inntrykk av, men situasjonen på bakken ser ut til å motstride de påstandene.

 

7 hours ago, qualbeen said:

Dersom kjøretøyene ikke blir reparert, er de vel i praksis slått ut?

 

Joa. Men det er riktigere å si at de ikke er reparert... ennå. Så de er jo slått ut, men ikke permanent. Til forskjell fra det meste av russisk utstyr.

Lenke til kommentar

https://www.rbc.ua/rus/news/oleshchuk-posilennya-aviatsiyi-viklyuchaemo-1705233769.html

Oleschuk on strengthening aviation: we do not rule out any help, but the F-16 is a priority

"As Oleschuk explained, it will not be possible to abandon the operation of Soviet aircraft immediately. Because of this, along with the F-16, the MiG-29 will also operate in the sky. It is also possible that the combat capabilities of the Su-24M bombers will be strengthened by the Mirage-2000D, and the Su-25 attack aircraft by the A-10 Thunderbolt II."

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...