Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Arve Synden said:

Nei, såvidt jeg klarer å dekode det står det "ПУТɅЕРА", som transkriberes som "PUTLERA" (brukte wikipediaartikkelen om det kyrilliske alfabetet som kilde).

Det fjerde tegnet (Ʌ) er en variant av Л, som transkriberes som L:

https://en.wikipedia.org/wiki/El_(Cyrillic)

russerne har også en type "bøyning" av egen-navn. De endrer endingen på navnet så betyr det noen annet. Pavel kan bli pavlich og betyr da "vesle-pavel" eller som ekstra omsorgsfullt om pavel har skrubbsår etc. Jeg vet ikke noe mer. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Medlem said:

Dette skal sikkert vise oss hvor håpløst det er å støtte Ukraina men 3-4 personer som surrer rundt i en industrihall og skal produsere en motor for første gang på 30 år er mer et tegn på at Russlands produksjon av militærutstyr er totalt ute av stand til å dekke opp for deres tap i Ukraina.

Endret av TAC-2
  • Liker 8
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (24 minutter siden):

Dette skal sikkert vise oss hvor håpløst det er å støtte Ukraina men 3-4 personer som surrer rundt i en industrihall og skal produsere en motor for første gang på 30 år er mer et tegn på at Russlands produksjon av militærutstyr er totalt ute av stand til å dekke opp for deres tap i Ukraina.

Turbinmotordrift for stridsvogner er uøkonomisk og teknisk komplisert, da russerne gav opp produksjonen av T-80 og GTD-1250 var det som basis av erfaringer i de tsjetsjenske krigene hvor disse vist seg katastrofalt sårbar for teknisk svikt, rekkeviddemangel og manglende kompetansetrening for både besetning og mekanikere. Men i 2010-årene kom T-80 "inn i varmen" fordi de er de eneste som kunne bruke utbedrede stridsvognprosjektiler med utarmet uran, og -BV hentes inn for overhaling mens andre -BV modifiseres inn i -BVM. Det er ikke så lett som en skulle tro, med å gjenstarte produksjon etter noe som hadde ikke vært sett i tretti år, selve motorproduksjon medregnet delvarer stanset for over tjue år siden etter det var avgjort å ha T-80 fordelt til stridsreserven. 

Faktumet om at russerne vil ha nye T-80 simpelt forklarer oss at det er seriøse taktiske mangler omkring presentasjonsevnen for T-serien - T-64, T-72 og T-90, disses motorene har for dårlig kraftytelse i møte med varierte scenarioer knyttet til manøvrering, terrengkryssing, stridsvarighet - med ganske kort levetid. Meget mange utrangerte stridsvogner har blitt ribbet for disses motorer som sendes til stridsutmattede stridsvogner som må skifte ut disses motorer - i deler eller enkeltstykke. Aktuelt var det eneste sovjeterne hadde sett for seg, at stridsvognene skulle raskest fram for å komme tett på fienden, og dermed var ganske mye ofret for at disse karakteriske svake motorene skal gi den nødvendige ytelsen for slike scenarioer - en vestlig stridsvogn kan kjøre i sirkel rundt en T-72 med suveren bedre presentasjoner. 

T-72 har vist seg sterkt sårbart mens T-90 har ytterst begrensede kapasitet fordi den er simpelt for tung, ukrainerne tok en intakt T-90 fordi den ikke kunne berges selv med andre T-90 stridsvogner, ved Robotyne. Alle vet hvorfor T-serien er en militærteknologisk feil, rammene omkring selve kjøretøyet er for trangt for beskyttelse i form av sterkest mulig pansring og størst mulig kaliber på stridsvognkanonen.

Ennå var T-serien langt overgått av BMP-3. Disse eksploderte enda mer voldsomt, og intakte vrakrester er sjeldent, fordi av en eller andre grunn vil ikke russerne ha maskinkanonskyts opptil 40mm, og istedenfor satset på 100mm, på toppen av dette satt de inn et automatladersystem hentet fra krigsskipene. Ammunisjonen settes i en karusell i vertikal stilling under selve kanontårnet. Absolutt ingenting var gjort for å ha beskyttelse av dette i det interne BMP-3 som er tynnere bepansret enn andre samtidige stormpanservogner. Både russiske og ukrainske BMP-3 har forsvunnet i enorme eksplosjoner. 

Og produksjonen av BMP-3 fortsetter... 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/09/28/195951270/nato-sjef-jens-stoltenberg-er-i-kyiv-for-a-mote-ukrainas-president

-Ukrainsk NATO-medlemskap er nærere enn noensinne

Besøket var ikke kunngjort på forhånd av sikkerhetsmessige årsaker.

– Ukrainas fremtid ligger i NATO. Vi forbereder oss på den fremtiden, og NATO vil stå ved Ukrainas side så lenge som nødvendig, sa Stoltenberg.

Zelenskyj sier at det bare er et spørsmål om tid før de innlemmes i Nato-alliansen.

– Vi gjør alt vi kan for å fremskynde dette, sier den ukrainske presidenten.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Abrams tanks were 'built to kill' Russian armor, but Ukraine has its work cut out for it keeping them in the fight
Ukraine has received its first batch of US-provided M1A1 Abrams tanks.
Although an older model, the Abrams has a proven ability to pulverize Soviet-built tanks.
Two former US Army officers told Insider the tank boasted strong weaponry but had its challenges
https://www.businessinsider.com/abrams-tank-built-to-kill-tanks-destroy-soviet-russian-armor-2023-9?r=US&IR=T

A Ukrainian Drone Knocked Out A 70-Year-Old Russian Field Gun. It’s A Stark Reminder That Ukraine Is Winning The Artillery Battle
https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/09/27/a-ukrainian-drone-knocked-out-a-70-year-old-russian-field-gun-its-a-stark-reminder-that-ukraine-is-winning-the-artillery-battle/

Russia to Hike Defense Spending by Almost 70% in 2024: Ministry
https://www.thedefensepost.com/2023/09/28/russia-hike-defense-spending/

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, the 3 X said:

Han ser slapp ut... men lukter tydeligvis ikke så mye ennå...

Men så er jo trossalt de to hjelperne godt vant med råttenskap.


Ja, de er vant til stanken av råtne ting, og til passive nikkedukker, så liket til Sokolov blir nok snart forfremmet til sjef for styrkene i Ukraina eller forsvarsministe r:p

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...