Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, perpyro said:

Vi har samme lovverket i Norge angående forsvar av landet i en krigssituasjon og da er det din lovpålagte plikt å forsvare landet om du er mann i alderen 18 til 67.

Og angående å lære opp barn i forsvaret så gjør Russisk millitære det og Australsk millitære. Her er Australias cadet camp.

https://www.defenceyouth.gov.au/youth-programs/adf-cadets/australian-army-cadets/

Trenger ikke dra så veldig langt fra Norge heller før barn under 18 får opplæring med militære våpen. https://www.forsvaret.no/heimevernet/om-heimevernet/heimevernsungdom

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dudeliduu skrev (Akkurat nå):

Cadets og Heimevernet ungdom er vesentlig forskjellig fra å lære opp barn MENS landet samtidig er under en invasjon.
Eller tror du kanskje sommercamper fortsetter som før?

Montro hva disse organisasjonene hadde gjort om vi var beleiret av fienden?

• Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, perpyro said:

Vi har samme lovverket i Norge angående forsvar av landet i en krigssituasjon og da er det din lovpålagte plikt å forsvare landet om du er mann i alderen 18 til 67.

Og angående å lære opp barn i forsvaret så gjør Russisk millitære det og Australsk millitære. Her er Australias cadet camp.

https://www.defenceyouth.gov.au/youth-programs/adf-cadets/australian-army-cadets/

Helt ytterst på målestokken, så kan man vel også kalle den norske speiderbevegelsen for en forberedende affære, til å forme barnesinn i retning å lettere kunne forme senere i det ekte militæret. I speideren så øves det på flaggrulling, æreskodeks og å være "alltid beredt" :p

11 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Trenger ikke dra så veldig langt fra Norge heller før barn under 18 får opplæring med militære våpen. https://www.forsvaret.no/heimevernet/om-heimevernet/heimevernsungdom

Wow. Alt man ikke visste i fra før.. Det står blant annet, på den video som krever cookies for å kunne vises: "Du møter veeeeeldig like folk, med lik humor og like personligheter" :mrgreen::sick:

Nå er jo likemannssarbeid noe annet da, men det er noe med ordlyden som likner her vil jeg si. Likeretter innen elektro er jo også noe annet.

"Mild shampoo"

Endret av G
Lenke til kommentar
perpyro skrev (Akkurat nå):

Og det er du sikker på om nøden blei stor?

Jeg tror ikke vi hadde brukt barnesoldater i Norge nei, selv om vi tapte så det sang.
Ingen Volkstrum på oss heldigvis.
Dessverre for min del hadde jeg vært en av de som trolig ville blitt bombet først av russerne

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Dudeliduu said:

Du lurer på hva heimevernet hadde gjort om vi var beleiret av fienden.......?
Ikke lært opp småbarn i våpenbruk i hvert fall.

Tja, småbarn læres opp i f.eks kampsport. Våpenbruk er ikke å gå mye lengre.

(Å lære bort selvforsvar er så klart ikke det samme som å benytte barnesoldater. Jeg vil si alle har rett på å kunne forsvare seg selv, selv barn.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Jeg tror kanskje Red Frostraven siktet mer til at du sier du er overbevist om at angrepet på teateret er en falsk flagg-operasjon, altså at det er Zelensky som forsøker å drepe 1000 av sine egne innbyggere, kvinner og barn på flukt enn at Russland står bak - akkurat slik den russiske propagandaen forteller, og uten et eneste bevis. 

For deretter å kalle andre her inne «tilbakestående» og latterlige.

Jeg sier jeg er overbevist om at det er false-flag.
Jeg sa ikke at jeg visste hvem som står bak da jeg anser det som en tilnærmet lik sannsynlighet fra begge hold. Også latterligjør jeg de som ikke engang ser muligheten til at det kunne vært Azov.
Husk at det er svært mange etnisk Russere i Mariupol. Så i Azov sine øyne er ikke det "egne"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke vi hadde brukt barnesoldater i Norge nei, selv om vi tapte så det sang.
Ingen Volkstrum på oss heldigvis.
Dessverre for min del hadde jeg vært en av de som trolig ville blitt bombet først av russerne

Da tror jeg du er naiv for det er ikke så lenge siden vi sluttet med barnearbeid og det pågår enda på gårdene rundtom i landet, riktignok av barn tilhørende gården. Går du 100 år tilbake i tid var barnearbeid utbredt og skolene opprettet skomakerfag på skolene slik at foreldrene skulle få en grunn til å sende de på skolen for der lærte de å reparere sko. Om det blir trangt nok vi du nok se ungdommer i strid tenker jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (3 minutter siden):

Hvor har du 67 år fra? Forsvarsloven § 16:

Sitat

§ 16.Verneplikt i krig eller når krig truer

I krig eller når krig truer, kan Kongen gi forskrift om at
a)    verneplikten inntrer fra fylte 18 år og varer til fylte 55 år
b)    vurderingen av hvem som er skikket til tjeneste, skal gjøres på andre måter enn det som følger av §§ 9 og 10
c)    de som tidligere ikke er funnet skikket til tjeneste, kan vurderes på nytt
d)    norske statsborgere som ikke oppholder seg i Norge, kan kalles inn til sesjon
e)    alle som kan kalles inn til tjeneste i Forsvaret, kan bli ilagt reiseforbud.

(I tillegg så gjelder vel verneplikten nå også alle kvinner født etter 1 januar. 1997).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (41 minutter siden):

Har du levd under en stein eller får du alle nyhetene dine fra denne circlejerken?

Nevnte jeg noe om at barn læres opp til å bruke våpen..?
Nei..?

Jeg snakker om at du trekker inn pro-russisk propaganda til stadighet.
Barn må læres opp til å være trygge rundt våpen om våpen skal være en del av hverdagen deres i mange år fremover, og om foreldrene deres skal ha våpen i hus til å forsvare seg mot russiske terrorister som ikke tar hensyn til sivile liv.

Du reagerer på at ukrainske barn lærer å være trygge rundt våpen mens du sprer russisk misinformasjon over en lav sko -- og anklager denne tråden for å være en circlejerk.

Hvilken circlejerk er det du går til for å få misinformasjonen din..?
Jeg mener, går du bare på twitter, og så er alt du ser og får med deg russisk misinformasjon..? Er det en eller flere obskure kanaler på youtube? Reddit?

Noxhaven skrev (41 minutter siden):

Psykopat er et ganske så vinglete og ladet ord. Men for å ta noe konkret så er det ganske spesielt å hetse NATO for at vi ikke "starter en tredje verdenskrig" med atomvåpen og hva som måtte følge ved å dra inn med kampfly og delta i krigen.

Hvordan er det å skyte ned fly som bedriver terrorbombing i en angrepskrig over et annet suverent land enn flyene hører hjemme i å starte tredje verdenskrig?

Fordi Russland vil svare med å angripe hvem eksakt i en ny angrepskrig?

Om Putin er så ustabil mentalt at han tyr til atomvåpen fordi han ikke får bombe sivile i et annet land så tror jeg oppriktig at det nærmer seg tiden hvor han heller får gi ordren, og så får forsvarsdepartementet til Putin bestemme om de har lyst å starte tredje verdenskrig fordi voksne mennesker nekter Putin å massakrere sivile -- eller gjøre det riktige som de burde gjort for lenge siden.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Tja, småbarn læres opp i f.eks kampsport. Våpenbruk er ikke å gå mye lengre.

(Å lære bort selvforsvar er så klart ikke det samme som å benytte barnesoldater. Jeg vil si alle har rett på å kunne forsvare seg selv, selv barn.)

Joda. Men hvor går grensen til at det blir "mild shampoo" dette her? Evt. "kraftvask".

Endret av G
Lenke til kommentar
1 minute ago, Dudeliduu said:

Jeg sa ikke at jeg visste hvem som står bak da jeg anser det som en tilnærmet lik sannsynlighet fra begge hold. Også latterligjør jeg de som ikke engang ser muligheten til at det kunne vært Azov.

Det er så klart *mulig*. Men det er ikke tilfelle. Det ville være monumentalt selvødeleggende. Ikke bare i forhold til distraksjonen en redningsaksjon utgjør, men også i forhold til moral internt i organisasjonen. Det er utvilsomt slik at mange av de som kjente til angrepet innenfor Azov ville være *fullstendig* i mot angrepet, og det ville fort kunne føre til maktkamp og intern splid. Pluss at det ville bli kjent offentlig gjennom kanaler som ikke er Russisk propaganda, slik at de ville trolig ende opp med skylden til slutt.

1 minute ago, Dudeliduu said:

Husk at det er svært mange etnisk Russere i Mariupol. Så i Azov sine øyne er ikke det "egne"

Ukrainerne har aldri vært mer forente enn nå.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (9 minutter siden):

Hvordan er det å skyte ned fly som bedriver terrorbombing i en angrepskrig over et annet suverent land enn flyene hører hjemme i å starte tredje verdenskrig?

Helt enig, når Russland har angrepet et annet land så må de finne seg i at andre blander seg inn i krigen og skyter på de Russiske styrkene.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (5 minutter siden):

Fordi Russland vil svare med å angripe hvem eksakt i en ny angrepskrig?

Jeg vet ikke, send et brev til Jens eller NATO og spør dem, det er deres ord og meninger via VG jeg brukte. Det er de som mener at man da blir en del av krigen, og at det er for stor sjanse for at det eskaleres utenfor Ukrainas grenser. Men du og Ukrainas president vet tydeligvis bedre som påstår og forsvarer det.

Sitat

Om Putin er så ustabil mentalt at han tyr til atomvåpen fordi han ikke får bombe sivile i et annet land så tror jeg oppriktig at det nærmer seg tiden hvor han heller får gi ordren, og så får forsvarsdepartementet til Putin bestemme om de har lyst å starte tredje verdenskrig fordi voksne mennesker nekter Putin å massakrere sivile -- eller gjøre det riktige som de burde gjort for lenge siden.

Yep.

• Liker 2
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Dudeliduu said:

Det fine er at at de fleste overlevde bombeangrepet på teateret, så da kan du jo høre med de.

Fungerer dårlig å ha en false flag gisselsituasjon der man sprenger stedet selv i gisselsituasjonen, for å så la det være overlevende, inkludert russiskspråklige, som kan fortelle om hva som har skjedd.

Kanskje dette kan være en god mulighet for deg til å ta et blikk i speilet og tenke over hvordan du blir påvirket av informasjonskrigen fra russisk side? Og ikke minst hvor jævlige sånne mennesker må være for å planlegge å bevisst bombe et teater hvor det gjemmer seg sivile, flere dager i forveien?

Endret av shockorshot
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...