Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Snikpellik said:

De ba også retten fastslå at Russland ikke har noe juridisk grunnlag for invasjonen. Ukraina fikk medhold i dette da kjennelsen kom i går, med krav til Russland om å stanse krigshandlingene umiddelbart.

Konklusjonen i avgjørelsen er ikke at "Russland ikke har noe juridisk grunnlag for invasjonen". Saken gjelder det Ukraina sier er en tvist om Folkemordkonvensjonen . International Court of Justice har ikke tatt stilling til denne tvisten. De har gitt "provisional measures" for å hindre "irreparable prejudice" av Ukrainas rettigheter. Poenget er å hindre at Ukraina lider uopprettelig skade i den lange tiden det vil ta å avgjøre saken skikkelig.

(Man kan tenke på det som en variant av det som heter "midlertidig forføyning" i vanlig norsk rett.)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ståle Nordlie skrev (1 minutt siden):

Konklusjonen i avgjørelsen er ikke at "Russland ikke har noe juridisk grunnlag for invasjonen". Saken gjelder det Ukraina sier er en tvist om Folkemordkonvensjonen . International Court of Justice har ikke tatt stilling til denne tvisten. De har gitt "provisional measures" for å hindre "irreparable prejudice" av Ukrainas rettigheter. Poenget er å hindre at Ukraina lider uopprettelig skade i den lange tiden det vil ta å avgjøre saken skikkelig.

(Man kan tenke på det som en variant av det som heter "midlertidig forføyning" i vanlig norsk rett.)

Takk for presiseringen :) 

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 minutt siden):

De ville fått ultimatum fra Ukraina sine myndigheter om å overgi seg, og ville blitt henrettet for sin assosiasjon til Azov om de ikke overga seg -- om det skulle vise seg å være dem som stod bak.
I virkeligheten, hvor jeg og mange andre i tråden lever.

Haha, det ville aldri skjedd. Ukraina sine myndigheter hadde distansert seg, og det ville vært alt.
 

Sitat

Det kommer ikke til å skje, fordi de eneste bevisene for at det var Azov kommer til å være preget av at de kommer fra russisk propaganda, uten støtte vitner fra ukrainsk side.
Vestlige journalister i området kommer ikke til å finne noen som påstår at det var Azov blant de overlevende.

Du er så hjernevasket at du ikke klarer å lage et tankeeksperiment engang?
Og før du skriker "PERSONANGREP!" så kaller du andre "hjernevasket" hele tiden
Hva hadde skjedd om det var Azov som overbeviste verden om at det var Russland i et gassangrep eller lignende?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (20 minutter siden):

Jepp... https://twitter.com/GDarkconrad/status/1504415998614646784/photo/1

 

Ser ut som flyene er på vei tilbake, og at dette var en mulig øvelse av noe slag? Om jeg tolker svarene og bildene riktig

Ja, noen av dem har bare snudd uten å lande. Muligens en øvelse som du sier, kanskje på evakuering. Eventuelt for å forvirre eller som cover for flyene som har landet. Ganske interessant og litt spesiell hendelse. 

A209ED12-8304-4DBF-8681-2832CB4EF5AF.jpeg.6263d24172ded09757dc53e070b85875.jpeg

Bare en hobby-teori; kan det være at de flytter på personell for å desentralisere maktapparatet? På den måten sikre seg mot interne uroligheter.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Hvordan er COVID-situasjonen oppi alt dette?

Jeg ser for meg at det må spre seg som ild i tørt gress når man lever tett og uhygienisk i en krisesituasjon. Lite mat, vann sosial distansering osv. Tusenvis av russere i dårlig ventilerte stridsvogner. De er sikkert vaksinert med Sputnik, men selv vaksinerte kan bli smittet.

Antakelig går smitten i taket, men det får nok ingen oppmerksomhet så lenge bombene regner. En tid etter krigen er over vil det antakelig dukke opp tall på hvor mange som døde av bly i høy hastighet og av virus...

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Ja, noen av dem har bare snudd uten å lande. Muligens en øvelse som du sier, kanskje på evakuering. Eventuelt for å forvirre eller som cover for flyene som har landet. Ganske interessant og litt spesiell hendelse.

A209ED12-8304-4DBF-8681-2832CB4EF5AF.jpeg.6263d24172ded09757dc53e070b85875.jpeg

Om det var for cover - kunne de ikke bare ha skrudd av flyradaren? 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (37 minutter siden):

Igjen, det trenger ikke bety at noe skal skje. Men det spekuleres fordi det som skjer er veldig uvanlig, og at det skjer flere uvanlige ting samtidig. Kanskje er målet spekulasjon i seg selv. Det kan også være at militærflyene er for å flytte styrker fra øst vestover. 

Fra japan meldes det om uvanlig marinetrafikk fra russisk side over de siste ukene. Det antas at dette kan være mannskaper og utrustning på vei til Ukraina. Ifølge en tidl. generals uttalelse på CNN kan det tyde på at det er utilstrekkelig kapasitet på den transsibirske jernbanen til forflytningene, og at det derfor sendes store mengder sjøveien.

For 5 dager siden:
10 Russian Warships Pass through Tsugaru Strait
https://www.nippon.com/en/news/yjj2022031100643/

For 2 dager siden:
Japan protests after six Russian Navy vessels pass through Soya Strait
https://www.japantimes.co.jp/news/2022/03/15/national/russia-navy-ships-hokkaido/
Her meldes bla. om deltagelse i en marineøvelse og territorialkrenkelse mot Japan, fartøyene var på vei mot vest.

I går:
Russian ships seen in Japan strait, may be carrying troops to Ukraine
https://english.kyodonews.net/news/2022/03/881ede8c6a58-russian-ships-seen-in-japan-strait-may-be-carrying-troops-to-ukraine.html

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Pop said:

Antakelig går smitten i taket, men det får nok ingen oppmerksomhet så lenge bombene regner. En tid etter krigen er over vil det antakelig dukke opp tall på hvor mange som døde av bly i høy hastighet og av virus...

NRK har en sak i nyhetsstrømmen sin om covid-situasjonen i Ukraina i dag, faktisk. Det er bare å slå på TV-en.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

https://direkte.vg.no/krig-i-ukraina/news/usa-sender-kamikaze-droner-til-ukraina.ZQWNDPEPu?utm_source=share-btn 

Når USA sender høyteknologiske våpen til Ukraina. Hva er sjansene for at:

1. Russerne får tak i dem, piller dem fra hverandre og finner svakheter/kopierer dem

2. Tilreisende fremmedkrigere får fatt i dem og de brukes mot vestlige passasjerfly, høyhus og lignende

Det hadde vært veldig fint om slike våpen kunne utrustes med en slags "kill switch" som gjorde dem ubrukelig/til en haug søppel etter 3 uker, om de ble transporter ut av Ukraina, eller om de ikke fikk en daglig "stay alive" ping fra salgslandet.

-k

Jeg vil anta at det finnes en sånn "kill if no stay active ping" fra både produsentland og eierland.

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 minutt siden):

Om det var for cover - kunne de ikke bare ha skrudd av flyradaren? 

Absolutt, men det er derfor jeg nevner at det kan være forsøk på å skape ytre forvirring eller spekulasjon. Siden dette er bevisst. Det kan være hva som helst. Kanskje de har hatt et stort møte i Moskva og deltagerne er på vei tilbake samtidig. Dog, jeg vil ikke gå videre med noen av spekulasjonene før vi eventuelt vet mer. Det eneste vi vet er at det er en veldig uvanlig hendelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er femte videoen jeg har sett av ukrainske soldater i beskyttede mål. Tre i barnehager/barneskoler og to i sykehus. Ellers også flust av videoer der ute med soldater på boligblokker eller kjøpesentere og lignende. Sånn er realiteten i urban krigføring.
Jeg vet egentlig ikke om jeg ser på det som særlig kritikkverdig å bruke beskyttede mål da det godt kunne hende jeg hadde gjort det selv i krig... men det er jo mot genevekonvensjonen og ikke minst må man da nesten "forvente" at skoler og sykehus bombes ved mistanke.
https://t.me/belvestnik/19232

Edit: Og siden jeg tydeligvis må si det hver eneste jævla gang, hvis ikke blir jeg brennmerket som Putin-sympatisør. Blah blah Russland som angrep og alt det der. Dette ville aldri skjedd uten Russland. Russland er Nazi-Tyskland og Putin er Hitler. Håper folk er fornøyde.

FOC6AJxakAEXMpi.jpg

Endret av Dudeliduu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg vil anta at det finnes en sånn "kill if no stay active ping" fra både produsentland og eierland.

ja noe lignende hvitevareprodusentene bygger inn i "hjernen" i vaskemaskin og kombiskap, for de har en merkelig tendens til å ta kvelden på nærmest forhåndsbestemt livsløp. Uten sammenligning forøvrig. :whistle:

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Jeg vil anta at det finnes en sånn "kill if no stay active ping" fra både produsentland og eierland.

Tror du det?

Jeg ser for meg at våpenprodusenter og kundene deres er konservative. Hvis det er noen som helst mulighet for at fienden kan jamme et «stay alive ping» og dermed gjøre arsenalet vårt ubrukelig, ville vi ha lagd/kjøpt inn de våpnene?

Selv om det betydde at vi kunne selge våpnene våre til et konfliktområde og unngå at terrorister fikk fatt i dem og brukte dem på våre egne passasjerfly.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (7 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=88417

Utstrakt bruk av slike våpen mot urbane områder med sivile er vel en av tingene som kan presse vesten mot å måtte gripe inn. 

Burde ikke da BM-21 GRAD også gå under klasevåpen? I så fall kunne man vel konstatert dette på dag 1.
Hva skulle man gjort uten "eksperter"....
Er det "klasevåpen" kun fordi det er gjenstander som ikke eksploderer, eller har det også noe å gjøre med indiscriminate fire over et stort område?
Edit: Trolig førstnevnte. Men BM-21 grad bryter uansett genevekonvensjonen fra 1980

Endret av Dudeliduu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...