Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

https://www.bbc.com/news/world-europe-66632924

Wagner chief Yevgeny Prigozhin has been confirmed dead after genetic analysis of bodies found in Wednesday's plane crash, Russian officials say.

Nå er jo dette kanskje ikke bevis i seg selv, men helt klart nok en bekreftelse på at dette i alle fall er den offesielle historien. Det sagt, ser ikke nødvendigvis noen åpenbar og håndfast grunn til å betvile den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Opsat500 skrev (9 minutter siden):

Der hevdes jo at det må ha vært en bombe i flyet.

Og om det stemmer at hele Wagner ledelsen var ombord i flyet så er det sannsynlig at dette vil svekke Russland og Wagner sin innflytelse i Afrika. 
Jeg tror nok at spesielt ikke franskmennene klager over dette. 
Wagner hadde mange fiender, så det må ikke være Putin som står bak selv om mye tyder på det.

Putin snakket om Prigo i fortid nesten med en gang det flyet datt ned. Det er ikke tvil om hvem som står bak. Når det er noe uventet som skjer i Russland (for ledelsen) så bruker de tid og kjører desinformasjonskampanjer i alle retninger. Det skjedde ikke her.  

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Bak betalingsmur så kjenner det er ikke viktig nok til å betale for. Men at stridsdyktige mannfolk i stridsdyktig alder kalles inn til tjeneste i krig er vel i og for seg hverken spesielt eller oppsiktsvekkende? Skal Ukraina forsvare seg mot angrepet fra naboen trenger de soldater. Og soldater har jo haugevis av forskjellige oppgaver. Fikk bare lest ingressen og sukkerbiten, så vet ikke hvor de ble sendt. Kanskje er det heller ikke vesentlig? For noen må også til fronten, dessverre. 

Når det gjelder den formen for innkalling Ukraina driver på med, der de "henter folk fra gata" så må det vel være et tegn på at ikke alt er digitalisert hos forvaltningen i Ukraina. Kanskje har de forsøkt å sende brev uten å få svar eller oppmøte? 

Jeg tenker vel at Ukraina gjør det Ukraina må gjøre i den situasjonen landet faktisk står i nå. Og i praksis spiller det vel heller ingen rolle hvordan du ble kalt inn? Om du fikk et brev eller ble hentet fra rutebilstasjonen eller togstasjonen?

Jeg har Aftenposten. De ble sendt til fronten for å spille konsert for soldater, og nå er de del av et militært orkester som spiller blant annet i drepte soldaters begravelser.

Det er måten de ble mobilisert på de mislikte, ikke at de ble mobilisert. Saken har fått mye oppmerksomhet i Ukraina og Zelensky har derfor sparket alle lederne for mobiliseringskontorene som ikke fulgte reglene. Han sa at de nye lederne skal være stridsudyktige som har erfaring fra krigshandlinger, slik at de vet hva det dreier seg om.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Hver Su-30 koster om lag 37,5 millioner USD, MiG-29 ca 24 millioner, Pantsyr-S1 ca 15 millioner. S-300 radaren har jeg ikke funnet prisestimat på, men sikkert ikke billig den heller. Så alt i alt godt og vel 200 millioner USD / 2 milliarder NOK. Dronene kostet nok bare noen promille av det. Fantastisk om alt dette ble til skrap.

Jeg siterer meg selv. Dronene skal ha kostet under 3500 $ pr stk. En annen kilde sier i området 670 - 3350 $. Det er imponerende utklassing økonomisk. Over 3500 $ i skader per $ investert i droner. Måtte det komme flere slike angrep! :D

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Snikpellik skrev (58 minutter siden):

Jeg har Aftenposten. De ble sendt til fronten for å spille konsert for soldater, og nå er de del av et militært orkester som spiller blant annet i drepte soldaters begravelser.

Det er måten de ble mobilisert på de mislikte, ikke at de ble mobilisert.

Saken har fått mye oppmerksomhet i Ukraina og Zelensky har derfor sparket alle lederne for mobiliseringskontorene som ikke fulgte reglene.

Han sa at de nye lederne skal være stridsudyktige som har erfaring fra krigshandlinger, slik at de vet hva det dreier seg om.

Ønsker å utheve @Snikpellik sitt innlegg, samt understreke de viktigste poengene.

Så oppfordrer jeg alle her inne til å reflektere hvilken ekstrem situasjon Ukraina er i, og dets befolkning.

De blir utsatt for utallige krigsforbrytelser, men klarer likevel å beholde befatningen.

Samtidig har man personer her inne som er høye på gress og mener at USA burde vært død og at autokrarier burde være dominerende i vestens politikk.

Lenke til kommentar

Hvis det er noe man bør stille spørsmål ved så er det hvordan noen trodde at en storkrig kunne foregå med bare frivillige soldater.

  • Russland har en befolkning 3,5 gang større enn Ukraina
  • De har i tillegg tvangsmobilisert folk på okkuperte områder (krigsforbrytelse)
  • Russiske styrker rotererer som regel ikke, det gjør ukrainerne
  • Selv om Russland har veldig mange fler døde, så har også Ukraina store mengder skadde
  • Ukraina er nødt til å ligge i forkant, i tilfelle Russland også mobiliserer fler, eller går til generell mobilisering
  • Liker 7
Lenke til kommentar
  • Det skal pågå kamper inne i både Novoprokopivka og Verbove
  • "Surovkinlinjen" (rød linje) som går gjennom og sør for Robotyne er brutt, slik at jeg vet ikke hvorfor de fremdeles har den med. Den representerer vel nå mer eller mindre det russerne kaller "nullinjen" eller faktisk kontrollinje
  • Surovkinlinjen var hovedlinjen som General "Armageddon" Surovkin laget og skal være den sterkeste forsvarslinjen som skal holdes til omtrent enhver kostnad. Mye av linjen er utgjort av terreng og ikke bare kunstige fortifikasjoner (trekanter)

 

 

Untitled.jpg.70ba7846250f3201e37dd9654eb48669.jpg

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Jeg har Aftenposten. De ble sendt til fronten for å spille konsert for soldater, og nå er de del av et militært orkester som spiller blant annet i drepte soldaters begravelser.

Det er måten de ble mobilisert på de mislikte, ikke at de ble mobilisert. Saken har fått mye oppmerksomhet i Ukraina og Zelensky har derfor sparket alle lederne for mobiliseringskontorene som ikke fulgte reglene. Han sa at de nye lederne skal være stridsudyktige som har erfaring fra krigshandlinger, slik at de vet hva det dreier seg om.

Så hva stemmer her? Det du skriver, eller det Kahuna skriver? Ganske vesentlig forskjell i mine øyne, men en leser kanskje bare det en ønsker å lese, og forteller det en ønsker å fortelle? 

Kahuna skrev (7 timer siden):

De ble først satt opp i en stormbataljon (de er 37 og 42 år gamle) men de klarte å lage nok oppmerksomhet rundt sin egen sak til at de ble overført til et militærorkester(de er musikere) hvor de blant annet spiller mye i soldatbegravelser, men også har spillejobber ved fronten.

 

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (8 timer siden):

No må ein også ta i betraktning at USA er det landet som har sendt desidert mest hjelp til Ukraina.

For USA er det småpenger, og en veldig bra investering da de forkrøpler fienden sin Russland for en billig penge. Problemet er at de burde sendt mer, og flere typer våpen. Rett og slett det Ukraina hadde trengt. Ukrainerne vil sannsynligvis huske på denne tregheten, som kostet unødige liv.

Andre land har sendt mer målt opp mot størrelse på økonomien sin, og de har også bare ventet på klarsignal fra USA til å sende mer, uten å ha fått det. USA har satt ned foten flere ganger.

  

Andre1980 skrev (1 time siden):

Så hva stemmer her? Det du skriver, eller det Kahuna skriver? Ganske vesentlig forskjell i mine øyne, men en leser kanskje bare det en ønsker å lese, og forteller det en ønsker å fortelle? 

Det er vel uansett irrelevant siden Zelensky sparket alle som ledet mobilisering, og erstattet dem med andre som er mindre utsatt for korrupsjon.

Endret av Markiii
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dagens rapport fra Reporting from Ukraine snakker om hvordan Ukraina nå presser mot Novoprokopivke fra øst etter et gjennombrudd mellom der og Verbove. De er allerede i utkanten av bebyggelsen, og om de klarer å få kontroll over dette området vil de tvinge russerne til å måtte trekke seg ut av stillingene mellom Robotyne og Novoprokopivke.

Det hevdes i videoen at russerne transporterte inn forsterkninger på til sammen 60 lastebiler, noe som skulle bety nokså betydelige russiske tap i dette området.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Nrk melde i dagsnytt no klokka 8 at Zelenskyj ber om støtte frå EU og USA dersom dei skal halde val i krigstid. Eg trur det var USA som ville demonstrere skilnaden frå autokratiske Russland ved at Ukraina held val sjølv om dei står midt oppe i ein krig. Eg finn ikkje nokon artikkel om dette hos nrk.

Dette meiner eg er ein dårleg idé av fleire årsaker. Når ein har sett eksempel på tilfeldig(?) mobilisering blir det ikkje akkurat enklare å halde eit val der mange er flyktningar i eige- eller andre land, område er okkuperte av Russland, område langs fronten er ubebuelege og skiftar side frå dag til dag. For ikkje å snakke om at valkontor og folkemengder vil vere opplagte mål for eit Russland som har sivile som angrepsmål, og som fører total krig mot Ukraina. Nei, gje heller Ukraina all den hjelp dei kan få for å vinne krigen så raskt som mogeleg, så kan ein halde val når krigen er over. USA har aldri opplevd krig i sitt eige land sidan den amerikanske borgarkrigen, og veit ikkje kva ein ekte krig i sitt eige land er for noko.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er man nødt til å holde valg når perioden til den sittende regjeringen er over? Under omstendighetene kunne man vel la dem fortsette til et mer passende tidspunkt, før man holder nyvalg, uten at man seriøst kunne anklage dem for å bryte Grunnloven?

Mange stemmeberettigede er ikke engang i landet, andre er opptatt med å forsvare landet.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Elections_in_Ukraine

Sitat

Elections in Ukraine are held to choose the President (head of state) and Verkhovna Rada (legislature). The Ukrainian constitution does not allow to hold elections to Verkhovna Rada while martial law is in effect, while allowing for presidential elections.[1] The president is elected for a five-year term. The Verkhovna Rada has 450 members and is also elected for a five-year term, but may be dissolved earlier by the president in the case of a failure to form a government.[2][3][4] The next election to the Verkhovna Rada, set to be in 2023,[5] will be, for the first time, with different regional open lists (with again an electoral threshold of five percent) and a return, and thus abolition of the constituencies with first-past-the-post voting, to only one national constituency.[6]

 

Endret av Mannen med ljåen
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

https://www.euronews.com/green/2023/08/25/dozens-of-reindeer-have-been-killed-for-crossing-into-russia-as-norway-fixes-arctic-fence

Dozens of reindeer have been killed for crossing into Russia, as Norway fixes Arctic fence



Regner med at det er den norske staten som betaler for dette også, og ikke de som driver reindriften. Og at pengene går rett i lomma på Putin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...