Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, torbjornen said:

Dersom ikkje sentralbanken lenger greier å halde kursen under 100 kan det vel gå fort nedover.


I slutten av september solgte sentralbanken altså TI ganger så mye utenlandsk valuta som i de foregående månedene og økte styringsrenten fra 7 til 13%... så det ser ikke ut som om de klarer å redde den. Jeg er litt usikker på hvor fort nedover det vil gå. Det er jo noen mekanismer i valuta som gjør at slike fall gjerne går saktere. Hovedsakelig at noen kan kjøpe rubler på billigsalg for å kuppe varer, men da må de virkelig skynde seg, for det kan bli snakk om hyperinflasjon på sikt. Særlig om folk får panikk og forsøker å selge rublene sine og/eller ta ut alle pengene av kontoene sine i såkalte bankløp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det vil vel alltid vere spekulasjon rundt valuta, og då blir ein kurs på 100 fort ei psykologisk grense. Sentralbanken har bidrege til dette ved å prøve å hindre kursen i å passere denne grensa, og dersom/når folk ser at den ikkje greier å halde denne grensa lenger vil fallet kunne tilta. Det har tidlegare vore devaluering/spekulasjon mot krona og mange andre valutaer, så kvifor skal ikkje dette også kunne ramme rubelen? Det som i tilfelle talar i mot er at sanksjonar eller russiske tiltak evt. gjer at det ikkje er fri handel av rubelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etter alt regnet i sommar og i haust kan ein slå fast at det neppe blir "tyske" straumprisar i vinter. Og skulle det likevel skje er det også mindre sannsynleg at europeiske straumprisar blir like høge som i fjor.

Når magasina renn over kjem dei omdiskuterte kraftkablane endeleg til sin rett. Måtte fornuften vinne.

https://www.nrk.no/rogaland/sjekk-forskjellen_-no-ma-dei-tappe-vatn-ut-av-magasina-1.16573182

  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 minute ago, torbjornen said:

Etter alt regnet i sommar og i haust kan ein slå fast at det neppe blir "tyske" straumprisar i vinter. Og skulle det likevel skje er det også mindre sannsynleg at europeiske straumprisar blir like høge som i fjor.

Når magasina renn over kjem dei omdiskuterte kraftkablane endeleg til sin rett. Måtte fornuften vinne.

https://www.nrk.no/rogaland/sjekk-forskjellen_-no-ma-dei-tappe-vatn-ut-av-magasina-1.16573182


Leste forleden at gassprisen nå er drøyt €40 mot €180 ifjor på samme tid, så vi går nok en relativt komfortabel vinter i møte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Et lite sideblikk til Kina... som fortsetter å øke spenningen rundt Taiwan samtidig med at den kinesiske økonomien vakler og viser store tegn på urolighet.

Kineserne har mye kjøtt, det skal de ha. Men jeg ønsker dem lykke til med å lande dem trygt på Taiwan. Det tror jeg gjør Taiwanstredet og taiwanske strender til en blodsuppe.

Dersom den kinesiske økonomien går i grus ser jeg ikke bort ifra at Jinping kan finne på å angripe for å gå til planøkonomi og krigsøkonomi og fokusere på ytre fiender. Spørs om det ikke er derfor flere ministre inkludert utenriksministeren og forsvarsministeren gikk av for få dager siden.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I tillegg ulmar det rundt Nord-Korea.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/KnmJ3y/kraftig-atomvaapen-advarsel-til-nord-korea-vil-bety-slutten-for-regimet

Og i USA greier ein ikkje ein gong å finne ein leiar som kan styre representanthuset. Ein kan jo lure på kva alt dette endar med.

Denne kommentaren er nokre dagar gammal:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/y6jdkr/kan-usa-svikte-ukraina

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Dragavon said:

https://meduza.io/en/feature/2023/10/04/shut-his-mouth-or-you-ll-all-be-shot

Slik er det altså ein del mennesker i vesten som vil at Ukrainerene skal måtte leve, slik at vi får "fred" hos oss. Fy faen for noen motbydelige kryp. Eg blir kvalm.

Det er jo jevnt og trutt folk innom i denne tråden som virker å mene at Ukraina er langt unna oss, både geografisk, kulturelt, tradisjonelt, politisk, juridisk osv. Og at det derfor er tåpelig av Norge å involvere seg i krigen. Jeg vil heller ikke påstå at Ukraina som land er en blåkopi av Norge akkurat (men at det ikke påvirker om jeg vil støtte dem som forsvarere av landet sitt).

I den sammenheng lurer jeg på, hvor nærme måtte et land være for at de skulle mene støtte er på sin plass. Finland har en lang grense mot russland og var jo ved krigens start ikke NATO-medlem. De har blitt angrepet av russland før, hvorfor ikke igjen. Språkmessig er finnene langt unna oss, geografisk deler vi grense. Kulturelt lenger unna enn Sverige.

Hva om Sverige ble invadert? La dem seile? Takk for sist, Jamtland/Herjedalen? Hjelpe dem?

Polen? Nærmere Norge. Fortsatt en anelse østblokkfeeling, men når jeg sitter med en kald pils i Sopot/Gdansk tenker jeg ikke avstanden er veldig stor når vi snakker med polakker om hverdagen.

Altså, en del gir uttrykk for at man kan se en annen vei når det gjelder Ukraina (og helt sikkert en del andre land) men hvor går grensen for når det å se en annen vei gir for mye bismak?

Endret av Pop
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Sitat

 

Russiske statskontrollerte medier har tidligere bekreftet bruken av såkalte «Storm-Z»-enheter, eller stormtropper, og skrevet at de har deltatt i intense kamper. Men det fulle og faktiske omfanget har ikke vært kjent. Reuters har nå kartlagt dette i større grad.

Nyhetsbyrået skriver at enhetene består av uskikkete, ulydige og domfelte soldater.

- Hvis befal fanger noen med alkohollukt i pusten, blir de umiddelbart plassert i de enhetene, sier en soldat som uttaler seg anonymt av frykt for straffeforfølgelse i Russland.

Det samme skal gjelde for personer som blir tatt i å bruke narkotika.

Disse enhetene blir ansett som mindre verdt og sendt ut som «forbruksvare» for de andre soldatene, ifølge nyhetsbyrået.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/straffer-fulle-og-ulydige-soldater/80291832

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...