Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Delvis skrev (32 minutter siden):

Russland skal betale 117 millioner dollar i avdrag  på sin utenlandsgjeld som forfaller i morgen.
Nå gjøres det til en vanskelig sak for dem, at det blir kostbart å betale.
Her er jeg kanskje på jordet, og har lite peil hvordan slik gjeld fungerer. Men Russland som angriper og er i krig med mer og mindre alle nå, enten miltært eller på annen måte, hvorfor i huleste skulle de bry seg med å betale noe sånt nå? Hva kan skje fra eller til for dem om de nekter å betale det der? 

Jeg leste at selskaper i et land ikke kan ha en bedre kredittrating enn landet har, som betyr at private russiske selskaper uansett hvor solide de skulle være vil få en elendig rating og dermed mye dyrere lån. I tillegg regner jeg med at Russland vil få store problemer med å ta opp nye utenlandske lån, i hvert fall uten en spinnvill rente. Hvordan man skal kunne tvinge Russland til å gjøre opp lånet om de ikke kan/vil er jeg derimot usikker på. Leste om en lignende sak, med Venezuela om jeg husker rett, hvor presidenten ikke ville fly utenlands i frykt for at flyet skulle bli beslaglagt. Og det var også noe som hadde blitt forsøkt beslaglagt, men FN hadde grepet inn fordi det visstnok ikke var mulig.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Thor. said:

Mye spennende du kommer med. Har du lesestoff på dette?

Sjømålsmissilene heter Neptune, de ble testet ved Odesa i fjor vår, og leveransene var så vidt begynt nå.

https://www.kyivpost.com/ukraine-politics/ukraines-navy-acquires-first-neptune-cruise-missiles.html?cn-reloaded=1

Hvordan de er utplassert er det neppe meningen at vi skal vite.

Om befestningen:

https://www.nytimes.com/2022/03/02/world/europe/odessa-black-sea-ukraine-russia.html

https://www.reuters.com/world/europe/sandbags-songs-odessa-beach-ukrainians-help-build-defences-2022-03-14/

https://www.thetimes.co.uk/article/odessa-brace-ukraine-invasion-hfcdqh6zs

Jeg så noen bilder av stridsvogner i godt preparerte posisjoner med sikt mot havet, uten at jeg her og nå finner disse igjen.

Odesakatakombene er greit beskrevet på engelsk wikipedia

Endret av Penny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, lada1 said:

Det kinesiske regimet er vel usikker på hva som blir utfallet av denne krigen. Jeg tipper at de ikke vil satse alt på fortsettelse av Putin-styret. Kineserne tenker langsiktig og Putin selv har bare noen få år igjen uansett av biologiske grunner- og kanskje blir han henrettet av sine egne før biologien gjør sitt.

Og det er mindre sjanse for at du kjøper kinesisk el-bil og mobil-telefon dersom Kina støtter massedrap og ødeleggelse av byer i Ukraina. Det blir lett noe ekkelt med "Made i Kina" da i lang tid. Våre historiebøker har jo ikke Kina kontroll med. Man glemmer kanske fort, men Ukrainerne verden over vil kunne utgjøre en ganske varig påminnelse.

Og så har man Taiwan-situasjonen som Kina sikkert tenker på i denne situasjonen. Det kan lett bli uforutsigbart bare å ha kriminelle venner i verden.

Akkurat dette med hvor ting er blitt laget hen, tror jeg ikke er noen big deal. Jeg har masse klær som er blitt laget av sultne, små barnehender på den andre siden av kloden, jeg også, uten at jeg kan si at jeg tenker så mye over det.

Kina og Russland deler et felles trusselbilde, samtidig som de utfordrer USA i Europa og i flere andre steder av verden. Det jeg tror at Kina frykter aller mest, er ikke vestlige sanksjoner, men at Russland skal ende opp med et nytt, demokrativennlig og vestligvendt regime, hvis Putin taper.

Da mister de en strategisk viktig partner. Det er lettere å oppnå målene sine, hvis det er noen andre som driver og forstyrrer den du konkurrerer mot.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg bet meg merke i Ukrainas tilbud til russiske piloter om beskyttelse + 1 million dollar for å overgi seg og levere flyet til Ukraina. Og 1/2 mill for helikopter. Det er en særdeles god engangslønn som en pilot kan leve godt på en god stund. Jeg spekulerer nå i om det kan være en medvirkende årsak til relativt lav russisk aktivitet i lufta. Kanskje kun piloter som har familie som kan trues, får lov til å fly.

Videre tenker jeg at det kunne vært flere slike belønningsordninger. En pris for hver type kjøretøy som overleveres uten kamp. Det kan også innføres en differensiering av behandling av soldater. Ordinære krigsfanger behandles ordinært. Soldater som overgir seg uten kamp kan få premium-behandling. Ta fra de våpen og mobil. Send de til godt bevoktede feriesteder/hoteller, gi de god mat, alkohol og røyk under god bevoktning. Film kalasen uten å avsløre stedet og vis på TV. Fortsett med kalas og god stemning, mer filming hver dag, kringkast det mer sånn at budskapet når godt ut blant de russiske styrkene. Helt seriøst. Soldater som overgir seg uten kamp er gjester og må behandles pent, men forhindres å reise tilbake til Russland der de bare bli kastet ut i soldattjeneste på nytt.

Jeg tror det vil styrke broderskapet, i stedet for å skadeskyte det som Putin gjør. Samtidig som det setter avhoppingen fra galskapen i et nytt gir. Det redder liv på begge sider og Putin kommer til å klikke :green:

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
OddZen skrev (10 minutter siden):

Capture the flag. Er de sandsekkene stablet slik for at tanksen skal kunne kjøre bak? Regner med de ikke leker kongen på haugen. 

Heheh. Sandsekkene er stablet rundt en statue for å beskytte den. I Odesa, Lviv og andre byer som ikke er angrepet ennå har ukrainerne jobbet på spreng for å beskytte kulturminner.

OWZlMDEzZjk2MjM4NTgxMzZkMmY1MzY1OTgy.thu

Spoiler

FNRy1KTVgAsXEjG?format=jpg&name=medium

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (2 timer siden):

Om han døde i Mariopol er jo spørsmålet, når kom han dit ettersom byen lenge har vært totalt omringet av Russiske styrker?
Og om han ankom dit etter at byen var omringet, hvordan kom han seg dit?

Jeg målte raskt Mariopol på Google Maps. Det er ca 5 mil omkrets rundt byen om man regner ganske tett på.
Jeg tviler sterkt på at en person som er veldig godt trent og har lang erfaring i å bevege seg usett ikke klarer å komme inn relativt lett.

Joda, de har omringet byen, men antagelig bare sperret alle vanlige veier inn og ut, jeg tviler på at de har personell hver 20. meter rundt hele byen.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (15 minutter siden):

Dagens oppdatering fra britisk etterretning.

FN7BOWGWQAEtutV?format=jpg&name=medium

  Skjul innhold

 

Det nye i dag er at britene nå mener russerne flytter inn forsterkninger fra øst.

Og her er kveldens oppdatering fra ISW:

Institute for the Study of War (understandingwar.org)

De er ganske like, begge preges av at russerne sliter med mannskapsmangel og logistikkproblemer. Men at de har en del fremgang i øst og sør. Slik jeg oppfatter det er der mer en tilstrekkelig med mannskap i Ukraina. Problemet er vel opplæring der det benyttes mer avansert utstyr, men det kan jo vel skje i de tre NATO nabolandene? Krigen kommer til å dra ut noen uker til. Så brutalt Putin opptrer nå er det bare å kjøre inn med mer og avansert våpen og fortsette å slite på russerne. Det er feil taktikk at vesten hele tiden er redd for å provosere Putin, det er nettopp det han spiller på. Til lengre tid det går uten at Ukraina faller, dess større er muligheten for at Putin får alvorlige problemer i Kreml. Jeg tviler på at Putin vil gi seg for egen maskin, hvis han ikke fremstår som vinner vet han at han er ferdig. Og det er han kanskje uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (6 minutter siden):

Jaja. russerene får grisebank i Ukraina også skal de prøve seg på noen andre etterpå? 👍

Hovedpoenget mitt er at russerne fremstår som noen ultranasjonalister med klare fascistiske trekk der det åpent hevder at Ukraina bare er første skritt. Dette bør ha stor betydning for hvordan vesten håndterer Ukraina, hvis ikke russerne går på en kraftig smell vil Putin dukke opp igjen et annet sted og et par år, og vi er like langt. Vesten må bli tøffere, Putins moralske autoritet er totalt borte, å vise tilbakeholdenhet fordi en er redd for å provosere Putin er akkurat det han håper på, vi må ta en Putin, vi må doble innsatsen, så kan vi se hva han har å svare med. Dette er det eneste språket han forstår.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 timer siden):

Har vært mye spekulasjoner etter ukrainerne tidligere i dag hevdet de hadde ødelagt mange russiske helikoptre i et luftangrep på Kherson-flyplassen, men uten bevis. Noen avfeide det som falske nyheter. Russerne har brukt denne flyplassen til å samle mengder med helikoptre og materiell.

Nå har det kommet satellittbilder som viser at dette luftangrepet skjedde, og at russerne tilsynelatende mistet mange helikoptre i angrepet.

  Vis skjult innhold

 

 

 

 

Minst tre helikopter pluss annet utstyr ble ødelagt (CNN.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...