Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

nagina skrev (11 minutter siden):

Det er nok bare USA som kan gjøre noe sånt men da ender man bare i atomkrig, dessverre.
Russland som er største innen atom, eller iallefall en av de største, bruker de det på Ukraina så er det meste over.
Er nu slikt jeg ser det, tviler neppe ukraina folk er interessert å gå over til Russland, hva har de å vinne der? det blir bare mer og mer kaos.
Kan egentlig si det samme om dagens situasjon, skjønner ikke hva Russland vil egentlig.

Jeg tenker jo sånt at hadde svenskene angrepet oss, så hadde jeg kjempa med nebb og klør å knust styrkene i landet, å så hadde jeg vert så forbanna hevnlysten at jeg ville reist over grensa å banka resten av "hæren" og regjeringa! Etter de var tatt, hadde jeg reist hjem å bygd opp landet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knipsolini skrev (25 minutter siden):

Hvordan går det med disse fredsforhandlingene som nærmet seg en løsning? 

Det er nok bare et spill fra Putins side.

Det faktum at de først forsøkte å ha det i Hviterussland, eller at de gjentatte ganger brøt våpenhvile, eller hadde minelagt fluktruter inn til Hviterussland og Russland, eller at de setter absurde krav til Ukraina, etc., er noe som gjøres for å kunne hevde til sine egne folk at det er Ukraina som er urimelig. 

Enhver propaganda er rettet mot eget folk, ikke utover landegrensene. 

Det Putin driver med er som snytt ut av samtlige tekstbøker om 'psykopati'. Løgnene og opptredenen er nokså tilsvarende hva mange av deres nærmeste eller deres ofre må gjennomgå. Projeksjon -- som Ukraina vil bruke biokjemiske våpen, mens de selv egentlig tenker det; vesten oppfordrer kjernefysisk krig, mens de selv gjør det (og folket egges opp til å godta det). Eller smørekampanjer. 

Man bør ikke bli sjokkert om man klarer å finne konsentrasjonsleirer i Russland egentlig tilment de som skulle bruke fluktkorridorene de satte opp. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker jo sånt at hadde svenskene angrepet oss, så hadde jeg kjempa med nebb og klør å knust styrkene i landet, å så hadde jeg vert så forbanna hevnlysten at jeg ville reist over grensa å banka resten av "hæren" og regjeringa! Etter de var tatt, hadde jeg reist hjem å bygd opp landet.

Fin tanke, men atombomber gjør at det ikke er mulig å gjøre i praksis. Det er også stor forskjell på å forsvare seg og på å angripe. Den som blir angrepet, har flere uker på å forberede seg og klargjøre byen, possisjoner, forsyninger osv. Den som angriper må overvinne alt dette samtidig som at de selv lager possisjoner, baser osv.

Jeg tvilre sterkt på at ukraina kunne tatt russland selv når forsvaret deres i praksis er i knestående..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Med hjelp av samtlige land, NATO, USA osv så skjønner jeg ikke på en måte hvorfor vi ikke er på en måte ikke innblandet i dette.
For meg sier det seg selv at vi er innblandet når vi sender ting til andre land hvor det er krig? Sender vi noe til Russland? nei det gjør vi ikke.
Så ser jeg at NATO og andre store helter sier vi deltar ikke i denne krigen? å sende våpen over til Ukraina ikke er det? Skjønner ikke helt det.

Pressebrief fra USA om Ukraina:
https://www.vgtv.no/video/235019/direkte-siste-fra-usa-om-situasjonen-i-ukraina?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1

Endret av nagina
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (29 minutter siden):

Det er nok bare et spill fra Putins side.

Det faktum at de først forsøkte å ha det i Hviterussland, eller at de gjentatte ganger brøt våpenhvile, eller hadde minelagt fluktruter inn til Hviterussland og Russland, eller at de setter absurde krav til Ukraina, etc., er noe som gjøres for å kunne hevde til sine egne folk at det er Ukraina som er urimelig. 

Enhver propaganda er rettet mot eget folk, ikke utover landegrensene. 

Det Putin driver med er som snytt ut av samtlige tekstbøker om 'psykopati'. Løgnene og opptredenen er nokså tilsvarende hva mange av deres nærmeste eller deres ofre må gjennomgå. Projeksjon -- som Ukraina vil bruke biokjemiske våpen, mens de selv egentlig tenker det; vesten oppfordrer kjernefysisk krig, mens de selv gjør det (og folket egges opp til å godta det). Eller smørekampanjer. 

Man bør ikke bli sjokkert om man klarer å finne konsentrasjonsleirer i Russland egentlig tilment de som skulle bruke fluktkorridorene de satte opp. 

Så er spørsmålet hva som er planen videre for Putin, all den tid invasjonen hans er totalt mislykket. Om han nekter å akseptere nederlaget så kan han alltid "vinne" til slutt med å fyre avgårde noen atombomber mot Ukraina. Og hvordan reagerer Nato da? Nei det er tragisk. Sympatisører av Russland hevder at Vesten blander seg for mye inn i hvordan andre land opererer, men nå ser man hvilken trussel det er mot verdenssamfunnet når mennesker som Putin får hjernevaske en befolkning over tid. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (3 timer siden):

Noe som vi har sett at mange borgere ikke klarer. I debatten så er det alltid folk som tror at det er sort hvitt: ytringsfrihet må være absolutt uten unntak og alle folk klarer å differensiere falsk fra ekte. Derimot, hvilken logikk er det at EN persons ytringsfrihet er det samme som at et statlig organ som består av en mengde mennesker med masse ressurser får spy ut piss med mål om å destabilisere samfunnet? Styrkeforholdet eller intensjonen er ikke det samme, og kan ikke sammenliknes. Å si at sistnevnte er ytringsfrihet er et hån mot hva ytringfriheten faktisk er.

Det er også, for å si det mildt, jækli mye bra forskning på folks evner til å differensiere falskt fra ekte i en ny digital hverdag. Stikkord: den er så og si ikke-eksisterende. Gå på Google Scholar, avgrens til de siste fem - ti åra og deretter falske nyheter / desinformasjon / villedende opplysninger (på engelsk). Jeg skrev masteroppgave om dette, og etter å forholdt oss til over 200 kilder (hvor majoriteten var rene akademiske artikler om falske nyheter) er jeg ikke i tvil om at menneskelig intuisjon ikke er nok lengre for å vite hva som er rett. Derfor er aktører som med vilje sprer løgner så skumle.

det skumle er vel i tilfeller der individer kun forholder seg til én informasjonskilde, og er del av såkalte "ekkokammer"?

slike er det en del av, selv uten å inkludere Sputnik og RT

Er ikke beste måten å imøtegå fake news og slikt, og bruke fakta fremfor forbud?

Når man bor i et samfunn som det norske, med mange uavhengige medier, så er det kanskje tilstrekkelig til å korrigere og balansere nyhetsflommen slik at fakta er det som vinner?

Men er enig i at det kan være farlig. Se på kulten/bevegelsen rundt Donald Trump f.eks.

• Liker 1
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (2 timer siden):

Er da noe sannsynlighet for at Ukraina har mellomdistanse raketter? Som de ikkje bruker (enda)?

Ukraina hadde noen langrekkende missiler (av sovjet fabrikat) som de tidlig, etter at russerne satt i gang invasjonen, fyrte av mot en militærflyplass over på russisk side av grensen. Var såvidt noe i nyhetene om det.

men vet ikke om disse kan klassifiseres som "mellomdistanse raketter" eller om de har flere av dem på lager.

edit, nå fant jeg forresten en wiki om saken

https://en.wikipedia.org/wiki/Millerovo_air_base_attack

• Liker 3
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Mr.M said:

det skumle er vel i tilfeller der individer kun forholder seg til én informasjonskilde, og er del av såkalte "ekkokammer"?

slike er det en del av, selv uten å inkludere Sputnik og RT

Er ikke beste måten å imøtegå fake news og slikt, og bruke fakta fremfor forbud?

Når man bor i et samfunn som det norske, med mange uavhengige medier, så er det kanskje tilstrekkelig til å korrigere og balansere nyhetsflommen slik at fakta er det som vinner?

Men er enig i at det kan være farlig. Se på kulten/bevegelsen rundt Donald Trump f.eks.

Beste svaret jeg kan gi på et slikt komplekst spørsmål er denne boken: https://www.amazon.com/Skeptics-Guide-Universe-Really-Increasingly/dp/1538760533 som igjen er basert på denne podkasten.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Angrepene på Kherson flyplass ser ut til å ha hatt en virkning. Nå tauer de helikopter tilbake til Russland.

Spoiler

Litt sykt å se helikopter fraktet på den måten på vanlige veier.

Det er blitt sluppet en video av noen av de ukrainske angrepene som førte til tapene av helikoptrene, med et noe heftig valg av soundtrack:

Spoiler

• Liker 3
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Mr.M said:

Ukraina hadde noen langrekkende missiler (av sovjet fabrikat) som de tidlig, etter at russerne satt i gang invasjonen, fyrte av mot en militærflyplass over på russisk side av grensen. Var såvidt noe i nyhetene om det.

men vet ikke om disse kan klassifiseres som "mellomdistanse raketter" eller om de har flere av dem på lager.

Ikke mellomdistanse disse nei. SS-21 er "taktiske" ballistiske missiler. Taktiske missiler er på sett og vis artilleri på speed, dvs du bruker dem som du ville brukt alminnelig kanonartilleri, men du rekker noen hundre km istedenfor noen titalls, og stridshodet er ofte konvensjonelt (men vesentlig større enn i granatene fra en kanon), selv om vi i gode gamle dager selvsagt også hadde kjernefysiske og kjemiske stridshoder som passet, og konvensjonelt til dels bare var et påskudd for å kunne ha dem i Norge og andre land med et anstrengt forhold til global masseutryddelse.

Mellomdistansemissiler er strategiske våpen, de rekker nesten alltid over 1000 km, til dels godt over, og stridshodet er tilnærmet alltid av solskinnstypen - man sender ikke et missil over halve Europa med mindre man har tenkt at det skal smelle skikkelig der det lander.

Saudi-Arabia er sære, de besitter mellomdistansemissiler med konvensjonelle stridshoder, men de er tilnærmet uten militær operasjonell verdi siden en CEP på 300 meter og "bare" 2 tonn sprengstoff gjør dem ubrukelige til annet enn terrorangrep på tettbygde strøk. Lander du 300 meter unna et herdet militært mål med 2 tonn sprengstoff oppnår du fint lite. På den annen side, hvis man har et hemmelig atomvåpenprogram er det jo hendig å samtidig ha mellomdistansemissiler som takket være konvensjonelle stridshoder er "lovlige" og lar en bygge kompetanse på bruk og vedlikehold av absolutt alt det som ikke er hemmelig...

• Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Er det lov å spre litt propaganda fra RT og le av det? Først var vel budskapet fra Putin at de skulle redde den ukrainske befolkningen ved å fjerne den nazistiske regjeringen de har. Mens nå presenteres det som at ukrainerne nekter for å ha noen nynazister i landet, som at det skal være grunnlag for å invadere land med nynazister... Antar at det er en del i Russland også? 

Other questions however, namely Russian demands to “demilitarize” and “denazify” Ukraine, remain the subject of debate. The delegations are only "halfway" into finding common grounds on the former issue, Medinsky revealed, while the situation with the latter remains “rather strange,” with Kiev continuing to deny the very existence of neo-Nazis in the country.

“Ukrainian colleagues believe that there are no Nazi formations in Ukraine,” the official explained.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Haha ja. Putin selv bør kanskje slutte å bruke Wagner Group som sin personlige sikkerhetsstyrke og posere med grunnleggeren Dmitry Utkin (som har SS-tatovering på halsen) på bilder før han står på en scene med bannere det står «redd verden fra nazismen» på og beskylder Zelensky og hans regjering for å være narkomane nazister - samtidig som han kjører rollespill av Hitler anno 1939.

Det er som det alltid er; det Putins Russland beskylder andre for, enten har de gjort det selv, gjør det selv eller kommer til å gjøre det selv.

Endret av Snikpellik
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...