Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Tyske Bild melder at Lavrovs fly returnerte til Moskva i går etter han først var på vei til Beijing. Flyet snudde halvveis.

Samtidig er det masse snakk om mange fly på vei fra Moskva og østover i landet i dag.

Dette fører til mange bekymringsfulle spekulasjoner, men foreløpig uvisst om «noe skjer», eventuelt hva som skjer. 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (1 time siden):

Russland kommer til å tape denne krigen så til fortere de avslutter den til bedre er det for de selv.

Det forstår nok selv Putin nå, men det sitter nok for langt inne å vedkjenne det og bruke noen fornuft der. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Tyske Bild melder at Lavrovs fly returnerte til Moskva i går etter han først var på vei til Beijing. Flyet snudde halvveis.

Samtidig er det masse snakk om mange russiske fly på vei fra Moskva og østover i landet i dag. Dette er både privatjeter og fly tilhørende militæret.

Dette fører til mange bekymringsfulle spekulasjoner, men foreløpig uvisst om «noe skjer», eventuelt hva som skjer. 

hvilke bekymringsfulle spekulasjoner?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, iblazeqt said:

Uten å ha lest noe som helst er min åpenbare bekymring at alle militærtoppene er på vei til en atombunker langt unna fronten mot Ukraina. Det ville kun være naturlig om de tenker atomvåpen er på bordet...

Men kanskje mer sannsynlig at det hentes mer styrker og utstyr fra øst til krigen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
1 minute ago, fivebigcities said:

Uansett ikke en grunn for ikke å forby slike symboler og tvinge dem til å ta et valg, er det?

Dette er litt vrient.
Azov er blant de som kjemper hardest. Å pirke på dem på den måten kan virke demoraliserende spesielt nå i en slik krisesituasjonen.

Men spørs hvordan utenfra ser på dette. Personlig støtter jeg Azov mot russerne. Akkurat som mange støttet Finland mot Russland under WW2...

• Liker 3
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (Akkurat nå):

Noen spekulerer i at russerne flytter viktig stab og ledelse østover i landet fordi noe skal skje, eventuelt for å lede til å tro at noe skal skje. Noen av flyene har f.eks landet ved Uralfjellene hvor det er bunkre.

I tillegg har det vært en hel masse russiske privatjeter på vei ut av landet i dag, ifølge tracking på FlightRadar.

Igjen, det trenger ikke bety at noe skal skje. Men det spekuleres fordi det som skjer er veldig uvanlig, og at det skjer flere uvanlige ting samtidig. Kanskje er målet spekulasjon i seg selv. Det kan også være at militærflyene er for å flytte styrker fra øst vestover. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Uten å ha lest noe som helst er min åpenbare bekymring at alle militærtoppene er på vei til en atombunker langt unna fronten mot Ukraina. Det ville kun være naturlig om de tenker atomvåpen er på bordet...

Men kanskje mer sannsynlig at det hentes mer styrker og utstyr fra øst til krigen.

Det virket på meg som om at det var mulig å inngå et kompromiss i disse samtalene mellom Ukraina og Russland. Om Russland har troen på det, hvorfor risikere noe så dramatisk som Atom-bombing? 

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at mr Z er ganske så ferdig som politiker om og hvis Russland vinner. Det å gå på storskjerm i Kongressbygningen forteller sitt. Det er trolig ingen vei tilbake for Russland. De må slå ned Ukraina og dagens styrende. Dagens regjering har udiskutable posisjoner .  

Lenke til kommentar
4 minutes ago, iblazeqt said:

Det virket på meg som om at det var mulig å inngå et kompromiss i disse samtalene mellom Ukraina og Russland. Om Russland har troen på det, hvorfor risikere noe så dramatisk som Atom-bombing? 

Jeg tviler sterkt på at Russland ville benytte atomvåpen. Men det kan ikke helt utelukkes at Russland ville bombe Polen for å hindre at forsyninger når Ukraina. Jeg har lite tro på det, men det kan ikke utelukkes.

I og med at Polen er et NATO land ville dette påkreve en respons fra NATO. F.eks bombing av russiske mål. Og det er mulig Russland ville reagere på responsen til NATO. Plutselig kan ting ting komme helt ut av kontroll.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Nei.

Husk at Azov er verdens største arme, med bataljoner i hver eneste ukrainsk by og har beleiret hver eneste skole og barnehage i hele Ukraina.

Merk at til og med vannet her er nynazistisk:image.png.34c749b41479d065d753a7be036780b8.png

/s

• Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Jeg tviler sterkt på at Russland ville benytte atomvåpen. Men det kan ikke helt utelukkes at Russland ville bombe Polen for å hindre at forsyninger når Ukraina. Jeg har lite tro på det, men det kan ikke utelukkes.

I og med at Polen er et NATO land ville dette påkreve en respons fra NATO. F.eks bombing av russiske mål. Og det er mulig Russland ville reagere på responsen til NATO. Plutselig kan ting ting komme helt ut av kontroll.

Jepp... https://twitter.com/GDarkconrad/status/1504415998614646784/photo/1

Ser ut som flyene er på vei tilbake, og at dette var en mulig øvelse av noe slag? Om jeg tolker svarene og bildene riktig

Lenke til kommentar
22 minutes ago, DDDD said:

Dette er litt vrient.
Azov er blant de som kjemper hardest. Å pirke på dem på den måten kan virke demoraliserende spesielt nå i en slik krisesituasjonen.

Men spørs hvordan utenfra ser på dette. Personlig støtter jeg Azov mot russerne. Akkurat som mange støttet Finland mot Russland under WW2...

Det jeg tenker oppi dette er at om du lar nazister være nazister, så vil de gjøre nazistiske ting.

Jeg skal ikke uttale meg om hva som skjedde rundt bombingen av teateret.

Men det skulle ikke forundre meg om en krig mot en ytre fiende ikke forhindret skurker fra å gjøre skurke-ting.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Samtidig er det masse snakk om mange fly på vei fra Moskva og østover i landet i dag.

Måtte bare prøve å få rede på om dette er sivile fly:

Spoiler

Ex-MLplXMAIrR36.jpg

images?q=tbn:ANd9GcTxbGiUwHicEu34srCD8ll

RA-96022-1638392441-0.jpg

RA-96014-1641567812-0.jpg

C2g7N5cWEAA7YKg?format=jpg&name=large

Slo ikke opp flere enn til 

Resten:

RSD78

-RuAF Tupolev Tu-214SR RSD79
-RuAF SuperJet 100-95B RSD80

Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (25 minutter siden):

Men hvis jeg hadde blitt spurt så ville jeg sagt at alle nå tror Azov er engler frem til konflikten er over. Og at det politiske er satt på vent.

Ja, at det er kaldt på gulvet er et problem som du venter med å løse når naboen forsøker å drepe hele familien din med flammekaster, og den som er ansvarlig for å skru av varmekablene hele tiden hjelper deg med å holde familien din trygg.

Hvem er det som tror Azov er engler..?
Nevn gjerne navn.

Det å ikke tro at noen er villige til å drepe hundrevis uskyldige sivilister i eget land er ikke å tro at noen er engler.

Om alle som ikke er villig til å drepe sivile for å legge skylden på andre er engler i din verden, så er du faen meg "far out".

Dudeliduu skrev (25 minutter siden):

Igjen legger du mye press på det politiske i det hele tatt. Det er irrelevant.
Det som er relevant er at Azov ikke hadde hatt noe problem med å gjøre en false-flag dersom de så en større gevinst i andre enden. DÉT er det viktige her.

...hvorfor tror du at at Azov som gruppe er like villige til å drepe uskyldige sivile ukrainere som Putin?
Hva tror du skjer med Azov om det skulle vise seg at de drepte egne sivile for å skade russland... sitt omdømme..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (Akkurat nå):

Hva tror du skjer med Azov om det skulle vise seg at de drepte egne sivile for å skade russland... sitt omdømme..?

Tilnærmet ingenting.
Men om de dreper sivile på en grotesk måte og overbeviser verden om at det var Russland så kan det skje mye spennende...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (3 minutter siden):

Tilnærmet ingenting.
Men om de dreper sivile på en grotesk måte og overbeviser verden om at det var Russland så kan det skje mye spennende...

De ville fått ultimatum fra Ukraina sine myndigheter om å overgi seg, og ville blitt henrettet for sin assosiasjon til Azov om de ikke overga seg -- om det skulle vise seg å være dem som stod bak.
I virkeligheten, hvor jeg og mange andre i tråden lever.

Det kommer ikke til å skje, fordi de eneste bevisene for at det var Azov kommer til å være preget av at de kommer fra russisk propaganda, uten støtte vitner fra ukrainsk side.
Uavhengige vestlige og ukrainske journalister i området kommer ikke til å finne noen som påstår at det var Azov som stod bak, blant de overlevende.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...