Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

G skrev (11 minutter siden):

Kaptein Rob Lancaster på luksusyachten «Ragnar» har fått med seg at både lokalmiljøet og norske politikere vil ha han bort. –  La oss få kjøpe drivstoff, så skal vi dra, sier han.

https://www.nrk.no/nordland/kapteinen-pa-russisk-luksusyacht-_ragnar_-foler-seg-diskriminert-1.15893959

Rob Lancaster, høres jo mer britisk ut enn russisk det. "Vi vil hjem". Skal han til Russland selv eller et annet land etter å ha fått båten til "trygg havn"? Skal vi se:

Skal vi se. Arbeidsgiveren din er oligark, og du føler deg diskriminert :laugh::fun: Velkommen til bakvendtland. Hva hindrer deg fra å reise på neste fly til Storbritannia Sir!?

Har oligarkens medløpere en pistol mot tinningen din?

Kanskje han har eit snev av yrkesstoltheit, og vil ikkje forlata båten til ein uviss lagnad før han får ordre om da? Båten er ikkje tatt i arrest, og burde då og ha den same retten til å kjøpa drivstoff for å fortsetta ferden sånn så alle andre båtar får lov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Gangleri said:

Kanskje han har eit snev av yrkesstoltheit, og vil ikkje forlata båten til ein uviss lagnad før han får ordre om da? Båten er ikkje tatt i arrest, og burde då og ha den same retten til å kjøpa drivstoff for å fortsetta ferden sånn så alle andre båtar får lov.

Okkey. Helt greit. Men, da kan de vel bestille drivstoffbiler litt lengre sør i fra da? Virker mer som om Rob Lancaster ønsker spalteplass i media, enn noe annet. For bedrifter i nærmiljøet av dette kaianlegget vil åpenbart ikke selge drivstoff til denne kunden. Så enkelt er det.

Endret av G
Lenke til kommentar
17 hours ago, Theo343 said:

Det var en artikkel i en avis (nettavisen?) For et par dager siden som omtalte "fremmedkriger hotellet" hvor folk kommer fra hele verden og melder seg samt organiserer seg før de drar nedover. Ett par kritiske punkter her er at man ikke får svar på hvor lenge man må være der og om man kan dra når man vil. Man kunne risikere å bli straffet som dessertør og få ganske alvorlige straffer med opptil 20 års fengsel. Samt verre ting. 

En del forlot hotellet uten å signere kontakt pga dette. 

"Vi føler oss latterlìgjort" mener jeg tittelen på artikkelen var.

Her er artikkelen.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/oWQLK0/fremmedkrigerne

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
Snikpellik skrev (40 minutter siden):

Ukrainas største (tror jeg) nyhetskanal 24TV sin nettside ble hacket tidligere i dag, trolig av russerne. De la igjen en forferdelig dårlig laget deepfake-video hvor "Zelensky" ber ukrainske styrker om å overgi seg. Nettsiden er nå nede. https://24tv.ua/

Deepfakes behøver ikke å være så dårlig for at mange tror på det, dessverre. For "hvermannsen" er det fremdelesi stor grad et fremmed begrep. 

Lenke til kommentar

Rob Lancaster er brite ja. Svært mange superyachter har britiske offiserer og til dels øvrig mannskap, også superyachter som eies av folk som ikke har engelsk som morsmål eller særlige bånd til engelskspråklige land. Britiske sjøfolk er generelt kompetente og pålitelige, og det offentlige Solent University i Southampton har til og med egen superyacht-seksjon i sitt maritime fakultet.

Jeg antar Rob ikke skal til Russland etterpå, men holder seg i vesten og håper at lojaliteten til arbeidsgiver belønnes med ny kapteinsjobb hos noen andre som setter pris på lojalitet og konfidensialitet.

Jeg var en gang i tiden litt involvert med tekniske leveranser til superyachter, og de var råere på hemmelighold enn forsvarskundene våre. Merkelig og ubehagelig bransje jevnt over, stillingsvern, arbeidstidsbestemmelser osv eksisterer i praksis ikke, og eieren er ofte en ekstremt krevende og usaklig knall som kan sparke folk for enhver bitteliten skuffelse, noe som igjen gjør at leddene nedover kjører kadaverdisiplin på sine undersåtter for å sikre at alt er fullstendig på stell 24/7. Det finnes mange slags milliardærer, men de som konkurrerer om å ha de største, blankeste superyachtene overlapper veldig lite med de trivelige typene som konkurrer om å donere mest til barneavdelingen på sykehuset.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Okkey. Helt greit. Men, da kan de vel bestille drivstoffbiler litt lengre sør i fra da? Virker mer som om Rob Lancaster ønsker spalteplass i media, enn noe annet. For bedrifter i nærmiljøet av dette kaianlegget vil åpenbart ikke selge drivstoff til denne kunden. Så enkelt er det.

Men då gjer di jo berre Robert rett, dei blir diskriminert mot av lokal miljøet får noko dei ikkje har gjort. Er no longt teitare ting så blir skreve om, enn at ein stakkar ikkje får kjøpa drivstoff og komma seg vekk frå eit lokalsamfunn så han er uynskja i, berre på grunn av teite kjøpmenn så ikkje ser at da å selga den karen drivstoff oppfylle ynsje deira om å få han vekk.

Lenke til kommentar
Øystein skrev (11 minutter siden):

Deepfakes behøver ikke å være så dårlig for at mange tror på det, dessverre. For "hvermannsen" er det fremdelesi stor grad et fremmed begrep. 

Det tror jeg du har helt rett i, og jeg har sluttet å bli overrasket over hva folk går på. Denne deepfaken er dog rettet mot den ukrainske befolkningen, og jeg tror ikke mange av dem (om noen) går på denne. Jeg ser også flere påpeke at aksenten til "Zelensky" er en helt annen enn hans reelle i denne falske videoen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Symbolsk seier for Ukraina og mesteparten av verden først og fremst, men International Court of Justice i Haag har nå kommet med dommen etter at Ukraina trakk de for domstolen for omfattende brudd på folkemordkonvensjonen.

Russland/Putin har forsøkt å bruke folkeretten for å legitimere denne invasjonen og da er denne tydeligheten fra ICJ på hvor riv, ruskende dustete det er viktig. 

Den internasjonale domstolen ber Russland stoppe krigen i Ukraina
https://www.nrk.no/nyheter/krigen-i-ukraina-1.11480927

Sitat

Den internasjonale domstolen (ICJ) ber Russland stoppe krigen i Ukraina, melder nyheitsbyrået Reuters. Det er den øvste domstolen i FN.

Rettsavgjerda frå domstolen i Haag er den første frå ein internasjonal domstol etter at Russland invaderte nabolandet sitt 24. februar.

Ukraina har trekt Russland for domstolen med påstandar om brot på folkemordkonvensjonen frå 1948 og krav om omgåande stans i krigshandlingane.

Ukraina bad også retten om å slå fast at det ikkje finst noko juridisk grunnlag for invasjonen.

Russland boikotta høyringa i domstolen 7. mars.

Rettsavgjerda i Den internasjonale domstolen (IJC) er bindande, men domstolen har inga myndigheit til å sørgje for at eventuelle pålegg faktisk blir gjennomførte.

Pressemeldingen fra ICJ kan leses her: 
https://www.icj-cij.org/public/files/case-related/182/182-20220316-PRE-01-00-EN.pdf

Kjennelsen finner man her:
https://www.icj-cij.org/public/files/case-related/182/182-20220316-ORD-01-00-EN.pdf

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gangleri skrev (19 minutter siden):

Men då gjer di jo berre Robert rett, dei blir diskriminert mot av lokal miljøet får noko dei ikkje har gjort. Er no longt teitare ting så blir skreve om, enn at ein stakkar ikkje får kjøpa drivstoff og komma seg vekk frå eit lokalsamfunn så han er uynskja i, berre på grunn av teite kjøpmenn så ikkje ser at da å selga den karen drivstoff oppfylle ynsje deira om å få han vekk.

Også? De er i sin rulle rett til å selv velge hvem de ønsker å selge drivstoff til. Samtidig høres det ekstremt tvilsomt ut at en båt med plass til x-antall tusen liter drivstoff nå plutselig ikke har nok til å komme seg til et annet sted. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TheMoonMan skrev (Akkurat nå):

Også? De er i sin rulle rett til å selv velge hvem de ønsker å selge drivstoff til. Samtidig høres det ekstremt tvilsomt ut at en båt med plass til x-antall tusen liter drivstoff nå plutselig ikke har nok til å komme seg til et annet sted. 

Ein rett så burde vore inndratt, har ein ikkje rett til å diskriminera på religiøse grunnlag, så skulle ein ikkje hatt rett til å gjera da på politisk grunnlag.
Og når dei då blir nekta å kjøpa i neste bygd, og i neste, og i den itte der igjen, skal dei satsa på at dei klarar å komma seg til ei havn i Russland med lite bensin i tanken? Skal dei ta kjangsen på å enda opp i havsnød eller på ei strand når dei går tom?

Lenke til kommentar
56 minutes ago, Gangleri said:

Men då gjer di jo berre Robert rett, dei blir diskriminert mot av lokal miljøet får noko dei ikkje har gjort. Er no longt teitare ting så blir skreve om, enn at ein stakkar ikkje får kjøpa drivstoff og komma seg vekk frå eit lokalsamfunn så han er uynskja i, berre på grunn av teite kjøpmenn så ikkje ser at da å selga den karen drivstoff oppfylle ynsje deira om å få han vekk.

Ikkje har gjort.. Har ikkje någe med saken å gjøre. Lokalbefolkning ønsker ikke å selge. Så kan myndighetene ta de affærer de måtte ty til. Men inntil videre så står saken slik. Cry me a river baby :wee:

Båtkapteinen får forsøke lengre sørover å få en bil kjørende nordover da. Nokså enkelt å forsøke et par telefonrunder egentlig.

Jeg har selv blitt diskriminert på et par butikker i mitt liv. Men, da har diskrimineringen vært at jeg var privatkunde og ikke profesjonell kunde. På tross av at selskapene har hatt privatkunder. Begge gangene så var det resepsjonist som avviste meg. Ene var visst et forsikringsselskap, andre var visst et rørleggerfirma. Slik er livet. Dette med den drivstoffanskaffelsen er en miniputt-sak.

Det er kun oppmerksomhetsyke. Og hvorfor skulle en brite være så i forsvar for oligarken, dersom han ikke da er redd for å miste jobben sin som kaptein?

Virker mest som om oligark-yachten vil bli liggende slik i Narvik som et sår i landskapet for lokalbefolkningen og media lengst mulig. Drivstoff er bare en forbigående unnskyldning som ikke går å skylde på i lengden.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kjente teateret i sentrum av Mariupol skal være bombet til småstein. Eller "denazifisert" som Putin kaller det. Teateret ble bygget i 1878 og overlevde to verdenskriger, men ser nå ut til å være ødelagt.

Har vært snakk om tidligere at sivile bruker bygget til å søke tilflukt, men uvisst om det er dødsfall, evt. hvor mange.

FN--JXzXMAUIwEN?format=jpg&name=900x900

Kilde

Geolokasjon: https://goo.gl/maps/KEDcQodHVXJA89n18

Sånn så det ut før:

Spoiler

travel-image-3571.jpg

2880px-%D0%94%D0%BE%D0%BD%D0%B5%D1%86%D1

https://uk.wikipedia.org/wiki/Донецький_академічний_обласний_драматичний_театр
 

Det har vært mye pro-russiske antatte forsøk på desinformasjon på Twitter om at ukrainske militære holder sivile som gisler i teateret i dag. Muligens i forsøk på å "rettferdiggjøre" dette angrepet. Eksempler:

Spoiler

131612998_Skjermbilde2022-03-16kl_17_37_01.thumb.png.565ab8bc79cd7c2e6a46248340f44ed4.png

1708537632_Skjermbilde2022-03-16kl_17_38_49.thumb.png.0de76b567c4ce5cf49557d926e61edde.png

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Gangleri said:

Ein rett så burde vore inndratt, har ein ikkje rett til å diskriminera på religiøse grunnlag, så skulle ein ikkje hatt rett til å gjera da på politisk grunnlag.
Og når dei då blir nekta å kjøpa i neste bygd, og i neste, og i den itte der igjen, skal dei satsa på at dei klarar å komma seg til ei havn i Russland med lite bensin i tanken? Skal dei ta kjangsen på å enda opp i havsnød eller på ei strand når dei går tom?

Dette er en ikke-sak. De forsøker bare å gjøre seg vanskelige, og velger å tegne nordmenn som onde. Kjøp drivstoffet fra bil. Disse drivstoffbilene kan du bestille i Kristiansand om du vil, eller sikkert også i Sverige om du ikke ønsket å legge pengene igjen i Norge. Er sikkert kortere vei til svenskegrensa enn Kristiansand (for å sette kjørelengde litt på spissen).

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (12 minutter siden):

Ikkje har gjort.. Har ikkje någe med saken å gjøre. Lokalbefolkning ønsker ikke å selge. Så kan myndighetene ta de affærer de måtte ty til. Men inntil videre så står saken slik. Cry me a river baby :wee:

Båtkapteinen får forsøke lengre sørover å få en bil kjørende nordover da. Nokså enkelt å forsøke et par telefonrunder egentlig.

Jeg har selv blitt diskriminert på et par butikker i mitt liv. Men, da har diskrimineringen vært at jeg var privatkunde og ikke profesjonell kunde. På tross av at selskapene har hatt privatkunder. Begge gangene så var det resepsjonist som avviste meg. Ene var visst et forsikringsselskap, andre var visst et rørleggerfirma. Slik er livet. Dette med den drivstoffanskaffelsen er en miniputt-sak.

Det er kun oppmerksomhetsyke. Og hvorfor skulle en brite være så i forsvar for oligarken, dersom han ikke da er redd for å miste jobben sin som kaptein?

Virker mest som om oligark-yachten vil bli liggende slik i Narvik som et sår i landskapet for lokalbefolkningen og media lengst mulig. Drivstoff er bare en forbigående unnskyldning som ikke går å skylde på i lengden.

Hadde Noreg hatt vet, så hadde staten komme ned på dei som om da var mannen endelig rammla

Ja, og når han blir nekta å låna/leiga/kjøpa bil pga ukraina-hysterie og Russofobien står så sterkt bland folk no, ka då?


Ærligt talt, berre fordi du har blitt nekta å handla pga du er privatkunde og ikkje prof kunde, er ikkje samanlignbart. Mannskapet blir diskriminert mot av folk så tillett andre mannskap på liknandes skip, kor einaste forskjellen er kor eigaren kjem frå.

Dei er ikkje merksemdssjuke, dei står ovanfor eit stort problem så i realiteten gjere at dei er stranda. Eit problem så hadde vorte laust av at folk lokalt drog hovude deira ut av deira eiga ræv.

For håpa at kjøpmenna får magasår då, hadde dei selgt drivstoff til mannskapet så hadde saken vore ute av verda, men nei da. Må dydigheitsflagga og skyta seg sjølve i foten på sama tio.

G skrev (Akkurat nå):

Dette er en ikke sak. De forsøker bare å gjøre seg vanskelige, og velger å tegne nordmenn som onde.

Forstår godt at dei ikkje ville ha deg så privatkunde. Er jo kjøpmenna så har gjort seg vanskelige!

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Gangleri said:

Dei er ikkje merksemdssjuke, dei står ovanfor eit stort problem så i realiteten gjere at dei er stranda. Eit problem så hadde vorte laust av at folk lokalt drog hovude deira ut av deira eiga ræv.

..

Forstår godt at dei ikkje ville ha deg så privatkunde. Er jo kjøpmenna så har gjort seg vanskelige!

Nei der tar du skammelig feil. Jeg tolker de to avvisningen som veldig simple. At de ikke så sitt snitt til å tjene penger fordi oppdrag eller kundeforhold var for lite. Det forsikringskontoret lå nær Statoil-hovedkvarteret. Og en må regne med at en del bedrifter i Stavanger-regionen har vært oljekundebortskjemt alt for lenge. Så det er min tolkning av helheten sånn sett.

En snekker fortalte meg en skrekkhistorie om en svært vrang og vanskelig Statoil-kunde som tømmerfirmaet hans hadde forpliktet seg til. Han måtte snekre et påbygg 3-4 ganger for at kunden skulle bli fornøyd. Tømmermannen turte ikke annet pga. volumordningen de hadde med Statoil. Statoil er faktisk et ekstremt aggressivt selskap som skviser marginene hos mange selskaper så lavt de klarer. Nærmest til smertegrense. Blårussdrevet vet du.

Jeg kan "skrive under på" at min oppfatning av denne snekkeren var av ypperste håndtverk. Han var svært nøye, møysommelig og laget pene arbeider hos meg ihvertfall. Saken med den Statoil-kunden hans gikk på konstruksjonsmessige utfordringer som kunden forlangte at skulle løses og at kunden kunne tillate seg å være ekstra pertentlig. Altså det kunde ba om var helt utenfor normalkonstruksjon.

Dette kan kanskje være den dansen som oligarken også er vant med. At normalt så går ting på skinner med det meste som bes om.

Om den russiske oligark yachten:

Det er merksemdsjuke som du velger å kalle det på nynorsk. Det er svært enkelt å se. Men, her blir vi ikke enig, så jeg tror vi ikke debatterer det særlig mange innlegg videre. Og det er ikke for å få det siste ord, men dette er altså min mening om den drivstoffsaken i nord. Svar gjerne, men ikke forvent videre svar tilbake i fra meg ihvertfall.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Nei der tar du skammelig feil. Jeg tolker de to avvisningen som veldig simple. At de ikke så sitt snitt til å tjene penger fordi oppdrag eller kundeforhold var for lite. Det forsikringskontoret lå nær Statoil-hovedkvarteret. Og en må regne med at en del bedrifter i Stavanger-regionen har vært oljekundebortskjemt alt for lenge. Så det er min tolkning av helheten sånn sett.

Det er merksemdsjuke som du velger å kalle det på nynorsk. Det er svært enkelt å se. Men, her blir vi ikke enig, så jeg tror vi ikke debatterer det særlig mange innlegg videre. Og det er ikke for å få det siste ord, men dette er altså min mening om den drivstoffsaken i nord. Svar gjerne, men ikke forvent videre svar tilbake i fra meg ihvertfall.

Kjem nok ikkje til å svara deg på noko heller i framtida heller, snakk om skråsikkerheit og vanskar for å setta seg inn i ein annan person sin situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, iblazeqt said:

Han sammenligner vestlige sanksjoner med antisemittisme i 30-årene, og mener Vesten har som mål at Russland ikke skal være et sterkt og uavhengig land.

'Sterkt og uavhengig land' som trenger at andre land gjør som de vil.

 

2 hours ago, iblazeqt said:

Men det vil de ikke lykkes med, sier han.(VG)

Nei han har lykkes med det selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

Bukkvoll sier at det vært et krav fra russisk side om demilitarisering. Altså at Ukraina bevisst skal ha et svakt forsvar.

https://www.nrk.no/urix/financial-times_-ukraina-og-russland-jobber-med-fredsavtale-1.15895688

Veldig beleilig for Russland om Ukraina har eit svakt forsvar til neste gang dei vil invadere. Har ikkje akkurat levert ein god søknad for å få gjennom det kravet. Ikkje får dei bli med i NATO og ikkje skal dei ha forsvar?

Dei kan samtidig skrive at Russland lover å ikkje invadere igjen. Sånn at om dei gjer det så går alle krava til Russland ut vindauga.

Endret av Zeph
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...