Svein M Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 På tide at Putin gir seg og trekke seg ut av Ukraina Krever stans i invasjonen nå – VG 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 28 minutes ago, blured said: Hvor har du 67 år fra? Forsvarsloven § 16: (I tillegg så gjelder vel verneplikten nå også alle kvinner født etter 1 januar. 1997). Nå ja. Ser ut som det er fredstidsbestemmelser som oppgis der. Sjekk følgende paragraf da: § 48 Utvidet tjenesteplikt i krig for tidligere militært tilsatte I krig eller når krig truer, kan tidligere militært tilsatte bli pålagt tjenesteplikt ut over det året de fyller 55 år. Utvidet tjenesteplikt kan bare bli pålagt dem som er skikket til tjeneste og som mottar pensjon eller redusert lønn, eller som har opptjent fremtidig pensjon. Departementet kan gi forskrift om å utvide tjenesteplikten for tidligere militært tilsatte. https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2015-2016/inns-201516-375/?lvl=0 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 (endret) FNs øverste domstol gir russland ordre om å stanse krigen...? Ga de åpning for dette i utgangspunktet? Angrep på en suveren stat? Burde de ikke gitt stans-ordren på dag1? Når Putler har vist fra dag 1 at han ikke bryr seg om folkeretten, hvorfor skulle han høre på FNs domstol nå? Jeg vil tro han sier "kom og ta meg da". Altså jeg er for alle protester, demonstrasjoner og sanksjoner. Men det virker ærlig talt litt som at FN er helt utspilt her, for lengst har innsett det og da er vel dette utspillet like irrelevant? Eller? Edit: Ser ut til at jeg kan svare noe av min egen post: " Samtidig avviser Putin onsdagens FNs krav om å stanse invasjonen i Ukraina. FNs øverste domstol (ICJ) vedtok kjennelsen med 13 mot 2 stemmer onsdag. Kun dommerne fra Russland og Kina stemte imot. Torsdag avviser Kreml at de kommer til å følge kravet fra domstolen." (VG 17.03.22) Endret 17. mars 2022 av Pop 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 Russland kommer til å tape denne krigen så til fortere de avslutter den til bedre er det for de selv. 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 (endret) Etter starten av denne konflikten så sitter jeg igjen med inntrykk av at FN virker noe ala dette: * Domstolen @Pop henviser til avgir dom uavhengig. * Alle land kan komme i sammen å diskutere og avlegge avstemming om hva de måtte mene. * Kun sikkerhetsrådet, de land med vetorett kan iverksette militære intervensjoner i regi FN. De soldatene med de blå hjelmene. Misforstår jeg noe eller har jeg utelatt noe nå? Endret 17. mars 2022 av G Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 blured skrev (39 minutter siden): Hvor har du 67 år fra? Forsvarsloven § 16: (I tillegg så gjelder vel verneplikten nå også alle kvinner født etter 1 januar. 1997). Takk for korrigeringen. Mange år siden jeg var innom dette så skal ikke være bombastisk med alderen men jeg viste vi hadde en slik lov fra gammelt av. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 (endret) Pop skrev (12 minutter siden): FNs øverste domstol gir russland ordre om å stanse krigen...? Ga de åpning for dette i utgangspunktet? Angrep på en suveren stat? Burde de ikke gitt stans-ordren på dag1? Når Putler har vist fra dag 1 at han ikke bryr seg om folkeretten, hvorfor skulle han høre på FNs domstol nå? Jeg vil tro han sier "kom og ta meg da". Altså jeg er for alle protester, demonstrasjoner og sanksjoner. Men det virker ærlig talt litt som at FN er helt utspilt her, for lengst har innsett det og da er vel dette utspillet like irrelevant? Eller? Det er ikke helt sånn det funker eller slik det er ment. Det må skje en prosess. Russland må først stevnes for domstolen, og det gjorde Ukraina med grunnlag i brudd på folkemordkonvensjonen. De ba også retten fastslå at Russland ikke har noe juridisk grunnlag for invasjonen. Ukraina fikk medhold i dette da kjennelsen kom i går, med krav til Russland om å stanse krigshandlingene umiddelbart. Dette er juridisk bindende internasjonalt, men det er åpenbart mer symbolsk enn det har noe praktisk betydning. Og denne symbolikken er viktig, kanskje ikke først og fremst nå, men for historien hvor det kan være med å bidra til forme hva som skjer i fremtiden. Det bidrar også til å isolere Russlands politiske ledelse enda mer fra verdenssamfunnet. Derfor kalte Ukraina i går kjennelsen for en «stor seier». Men, dette er bare den spede begynnelsen på ICJs behandling av Ukrainas klage på Russland og den fulle prosessen kommer sannsynligvis til å ta mange år. Endret 17. mars 2022 av Snikpellik 3 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 1 minute ago, Snikpellik said: Det er ikke helt sånn det funker eller slik det er ment. Det må skje en prosess. Russland må først stevnes for domstolen, og det gjorde Ukraina med grunnlag i brudd på folkemordkonvensjonen. De ba også retten fastslå at Russland ikke har noe juridisk grunnlag for invasjonen. Ukraina fikk medhold i dette da kjennelsen kom i går, med krav til Russland om å stanse krigshandlingene umiddelbart. Dette er juridisk bindende, men det er åpenbart mer symbolsk enn det har noe praktisk betydning. Og denne symbolikken er viktig, kanskje ikke først og fremst nå, men for historien hvor det kan være med å bidra til forme hva som skjer i fremtiden. Derfor kalte Ukraina i går kjennelsen for en «stor seier». Takk for oppklaring. Jeg editerte for øvrig min egen post noe med resultatene fra dommens mottakelse i Kreml. Og mottakelsen var selvsagt helt som ventet. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Kz7woG/ukrainsk-politiker-etter-teaterbombingen-ser-ut-til-at-de-fleste-har-overlevd Russland hevder det er Azov som bombet teateret med 1000 sivile. Er det noe grunnlag for disse påstandene? Så det ble delt en samtale om at Azov skal ha planlagt dette for å øke hatet mot Russland, men det kan like gjerne være Russland som spiller dobbeltspill for å øke hatet mot Azov... Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 Frykter hva denne og de neste dagene skal bringe etter den vanvittig syke talen til Putin i går. Er redd for at russerne vil ta opp igjen retorikken om atomvåpen og truslene mot verden nå. Det ser ikke ut til at noen virkemidler skys, og det å holde verden som «gissel» med flere og stadig drøyere trusler om atomkrig kan være neste skritt. Putins ekstreme utspill følges som regel opp av like ekstrem retorikk fra resten av gjengen hans. 1 Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 ! Det har vært rykter/meldinger om diverse eksplosjoner rundt omkring i Hviterussland siden i går ettermiddag. Foreløpig ingen bekreftelser. Bl.a.: 1 1 Lenke til kommentar
blured Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 (endret) Snikpellik skrev (23 minutter siden): Frykter hva denne og de neste dagene skal bringe etter den vanvittig syke talen til Putin i går. Er redd for at russerne vil ta opp igjen retorikken om atomvåpen og truslene mot verden nå. Det ser ikke ut til at noen virkemidler skys, og det å holde verden som «gissel» med flere og stadig drøyere trusler om atomkrig kan være neste skritt. Putins ekstreme utspill følges som regel opp av like ekstrem retorikk fra resten av gjengen hans. Ye. Virkelig skremmende retorikk når han begynner å omtale alle russere som er imot krigen som "avskum og forrædere", "fluer de bare skal spytte ut", og at "en slik rensing av samfunnet er naturlig og nødvendig, og vil bare styrke vårt lånd". Og Kreml som startet det her med "denazifisering" som et argument for invasjonen... absurd. Endret 17. mars 2022 av blured 6 Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 (endret) shockorshot skrev (56 minutter siden): Det fine er at at de fleste overlevde bombeangrepet på teateret, så da kan du jo høre med de. Fungerer dårlig å ha en false flag gisselsituasjon der man sprenger stedet selv i gisselsituasjonen, for å så la det være overlevende, inkludert russiskspråklige, som kan fortelle om hva som har skjedd. Kanskje dette kan være en god mulighet for deg til å ta et blikk i speilet og tenke over hvordan du blir påvirket av informasjonskrigen fra russisk side? Og ikke minst hvor jævlige sånne mennesker må være for å planlegge å bevisst bombe et teater hvor det gjemmer seg sivile, flere dager i forveien? Hvorfor skal jeg ta en titt i speilet? Jeg har allerede sagt at det var isj 50/50 for begge sider i mitt hode. Om det så viser seg at det er russere som står bak false-flag operasjonen så endrer ikke det annet enn at de nok engang har bevist hvor inkompetente og uten skrupler de er. At det var false-flag er jeg fremdeles overbevist om. Det komiske er at folk nå plutselig har blitt hjernevasket til å se på Azov som engler her i diskusjonsforumet og forsvarer de i tykt og tynt... Samme gjengen de hadde hatt total avsky mot i fredstid. Folk oppfører seg som om overskrifter på VG er opplyst og vedtatt vitenskapelig fakta i samme sekund det er postet. Endret 17. mars 2022 av Dudeliduu 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 (endret) Det er kun Russland som driver med false-flag operasjoner. Det er også de som driver med propaganda og løgner. Dette er kun mulig for nasjoner som har kneblet pressen. Endret 17. mars 2022 av Svein M 7 Lenke til kommentar
G Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 USA sender «kamikaze-dronar» til Ukraina Blant militærhjelpa USA sender til Ukraina, er såkalla kamikaze-dronar, som er utrusta med stridshovud og detonerer idet dei treffer målet. https://www.nrk.no/urix/usa-sender-_kamikaze-dronar_-til-ukraina-1.15896233 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 (endret) Dudeliduu skrev (15 minutter siden): Hvorfor skal jeg ta en titt i speilet? Jeg har allerede sagt at det var isj 50/50 for begge sider i mitt hode. Om det så viser seg at det er russere som står bak false-flag operasjonen så endrer ikke det annet enn at de nok engang har bevist hvor inkompetente og uten skrupler de er. At det var false-flag er jeg fremdeles overbevist om. Det komiske er at folk nå plutselig har blitt hjernevasket til å se på Azov som engler her i diskusjonsforumet og forsvarer de i tykt og tynt... Samme gjengen de hadde hatt total avsky mot i fredstid. Folk oppfører seg som om overskrifter på VG er opplyst og vedtatt vitenskapelig fakta i samme sekund det er postet. Jeg har ingen illusjoner om at nynazister i vestlige og relativt vestlige land gjør stor skade på uskyldige. De er også en terrortrussel, og en trussel mot demokratiet -- i den grad de har støtte i befolkningen, politisk. Du har ikke sett en eneste post i denne tråden forsvare Azov sine politiske motiver innenriks i Ukraina. Hvordan har du komme til forståelsen at noen forsvarer Azov sine politiske meninger innad i Ukraina..? Nynazismen er dog totalt ubetydelig for Ukraina sammenlignet med problemet Russland og deres militære utgjør for Ukraina. Å klage på Azov er som å klage på at det er kaldt på gulvet i huset, når naboen forsøker å drepe deg og familien din med flammekaster. Ja, det er kaldt på gulvet -- men alvorlig talt, det finnes prioriteter -- og når prioritetene er mellom landets overlevelse som surveren og demokratisk stat og å bekjempe nynazisme, så er det en av tingene som kan vente litt. Du tror det er 50/50 for om Azov eller Ukraina, eller Russland, drepte hundrevis av Ukrainske sivile i et angrep med minst dusinvis av overlevende sivile vitner. Occams Razor og generell fornuft sier at det var Russland, frem til vi har troverdige vitner som sier noe annet, og ratioen er nærmere 99/1 enn 50/50. Endret 17. mars 2022 av Red Frostraven 8 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 (endret) https://www.nrk.no/video/3c2158d7-18a4-40c4-ae87-34bb9e250d30 Biden kaller Putin en krigsforbryter. Montro om russerne klipper denne, og lager et fiendtebilde som tilsier at Europa er mer fiendtlig i mot dem enn USA? Endret 17. mars 2022 av G 1 Lenke til kommentar
Verm Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 Jeg tror det hadde vært en fordel for Ukraina å gjøre noe med denne Azov-bataljonen, da det åpenbart er noe Putin har hengt seg veldig opp i. Og selvfølgelig er det ikke heldig å ha en nazist-gruppe innlemmet i offisielle rekker. Det trenger kanskje ikke være verre enn at Ukraina offisielt ved lov forbyr nazisme og nazi-symboler. Slik må da Azov-folka ta et valg: droppe sine ideologier og symboler, eller bli stående alene og dermed "fritt vilt" for russiske styrker. Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 (endret) Red Frostraven skrev (8 minutter siden): Jeg har ingen illusjoner om at nynazister i vestlige og relativt vestlige land gjør stor skade på uskyldige. De er også en terrortrussel, og en trussel mot demokratiet -- i den grad de har støtte i befolkningen, politisk. Du har ikke sett en eneste post i denne tråden forsvare Azov sine politiske motiver innenriks i Ukraina. Hvordan har du komme til forståelsen at noen forsvarer Azov sine politiske meninger innad i Ukraina..? Jeg har da aldri sagt politiske meninger. Men hvis jeg hadde blitt spurt så ville jeg sagt at alle nå tror Azov er engler frem til konflikten er over. Og at det politiske er satt på vent. Sitat Nynazismen er totalt ubetydelig for Ukraina sammenlignet med problemet Russland utgjør for Ukraina. Du tror det er 50/50 for om Azov eller Ukraina, eller Russland, drepte hundrevis av Ukrainske sivile i et angrep med minst dusinvis av overlevende sivile vitner. Hva hindrer de overlevende fra å fortelle sannheten..? Igjen legger du mye press på det politiske i det hele tatt. Det er irrelevant. Det som er relevant er at Azov ikke hadde hatt noe problem med å gjøre en false-flag dersom de så en større gevinst i andre enden. DÉT er det viktige her. Jeg sa det var 50/50. Nærmere 30/70 nå, men skjer ikke at jeg går til 100/0 før jeg personlig ser bekreftelser fra bekreftede nestenofre. Hvor mange intervjuer har du sett av folk som har blitt bombet i denne konflikten? Tror ikke jeg har sett mer enn et titalls stykk på tre uker. Endret 17. mars 2022 av Dudeliduu 1 Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 2 minutes ago, Verm said: Jeg tror det hadde vært en fordel for Ukraina å gjøre noe med denne Azov-bataljonen, da det åpenbart er noe Putin har hengt seg veldig opp i. Og selvfølgelig er det ikke heldig å ha en nazist-gruppe innlemmet i offisielle rekker. Det trenger kanskje ikke være verre enn at Ukraina offisielt ved lov forbyr nazisme og nazi-symboler. Slik må da Azov-folka ta et valg: droppe sine ideologier og symboler, eller bli stående alene og dermed "fritt vilt" for russiske styrker. Dette endrer ingenting på narrativet. Det er ikke verre enn at Russland vrir om videre på disinformasjonen. ("Sjokk") 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå