Trontron Skrevet 10. august 2023 Del Skrevet 10. august 2023 4 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: Alt tyder på at Zelenskyy har ekstrem respekt for livene og velferden til Ukrainas befolkning. Hvis Zelenskyy og Ukrainas befolkning ikke ville ta kampen med å ta tilbake de okkuperte områdene, og mente deres liv og velferd ville vært bedre ivaretatt gjennom forhandlinger, så ville de i hvert fall ha min støtte. Og jeg tror også de ville ha støtten til de fleste vestlige land. Men det er samtidig for min del ganske åpenbart at den riktige avgjørelsen per dags dato er ikke å gå inn i fredsforhandlinger. Det vil ikke være en varig fred før Russland blir slått tilbake og Ukraina kan bli med i NATO. Jeg tolker det dithen at du altså er et flagg som vaier i vinden, som stoler på alt Ukrainsk ledelse skulle bestemme seg for. Fred i morgen? Du er med. Sende hele befolkningen på et "Hail Mary"-oppdrag. Null stress, de har din støtte. Jeg er derimot sikker på at Ukraina mister mer forhandlingskraft over tid, men tiden vil vise. Lenke til kommentar
Trontron Skrevet 10. august 2023 Del Skrevet 10. august 2023 6 minutes ago, Snikpellik said: Denne ekle frasen du gjentar mye her brukes stadig av Putin, sist 22. juni. Den gir kanskje mening for Putin, og for de som støtter Russland i krigen og andre kontrære. Hensikten med utsagnet er å male Ukrainas kamp som at den ikke er deres egen, men at de kjemper på vegne av "vesten". Det kunne ikke vært mer feil. Putin er en klovn. Zelensky er en marionett. Russland er et drittland. Ukraina er et drittland. Sånn, der har du meningene mine. Hadde dere elsket Russland her inne så ville jeg fremdeles vært imot dere. Til den siste ukrainer Lenke til kommentar
Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 10. august 2023 Populært innlegg Del Skrevet 10. august 2023 16 minutes ago, Trontron said: Dette er ingenting Kreml ikke har sagt før deg. Faktisk nesten ord for ord. Likevel står vi igjen med et ufravikelig faktum. 6 2 4 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 10. august 2023 Del Skrevet 10. august 2023 47 minutes ago, Trontron said: "Til den siste ukrainer" er kritikk av folk på utsiden av konflikten som sitter fint på ræva og koser seg med at Russland tar tap, mens de ikke bryr seg om ukrainske tap. De vil at Ukraina skal kjøre på med så mye kjøtt i kjøttkverna som mulig på kortest mulig tid for å påføre Russland tap. Hæ!? Nei, gå og legg deg! Ærlig talt. 8 1 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 10. august 2023 Del Skrevet 10. august 2023 3 minutes ago, Trontron said: Zelensky er en marionett. Ukraina er et drittland. Hvem jobber Zelensky for, mener du? Ukraina står nesten unisont bak ham. På hvilken måte er Ukraina et drittland? 7 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Drogin Skrevet 10. august 2023 Populært innlegg Del Skrevet 10. august 2023 (endret) Trontron skrev (7 minutter siden): Putin er en klovn. Zelensky er en marionett. Russland er et drittland. Ukraina er et drittland. Sånn, der har du meningene mine. Hadde dere elsket Russland her inne så ville jeg fremdeles vært imot dere. Til den siste ukrainer Også en velkjent russisk troll taktikk. Å male alle sider som uverdige å støtte, så det beste er å la dem ordne opp selv. At de ikke er verdige vår hjelp. At de bare er til bry, så for vår egen interesse burde vi bare gjøre hva enn som raskest mulig får krigen til å stoppe, om det så tilfeldigvis skulle bety å la Russland vinne. Jeg foreslår vi bare rapporterer og ignorerer denne brukeren fremover. Det gir ingen verdi å diskutere. Slik jeg forstår er den forøvrig opprettet i 2019 men uten noen poster frem til etter invasjonen i 2022. Endret 10. august 2023 av Drogin 11 4 4 Lenke til kommentar
Trontron Skrevet 10. august 2023 Del Skrevet 10. august 2023 1 minute ago, Brother Ursus said: På hvilken måte er Ukraina et drittland? Nest verste landet i Europa før invasjonen. Kun slått av Russland Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 10. august 2023 Del Skrevet 10. august 2023 Just now, Trontron said: Nest verste landet i Europa før invasjonen. Kun slått av Russland Kilde? 3 1 Lenke til kommentar
Trontron Skrevet 10. august 2023 Del Skrevet 10. august 2023 1 minute ago, Thor. said: Kilde? Eksempelbilde. Jeg har sagt det så mange ganger før: Ukraina og Russland var nærmere hverandre i kultur og alt fra korrupsjon til hdi enn det Norge og Sverige er. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 10. august 2023 Del Skrevet 10. august 2023 (endret) 6 hours ago, uname -i said: Først ble terminalene donert, så begynte Musk å klage over at det ble for dyrt og nå finansieres det av det amerikanske forsvarsdepartementet og Europa. Første sprøyta er gratis. Det virker nesten som om folk enten er veldig pro Elon eller veldig mot Elon. Hva om du hadde fortalt historien som den egentlig er uten å legge til eller trekke fra? Det er fortsatt ikke alt som er betalt av andre, SpaceX donerer fortsatt båndbredde - eller de gjorde det i det minste rett før påske. Og de har donert veldig mange terminaler og de donerte ALL båndbredde i starten. Alle terminalene fikk vel 3 eller 6 måneders gratis bruk. Men selv da fortsatt spaceX og donere båndbredde til de som ikke fikk det dekket inn via andre. Det kanskje viktigste for å forstå hva dette faktisk har kostet er at spaceX er helt i oppstarten av kommersialisering av satsningen på bredbånd. Alle disse terminalene som de donerte til Ukraina kunne de solgt til kunder som stod på venteliste. Og båndbredden spaceX har idag er ikke endeløs. Det er mange som opplever at det er blitt langt tregere det siste året fordi veksten av nye brukere og båndbreddebruken er større enn tilveksten av nye satelitter. Det betyr at SpaceX faktisk valgte bort inntjening, og lot nye kunder stå på venteliste slik at spaceX kunne bidra til Ukraina. Tenk gjennom det neste gang du føler for å svartmale donasjonene til SpaceX. Det er tross alt ikke småpenger vi snakker om. Hvilke andre foretak har tatt et slikt kraftløft i Ukraina det siste halvannet året? Rett gjerne kritikk mot Musk når han driter seg ut. Og det er uten tvil kjipt at ikke UA kan fortsette å benytte SpaceX til navigasjon for bombelastede droner. Men er det direkte ufint å skjelle fyren ut og kalle ham narkolanger fordi han har gitt utstyr og båndbredde gratis. Jeg sier igjen, er det noen som har kjennskap til om det har vært forhandlinger mellom SpaceX og Ukraina i forhold til å kunne fortsette å benytte spacex for navigering av droner? Om det hadde vært mulig å få på plass en slik kommersiell avtale så ville UA kunne fortsette å navigere bombedroner via starlink. Så må det naturligvis sees på finansiering. Men her kan en jo tenke seg mange løsninger. Alt fra folkespleis til at en eller flere nasjoner dekker kostnadene for dette eller et kjempe-spleise-lag der både privatpersoner, selskaper, og nasjoner bidrar. Kommer noe slikt på plass vil det spare veldig mange Ukrainske liv. Og ja - det vil koste en hel del russiske liv. Men russerne har jo den luksusen at de når som helst kan avblåse krigen, returnere til russland og avstå alt okkupert land. Da er det jo fred og ingen flere russere trenger dø i krig i Ukraina. Endret 10. august 2023 av bojangles 1 4 Lenke til kommentar
Trontron Skrevet 10. august 2023 Del Skrevet 10. august 2023 3 minutes ago, bojangles said: Rett gjerne kritikk mot Musk når han driter seg ut. Og det er uten tvil kjipt at ikke UA kan fortsette å benytte SpaceX til navigasjon for bombelastede droner. Men er det direkte ufint å skjelle fyren ut og kalle ham narkolanger fordi han har gitt utstyr og båndbredde gratis. Jeg synes også det er svært sprøtt hvordan mange ikke ser hvor viktig Starlink er for ukrainske styrker. Du verden så mange videoer og intervjuer jeg har sett der ukrainere lovpriser Starlink. I mange tilfeller ville de måttet ha løpegutter for å gi informasjon fra fronten dersom det ikke var for Starlink. Kommunikasjon i krig er langt viktigere enn å kunne styre presisjonsvåpen. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg sedsberg Skrevet 10. august 2023 Populært innlegg Del Skrevet 10. august 2023 (endret) At det er vesten som presser Ukraina til å krige er det største fjaset jeg har hørt. Ukraina/Zelensky har jo ikke gjort annet enn å mase på våpen og utstyr siden russerne rulla over grensa. Og vi bør gi så det svir (for russerne)! "Jeg trenger ammo! Ikke en helikoptertur!" -Zelensky, antageligvis. Edit: Skriveleif. Endret 10. august 2023 av sedsberg 11 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 10. august 2023 Del Skrevet 10. august 2023 Noen nyheter fra Ukrinform: https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3746691-navy-units-eliminate-27-invaders-down-27-enemy-quadcopters-on-aug-9.html https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3746660-mandatory-evacuation-announced-in-kupiansk-community-of-kharkiv-region.html https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3746618-ukrainian-forces-continue-their-offensive-in-bakhmut-sector-military-spox.html https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3746091-ukraines-su24-fighter-jets-a-nightmare-for-putins-troops-media.html 1 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Espen Hugaas Andersen Skrevet 10. august 2023 Populært innlegg Del Skrevet 10. august 2023 Just now, Trontron said: Jeg tolker det dithen at du altså er et flagg som vaier i vinden, som stoler på alt Ukrainsk ledelse skulle bestemme seg for. Fred i morgen? Du er med. Sende hele befolkningen på et "Hail Mary"-oppdrag. Null stress, de har din støtte. Jeg er derimot sikker på at Ukraina mister mer forhandlingskraft over tid, men tiden vil vise. Jeg er ikke Ukrainer og har dermed ingenting jeg skulle sagt om Ukrainas interne anliggender. Jeg kan ha meninger, og som sagt mener jeg de bør fortsette å kjempe, men det er Ukrainas befolkning og deres folkevalgte som må avgjøre hvordan de vil håndtere Russlands aggresjon på best mulig måte. Jeg er ganske sikker på at Ukrainas forhandlingskraft øker over tid. Russland svekkes gradvis, og mer av den lovede støtten fra vesten ankommer, i tillegg til ny støtte. 14 1 1 Lenke til kommentar
Trontron Skrevet 10. august 2023 Del Skrevet 10. august 2023 1 minute ago, Espen Hugaas Andersen said: Jeg er ikke Ukrainer og har dermed ingenting jeg skulle sagt om Ukrainas interne anliggender. Jeg kan ha meninger, og som sagt mener jeg de bør fortsette å kjempe, men det er Ukrainas befolkning og deres folkevalgte som må avgjøre hvordan de vil håndtere Russlands aggresjon på best mulig måte. Jeg er ganske sikker på at Ukrainas forhandlingskraft øker over tid. Russland svekkes gradvis, og mer av den lovede støtten fra vesten ankommer, i tillegg til ny støtte. Ukraina kommer ingen vei i den motoffensiven. De vil få noe mer utstyr, men det er dalende og mengden utstyr per kvartal eller år vil aldri toppe det de allerede har fått. De får noen Abrams-tanks akkurat tidsnok til gjørmesesongen. Mon tro hvorfor amerikanerne bestemte seg for å gi de akkurat da... Kan det være fordi de ikke ønsker de brukt i angrep? Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 10. august 2023 Del Skrevet 10. august 2023 (endret) Jeg tippet lenge at Finland holdt tilbake på en del utstyr siden de ikke var medlem i NATO, og måtte hensynta at de kunne på sikt måtte forsvare seg selv slik Ukraina må. Nå som Finland er med i NATO, tror dere Finland har tenkt til, eller allerede har donert mer heftig utstyr? Finnene sitter på ganske mange Leopard tanks, og Sisu er et fantastisk kjøretøy. Det var en post litt tilbake her der en Ukrainer beskrev hvordan SISU kjørte på 3 miner før den sluttet å virke, og mannskapet gikk ut relativt uskadd. Mens en sovietisk minerydder-tanks sluttet å fungere etter å ha kjørt på sin første mine. Det spennende med Finland er at de ikke offentliggjør sine bidrag. Endret 10. august 2023 av Drogin 3 4 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 10. august 2023 Del Skrevet 10. august 2023 (endret) "The German government wants to announce the delivery of Taurus cruise missiles (500 km) to Ukraine in the near future, — Deutschland T-Online." Deutschland T-Online ser ut til å være en av de større nettavisene i Tyskland, med over 29 millioner unike brukere i måneden. https://www.t-online.de/nachrichten/ukraine/id_100221848/ukraine-taurus-marschflugkoerper-scholz-zusage-koennte-in-kuerze-fallen.html Endret 10. august 2023 av Brother Ursus 4 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg bojangles Skrevet 10. august 2023 Populært innlegg Del Skrevet 10. august 2023 (endret) Til alle dere som raste Som ville dyr for lenge siden i denne tråden da jeg lirte av meg noe sånt som at "å se en sak fra flere sider er ikke i seg selv et kvalitetsstempel, det kommer an på hvordan en forsøker å belyse saken fra flere sider og kvaliteten i det innholdet som postes". Hvordan har debatten vært her inne den siste uka, eller kanskje 5-6 dagene? Har "de som ønsker å se saken fra flere sider eller belyse all sider" vært saklige og brukt saklige hederlige argumenter? Har de tilført dybde eller på annen måte bragt ny kunnskap inn i diskusjonen? De pro russiske trollene klarer jo ikke engang finne på nye argumenter. De fortsetter å gjenta den samme gamle propagandaen de har pøst ut i halvannet år nå. Og hver gang det de sier blir grundig tilbakevist, vel da forsøker de å starte ordkløyveri, eller endre gyldige definisjoner eller på andre måte avspore tråden eller går over til ren drittkasting. Jeg skal gladelig lese og besvare alle innlegg som bringer noe nytt inn i diskusjonen, men pro russisk oppgulp orker jeg ikke svare på. Det forsøpler tråden, gjør tråden tunglest og fjerner fokuset og nyhetsverdien. De gode informerende innleggene drukner i drittpreik ,løgner og ren propaganda, Jeg har lagt til noen nye på min ignore liste idag. Håper andre også vil vurdere det. Endret 11. august 2023 av bojangles 20 2 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 10. august 2023 Populært innlegg Del Skrevet 10. august 2023 (endret) Germany has transferred two more Patriot air defense systems to Ukraine This was announced on the official website of the German government. EDIT: Det er visst snakk om to batterier, ikke systemer. Men flott likevel. Endret 10. august 2023 av Brother Ursus 9 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå