Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/k6zoEQ/lavrov-om-fredsforhandlinger-noe-haap-om-aa-naa-et-kompromiss

 

Kan godt hende Lavrov håper på et kompromiss i Ukraina, men dagens Russland vil ikke se godt ut i vesten i uoverskuelig fremtid. Noe kompromiss hvor Russland "får" noe tror jeg ikke noen ønsker, spesielt ikke ukrainerne.
Hvor mange nazister det skulle være i Ukraina aner jeg ikke. Jeg så ingen når jeg var der sist. Men, om det er mange der så må vi løse dette på en annen måte enn å drepe sivile og sprenge bygninger.

Dersom de trekker seg ut nå kan jeg ikke forstå annet enn at Putin ønsket det slik som nå. Han ønsker å være en diktator ala Nord Korea. De snakket jo om å gjeninnføre dødsstraff når vi uansett ekskluderte de fra diverse

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 timer siden):

Har vært mye spekulasjoner etter ukrainerne tidligere i dag hevdet de hadde ødelagt mange russiske helikoptre i et luftangrep på Kherson-flyplassen, men uten bevis. Noen avfeide det som falske nyheter. Russerne har brukt denne flyplassen til å samle mengder med helikoptre og materiell.

Nå har det kommet satellittbilder som viser at dette luftangrepet skjedde, og at russerne tilsynelatende mistet mange helikoptre i angrepet.

  Vis skjult innhold

 

 

 

 

Oppdatert: Nytt satellittbilde i dag som viser enda mer skade enn det fra i går. Ser ut som det er gjennomført flere angrep, med nye kratere synlig.

FN9Qi6JXMAAd0FS?format=jpg&name=4096x409


Oppryddet versjon med mer kontrast:

Spoiler

FN9ZlwpWUAIQ7F4?format=jpg&name=4096x409


Kilde:

Spoiler

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Snikpellik said:

Skikkelig kjedelig for Biden og Blinken altså! Bare å si farvel til den planlagte ferien i St. Petersburg, bjørnejakt i Norilsk og paraplydrinker på gylne strender i Sochi.

Fra spøk til alvor; ingen såvidt jeg vet. Joe Biden var vel en av de "fattigste" kongresspolitikerne i USA.

https://www.politifact.com/factchecks/2019/oct/30/joe-biden/fact-checking-joe-bidens-claim-hes-among-poorest-g/

Det ser dog uansett ut som disse sanksjonene dreier seg om utestenging fra innreise til Russland og ikke økonomiske.

Hvem i sine fulle fem vil reise til Russland nå likevel, dersom du ikke er en gammal kommunist med Sovjet-nostalgi? Forresten så er ikke Russland like kommunistisk som før, så de ville nok blitt svært skuffet når de traff virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (14 minutter siden):

Hvem i sine fulle fem vil reise til Russland nå likevel, dersom du ikke er en gammal kommunist med Sovjet-nostalgi?

Det er nok få ja :) 

Ser på sanksjonslista til Russland og den gir mening med tanke på hvem de sanksjonerer i administrasjonen, selv om det har liten praktisk betydning da disse amerikanerne neppe har planlagt ferie til Russland med det første.

Spoiler

FN5ff1CXMAwJ3ex?format=png&name=900x900

Stusser likevel på... Hillary Clinton. Hvorfor i all verden gir de Clinton av alle innreiseforbud? Virker som de bare vilkårlig har tatt henne med fordi de misliker henne. Hun er privatperson og ikke del av noen administrasjon eller myndighetene.

Responsen fra Clinton var ganske artig: “I want to thank the Russian Academy for this Lifetime Achievement Award.”

Ingen republikanere er på lista. Ikke Trump. Men Clinton.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 hours ago, ism_InnleggNO said:

I beste fall er det en ung amerikansk mann som fant ut at krig ikke er som på TV og film. Han virket sjokkert over at folk døde.

Jeg har full forståelse for at det Ukrainske befalet kanskje var noe utålmodig med slike folk og ikke hadde tid til å være barnevakt for dem når folk dør rundt dem.

Dette er en krig, ikke noe man kan teste et par uker for spenningen del. "Se om man liker det lissom".

Jeg vet heller ikke noe om den gitte kanadieren har dødd. Forresten aldri hørt om han før nå.

Vi vet svært lite hvordan kampene foregår. Om de utenlandske har frihet til å plassere seg fritt som gerilja-snipere, eller om de er nødt å følge et befal og en gruppe andre krigere som kanonføde i den andre delen av frihetsskalaen.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Penny said:

En liten bunke splitter nye sjømålsmissil, stridsvogner i forberedte posisjoner, strendene minelagt, samt store mengder statiske hindere bygget nå som byen har hatt flere uker på seg til å forberede seg på landgang. Dersom russerne likevel skulle klare å komme seg opp fra strendene får de gleden av å prøve å okkupere en by med 2500 (!) km katakomber under, med over 1000 innganger, og 0 gode kart, i den grad det finnes noen form for oversikt over systemet befinner den seg i hodet på innfødte. Å forsøke å innta byen sjøveien er rent selvmord, de må evt forsøke å beleire den og sulte folk ut.

De kunne kanskje behøvd noe mer torpedoutskyting i fra land for å klare å ta 14 skip?

Lenke til kommentar
13 hours ago, Abigor said:

Tja si det. Eneste jeg kan komme på er at de ikke får mer lån. Jeg forstår pent lite av økonomi og det virker som alle land i hele verden har gjeld, så hvem er det som låner ut alle disse fantasilionene? Romvesen på månen? Hørte at kommuner også har gjeld, hva skjer hvis en kommune går konkurs?!?

Det blir naturligvis enda mindre eldrepleie.

Lenke til kommentar

Intervju med jernbanesjefen i Ukraina, Oleksandr Kamyshin. Han og alle som jobber på spreng for å holde togene i gang for å frakte flyktninger ut av landet risikerer livet daglig.

Ukraine's wartime rail chief has to be faster than the Russians tracking him
https://www.bbc.com/news/world-europe-60755198

Sitat

(...) So far Mr Kamyshin estimates his staff have helped to move 2.5 million people to safety. But the vast operation has come at a cost. Schedules have to be constantly updated because of Russian attacks. Since Vladimir Putin's invasion began, 33 railway staff have been killed.

"They hit our track daily. They hit the stations. Our people risk their lives. They go under shelling. They keep saving people," says Mr Kamyshin.

When we first meet, he is sitting at a long table with his close advisors, studying a map of the national rail network. Police guard the entrance to the room.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, G said:

De kunne kanskje behøvd noe mer torpedoutskyting i fra land for å klare å ta 14 skip?

Tja, stasjonære torpedobatterier på land anses som mer eller mindre fullstendig utgått i dag, pga "bunker busters" og lignende presisjonsvåpen. På den annen side, her står Ukraina overfor en fiende som fremstår tilnærmet tom for presisjonsvåpen, og med en fascinerende entusiasme for dumme tilnærminger til taktiske problem, så her kunne torpedobatterier overlevd, og gjort et solid innhugg.

Men, mtp hva skipene er lastet med holder det nok med missiler og granater ovenfra for å sette fyr på innholdet for å spolere invasjonen, selv om det gir en helt særegen tilfredsstillelse å se en torpedo detonere under kjølen.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (1 time siden):

Noen burde spørre Lavrov om russisktalendes rettigheter og ytringsfrihet i russland i dag 🤐

Godt sagt.

Hva er forresten rasjonalen bak den milde behandlingen av hun tv-dama som demonstrerte mot «krigen-som-ikke-er-krig» på skjermen? 2500 i bot?

Er hun så profilert at de gir henne en smekk på fingrene nå, yrkesforbud og utreiseforbud, og så lar henne «ramle ut av et vindu» når opmerksomheten rundt henne har lagt seg?

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, knutinh said:

Den som hadde visst svaret på det…

Ofte, ja.

Du argumenterer stadig ut fra hvordan du vil at ting skal bli. Når jeg kritiserer deg med at jeg tror at planen din kan lede ut i elendighet så kontrer du bare med enda mer av det samme, heller enn å ta stilling til det jeg sier.

Dersom innbyggerne i midtøsten på demokratisk vis stemmer/hestehandler for en revidering av FNs menneskerettigheter som gir dødsstraff for å uttale seg negativt om Guddommer og du har underlagt Norge FNs overherredømme så har vi i følge din plan ikke noe valg. Alternativet til å vedta FNs (hypotetiske) sharia-lover vil være at FN bruker militær styrke mot Norge.

Det blir nok mer hypotetisk debatt enn en reell sak. Men, du har misset litt av poenget i det Nye FN dekret. At slikt ikke tolereres. Man kan ikke melde seg ut straks man har meldt seg inn, uten å tiltrekke seg Nye FN-militærmakt som regulerer ting tilbake til en eller annen demokratisk løsning. Men, du har et poeng. At det Nye FN som jeg skisserte ikke har noen annen løsning enn militært for å rydde opp dersom det er folkene på grasrotnivå som ikke ønsker noe annet enn sharia-lover.

Tanken min er at et Nye FN ikke så lett kan etableres uten at en rekke land ser seg villig til å ofre noe. Man har selvråderett så lenge man underordner seg, og selvråderetten skulle helst ha vært i folkets favør.

Altså dersom du blir litt mer velholden, at samfunnet rundt deg blir litt mer fredelig og fornøyelig. Det er jo det som må selges som budskap. Jeg tror ikke at man kan få en enighet i verden med de styresmakter som finnes nå i dag. Det beviser jo FN her og nå. Ergo så måtte det Nye FN blitt formet via velvilje og en slags kreftsvulstspredning inntil demokrati og menneskerettigheter er oppnådd. Fordelen ville være at man kom i mål raskt. Ulempen vil være at det kan være vanskelig å komme i gang.

Ulempen med dagens FN er at det kan ta flere hundre år eller tusenvis av år før man oppnår en harmoni i verden som kan etablere de trygge rammene som er nødvendig.

Menneskeheten dessto større antall individer, jo vanskeligere blir det jo å ha fred. Men, dersom man hadde et bedre overordnet styre som passet på at nasjonene oppførte seg, så ville en større befolkningvekst kunne lede til at vi begynte å befolke andre planeter. Vi vil behøve ganske mange hender for å få til noe sånn. Tenk på all infrastruktur og romskip eller hva det blir som må bygges.

  

3 hours ago, knutinh said:

Derfor tror jeg at vi må leve med et fortsatt «veikt» FN i min levetid, og heller prøve å påvirke andre kulturer med soft influence og bilatteralt. Når Kinesere og Afghanere og whatnot ser og opplever hvordan det er å være fri så kan det hende at de spør seg hvorfor de selv ikke opplever samme frihet. Kanskje må vi også lære noe av de andre.

-k

Joda, men hva med nord-koreanere som ikke har rett til å reise utenlands for å se hva slags frihet vi har? De store religionene er organisert patriarkalsk vet at oldtidens ledere fikk dette på plass. Og de fleste av oss kjenner all fortids og dagens undertrykkelse som skjer via religioner. I noen land så er jo religionsfrihet blitt så marginalisert at det omtrent ikke finnes. En sånn enten så oppfører du deg i følge våre regler, eller så har du ikke et verdig liv lengre.

Ved å begrense hva type maktdannelse som er ok eller ei, så vil en jo kunne forhindre at det vokser seg slike enorme frihetsberøvende institusjoner.

Kultur vil jo uansett bestå siden alle får lov å styre seg selv så lenge disse "store bud" ikke brytes. Altså de bud som bevarer menneskerettene underlagt det Nye FN.

________________

Takk for engasjementet. Mulig en bør enten flytte diskusjonen. For idéen min kom fordi FN i dag ikke fungerer. Jeg ønsket egentlig bare å lufte noen tanker, og det har jeg jo oppnådd. Jeg kommer ikke til å opprette en egen tråd om dette selv. Man kunne gjerne gjort det, men jeg ønsker ikke å moderere den. Verden er så fucked up :wee:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
delfin skrev (15 timer siden):

Wali forresten...

Og jeg har ikke klart å bekrefte det selv. Historien høres ruskete uten siden det ble hevdet Mariupol, men hvem vet. UK har muligens mistet 3 tidligere spesialsoldater.

Ja, jeg ble litt usikker på om Wall-E ble kallenavnet til slutt, eller om dette var en kødd. Ser begge brukes.

EDIT: Søkte litt mer på det, og det virker som Wall-E ble brukt i artikkelen jeg leste og noen få andre steder, men at det ikke er noen utstrakt bruk.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
2 hours ago, kilik said:

Russland har minst 1500 fly, så de har nok å ta av. De har også over 12,000 tanks.

Men Russland er gigantisk, de har enorme landområder å forsvare - så det er jo begrenset hvor mange de kan bruke opp i Ukraina.

Samt det er vanskelig å sette inn sivile piloter inn i kampfly og forvente resultater :p

Lenke til kommentar
47 minutes ago, knutinh said:

Hva er forresten rasjonalen bak den milde behandlingen av hun tv-dama som demonstrerte mot «krigen-som-ikke-er-krig» på skjermen? 2500 i bot?

Er hun så profilert at de gir henne en smekk på fingrene nå, yrkesforbud og utreiseforbud, og så lar henne «ramle ut av et vindu» når opmerksomheten rundt henne har lagt seg?

Det kan jo hende at russerne velger en mild reaksjon, nettopp fordi denne saken har fått litt oppmerksom.

Ikke nødvendigvis fordi de frykter reaksjonene, hvis de skulle ha brent henne på et bål, levende, på torget.

Men fordi denne saken gir dem en gylden mulighet til å vise seg fra en mild side overfor russere som er usikre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Jarmo said:

EU har laga ei liste over 30 kritiske råmaterialer. Av disse produserer Russland 18.

https://www.nrk.no/nordland/scandium_-palladium-og-vanadium-_-vladimir-putin-og-russlands-ukjente-trumfkort-1.15891864

For noen områder så finnes det få veier utenom. Men nød lærer kjerringa å spinne. Musk fant vel en ny vei utenom kobolt-bruk i EL-bilene, pga. de Afrika-kriminelle. Vi har fortsatt mye tilgang på mye forskjellige metaller i fra allierte nasjoner. Australia og Canada f.eks. der går det nok an å skru opp produksjonen. Dessuten så har Sør-Amerika en god del metaller og mineraler. Norge med vår store kyst har et enormt omtrent utappet mineralutvinningsmulighet i fra havbunnen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Flere journalister og ukrainske medier rapporterer at mange ble drept i Chernihiv i morges da russisk bombing rammet en kø med sivile som ventet på å kjøpe mat. Minst ti sivile skal være drept i dette angrepet.

Video viser mange døde (dette er blitt kraftig sladdet og videoen er trygg å se på):

Geolokasjon: https://goo.gl/maps/Rw8vJDQWeQp7giai6

Spoiler

FN-BMNlXsAIsW4C?format=jpg&name=large

FN-BMNoXEAIWQlq?format=jpg&name=large

FN-BMOMX0AYBug2?format=jpg&name=large

 

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...