Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ubekreftet: Video fra det som hevdes å være Cherkasy oblast viser en gigantisk eksplosjon. Kan dette være en termobarisk bombe? Det ser ikke bra ut. Flere journalister undersøker metadataen til videoen nå.

Byen Cherkasy ligger ikke så veldig langt sør-øst for Kyiv, langs Dnipro-elva. 

Spoiler

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Da USA satte hardt mot har mot Sovjetunionen med Nikita Khrushchev som president med Cubakrisen trodde alle at nå brøyt det ut atomkrig men da trakk Nikita seg istdenfor full atomkrig.
Om Puting går helt av skaftet tror jeg det sitter generaler i Russland som vi stoppe det for også de har familie og venner og vet at deres verden vil gå i grus om de oppfyller en sånn ordre, for ikke å snakke om alle i maktapparatet rundt Putin.
Til og med Putin selv har barn og barnebarn som også vil gå med i det store kjernefysiske krematoriet som vil finne sted om det blir atomkrig.

Endret av perpyro
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
perpyro skrev (2 minutter siden):

Da USA satte hardt mot har mot Sovjetunionen med Nikita Khrushchev som president med Cubakrisen trodde alle at nå brøyt det ut atomkrig men da trakk Nikita seg istdenfor full atomkrig.
Om Puting går helt av skaftet tror jeg det sitter generaler i Russland som vi stoppe det for også de har familie og venner og vet at deres verden vil gå i grus om de oppfyller en sånn ordre, for ikke å snakke om alle i maktapparatet rundt Putin.
Til og med Putin selv har barn og barnebarn som også vil gå med i det store kjernefysiske krematoriet som vil finne sted om det blir atomkrig.

Dette er basically det eneste håpet jeg har. Under Cuba-krisen, var propagandaen lik, og føltes atomkrig like nært forestående som nå? 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Ubekreftet: Video fra det som hevdes å være Cherkasy oblast viser en gigantisk eksplosjon. Kan dette være en termobarisk bombe? Det ser ikke bra ut. Flere journalister undersøker metadataen til videoen nå.

Vis skjult innhold

Jepp.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/y4pLLr/tre-dager-med-kamper-slik-har-invasjonen-utviklet-seg

Sitat

Bilder fra CNN lørdag viser rakettkastere med termobariske bomber på vei over grensen, et av Russlands mest brutale våpen.

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Vis skjult innhold

Jeg blir helt dårlig av å se sånt. Hvorfor lager mennesker i det hele tatt slike våpen? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Splitter said:

For en tid vi lever i. Først to år med pandemi, og nå storkrig i Europa med fare for atomkrig. Fy faen. :(

Iran skulle vel til å starte 3. verdenskrig før pandemien også :p

Men oppi alt dette fryktelige er jeg glad for å se at Vesten faktisk gjør noe denne gangen. I motsetning til Krim. Og Georgia. Og Hong Kong. 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (6 minutter siden):

Dette er basically det eneste håpet jeg har. Under Cuba-krisen, var propagandaen lik, og føltes atomkrig like nært forestående som nå? 

Men kan jo også være at det er sm du skrev på forige side at de gjør det for å skape reaksjoner hos befolkningen i landene som sanksjonerer mot Russland.

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (28 minutter siden):

FNs sikkerhetsråd kaller inn til sjelden generalforsamling

FNs sikkerhetsråd kalte søndag inn til et sjeldent krisemøte i FNs generalforsamling. Møtet skal avholdes mandag.

Av de 15 medlemmene i sikkerhetsrådet stemte 11 for å avholde møtet, mens Russland stemte nei. Kina, India og De forente arabiske emirater avsto fra å stemme.

Det er ventet at generalforsamlingen skal stemme over en lignende resolusjon som Russland brukte sin vetomakt til å slå ned på fredag.

•  

Kan egentlig FN gjøre noe? Kan Russland igjen bruke veto? Hva skjer om noe blir trumfet gjennom der? 

Anyone? 

Lenke til kommentar

Mens Norge stiller opp med hjelmer, stiller Danmark opp med våpen.  Av mine to statsborgerskap, er jeg mest stolt av å være dansk for tiden - og i god dansk stil stiller også Carlsberg opp :-)  https://ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/molotov-paa-danske-flasker/9149510  Utrolig igrunn at Carlsberg alene gjør mer for å hjelpe Ukraina enn hele Norge.

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (2 minutter siden):

Anyone? 

Russland har enkelt sagt muligheten til å legge ned veto mot alt sikkerhetsrådet prøver å gjøre. Men generalforsamlingen har etter hva jeg har forstått en slags makt til å endre dette, men jeg ville ikke akkurat holdt pusten. Tror det er første gang på 40 år at det kalles inn til et slikt møte. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Russland har enkelt sagt muligheten til å legge ned veto mot alt sikkerhetsrådet prøver å gjøre. Men generalforsamlingen har etter hva jeg har forstått en slags makt til å endre dette, men jeg ville ikke akkurat holdt pusten. Tror det er første gang på 40 år at det kalles inn til et slikt møte. 

Men om de så hadde trumfet gjennom noe der. Hva da? Hadde liksom Putin bare droppa alt? Nekter jeg å tro

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (24 minutter siden):

Vis skjult innhold

Satan! Det der er ikke noen vanlig 2000-lbser som er droppet fra en MIG 😵

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...