Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

11 minutes ago, Zeph said:

https://www.nrk.no/urix/financial-times_-ukraina-og-russland-jobber-med-fredsavtale-1.15895688

Veldig beleilig for Russland om Ukraina har eit svakt forsvar til neste gang dei vil invadere. Har ikkje akkurat levert ein god søknad for å få gjennom det kravet. Ikkje får dei bli med i NATO og ikkje skal dei ha forsvar?

Enig.

Quote

Ifølge Financial Times skal Ukraina blant annet ha godtatt nøytralitet og militære avgrensinger, og gi opp ambisjonene om medlemskap i Nato.

Det Ukraina behøver i etterkant er å bli europas mest militært utrustede nasjon. Invasjonen beviser det. Det bør ihvertfall satses tungt på luftvernskyts i alle varianter fra mobile til stasjonære. Samt de må tydeligvis bygge opp hæren, luftforsvar og havnebeskyttelse i mot russiske marineskip. Jeg synes de bør få en del av oljerettighetene som henger på Krim-halvøya, samt noe fotfeste for havner de måtte ønske langs kysten. Det russiske kuppet av Krim har innskrenket betydelig mange mil med utviklingsmuligheter sånn sett. Og det kan ha sivile framtidige bruksområder også.

En kan ikke stole på en russisk fredsavtale. Helt enig.

Herlig, legger nok litt ekstra press på dette amerikanske bidraget:

18:07 Biden: Ny pakke på 800 millionar dollar til Ukraina

På ein pressekonferanse onsdag kom USAs president Joe Biden med ein ny pakke på 800 millionar dollar i militærhjelp til Ukraina onsdag. Totalt denne veka har då Biden gitt 1 milliard dollar i hjelp til landet.
Denne nye pakken inneheld langtrekkande antiluftskyts, panservern og dronar.

https://www.nrk.no/nyheter/krigen-i-ukraina-1.11480927#1.15895816.1.15895816

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Snikpellik said:

Det kjente teateret i sentrum av Mariupol skal være bombet til småstein. Eller "denazifisert" som Putin kaller det. Teateret ble bygget i 1878 og overlevde to verdenskriger, men ser nå ut til å være ødelagt.

Har vært snakk om tidligere at sivile bruker bygget til å søke tilflukt, men uvisst om det er dødsfall, evt. hvor mange.

Kjenner jeg blir forbanna nå!

Endret av Thor.
  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Delvis skrev (9 minutter siden):

Skulle til å skrive det samme etter jeg leste om bomben mot teateret nå. Blir så forbannet. Nå er det så regelrett terror mot sivile, at det får være nok. Nå må noe konkret gjøres.

Ja, enig, jeg driter i at Nato ikke vil engasjere seg for de er redd for 3 verdenskrig, jeg sier bare "Bring it on" jeg tenker at før eller siden så kommer den 3 verdenskrigen likevel og da sier jeg ikke det for at Nostradamus hadde en tolkning av det, men at jeg selv tenker at det kommer til å skje.

men at hele verden bare skal sitte å se på at folk blir bombet ihjel, nei fydda, tenk om ingen hadde giddet å brydd seg om Norge under andre verdenskrig for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Dragonlove said:

men at hele verden bare skal sitte å se på at folk blir bombet ihjel, nei fydda, tenk om ingen hadde giddet å brydd seg om Norge under andre verdenskrig for eksempel.

Men for å snu det andre veien, hele verden så vel på borgerkrigen i Ukraina? Mennesker ble bombet da også:

image-20150824-17793-o3yzcn.jpg?ixlib=rb

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Thor. said:

Noen ferske saker:

<snip>
<snip>

Vanskelig å forholde seg til alt. Her var ihvertfall en konkret liste du kom med.

USA har jo glede økonomisk av å produsere våpen. Så selv om det er en donasjon så skaper det arbeid og sånn. Håper Ukraina ikke godtar fredsavtale med det første som sikkert blir et falsk papir uansett. Men, at de nytter tiden effektivt til å nedkjempe og fortrenge russere til fornedrelse. Da kan de komme tilbake til forhandlingsbordet med en sterkere hånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (56 minutter siden):
  Quote

Ifølge Financial Times skal Ukraina blant annet ha godtatt nøytralitet og militære avgrensinger, og gi opp ambisjonene om medlemskap i Nato

hvis det stemmer, hvorfor signaliserte de ikke tidligere at de kunne tenke seg droppe Nato-medlemskap? Hele krigen kunne jo vært unngått, da dette punktet er det som har provosert Russland mest.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Mr.M said:

hvis det stemmer, hvorfor signaliserte de ikke tidligere at de kunne tenke seg droppe Nato-medlemskap? Hele krigen kunne jo vært unngått, da dette punktet er det som har provosert Russland mest.

Pendelen svinger elns.? Akkurat nå står Ukraina litt mer sårbart til enn i innledningen av konflikten. Men, de har oppnådd mye motstand. Og dersom de ikke får ordentlig støtte i fra andre land så taper Ukraina denne konflikten. Det er vanskelig å definere hva ordentlig støtte på sikt måtte bli og uten å terge bjørnen for mye.

Ba de om natomedlemskap først når? Etter at invasjonen var et faktum? Det er ofte vanskelig å holde rede på slike tidslinjer når så mye har skjedd.

Googlet det:

Quote

On October 8, 2020, during a meeting with Prime Minister Boris Johnson in London, President Zelensky stated that Ukraine needs a NATO Membership Action Plan, as NATO membership will contribute to Ukraine's security and defense.

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Ba de om natomedlemskap først når? Etter at invasjonen var et faktum? Det er ofte vanskelig å holde rede på slike tidslinjer når så mye har skjedd.

Googlet det:

Sitat

On October 8, 2020, during a meeting with Prime Minister Boris Johnson in London, President Zelensky stated that Ukraine needs a NATO Membership Action Plan, as NATO membership will contribute to Ukraine's security and defense.

men greia er at Zelensky & Co. hele veien har visst at Russland mislikte mulig Nato-medlemskap. Alle har visst det.

men nå, hvor krigen grusomheter blir synlig, så er de angivelig villig til å droppe det. De burde kunne skjønne på forhånd at krig vil bli ødeleggende, og sånn sett vært like forhandlingsvillige på det punktet, før det hele braket løs. Det er mitt poeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 minutter siden):

men greia er at Zelensky & Co. hele veien har visst at Russland mislikte mulig Nato-medlemskap. Alle har visst det.

men nå, hvor krigen grusomheter blir synlig, så er de angivelig villig til å droppe det. De burde kunne skjønne på forhånd at krig vil bli ødeleggende, og sånn sett vært like forhandlingsvillige på det punktet, før det hele braket løs. Det er mitt poeng.

Ja, men Ukrainia og resten av verden viste jo ikke at Putin skulle gå helt tullebukk. Det er også andre faktorer i spill i denne konflikten slik som Dombas republikkene og Krim. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Mr.M said:

men greia er at Zelensky & Co. hele veien har visst at Russland mislikte mulig Nato-medlemskap. Alle har visst det.

men nå, hvor krigen grusomheter blir synlig, så er de angivelig villig til å droppe det. De burde kunne skjønne på forhånd at krig vil bli ødeleggende, og sånn sett vært like forhandlingsvillige på det punktet, før det hele braket løs. Det er mitt poeng.

Nja. Er jo et poeng. Men, det er jo et selvstendig land blitt Ukraina. Og det bør være fritt for de å alliere seg med hvem de vil i prinsippet. Så det er jo ikke helt på bærtur det som har skjedd. Det er jo uansett Russland som er den aggressive part da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (14 minutter siden):

men greia er at Zelensky & Co. hele veien har visst at Russland mislikte mulig Nato-medlemskap. Alle har visst det.

men nå, hvor krigen grusomheter blir synlig, så er de angivelig villig til å droppe det. De burde kunne skjønne på forhånd at krig vil bli ødeleggende, og sånn sett vært like forhandlingsvillige på det punktet, før det hele braket løs. Det er mitt poeng.

Hva det krapylet "misliker" er ikke noe andre skal trenge rette seg etter. Putin har ikke noe med Ukraina å gjøre, og burde ha nok med seg selv og sitt. Det er greia.
Alle skjønner at det ikke er farlig om Ukraina blir med i NATO. Russland har ingenting å frykte, om de bare holder seg normalt på matta som vi andre gjør. En annen ting er hvorfor det krapylet av en diktator skal sitte og holde på makta i tiår etter tiår. Det ville tjent Russland så mye mer å spilt på lag med oss andre. Og det skjønner Putin-krapylet også vil jeg tro, hvis han ikke er så dum som han framstår som. Og det tror jeg ikke, alle skjønner at det bare er løgnaktige klovnerier. Det er bare en pøbel som noen sa.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan forstå Putin på her er at han skulle ha ønsket at ukrainere var enda mer pro-russiske. Men, dette er ikke noe han kan velge seg/ønske seg. Putin må selv være relasjonsbygger.

Og at Russland ikke ønsket utplassering av missiler fra Nato sin side nærmere russisk jord. Men, han har oppnådd det stikk motsatt nå. Aldri før har det vel vært mer aktuellt å bygge opp forsvar i mot Russland når de oppfører seg som en slik bølle (bølle er egentlig litt for mildt). Mordere er mer aktuellt å kalle dem for nå.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut til at Putin har gått fulltime fascist nå. Holder en tale med alle de klassiske trekkene til en fascistisk leder. 

Hans politikk er nasjonens politikk. Motstand mot hans politikk er et angrep på ideen om selve nasjonen. Alle som ikke støtter ham er fiender av nasjonen og må finnes og ødelegges.

Spoiler

 

 

 

Endret av shockorshot
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...